Mies halauasi abortoida down-lapsen
Minä en. Miten muut onko käynyt näin tai ollut tällaisia keskusteluja?
Kommentit (433)
Olen nähnyt palvelutalossa asuvan n 50v ikäisen down potilaan tapaavan omat hauraat vanhempansa.
En voi olla ajattelematta sitä että kyseessä on edelleen lapsen tasolla oleva henkilö joka muutaman vuoden kuluttua jää täysin yksin kyselemään miksi isä ja äiti ei enää tule.
En itse voisi saattaa maailmaan henkilöä jonka kohtalo on vertauskuvallisesti katsella pimeänä talvi-iltana talojen ikkunoista sisään millaista normaalien elämä on ilman että itse pääsee koskaan kokemaan tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää miten ihmiset suhtautuvat vammaisiin. Ja eletään sentään modernissa yhteiskunnassa. Häpeän näiden aborttia ehdottelevien puolesta.
Mun mielestä on eri asia haluta tietentahtoen sairas lapsi maailmaan, kuin tehdä abortti vaikka "väärän" sukupuolen takia.
Ei ap ole tieten tahtoen vammaista lasta halunnut, mutta sellainen on nyt ehkä tulossa.
Tarkoitinkin, että tässä tapauksessa synnytetään tietentahtoen sairas lapsi, kuin jos vaikka synnytyksen seurauksena lapsi vammautuisi.
Sitä varten kävin seulonnoissa, että karsin edes kromosominpuutteesta johtuvat vammat heti ensikättelyssä.
Downissa ei ole kyse kromosomin puutteesta vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt palvelutalossa asuvan n 50v ikäisen down potilaan tapaavan omat hauraat vanhempansa.
En voi olla ajattelematta sitä että kyseessä on edelleen lapsen tasolla oleva henkilö joka muutaman vuoden kuluttua jää täysin yksin kyselemään miksi isä ja äiti ei enää tule.
En itse voisi saattaa maailmaan henkilöä jonka kohtalo on vertauskuvallisesti katsella pimeänä talvi-iltana talojen ikkunoista sisään millaista normaalien elämä on ilman että itse pääsee koskaan kokemaan tuollaista.
Palvelutalossa asuva ei ole potilas.
Älä lähde tuohon, kyllä abortista selviää. Paljon paremmin kuin downin yksinhuoltajana. Anna miehenkin päätökselle painoarvoa.
Itse abortoisin, en itseni takia, vaan sen lapsen. Kuka sellaisen elämän haluaa.
Jos päätät jatkaa raskautta, niin samalla sitten otat huomioon sen, että lapsen isä ei välttämättä ole tiheästi mukana kuvioissa, jos hän kerta on sanonut, että hän toivoo aborttia.
http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-24/
Aika karmeaa että vielä rv 24 voi abortoida downin, ihmisen näköisen pienen. Painoa noin puoli kiloa ja pituutta päästä jalkoihin melkein 30 cm. Samalla viikolla syntyviä tavallisia keskosia pyritään kaikin keinoin saamaan selviytymään hengissä.
Ottamatta kantaa aborttiin sinänsä, olen työni puolesta tuntenut todella monia Down-ihmisiä ikähaarukassa 10-60 (moni tosiaan elää nykyään paljon vanhemmaksi kuin ennen). Tietenkään kaikki eivät ole rakastettavia päivänsäteitä (tuskin pätee mihinkään ihmisryhmään), mutta ne, jotka ovat saaneet kotona sekä määrätietoista tukea että rakkautta, eli saaneet varttua hyvää toimintakykyä ja tervettä kiintymyssuhdetta tukevassa ympäristössä, ovat yleensä tosi mukavia tyyppejä. Terveysongelmia (sydänviat ym.) pystytään hoitamaan nykyään todella hyvin. Aborttiluvuista huolimatta kehitysvammaisten tilanne on viime vuosikymmeninä parantunut huimasti. Vaikka huonoja kouluja, asuntoloita ym. mahtuu mukaan, ei ole mitään syytä kuvitella, että kehitysvammaisten kohtelu on yleisesti ottaen jotenkin huononemassa. Down-lasten kanssa pystyy yleensä tekemään ja harrastamaan aikalailla samoja juttuja kuin terveidenkin (lastenkulttuuri, urheilu, retkeily, matkustaminen jne.). Lisäksi Down-lapsen vanhemmuus voi avata näkökulmia ja antaa kontakteja, joihin ei muuten olisi koskaan törmännyt. Tietenkin elämä voi tuoda kaikenlaisia haasteita, mutta niin voi myös "terveen" lapsen vanhemmuus. Jos itse saisin tietää odottavani Down-lasta, etsisin tietoa ja vertaistukea sekä valmistautuisin tulevaan vanhemmuuteen. Netissä on esimerkiksi paljon blogeja, joista voi lukea omakohtaisia tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää miten ihmiset suhtautuvat vammaisiin. Ja eletään sentään modernissa yhteiskunnassa. Häpeän näiden aborttia ehdottelevien puolesta.
