Huomaan, että suututtaa kun ihmiset keräävät lapsenlapsilleen rahaa, jonka HE päättävät olevan käytettävissä kun
lapsi on täysi-ikäinen. Eihän lapsi välttämättä enää edes elä silloin. Täysi-ikäisenä lapsi on myös kykenevä tienaamaan työllä rahaa, tai elämään opintotuella. Elämisen aika on NYT. Antakaa pyyteettömästi rahaa lapsen tämän hetken tarpeisiin. Köyhä lapsuus ei korvaudu sillä, että mummu saa glorian kruunun päähänsä sillä että MUMMUN SÄÄSTÖILLÄ ostettiin sitten ajokortti. Narsismia taas koko juttu.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos pääseekin sanomaan?
Aivan varmasti täysi-ikäinen lapsenlapsi osaa arvostaa ajokorttia.
Onhan siinä iso ero, että saako ajokortin vaiko viisivuotiaana hilavitkuttimen tai kurahaalarit.
Se, että mamma vituttaa, on toissijaista. Antaa mammaa vituttaa.Kyllä me olemme ainakin säästäneet lapsenlapsille ja aiomme jopa tehdä testamentin heille ja näistä asioista ei kyllä kukaan lähipiiristä ole tietoinen, joten gloriaa ei saadaa ja mammaa vituttaisi hirveästi, jos saisi tietää, että lapsoset tulevat olemaan rikkaampia kuin hän.
Vain kateellisia harmittaa, jos eivät halua/kykene lapsenlapsiaan tukemaa, mutta tämähän on nykypäivää: mulle kaikki heti nyt....
Mamma vaatii lakiosansa siitä välistä, varaudu myös siihen.
Jospa mamma onkin miniä eikä tytär?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä iso ero, että saako ajokortin vaiko viisivuotiaana hilavitkuttimen tai kurahaalarit.
Se, että mamma vituttaa, on toissijaista. Antaa mammaa vituttaa.Kyllä me olemme ainakin säästäneet lapsenlapsille ja aiomme jopa tehdä testamentin heille ja näistä asioista ei kyllä kukaan lähipiiristä ole tietoinen, joten gloriaa ei saadaa ja mammaa vituttaisi hirveästi, jos saisi tietää, että lapsoset tulevat olemaan rikkaampia kuin hän.
Vain kateellisia harmittaa, jos eivät halua/kykene lapsenlapsiaan tukemaa, mutta tämähän on nykypäivää: mulle kaikki heti nyt....
Jos mamma on miniä, niin siinäpä vaatii olematonta lakiosaansa :) Ja jos mamma onkin tytär niin siitä lakiosasta huolimatta ne lapsenlapset saavat omaisuudesta valtaosan. Eli ovat rikkaampia kuin mamma :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet ettei poika vaatisi ellei ole kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut, mamma ei ole rintaperillinen vaan pappa ja mamma on suljettu pois testamentilla:DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite pidin asiaa hyvänä ,kunnes kunnes äitini nosti rahat kertomatta ja käyttii ne omiin huveihinsa eli viiniin
Toisin sanoen rahat, jotka hän oli kertonut antavansa sinulle, ja joita pidit itsestään ominasi, ja joita hän ei sinulle antanutkaan vaan käytti itseensä, koska itse oli säästänyt.
Sinun rahoja ne eivät olleet missään vaiheessa.Sepäs ketuttaa.
Jos ne rahat oli edellisen kirjoittajan omalla tilillä niin ne oli lain mukaan kirjoittajan rahoja. Vaikka ne olisi kuka tahansa sinne lapsen tilille laittanut. Eikä äidillä silloin ollut oikeutta niitä nostaa ja juopotella. Sitä kutsutaan kavallukseksi jos nostaa lapsen tilin tyhjäksi ja käyttää rahat itseensä. Jos äiti haluaa säästää niin tekee sen ihan omalle tililleen. Lapsen tilille laitetut rahat on lapsen. Äidillä ei niihin enää ole omistusoikeutta.
Voin kommentoida vain ymmärrykseni mukaan.
Jos äiti on säästänyt rahaa tilille, joka on äidin nimissä, ja kertonut lapselle säästävänsä tälle, niin ne rahat eivät ole missään vaiheessa olleet lapsen.
Vaikka tili olisi lapsen nimissä, mutta äidillä käyttöoikeus ja äiti sinne säästää, niin rahat on äidin.Lapsi on vaan itse kasvanut siihen, että joskus hänellä on paljon rahaa, vaikka se on vain odotusolettamus.
Miten sitä sijoitusmaailmassa sanotaankaan? "Nykyinen kehitys ei ole tae tulevaisuudesta."
Aivan turha itkeä, jos menettää rahaa, jota ei ole koskaan omistanutkaan.Huh huh, mitä tietämättömyyttä. Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen ja niitä saa käyttää vain ja ainoastaan lapsen menoihin. Huoltajan velvollisuus on hoitaa lapsen omaisuutta hyvin ja huolella, ja siihen kuuluu olennaisensa osana se, että lapsen rahat pidetään lapsen tilillä eikä sinne tilille laiteta muiden rahoja. Ei äidin, ei isän eikä sisarusten. Vain ja ainoastaan lapsen rahat. Äiti siis säästää omalle tililleen, ei muiden. Sillä se lapsen tilille laitettu raha on lain mukaan lapsen rahaa siitä hetkestä alkaen kun se on tilille laitettu. Äiti ei omista lapsensa rahoja eikä saa käyttää niitä kuin korkeintaan lapsen menoihin.
Ja usko pois, tiedän asian sillä olen jo vuosia tehnyt lasteni omaisuudesta tilin maistraatille. Vanhemmilla ei ole lastensa omaisuuteen minkäänlaista omistusoikeutta. Omaisuus on aina pelkästään lapsen.
Olet oikeassa, my bad.
Joskin koko oikeassa olemisesi olisit saanut mahdutettua max. kahteen virkkeeseen lainkaan omaa itseäsi korostamata, mutta noinhan se menee. :)
Joten -- älkää tehkö sijoituksia pentujen nimissä, koska sitten ette niitä voi hallinnoida mielenne mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, ettei poika olisi jo eronnut mammasta? Ja vaikka ei olisikaan, lakiosa tulisi silti pojalle eikä mammalle.
Mitä väärää siinä on? Kyllä minä olin ihan oikeasti onnellinen kun muuttaessani omilleni 18-vuotiaana kävi ilmi, että mummo on säästänyt rahaa mua varten ja mun ei tarvinnut nukkua makuupussissa lattialla ja syödä kertakäyttölautasilta kunnes olisin saanut tuista säästettyä rahat kirppiskalustukseen, vaan käytiin ostaan mulle ihan sänky, astioita, sohva ja sohva/työpöytä. Kotoa ei saanut mukaan kuin TV:n jonka mummo oli myös ostanut mulle aikoinaan ja vaatteet. Mummon säästöt voi joskus helpottaa narkkivanhempien lapsen elämää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää on tukea elämää tässä ja nyt.
Eli käyttää surutta sipseihin ja karkkeihin kaikki mitä taskusta löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, ettei poika olisi jo eronnut mammasta? Ja vaikka ei olisikaan, lakiosa tulisi silti pojalle eikä mammalle.
Niin eli kaikki ei menisi lapsenlapsille kuten kovasti uhoat. Ota aina mukaan muuttujat jotka eivät ole hallinnassasi. Aikuiset lapsenlapset saattavat vaikka kieltäytyä perinnöstä jos kovastikin kyrpä olet ollut vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut, mamma ei ole rintaperillinen vaan pappa ja mamma on suljettu pois testamentilla:DDDD
Pappa voi tehdä siis kylmät.
Ihmeen nillittämistä. Mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu mitä joku mummo säästää ja kenelle?
Tuo ajokorttitili on ehkä mummon mielestä ohan järkevä, jos hän (realistisestikin) voi olla jo kuollut kun lapsi on ajokortti-ikäinen ja haluaa varmistaa, että lapsenlapsi saa vähän tukea aikuistumisen kynnyksellä. Se oma lapsi voi aivan hyvin törsätä perimänsä mummon rahat ja kieltäytyä maksamasta lapsensa ajokorttia tms.
Ja vaikka mummo miten sanoisi 'ajokorttia varten' niin se pitää varmaan sisällään toiveen 'käyttää toivottavasti johonkin itselleen tärkeään ja järkevään'.
Itse sain isovanhemmiltani aikanaan pienen mutta merkittävän summan 'opiskeluja varten' ja kyllä se toki mahdollisti muutaman muunkin asian mutta toki kerroin heille, että tämä kielikurssi ja tuo ulkomaanharjoittelu on nyt mahdollista toteuttaa heidän rahoillaan. (Vaikka niihin sainkin myös jonkun apurahan).
Toisaalta se, että miksei auteta silloin kun lapset on pieniä - meidän perhettä autettiin sienien ja villasukkien yms muodossa, mutta uskoakseni isovanhempieni vakaa käsitys myös oli, että jokaisen aikuisen tulee oppia selviämään käytettävissä olevilla varoilla ja tekemään niiden mukaisia valintoja.
Fiksuina pidän isovanhempiani ja heitä kiitollisuudella ajattelen! (Ja pidän itseäni myös melko järkevänä rahankäyttäjänä...)
Ainakin op:n verkkosivulla on seurava teksti:
Jos lapsella ei ole tiliä tai lahjanantaja ei tiedä lapsen tilinumeroa, lahjanantaja voi avata lapsen nimiin uuden tilin. Lahjanantaja ei saa käyttöoikeutta tähän tiliin, vaan tilistä päättävät lapsen molemmat vanhemmat yhdessä. Lahjanantaja voi myös asettaa tiliin ehdon, jonka mukaan lapsi saa käyttää tiliä esimerkiksi 18 vuotta täytettyään. Jos tällainen ehto on asetettu, tiliä ei voi käyttää edes lapsen vanhemmat.
Ei tossa sanoeta, että tilin avaamiseen tarvis lupaa vanhemmilta.