Yliopistomaailman käsittämättömyydet
Mitä et voinut ymmärtää yliopistoaikoinasi (tai jos opiskelet nyt, mitä et ymmärrä)? Kummastuttiko toisten opiskelijoiden käytös? Oliko opetuksessa jotakin outoa? Jäikö joku opiskelijoiden keskuudessa vallinnut erikoinen tapa tai muu asia opiskeluvuosilta mieleesi? Kerätään tähän ketjuun yliopistomaailman käsittämättömyyksiä.
Mun oli vaikea ymmärtää, miksi kaikissa opiskelijatapahtumissa täytyi olla alkoholia. Baarisuunnistukset ja muut ymmärrän, mutta jos mentiin vaikka keilaamaan/vietettiin lapsuuden klassikot -leffailtaa tms. niin silloinkin piti istua kaljatölkit kourassa (juominen ei siis ollut pakko, mutta osa porukasta ei selvästi osannut olla ilman).
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskeluaika on niin monelle henkisesti todella rankkaa? Tätä on itsellä vaikea käsittää, vaikka se oli itsellekin tuollaista.
Tämä minuakin ihmetyttää. Itsellänikin jatkuvasti stressitasot korkealla, sain myös kivan aknen sen myötä.
Mä en vieläkään kässää miks se UniCafen sämpylä on halvempi paikan päällä syötynä kuin mukaan otettuna. Näin oli ainakin omina opiskeluvuosina. :D
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla oli jännä huomata, kuinka kaikki lähes miehet löysi viimeistään opiskeluaikana kumppanin. Jopa sellaiset, joista ei ikinä olisi ulkoisesti uskonut (tämä kommentti tuli hyvännäköisen naisopiskelijan suusta).
Niin onhan se ihme, että ylenkatsomasi mies löytää itselleen kumppanin. On se niin väärin.
Paljon on muuttunut sitten ysärin kun opiskelin ensimmäisen tutkintoni. Teen nyt toista. Verkko-opiskelu on räjähtänyt. Ysärillä vielä istuttiin luennoilla ja täytettiin tenttikuoria. Ei se raskasta ollut silloinkaan ja nyt suorastaan leikkiä. En ymmärtänyt silloin enkä nyt miten jotkut stressaa tai ahdistuu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on muuttunut sitten ysärin kun opiskelin ensimmäisen tutkintoni. Teen nyt toista. Verkko-opiskelu on räjähtänyt. Ysärillä vielä istuttiin luennoilla ja täytettiin tenttikuoria. Ei se raskasta ollut silloinkaan ja nyt suorastaan leikkiä. En ymmärtänyt silloin enkä nyt miten jotkut stressaa tai ahdistuu tästä.
Mitä ihmeen tenttikuoria?
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla oli jännä huomata, kuinka kaikki lähes miehet löysi viimeistään opiskeluaikana kumppanin. Jopa sellaiset, joista ei ikinä olisi ulkoisesti uskonut (tämä kommentti tuli hyvännäköisen naisopiskelijan suusta).
Jokin naisvaltsinen ala kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskeluaika on niin monelle henkisesti todella rankkaa? Tätä on itsellä vaikea käsittää, vaikka se oli itsellekin tuollaista.
Tämä minuakin ihmetyttää. Itsellänikin jatkuvasti stressitasot korkealla, sain myös kivan aknen sen myötä.
Mulla ainakin parisuhdehuolet vei ihan helvetisti energiaa. Lisäksi tein opiskelun lisäksi osa-aikatyötä kaupassa ja olin ihan tosi väsynyt, kun en koskaan saanut lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet? Ota huomioon, että ihmiset ovat erilaisia, ja meillä ei ainakaan ole verkko-opintoja lainkaan, joten älä pliis yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä Unicafeen pöytien varaileminen takeilla ruuhka-aikana. Vartin ruoan jonotuksen aikana joku toinen olisi jo ehtinyt syödä sillä takilla varatulla paikalla.
Tätä kummastelin jo 30v sitten. Porthaniassa tuo oli tapana, päärakennuksessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, miten surkeaa kanssaopiskelijoiden opponointi graduryhmässä oli. "Joo, tosi kivalta vaikuttaa, jatka samaan malliin. En siis ehtiny lukee tätä mut vilkaisin sisällysluettelon." Itse olit tietty kirjoittanu kunnon palautteen toisille.
