Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kympin tytön" sairaalloinen perfektionismi/ylisuorittaminen, mutta elämässä epäonnistuminen

Vierailija
22.03.2017 |

Opiskelen yliopistossa ja olen henkisesti lopussa. Pidän yllä järjetöntä tavoitetasoa, toisaalta juuri tästä syystä opintopisteitä ei kerry tarpeeksi. Tenttikammoakin on. En uskalla mennä tenttiin, koska "en kuitenkaan pääse läpi", "en osaa mitään", "häpäisen itseni"... Tällaisia asioita pyörii mielessä. Kun viimeksi pakotin itseni tenttiin, jota olin pitkään vältellyt "osaamattomuuden" takia, sain 97 % oikein.

Opiskelu, työ, elämä... Kaikki on vähitellen lähtemässä käsistä ja muuttunut todella raskaaksi. Kotitaustani on hyvin vaativa eli ihan alaluokilta asti on vaadittu vain parasta. Ja vain parasta tuli eli kymppejä kokeista ja joka kevät stipendi. Joka asiassa minua verrattiin aina muihin. Lukuaineissa onnistuin olemaan paras, mutta liikunassa, käsitöissä ym. kasin tasoa ja tästä moitittiin kotona.

Lukioon mennessä olin kehittänyt itselleni jo aivan järjettömän vaatimuksen: ainoastaan arvosana 10 kelpaa aineesta riippumatta. Lisäksi pitää opiskella kaikki mahdolliset kurssit ja kielet. Ajattelin ihan tosissani, että kun lukiossa kuitenkin ollaan vapaaehtoisesti oppimassa, niin tulee myös pyrkiä täydelliseen 10-riviin. Tämä johti kokeiden ja jopa kurssien uusimiseen, lukion venymiseen 4-vuotiseksi ja lopulta myös epäonnistumiseen. En edes yo-kirjoituksissa yltänyt L-riviin ja häpeän vieläkin erästä magnaa.

Perfektionismi näkyy myös muuten kuin opiskeluissa. Tässä joitakin vaatimuksiani:
- täydellinen ruokavalio, jopa ruokalistat joka päivälle
- täydellinen "lukujärjestys", johon merkattu kaikki syömiset, liikunta ym.
- täydellisyys ulkonäössä ja vaatteissa
- kaikkien tärkein kirjojen, varsinkin klassikkoiden, lukeminen
- usean kielen opiskelu

Lisäksi mainittakoon "kaiken tietäminen". Esimerkiksi tänään olen lukenut solubiologiasta ja perinnöllisyydestä. Tämä ei liity mitenkään alaan, jota opiskelen, eikä aihe kiinnosta minua pätkääkään. Aihe vain tuli esiin erässä tilanteessa ja tajusin, etten tiedä siitä mitään. Teen myös listoja siitä, mitä kaikkea pitäisi tietää, jotta olisi täydellinen yleissivistys (taidehistoriasta kemiaan)... Minun pitäisi elää 200-vuotiaaksi, jotta saisin edes puolet senkin listan osaamisesta hankittua.

Olen myös 13-14-vuotiaasta asti kompensoinut ihmissuhteita suorittamisella. Ongelmat kaverisuhteissa, rakkaudessa, petetyksi tulemiset ym. olen hoitanut sillä, että yritän olla parempi kuin minua loukanneet ihmiset.

Tällä hetkellä olen äärimmäisen väsynyt ja surullinen. Opiskelu on muuttunut helvetiksi ja välttelen kaiken aloittamista. Makaan sängyssä ja itken. Kaipaan niitä hetkiä, kun olen aidosti ollut kiinnostunut asioista ja lukenut omaksi iloksi enkä "pakosta".

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen pitkää viestiä, mutta jos jollain on asiasta kokemusta tai osaa auttaa, niin olisin kiitollinen.

Vierailija
2/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa jo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy paikalliselta poppamieheltä pyytämässä lääkekuuri. 80-lulla olivat SSRI-muotia ja niin ovat vieläkin.

Vierailija
4/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita juominen. Naiset etenee työelämässä polvillaan eikä aivoillaan.

Vierailija
5/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä,että tiedät kyllä mistä kenkä puristaa ja mitä suun täytyy tehdä. Luovuttaa tuosta suorittamisesta!Tsemppiä siihen,se vie aikaa,vuosiakin,mutta lähtee liikkeelle pienistä muutoksista☺

Vierailija
6/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuraattorille tai terapiaan mars!

