Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
Ossi puhuu läpiä päähänsä. Tänään Hirsilinnasta erosi taas kaksi työntekijää. Tuli mitta täyteen touhulaa. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005993415.html
Vierailija kirjoitti:
Touhulassa työntekijöiden sopimuksessa on kohta, että työntekijä sitoutuu anomaan palkatonta lapsimäärän ollessa vähäinen. Eli sut voidaan tuosta vaan laittaa palkattomalle. Et saa mitään korvausta mistään, koska et ole edes lomautettu.
Ei vitsi, lähettää iltapäivälehtiin näitä soppareita. Ja tietenkin liiton lakimiehille. Saattaa olla hilppasen laiton kohta tuo, ja varmaan moni muu.
Parissa Touhulassa olen ollut töissä. Hoitajat ihania ja kaikkensa yrittävät, mutta monet uupuvat ja haluavat pois. Tilat huonoja, jopa ala-arvoisia, ei siivoojia, liian paljon lapsia, huono hygienia, huonot lelut jne. Salaa olen ollut iloinen, etteivät omat lapseni ole koskaan olleet Touhulassa. Kaikki hienot iskulauseet ovat enimmäkseen kosmetiikkaa. Hoitajien/opettajien ajasta menee iso osa siivoushommiin. Toimintaa ei juuri ehdi suunnitella missään välissä. Vanhemmille ei saa tietenkään puhua epäkohdista. Hoitajat usein nuoria, joilla ei ole kokemusta paremmista paikoista. He ovat iloisia, että pääsevät valmistumisen jälkeen edes johonkin töihin.
Naapurin täti kirjoitti:
Asuin puolentoista vuoden ajan Touhulan naapurissa ja siinä näki ja varsinkin kuuli aikalailla kaikenlaista. Päiväkodin piha oli alkeellisesti varustettu, pienet hiekkalaatikot, keinut ja liukumäki sekä naurettava kiipeilyseinä. Oltiin olevinaan niin liikuntapäiväkotia että, lapsilla oli pihalla vanhoja auton ulkorenkaita leikkikaluina ja niiden kanssa lapset temppuilivat päivät pitkät. En tiedä mitä sisällä tapahtui, mutta ainakin kesäkuumalla teki pahaa kun ei ollut mitään katosta minkä alle lapset olisivat päässeet suojaa aurinkoa. Kesällä melu oli järjetön kun kuumissaan olevat lapsukaiset kirkuivat ja juoksivat ympäri pihaa. Ei näyttänyt oikein järkevältä. Joskus pieni uusi tulokas sai kaikessa rauhassa itkeskellä pitkän tovin ennen kuin täti meni lohduttamaan....
Päiväkodin vieressä asuessa näkee kyllä hyvin mikä on meininki päiväkodissa. Yleensä se menee niin, että pihalla yrittävät toimia paremmin kuin sisätiloissa. Sisällä touhu on usein karumpaa kuin ulkona.
Itse olen asunut kunnallisen päiväkodin naapurissa, ja näin paljon sellaista toimintaa, että voinut kuvitellakaan omia lapsiani sinne laittavan. Siellä lapset näyttivät pelkäävän osaa hoitajista, enkä ihmetellyt lainkaan. Hoitajat saattoivat yhdessä naureskella jos joku lapsi satutti itsenä, eikä itkeviin lapsiin reagoitu millään tavalla. Tai, no selkä saatettiin kääntää ettei tarvitse katsoa itkevää lasta.
Sitten kun hain omille lapsilleni päivähoitopaikkoja, kävin tutustumassa monessa eri päiväkodissa. Sain huomata, että yksityisellä erot olivat suuria. Niistä löytyi parhaimmat ja huonoimmat päiväkodit. Kunnallisella puolella erot olivat pienempiä. Erot tulivat lähinnä hoitajien asenteesta lapsia kohtaan. Päiväkodin lasten käytöksestä näki aika selkeästi kuinka lämmin tai kylmä ilmapiiri päiväkodissa oli.
Olen ollut eräässä Touhulassa töissä. Lomien aikaan työntekijöitä kierrätettiin näissä kaupungin päivystävissä Touhuloissa ja eräs syysloma osui sitten meidän yksikköön. Itse olin lomalla sen viikon mutta näin johtajan tekemässä lomasuunnitelmassa että erään toisen Touhulan työntekijä olisi yhtenä päivänä _yksin_ KAHDENKYMMENEN lapsen kanssa. Työntekijällä oli ehkä pari lasta omasta päiväkodistaan, muut ipanat täysin tuntemattomia ennalta. Huomautin tästä asiasta pomolleni joka totesi että se on ”asennekysymys” miten siihen suhtautuu. Sillä hetkellä tiesin että tässä puljussa raha on huomattavasti tärkeämpää kuin lapset ja heidän hyvinvointinsa. Tätä tarinaa kerroin myös lähipiirissä ja olen vannottanut kaikki läheiseni kiertämään Touhulat kaukaa. Mulla oli aivan ihanat ja työlleen omistautuneet työkaverit jotka ajatteli aina lasten parasta, mutta on se vaan niin että jos ainekset on paskaa niin ei kakustakaan hyvä tule.