Tässä voi olla kyse siitäkin, ettei halua antaa negatiivista palautetta kavereilleen. Jos se arvioitava työ on sitten suoraan sanottuna täysi paska, niin mitä siinä voi sanoa? Itse opiskelen AMKssa ja ollaan tehty ryhmätöinä esim. labramittauksia ja sitten kirjoitettu niistä raportteja.
Joskus sattunut jonkun kirjoittama raportti olemaan ihan surkea ja esim. täynnä selviä kirjoitusvirheitä mutta en ole viitsinyt sanoa niistä yhtään mitään.
AMK ei ole yliopisto. Tässä ketjussa on puhe yliopistomaailmasta, ei AMK:sta
No tämäkin on yksi käsittämättömyys että yliopistolla haukutaan ja väheksytään AMK-opiskelijoita, luulisi niin sivistyneiden ja akateemisten ihmisten ymmärtävän että yhteiskunnassa tarvitaan sekä maistereita että niitä ammattilaisia tekemään työtä. Saattaa tulla yllätyksenä mutta AMK:ssa on myös fiksuja ihmisiä jotka pärjäisivät yliopistossa mutta sitä omaa alaa ei vaan sieltä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, miten surkeaa kanssaopiskelijoiden opponointi graduryhmässä oli. "Joo, tosi kivalta vaikuttaa, jatka samaan malliin. En siis ehtiny lukee tätä mut vilkaisin sisällysluettelon." Itse olit tietty kirjoittanu kunnon palautteen toisille.
Tässä voi olla kyse siitäkin, ettei halua antaa negatiivista palautetta kavereilleen. Jos se arvioitava työ on sitten suoraan sanottuna täysi paska, niin mitä siinä voi sanoa? Itse opiskelen AMKssa ja ollaan tehty ryhmätöinä esim. labramittauksia ja sitten kirjoitettu niistä raportteja.
Joskus sattunut jonkun kirjoittama raportti olemaan ihan surkea ja esim. täynnä selviä kirjoitusvirheitä mutta en ole viitsinyt sanoa niistä yhtään mitään.
No tämäkin on yksi käsittämättömyys että yliopistolla haukutaan ja väheksytään AMK-opiskelijoita, luulisi niin sivistyneiden ja akateemisten ihmisten ymmärtävän että yhteiskunnassa tarvitaan sekä maistereita että niitä ammattilaisia tekemään työtä. Saattaa tulla yllätyksenä mutta AMK:ssa on myös fiksuja ihmisiä jotka pärjäisivät yliopistossa mutta sitä omaa alaa ei vaan sieltä löytynyt.
Eli se on väheksymistä, jos sanoo että AMK ei ole yliopisto? Sehän on tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vieläkään kässää miks se UniCafen sämpylä on halvempi paikan päällä syötynä kuin mukaan otettuna. Näin oli ainakin omina opiskeluvuosina. :D
Et vissiin lukenut oikeus- tai kauppatieteitä? ;)
Kyse oli arvonlisäverosta.
Silloin ennen oli arvonlisäverossa eri veroprosentti ravintolassa syömiselle ja mukaan ottamiselle. Sama päti burgeriravintoloissakin jne.
Mua on jälkikäteen jäänyt ihmetyttämään, miten kylmäkiskoisia monet kanssaopiskelijat olivat. Opiskelimme ns. empaattisena pidettyä alaa, mutta toisia ei kohdeltu mitenkään empaattisesti. Moni suostui juttelemaan kurssilla vaan lähimpien kavereidensa kanssa, muille ei puhuttu kuin pakon edessä. Osa jätettiin täysin ulkopuolelle. Itsellekään ei jäänyt omasta pääaineesta ainuttakaan kaveria tai edes tuttavaa (valmistujaisissa yritin seminaariryhmästä tuttua tyttöä, katsoi minua vain kylmästi takaisin). Ihmetyttää, kuinka vielä parikymppisetkin rajasivat juttelukaverinsa kuin teinit.