Vierailija
7/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen muutaman tuollaisen. Eipä niistä kenestäkään mitään ole elämässä tullut. Siis mitään mainittavaa. Ihan tavalliset työt jne. Enkä ihmettele. Ne kun ovat aina vaan keskittyneet tekemään asioita, joita niiden on käsketty tehdä. Nyt kun ne on sitten työelämässä, niin on ne kai ihan hyviä suorittavia työntekijöitä, mutta eivät mitään sen ihmeempää.

Vierailija
8/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakenet omaa henkistä tilaasi suorittamisen tuomilla näytöillä . Elämä ei lue kirjaa vaan se menee omaa rytmiään myös henkisessä kehityksessä. Sitä ei voi jouduttaa kirjoista oppimalla. Henkinen kehitys lähtee vanhemmista ja sinulta puuttui sellainen tuki lähes kokonaan. Vaadittiin vain suorituksia.

KUuntele nyt itseäsi sillä tämä kaikki on vakava merkki siitä että jokin sinussa on heräämässä aivan oikein kapinaan. Se pysähtyminen on nyt tässä se tervein reaktio ei pahin suinkaan. Et uuvu turhaan vaan se kertoo sinulle viestiä.

Tilanteesi on sentasoinen että terapia auttaisi . Nyt eivät auta pintaneuvot.

Vierailija
9/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokainen, joka ei tiedä että RMS Titanic upposi 15.4.1912, vieden yli 1500 mukana ja pelastui runsaat 700. Kapteni oli Edward J Smith... Paljon on tiedettävä aiheesta, jos ei halua antaa sivistyneen moukan kuvaa.

Suosittelen myös opettelemaan, nauttimaan vihreää teetä. Lisäksi kannatisi mielestäni opetella vähän lukihäiriötä ja kirjoitusvirheitä. Yleensä älykkäimmät ihmiset tekevätkin paljon näitä :D jättäessään talonkin siivoamatta.

Vierailija
10/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan (moneksi vuodeksi), etäisyyttä vanhempiin, yritä aluksi keskittää suorittaminen asioihin mistä tykkäät edes vähän (mutta vaihtele niitä, ettei mene maku) ja työmäärän asteittaista vähentämistä.

Vierailija
11/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hurjalta, vaikka tietyissä asioissa näen hieman itseänikin tässä. Olisit varmasti onnellisempi, mikäli keskittyisit vain niihin asioihin, jotka sinua eniten kiinnostavat. Nyt tuntuu siltä, että kasvuympäristösi on jo "päättänyt" ne puolestasi. On aika itsenäistyä ja ottaa ympäristön luoma paine pois.

Vierailija
12/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi käydä terapiassa juttelemassa. Luultavasti tohon ei auta mikään neuvo, "ota vähän rauhallisemmin, kyllä se siitä!" Eiköhän toi perfektionismi ole aika syvällä sussa ja varmaan kannattaisi käydä läpi, että mistä se johtuu ja alkaa sitten purkamaan sitä. Kannatta meinaan nyt tehdä asialle jotain, eikä siinä vaiheessa, kun olet mahdollisesti sairastunut burn outiin. Jos terapia tuntuu vieraalta niin kaipa niitä jotain itsehoito- oppaitakin on.  Entä jos pitäisit vähän vapaata opiskelusta?  Välttämättömimmät kurssit suoritat mutta muut siirrät ja pidät vaikka kuukauden lomaa ja, jos mahdollista niin lähdet vaikka ulkomaille?

Vierailija
13/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa auttaa. Olen itse hieman samanlainen, mutta oma suoriutumiseni ei ikinä näkynyt samalla tavalla arvosanoissa. Tajusin nimittäin yläasteella, että elämä on turhaa. Voit olla paras, mutta lopulta sillä ei ole väliä, koska kuolet eikä kukaan muutaman sukupolven jälkeen enää muista sinua. Ja jos onnistuisitkin tekemään jotain suurta, tuhoutuu maailma jossain välissä ja kaikki tekemäsi on kuitenkin ollut turhaa.

Tämä sanottuna haluaisin silti tietää kaiken ja olla täydellinen. En ole ja haluaisin välillä tappaa itseni. Minulla ei ole mitään mitä haluaisin. Olen 30-vuotias ja opiskelen toista tutkintoani yliopistossa. Haluaisin, että minulla olisi lapsia ja olisin jonkun arvostetun alan hyväpalkkainen asiantuntija. En ole. Tunnen oloni paskaksi luuseriksi.

Tästä ei kyllä tainnut olla sinulle apua, mutta sait sen kuitenkin. Toivoisin olevani sinä, koska ainakin menestyt paremmin.

Vierailija
14/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnolliset suorittajatytöt ovat niitä jotka työuupuvat helposti työelämässä ja joutuvat monen viikon tai kk pituiselle stressilomalle. Valitettavasti.