Kaverin lapset oli Touhulassa Nokialla ja oli todella onnellinen, että pääsivät kaupungin ylläpitämään päiväkotiin. Oli sen verran "hauskaa" touhua. Ankeaa, jatkuvasti vaihtuvia hoitajia. Sen muutaman kuukauden aikana jokainen hoitaja vaihtui pari kertaa, leluja oli minimimäärät, kaikki halvinta mahdollista jne. Hyvin negatiivinen kokemus ja tunne jäi, että kaikki tehdään puolella siitä mitä kunnallisessa.
huolestunut äiti kirjoitti:
Nyt on pakko kommentoida, kuljen miltei joka arkipäivä Laajalahden Touhulan ohi, ja huomaan että meno varsinkin alle 3 vuotiaiden puolella on ihan kamalaa katsottavaa :( Taas tänä aamuna yksi aikuinen oli yksin noin 15 alle 3 vuotiaan lapsen kanssa pihalla. Näin, että hän yritti kaikkensa ja vaikutti kyllä motivoituneelta työntekijältä, mutta tilanne oli hänelle aivan mahdoton. Osa keinuissa, osa liukumäessä, osa hiekkalaatikolla, osan hanskat piti korjata, osa itkee aidan luona todennäköisesti ikäväänsä... yhden pojan lohduton itku ei tullut millään lailla huomatuksi. Huomasin, kuinka yksi isä mietti pitkään, että voiko jättää lapsensa siihen tilanteeseen vai ei... Ja itse mietin, että menenkö vieraana ihmisenä lohduttamaan sitä poikaa vai en. Kerrassaan lohduton tilanne. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta ja erilaisia vaaratilanteita ja moitittavaa käytöstä hoitajien suunnalta lapsia kohtaan on valitettavasti ollut havaittavissa useampaan otteeseen. Olen tilannetta nyt seurannut kohta puolen vuoden ajan, ja valitettavasti en voi varsinkaan alle 3 vuotiaalle lapselle suositella Laajalahden Touhulaa yhtään kenellekään. Useampi tuttuni on huomannut saman ja ovat samaa mieltä. Toivon mukaan tilanteeseen tulee muutos, mutta siihen saakka - kannattaa vakavasti harkita lapselle jotain muuta päivähoitopaikkaa.
Toivottavasti olet esittänyt huolesi eteenpäin. Kyllä ulkopuolinen voi hyvin käydä sanomassa ihan suoraan tai ottaa yhteyttä ja kertoa että seurannut toimintaa eikä hyvältä näytä, tietävät sitten ainakin että ovat tarkkailun alla.
Naapurin täti kirjoitti:
Asuin puolentoista vuoden ajan Touhulan naapurissa ja siinä näki ja varsinkin kuuli aikalailla kaikenlaista. Päiväkodin piha oli alkeellisesti varustettu, pienet hiekkalaatikot, keinut ja liukumäki sekä naurettava kiipeilyseinä. Oltiin olevinaan niin liikuntapäiväkotia että, lapsilla oli pihalla vanhoja auton ulkorenkaita leikkikaluina ja niiden kanssa lapset temppuilivat päivät pitkät. En tiedä mitä sisällä tapahtui, mutta ainakin kesäkuumalla teki pahaa kun ei ollut mitään katosta minkä alle lapset olisivat päässeet suojaa aurinkoa. Kesällä melu oli järjetön kun kuumissaan olevat lapsukaiset kirkuivat ja juoksivat ympäri pihaa. Ei näyttänyt oikein järkevältä. Joskus pieni uusi tulokas sai kaikessa rauhassa itkeskellä pitkän tovin ennen kuin täti meni lohduttamaan....
Omassa kaupungissa perustettiin Touhula keskelle kylää, vilkkaan risteyksen nurkassa olevan kerrostalon alakertaan. Aamupäivän ulkoilussa kuulemma kävelevät läheiseen leikkipuistoon ulkoilemaan (Matkalla on ainakin neljän tien ylitystä), puisto on pieni ja pienemmille lapsille suunnattu. Eipä sinne heidän lisäkseen sitten enää läheisten talojen asukkaat aamupäivisin mahdukaan. Iltapäivisin ulkoilevat "omassa pihassa" eli kahden kerrostalon väliin jäävällä sisäpihalla. Siinä ei ole _mitään_ leikkivälineitä, sitä reunustaa yhdeltä puolelta parkkipaikka eikä siihen väliin ole kuulemma tulossa aitaa. Tien puolelle on portti mutta sekin on niin korkealla maasta että sen alitse pääsee lapsi ihan helposti. Metrin päässä aidasta on sitten se tie. Että turvallista matkaa vaan jokaiselle.
