Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
Onko keravalla tällasta paskaa mitä näistä oon nyt lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Ainoana nyt syksystä, 2 opettajaa lähti, melko samaan aikaan vielä. Liekö vaikutusta että tuli (taas) uusi johtaja.
Muuten on työntekijät olleet samat.
Meiän lapsi on Hyvinkään touhulassa ja parempaa paikkaa en voisi kuvitella hänelle. Henkilökunta on todella ystävällistä ja ammattitaitoista. Pitkillä lomilla lapsella tulee jo ikäväkin päiväkotiin ja päiväkotikavereita. Päivän päätteeksi saadaan aina raportti päivän kulusta ja lapsi kertoo innoissaan miten päivä on mennyt. tilat ovat todella siistit ja muiden vanhempien kanssa, kun olen jutellut niin ovat olleet myös erittäin tyytyväisiä ko. paikkaan. Ikävää jos tommosia juttuja todella on. Toki itse aina varauksella rekisteröin muilta kuultuja juttuja, koska sitä ei koskaan tiedä mitä on taustalla. Onko vanhemmilla ja henkilökunnan välisessä kemiassa jotain mikä hiertää tms.
Mitä mieltä Kouvolan Touhulasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoana nyt syksystä, 2 opettajaa lähti, melko samaan aikaan vielä. Liekö vaikutusta että tuli (taas) uusi johtaja.
Muuten on työntekijät olleet samat.
Nyt lähti kaksi uutta pois alle 2viikossa!
Ei ole kuitenkaan syytä mustamaalata kaikkia touhuloita. Täällähän saa kuvan että Touhulaan palkataan vain jos olet ilkeä jo kouluttamaton. Täytyy muistaa, että Touhula on ostanut esim. aarresaariketjun eikä niiden laatu ole välttämättä mihinkään kadonnut vaikka osa Touhulaa nykyään ovatkin. Itse kauan alalla ja samassa talossa olleena tuntuu kamalalta että yhtäkkiä, yrityskauppojen myötä olisinkin töissä päiväkodissa jossa laiminlyödään lapsia ja tilamme ovat käyttökelvottomia. Totta on että työntekijöiden etuja on yrityskauppojen myötä kadonnut ja johtajiksi palkataan suoraan koulunpenkiltä kokemattomia, joita on helppo ohjailla toimimaan halutulla tavalla.....sijaisia saa kuitenkin oman kokemukseni mukaan ottaa, nykyään apulaisia on hoitamassa siivousta ja keittiöhommia ja lapsille on tarjolla monelaista virikettä ja syliäkin tarvittaessa. Jyväskylässä on esim. monta ihanaa paikkaa jossa lapsi otetaan huomioon ja jäljellä vielä vanhoja työntekijöitä jotka tekevät laadukasta työtä suurella sydämellä, jotka muistavat ja tietävät mitä on laadukas varhaiskasvatus, vaikka kuinka resursseja vietäisiin! Touhuloissa on paljon pielessä ainakin työntekijöiden kohtelussa mutta ne työntekijät vaikuttavat siihen eniten millaista hoitoa lapsesi saa ja hyvä työntekijä ei anna tällaisten asioiden heijastua lasten kohteluun. Menkää käymään päiväkodeissa: katselkaa tiloja, leluja, henkilökuntaa ja yleistä ilmapiiriä ja tehkää päätös sen perusteella. Kenelläkään ei ole valtaa sanoa että KAIKKI yksityiset tai Touhulat ovat kamalia!
Entisenä Touhulan työntekijänä voisin mainita muutamia asioita, joita mm. vanhempien olisi hyvä tietää. Oman ja monen työkaverin näkemyksen mukaan Touhulaan palkataan usein juurikin siksi vastavalmistuneita/kouluttamatonta väkeä, koska he eivät uskalla kyseenalaistaa Touhulan toimintatapoja niin helposti kuin kauemmin alalla olleet "konkarit". Moni vastavalmistunut on vain kiitollinen (alussa), kun on saanut töitä.
Työntekijänä koin itse ja seurasin myös vierestä, miten työntekijät lopulta väsähtää ja uupuu työmäärään, sillä monissa Touhuloissa ei ole mm. kokopäiväistä siivoojaa ja omaa keittäjää. Vaaratilanteitakin syntyy, se aika on aina lapsilta pois kun kasvatushenkilöstö joutuu tarjoilemaan ruokaa ja siivoamaan.
Itseä on kauhistuttanut myös ulkoilutilanteet, sillä olen nähnyt neljän eri Touhulan pihan, joissa ei ole pienille taaperoille omaa rajattua aluetta, joka omasta mielestäni tulisi 0-2 vuotiaille lapsille olla ehdottomasti. Vaaratilanteita syntyy jälleen kun kaikki ulkoilevat samassa (pienessä) pihassa. Muut työntekijät voisi muuten jakaa kokemuksia, oletteko törmänneet Touhuloihin, joissa olisi pienille oma rajattu piha?
Entä kuinka moni muuten osaa näiltä keskustelupalstoilta jo erottaa johtoportaan puolustuspuheyritykset? :)
Vanhemmat: kysykää johtoportaalta henkilökunnan määrästä/pätevyydestä, ryhmässä olevien lasten määrästä, kuka hoitaa siivouksen, onko keittiöapulaista jne. Tutustukaa myös ryhmien tiloihin, että onko riittävästi leluja ja erilaista toimintaa lapsille päivän aikana.
Olen samaa mieltä aikaisempien viestien kanssa, osittain.
-vasta valmistuneet saavat työpaikan.
Sehän on ihan hyvä että tuetaan ja autetaan saamaan työelämästä kiinni. Touhulan rekrytointi tarkentuu ja ovat tarkempia keitä palkataan.
Touhulassa on ihan oma toimintakulttuuri jota ei voi verrata kunnalliseen toimintaan.
Paljon on myös näitä sinne päin olevia opettajia ja hoitajia jotka hoitavat työnsä sieltä mistä aita on matalin mutta koska tekevät kuten johto käskee, he saavat jäädä.
-pienillä pitää olla oma piha
Touhuloissa on hyvin pienet pihat joita ei käytä kaikki samaan aikaan. Itse olen törmännyt Vantaalla isoon pihaan jossa oli sijaisella(minulla) vaikeuksia vahtia 4 alle 3v.
Yksi iso piha vaatii taas aikuisilta paljon peli silmää ja jakautumista pihalle. Pienten piha helpottaisi ja loisi turvallisemman olon myös lapsille.
-työntekijät hoitavat lapsiasi ei johtoporras
Työntekijät tekevät sen työn jota joko vanhemmat arvostavat tai eivät. Johtoporras määrää tietyt asiat mutta työntekijällä on valtaa päättää lapsen arjesta ja luoda lämmin ja turvallinen side lapseen ja perheeseen.
Osa touhuloista ovat ihania paikkoja. Kun tutustutte päiväkotiin kysykää suoraan työntekijöiltä, näette kyllä sitten reaktiosta onko siinä talossa kaikki kunnossa :)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti yksityisellä ei hoidon taso ole yhtä tasalaatuista kuin kunnalla. [/quote
Kunnassa se on tasaisen huonoa, Jes!
Tuo ylitys,ei ehkä noin törkeä mutta ylitys kuitenkin on aivan normaalia myös kaupungin päiväkodeissa koska sijaisia ei saa palkata ja on osa päiväisiä yms
Laskekaapa huvikseen oman päiväkotinne suhdelukuja joskus.
Johto kyttää joka viikkokäyttöasteita ja auta armias, jos vähänkin näyttää punaista ja ei olla annettu yhtä kasvattajaa sijaistamaan toiseen taloon. Joka päivälle henkilöstömitoitus ja kymmenesosan tarkkuudella. Heti menee lista punaiselle, jos on ylimäärästä työntekijä 0,1% tarkkuudella.
T: ex varajohtaja
Millainen on Varkauden Touhula. Lapsemme tarvitsee ensi keväänä hoitopaikan ja tänne Varkauteen valmistui juuri uusi Touhula. Toinen vaihtoehto olisi perhepäivähoito mutta niitä ei taida enään olla täällä kovin paljon
Välttäkää viimeiseen asti noita suuria päiväkotiketjuja, ne on vain rahastamista varten. Kunnallinen on aina hyvä vaihtoehto siitä syystä että valvonta pelaa ja lakia ei voi rikkoa. Kunnallisella puolella on myös koulutetuin henkilökunta.
Yksityisissäkin on hyviä, mutta niitä on vaikea löytää. Yleensä jos työntekijät itse omistavat ko. päiväkodin niin se on hyvä merkki. Puskaradiota kannattaa myös kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten on työntekijät olleet samat.Nyt lähti kaksi uutta pois alle 2viikossa!
Itse olen tyytyväinen että opettajat vaihtuivat. Emme tykänneet heistä. Nykyiset ovat paljon paremmat
Yksityisen tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Se on tosiasia, jota kukaan ei varmastikaan kyseenalaista. Mitkä sitten ovat keinot tehdä voittoa?
Ensimmäisenä tietysti lisätään henkilöstön "tuottavuutta"., eli mahdollisimman pienellä henkilöstöllä mennään ja henkilöstön työmäärä kasvaa, työtehtävät lisääntyvät (sisältää siis mm. siivouksen).
Koko prosessissa etsitään keinoja säästää kaikin mahdollisin tavoin. Johto jossain kaukana tuijottaa vain numeroita ja kaikki päätökset tehdään pelkästään numeroiden valossa, ihmisistä ja heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan välittämättä.
Haloo, kyse on lapsistamme. Lasten etu ei ole toiminnassa se määräävä tekijä, vaikka esitteissä sitä kovasti ja mielellään korostetaan. Esitteiden teksti on tekstiä, todelllisuus aivan muuta.
Samat ongelmat ovat vanhuspuolella. Meillä ja muualla on paljastunut suoranaista vanhusten kaltoinkohtelua ja laiminlyöntejä ja nimenomaan yksityisellä puolella, koska niissäkin se voitontavoittelu on kaikkein tärkein asia.
Yksityisten rooli on jo nyt kasvanut merkittävästi niin päivähoidossa, vanhustenhoidossa kuin lastensuojelussakin. Lisäksi nämä alat ovat pääasiassa suurten monikansallisten ketjujen hallussa, ne kun ovat viime vuosina ostaneet kiihtyvällä tahdilla pienempiä ja suurempia kotimaisia toimijoita.
Soten myötä monikansallisten osuus tulee lisääntymään entisestäänkin. Lapsemme, vanhuksemme ja sairaamme ovat tuotantovälineitä, eräänlaista karjaa, jotka tuottavat merkittäviä voittoja näille ketjuille, verovaroista tietysti.
Kehitys on sairasta ja inhimillisyys siitä on hyvin kaukana.
Itse hain lapsillemme Varkaudessa kunnallista päivähoitoa mutta siihen mihin halusin ei silloin mahtunut. Suurta ennakkoluuloa oli yksityiseen perhepäivähoitoon oli mutta olin väärässä. Hoitaja joka tekee kotona töitä on aivan mahtava. Jos luoja suo ja saamme vielä lapsen niin en muuta vaihtoehtoa edes harkitse.
Ps. Hoitaja on myös ammatillisesti pätevä koska on palvelurahan piirissä.
Muuramen yksityisen päiväkodin osti Touhula
Vierailija kirjoitti:
Onks jklssä jotain touhulaa?
On, entiset merirosvoseikkailupäiväkodit nykyistä Touhulan porukkaa
Tarkoittaa vissiin Keravalla toimivia yksiköitä, touhula jokilaiva ja touhula kerava