Mun mielestä on eri asia haluta tietentahtoen sairas lapsi maailmaan, kuin tehdä abortti vaikka "väärän" sukupuolen takia.
Ei ap ole tieten tahtoen vammaista lasta halunnut, mutta sellainen on nyt ehkä tulossa.
Tarkoitinkin, että tässä tapauksessa synnytetään tietentahtoen sairas lapsi, kuin jos vaikka synnytyksen seurauksena lapsi vammautuisi.
Sitä varten kävin seulonnoissa, että karsin edes kromosominpuutteesta johtuvat vammat heti ensikättelyssä.
Downissa ei ole kyse kromosomin puutteesta vaan päinvastoin.
Oikeasti ihan sama mulle. Niitä kromosomeja kun pitää olla tasan 46, eikä sinne päin. Minä olen ylpeästi itsekäs ihminen, enkä koe mitään omantunnon tuskaa sen takia, että en halua TIETEN TAHTOEN synnyttää vammaista lasta tähän maailmaan.
Miksi ultraseulontoja muuten tehdään, kuin sen takia että vanhemmat/kantaja saa ihan itse päättää miten edetä eteenpäin?
Järkyttävää mitä kommentteja! Abortti hyväksytään, ja varsinkin jos lapsi on vammainen. Tässä taas nähdään ns. äitien (ja isien?) todelliset värit. Suurin osa palstan "äideistä" ei ansaitse tulla kutsutuksi äideiksi.
Oikea äiti ei hyväksy aborttia missään tilanteessa.
Jos odottaisin vammaista lasta, tekisin abortin hetkeäkään empimättä.
Paljosta vetoa että eutanasian myötä tullaan sallimaan vastasyntyneen vammaisen surmaaminen. On täällä sen verran murhanhimoinen hyeenalauma.
Olin tuo aiemmin kirjoittanut, jolla oli positiivisia kokemuksia lukuisten eri-ikäisten Down-ihmisten kanssa työskentelemisestä (en nyt näe viestinumeroa) ja lisään vielä tuosta Alzheimer-asiasta, kun monet ovat kommentoineet sen "aikaista" puhkeamista. Olen seurannut läheltä useammankin ikääntyvän Downin viimeisiä vuosia, ja yleensä tuo Alzheimer on ilmennyt vähitellen n. viiden viimeisen elinvuoden aikana, eli joskus 50-60-vuotiaana. Downit siis vanhenevat ylipäätään aiemmin kuin muut ihmiset, mutta aikainen alzheimer ei yleensä tarkoita, että ovat esim. vuosikymmeniä siinä tilassa. Lisäksi alzheimer voi ilmetä hyvin eri tavoilla tai ei ollenkaan. Itselle esimerkiksi tulee mieleen sekä henkilö, joka muuttui pelokkaaksi ja epävarmaksi, että henkilö, joka muuttui myönteisessä mielessä läheisyydenkipeäksi; ei voi ennustaa, mitä tapahtuu, aivan kuten emme tiedä omasta vanhuudestammekaan. Tuntemani henkilöt ovat kuitenkin eläneet ihan arvokkaan vanhuuden, ja psykogeriatrinen osaaminen kasvaa tälläkin alalla jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuo aiemmin kirjoittanut, jolla oli positiivisia kokemuksia lukuisten eri-ikäisten Down-ihmisten kanssa työskentelemisestä (en nyt näe viestinumeroa) ja lisään vielä tuosta Alzheimer-asiasta, kun monet ovat kommentoineet sen "aikaista" puhkeamista. Olen seurannut läheltä useammankin ikääntyvän Downin viimeisiä vuosia, ja yleensä tuo Alzheimer on ilmennyt vähitellen n. viiden viimeisen elinvuoden