Vierailija
15/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin tuosta eroon alkamalla tissutella kaljaa. Siitä tuli ajan kanssa semmoinen mukavan välinpitämätön asenne kaikkeen. Ja koska mulla perustilanne oli aivan liikaa välittävä, niin että se esti toimimisen, niin välinpitämättömyys hullua kyllä mahdollisti opintojen jatkamisen ja onnistumisen. 

Vierailija
16/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa! Taas keksitty juttu "akateemisista". Ilmeisesti jotkut on fiksoitunut johonkin juttuun, eikä pääse siitä yli. Melkein varmasti näissä toivotaan pahaa joillekin ihmisille. Harrastuksensa kullakin. Putintrolleille edes maksetaan (tai no, luvataan palkkaa...).

Vierailija
17/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi käydä terapiassa juttelemassa. Luultavasti tohon ei auta mikään neuvo, "ota vähän rauhallisemmin, kyllä se siitä!" Eiköhän toi perfektionismi ole aika syvällä sussa ja varmaan kannattaisi käydä läpi, että mistä se johtuu ja alkaa sitten purkamaan sitä. Kannatta meinaan nyt tehdä asialle jotain, eikä siinä vaiheessa, kun olet mahdollisesti sairastunut burn outiin. Jos terapia tuntuu vieraalta niin kaipa niitä jotain itsehoito- oppaitakin on.  Entä jos pitäisit vähän vapaata opiskelusta?  Välttämättömimmät kurssit suoritat mutta muut siirrät ja pidät vaikka kuukauden lomaa ja, jos mahdollista niin lähdet vaikka ulkomaille?

Lisäyksenä vielä, että mulla oli koulukaverina yliopistossa tällainen perfktionisti kympin tyttö. En tarkoita kuulostaa ilkeältä, en tiedä oletko itse tällainen. Mutta tämän tytön seurassa oli aika raskasta olla, hän ei pelkästään vaatinut itseltään paljon, vaan myös muilta. Esim. ryhmätöissä mikään ei riittänyt hänelle, vaan hän halusi melkeinpä yksin korjata toisten osuudet. Huomasi myös, että hän aika paljon arvotti ihmisiä ulkoisen menestyksen ja koulusuoritusten perusteella. Mietin vain, että miten hän mahtaa pärjätä työelämässä, jos täytyy tehdä tiimityötä.

Vierailija
18/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen eräs yläasteaikainen nörtti 9-luokalta, pahempaa hikaria en ole eläissäni tavannut. Muistan, kun käveltiin kaveriporukalla erään luokan ohi ja opettaja luetteli edellisen kokeen arvosanoja luokalleen - hänellä oli sellainen tyyli sanoa ne ääneen. Kun tämä mainitun kaverin arvosana sanottiin "Kymppi... (lyhyt tauko) miinus!" opettajan toimesta, niin kuulimme huudon "eiiih!" ja siitäkös naurua syntyi. Ei ollut tyytyväinen. 

Vierailija
19/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, varsinkin noista muutamista asiallisista. Tuon pitkän vuodatukseni kirjoitin nyt siksi, että olen huomannut asioiden lähteneen luisumaan todella huonoon suuntaan (välttelen jopa ihmisten tapaamista). Olen ollut lapsesta asti suorittaja, ja on ilmiselvää, että vanhempani ovat halunneet toteuttaa omia toiveitaan ainoan lapsensa kautta. Tietysti he ovat olleet myös ylpeitä minusta, mutta sekin on aina tarvinnut ansaita.

Tästä varmaan johtuu myös tavoitteiden ristiriitaisuus. Siis pitää olla hyvä niin kielissä, matematiikassa, historiassa, käsitöissä, liikunnassa... En oikein tiedä edes, mistä oikeasti pidän.

Varmaan kaikissa on joitakin perfektionismin piirteitä. Miten te pystytte elämään sen kanssa, että ette vaikka tiedä jotakin englannin sanaa tai puhu ranskaa, tai on joku merkittävä klassikkoromaani lukematta? 

ap

Vierailija
20/80 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ei tuohon auta kuin se, että päästät irti ja alat sisäistää sen, ettei kukaan ole täydellinen.

Helppoa se ei ole. Ala olla oma itsesi, älä se kuva, jota olet tavoitellut ja jota vanhemmat ovat sinulta vaatineet.

Terapia saattaa auttaa, mutta ei ole välttämätöntä, pelkään kuitenkin, että saatat olla jo masentunut tai ainakin masentumassa.

Itsenäsi olemiseen liittyy olennaisena itsetutkiskelu ja se, että selvität:

Mitä sinä oikeasti elämältä haluat?

Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Voimia oravanpyörästä irrottautumiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän