Mitä mieltä siitä, kun lapsia tehdään 50-vuotiaana?
Mielestäni melko ajattelematonta, ainakin jos haluaa olla lapsensa elämässä pitkään mukana...
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverini isä kuoli 73-vuotiaana, kaverini ollessa 21. Kaverini on kertonut, että häntä harmittaa, että isä ei näe kun hän valmistuu, menee naimisiin, saa lapsia...
Mutta harmittaako häntä, että sai elämän?
No ei tietenkään. Hän olisi vain toivonut, että isä olisi ollut pidempään mukana elämässään. Ja isänsä oli loppuaikoina aika höperökin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverini isä kuoli 73-vuotiaana, kaverini ollessa 21. Kaverini on kertonut, että häntä harmittaa, että isä ei näe kun hän valmistuu, menee naimisiin, saa lapsia...
Isän iällähän tässä ei ole merkitystä: vaikka 21-vuotiaan 40-vuotias isä kuolee, kyllä häntäkin harmittaa ettei isä näe hänen elämänsä kulkua.
Vanhemman iät ovat ihan turhaa hifistelyä. Elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan. On ihan sama, onko isä 20 vai 55, kunhan lapsi on rakastettu ja huolehdittu. Päiviemme määrä ei ole läheskään aina iästä kiinni. Jos lapsen haluaa varttuneempana niin antaa mennä vaan!
No mutta kyllä Suomessa on yleisempää kuolla vasta yli 70-vuotiaana kuin 40-vuotiaana.
Olen vähän kummastunut, että 50-vuotiaana lasten tekemisessä ei nähdä mitään ongelmia. 😮
Moni on tullut isäksi viisikymppisenä. Luonnollisesti lapsi ei ole ainakaan eläkeikään ehtinyt ennen isän poismenoa. Ei ole mitään mielipidettä minulla. Isän ikä ei määrittele muuta elämää.
No kyllä se nyt vaan on rankkaa 20-vuotiaalle menettää vanhempansa, sanotte mitä sanotte. Ja todennäköisempää on kuolla 70-vuotiaana kuin 50-vuotiaana.
Olen itse 24 ja vanhempani ovat viisikymppisiä, enkä pystyisi kuvittelemaan, että molemmat olisivat jo joko kupsahtaneet tai toinen jalka haudassa. Vaarini kuoli vasta, ikää oli 81. Olisi todella outoa, jos se olisikin ollut isäni, joka kuoli.
Takaraja lasten tekoon on mielestäni ehdottomasti 45.
No sanotaanko näin että jos luonto olisi tarkoittanut että ihminen voi lisääntyä minkä ikäisenä vain, ei olisi menopaussia. Siis mielestäni keinohedelmöitykset ja hedelmällisyyshoidot menopaussin jälkeen pitäisi kieltää.
No ne on ne toisen kierroksen pikkuvaimot ketäei saa muuten tyytyväiseksi kun siittämällä heillekkin 1-2 lasta vaikka ukko itse ei enää jaksaisi. Mutta kun tuli erottua jo teinien/nuorten aikuisten lastensa äidistä tämän uuden rakkauden takia niin kai siitä on pidettävä kiinni vaikka henki menisi taas vauvan kanssa valvoessa. Miehet on niin tyhmiä että uskovat aluksi nuoren, lapsettoman naisen haluavan pelkän vanhan miehen seuraa, kyllä ne haluavat myös siemenet ja vakavaraisen elättäjän koko pesueelle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni melko ajattelematonta, ainakin jos haluaa olla lapsensa elämässä pitkään mukana...
Nelikymppisenä ei enää odoteta lasta vaan lapsenlasta.
Itse en tekisi. Kyllä tuon ikäinen on jo isovanhempi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Moniko 50-vuotias nainen onnistuu raskautumaan luonnollisesti , vaikka haluaisi?
Miehillä tuo tahtoo sujua.
Vaikka 50-vuotias vielä jaksaisikin hyvin vauvan kanssa, niin jaksaako 60-vuotias kymmenvuotiaan kanssa? Tai 65-vuotias 15-vuotiaan? Mielestäni lapsia tehtäessä pitäisi hieman miettiä myös tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On se lapselle inhottavaa. En tiedä, miten olisin pärjännyt tässä maailmassa, jos nyt 50-vuotias isäni olisikin tällä hetkellä 75 ja mahdollisesti ei edes elossa. On jotenkin ollut vähemmän skarppi viime aikoina, mutta olen pistänyt stressin piikkiin...
Reps :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko 50-vuotias nainen onnistuu raskautumaan luonnollisesti , vaikka haluaisi?
On aivan poikkeuksellista. Yli 45-vuotiaanakin ani harva. Joten kysymys koskee lähinnä miehiä.
Mies menettää hedelmällisyytensä ja mieskuntonsa aika pian 25 ikävuoden jälkeen,
yli 35-v hänen ikänsä jo aiheuttaa vauvalle sairauksia ja rappeutumia, mm. lasten reuma on seurausta liian vanhasta isästä.
Naisilla tällaisia ongelmia ei ole,
aina toitotettu down-syndrooma johtuu enemmän miehen iästä.
Naisen optimaalinen ikä äidiksi on n.40-70 vuotta,
miehen paras ikä isäksi on alle 30v.
Harvinaista että Suomessa luonnonmenetelmällä raskautuu 50 vuoden iässä. Itse sain viime hetkillä ja mies sai shokin mutta olin sentään yli 40 ja alle 45 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä tuo tahtoo sujua.
Ukot tulee impotenteiksi jo 25-vuotiaana.
Naiset alkaa päästä kunnon vauhtiin vasta 40 ikävuoden jälkeen. :*
Mielestäni ihan liian vanhoja vauva-arkeen, kyllä se vaan fakta on!! :/
Tuntuu kuin biologinen kello väärässä ajassa näillä vanhoilla.
Monella on tuossa iässä jo lastenlapsia, varsinkin sellaisilla, jotka eivät ole opiskelleet kauhean pitkään. Jotenkin tuntuisi hassulta saada lapsia tuolloin.
"Minä en kyllä jaksaisi enää..." Jep, mutta aika moni muu varmasti jaksaisi. Eikö se ole hyvä juttu, että nämä ovat ihan omia valintoja. Ei tarvitse näiden aikaisin raihnautuneiden enää lapsia tehdä vaan terveemmät siskot voivat niin tehdä halutessaan.
Omat vanhempani olivat vanhempia kun minut saivat. En kyllä ikinä hävennyt, päinvastoin. Ja suretti monen kaverin eronneet tai epävakaat nuoret vanhemmat. Kukaan ei ihmetellyt vanhempien ikää. Vanhempani yhä porskuttavat terävinä ja terveinä kasikymppisinä.