Vierailija kirjoitti:
Mua on jälkikäteen jäänyt ihmetyttämään, miten kylmäkiskoisia monet kanssaopiskelijat olivat. Opiskelimme ns. empaattisena pidettyä alaa, mutta toisia ei kohdeltu mitenkään empaattisesti. Moni suostui juttelemaan kurssilla vaan lähimpien kavereidensa kanssa, muille ei puhuttu kuin pakon edessä. Osa jätettiin täysin ulkopuolelle. Itsellekään ei jäänyt omasta pääaineesta ainuttakaan kaveria tai edes tuttavaa (valmistujaisissa yritin seminaariryhmästä tuttua tyttöä, katsoi minua vain kylmästi takaisin). Ihmetyttää, kuinka vielä parikymppisetkin rajasivat juttelukaverinsa kuin teinit.
Yritin tervehtiä piti kirjoittaa. Ei mitään iskemistä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on nyt yksi käsittämättömyys kun yleistetään, että yliopistolla väheksytään ja haukutaan AMK-opiskelijoita. Mistä päättelet näin?
- Yliopisto olikin yllättäen paluu yläasteelle.
- Kuppikunnat muodostuivat nopeaa, eikä osata puhua enää kuin omille kavereille. Kaikkien kaveri ei voi olla. On pakko valita.
- Luennoilla melutaan ja puhutaan taukoamatta, eikä kuunnella luennoitsijaa. Miksi tulla vapaaehtoiselle luennolle juttelemaan kun voisi tehdä saman kahvilassa luennon ulkopuolella?
- Joidenkin opettajien pedagogiset taidot tai niiden puuttuminen siis. Tutkijoina varmasti hyviä, mutta opettamismielessä aivan surkeita.
- Kyynärpäätaktiikka. Kenellekään ei kannata paljastaa mihin olet hakenut töihin, harjoitteluun tai mistä löydät kirjoja yms muuta sellaista. Ilmassa koko ajan pieni kilpailu.
- Tentit. Tenteissä ei korosteta kokonaisuuksien hallintaa vaan vain pienien yksityiskohtien opettelua. Onnistuu kyllä itseltä, mutta en ymmärrä mitä siitä pitäisi jäädä käteen työelämää varten. Opiskelemani ala on tosin todella teoriapainotteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet? Ota huomioon, että ihmiset ovat erilaisia, ja meillä ei ainakaan ole verkko-opintoja lainkaan, joten älä pliis yleistä.
Opiskelen sosiaalityötä.
Ei ne mitään opiskele yliopistossa ei ainakaan turussa missä asun ja näen heitä. En tiedä muusta suomesta. Kyllä kaikilla kaupungeilla on niitä hyviä päteviä oppilaita mutta turussa olen kyllä nähnyt paljon kaikenlaista... typerimmät jutut mitkä olen nähnyt on suunnaton amfetamiinin vetäminen pyöräilykypärä päässä hurjalla polkemis vauhdilla ja kaikkea muuta mutta siinä oli nyt yksi täysin aivoton temppu mitä ei saisi edes lukea oikeastaan.
Kyllä näitä opiskelijoita ohjaillaan loistamattomilla persoonilla jotka haluavat vain loistaa ja saada kaiken loistavan. Eihän se väärin ole kunhan se on suomi ensin eikä mentaliteetti ensin ja aivot aivottomuuteen mitä tykkää olla.
Massaluennoille vauvansa tuoneet äidit. Oli tosi kiva kaikille muille luentosalissa oleville, kun piltti pärähti itkuun ja vasta pitkän hyssyttelyn jälkeen äiti poistuu rauhoittelemaan lasta salin ulkopuolelle. Ymmärrän, ettei aina saa lastenhoitajaa, mutta jos se massaluento ei ole pakollinen/kerran tai pari voi jättää välistä, kannattaako silloin tulla paikalle? Varmasti joku antanut luentomuistiinpanot lainaksi, jos olisi pyytänyt.
Sitsilaulujen naisia, ulkomaalaisia ja toisten pääaineiden/oppilaitosten opiskelijoita halventavat sanat. Sori, en vaan osaa pitää niitä hauskoina.