aikana, eli joskus 50-60-vuotiaana. Downit siis vanhenevat ylipäätään aiemmin kuin muut ihmiset, mutta aikainen alzheimer ei yleensä tarkoita, että ovat esim. vuosikymmeniä siinä tilassa. Lisäksi alzheimer voi ilmetä hyvin eri tavoilla tai ei ollenkaan. Itselle esimerkiksi tulee mieleen sekä henkilö, joka muuttui pelokkaaksi ja epävarmaksi, että henkilö, joka muuttui myönteisessä mielessä läheisyydenkipeäksi; ei voi ennustaa, mitä tapahtuu, aivan kuten emme tiedä omasta vanhuudestammekaan. Tuntemani henkilöt ovat kuitenkin eläneet ihan arvokkaan vanhuuden, ja psykogeriatrinen osaaminen kasvaa tälläkin alalla jatkuvasti.
Ja kaikille ei kehity dementiaa.
Se toinen " myönteinen ammattilainen"
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää mitä kommentteja! Abortti hyväksytään, ja varsinkin jos lapsi on vammainen. Tässä taas nähdään ns. äitien (ja isien?) todelliset värit. Suurin osa palstan "äideistä" ei ansaitse tulla kutsutuksi äideiksi.
Tunnen pariskunnan, jolla on entisestään kolme lasta. Tekivät abortin yhteistuumin, kun saivat tietää neljännen olevan down. FB:hen tulee silti "äidinrakkaus lääpälää" ja "isin kulta lääpälää" päivityksiä. Kuvottavaa.
Ihmettelen. Yleensä ollaan intona abortoimassa terveitä lapsia,vaan ootas kun on tuloillaan varmasti vammainen tuottamaton indiviidi,niin sitähän ollaan pelastamassa kuin välimeren venekerholaisia. Halutaan uhreiksi ja marttyyreiksi ja veronmaksaja maksaa
Vierailija kirjoitti:
Kuules olen tehnyt abortin myös tietämättä ollenkaan, olisiko sikiö ollut terve vai ei. Se lapsi ei varmasti olisi saanut sellaisia eväitä elämään, että hänestä olisi voinut odottaa tulevan tasapainoinen ja rakastettu ihminen. Todennäköisesti olisi joutunut laitoskierteeseen, oli terve tai ei.
Päivääkään en ole katunut sitä aborttia. Hänen aikansa ei ollut vielä. Maailma olisi paljon parempi paikka, jos moni muukin raskaana oleva miettisi asiaa syntyvän lapsen tulevaisuuden kannalta, eikä omia itsekkäitä syitään.
Valmiiksi syntymäsairaita ei saa ottaa yhteiskunnan rasitteeksi. Rajoitetut resurssit
Missä vaiheessa raskautta tuo down voidaan todeta? Jos jo viikon 12 ultrassa niin miettisin hyvin vakavasti aborttia. Jos vasta rakenneultrassa niin asia on tietenkin vaikeampi.
Äidinrakkautta on sekin ettei tuo tietentahtoen tänne lasta kärsimään jonkun hienon ideologian tähden. Omalla tytöllä on periytyvä geenivirhe ja hänen lapsensa tulevat olemaan 50% todennäköisyydessä vammaisia. Skaala on vuodepotilaasta lieviin oppimisvaikeuksiin. Tällä hetkellä geenivirhe voidaan diagnosoida vasta rv 12, ja silloinkaan ei voida saada tietää vamman astetta. Toivon todella että tulevaisuudessa asia voidaan todeta jo kaarimaljasta tutkimalla... jos tyttö lapsia haluaa, ei mielestäni olisi reilua että hänen on "otettava vastaan mitä tulee". Toki se on hänen oma päätöksensä.