Virpi H. kertoo, että touhuloissa aletaan kertoa päivittäin kasvattajien määrät. Hän ei taida tietää, että päivittäin on kerrottava eritellysti opettajien ja hoitajien määrä suhteessa alle kolme vuotiaisiin ja kolmesta kuuteen vuotiaisiin nähden. Toimitusjohtaja ei ymmärrä varhaiskasvatuslain vaatimuksia.
Mietin juuri päiväkotia omalle 3v ja Touhula Laajalahti olisi lähellä. Onko muita mielipiteitä kyseisestä paikasta? Kunnalliseen ei pääse kesken kevään eli ei montaa vaihtoehtoa.
Yritä päästä johonkin toiseen yksityiseen, älä laita lastasi touhulaan
Itse oli opiskelijana (touhulassa) ja törmäsin tähän että sijaisina toimii täysin kouluttomattomia hoitajia vastuullisina. Surullistahan se on. Onko sitten halvempi palkata sellainen henkilö.🤔
On ja saada ne suhdeluvut kohdalleen ettei tuu kaupungilta tarkkaileen liikaa tilanteita. ylimiehitys on aivan kamala asia jota välillä tapahtuu lasten sairastuessa epidemioihin...ni sitten äkkiä pois henkilökuntaa muualle. ei todellakaan saa tehdä hetkeäkään laadukasta varhaiskasvatusta.
Olen työskennellyt kahdessa eri yksikössä. Molemmissa paine tulee päiväkodin johtajalle ylempää. Kun uusi laki päivähoito-oikeiden rajoittamisesta tuli voimaan,aluejohtaja kävi "pelottelemassa" työntekijöitä sillä, että 20/h viikossa hoidossa olevia lapsia saisi olla yhdellä kasvattajalla 12 (alle 3v) koska ne lasketaan 1/4 lapsiksi. Näin henkilökunta saatiin hiljaiseksi kun alle 3v ryhmässä lapsia oli "vain" 14.
Avin tarkastukset tiedetään etukäteen yleensä. Silloin palkattiin ylimääräinen sijainen. Aluejohtaja ilmestyi sinä päivänä paikalle ja seurasi tarkastajia niin, ettei työntekijät voineet puhua. Silti suhdelukujen ylitys oli avin mukaan törkeä.
Olen työskennellyt yksikössä, jossa oli 6 ryhmää eli n. 100 lasta. Yksi päiväkotiapulainen, jonka työaika oli 6h. Sinä alkana olisi pitänyt hoitaa kaikki talon siivoukset, pyykkäykset, ruokahuolto. No henkilökuntahan suurimman osan teki. Lisäksi ilman päiväkotiapulaista ollaan menty pitkälle syksyyn ja toukokuun lopussa heillä loppuu yleensä sopimus. Ja syinä yleensä se, kun talo ei ole täynnä lapsia. Henkilökuntaa ei kumminkaan ole yhtään enempää suhteessa lapsimäärään.
Eli jos kyseinen firma kertoo että heillä on päiväkotiapulainen, se ei tarkoita sitä että henkilökunta ei osallistu siivoukseen, pyykkäämiseen yms.
IL selvitti päiväkotien epäkohdat :
TOUHULA korostui yksityisistä - Katso oman alueesi tilanne
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e88954f4-f2ce-43b8-ae39-7dd67ff5c5ec
Lukekaa tämä:
Jo viisi päiväkodin työntekijää irtisanoutunut
Touhulasta eronneen päiväkodin johtajan raju avautuminen : "En ikinä laittaisi omia lapsiani Touhulaan"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b1f2e1e-6d4a-4347-8a62-b481099fd83c
Yksityiset päiväkodit laskuttavat vanhempia ja saavat yhteiskunnan tukia silloinkin kun hoitoa ei ole edes tarjolla
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8fc83843-408e-45ae-b6f2-700333f5e19f
Mä oon harmi vaan sellainen etten tollaista kieltoa tottelisi. Ehkäpä kertoisin vanhemmille juuri miten asia on, että "johtaja kielsi kertomasta, mutta.." Mitä pahaa voisi tapahtua? Ehkäpä laiton irtisanominen, jonka voittaisin. Ehkä pääsisin muualle duuniin tosta paskamestasta. Vähän kansalaistottelemattomuutta kehiin nyt ja katsotaan miten pomojen suu venähtää kun on vuosia polkenu työntekijöitä.