Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gradu ei etene, puolessa vuodessa olen saanut aikaan vain kaksi lausetta. Mikä neuvoksi?

Vierailija
16.03.2017 |

Olen luuseri, kun en jaksa keskittyä aiheeseen. :( Miten saada gradu valmiiksi?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä korostaisin yhteistyön merkitystä. Yliopisto on yhteisö ja kaikilla on kuitenkin viime kädessä yhteinen tavoite, tiedon lisääminen. Jos tarttee apuja niin niitä kyllä saa, jos haluaa. Kantsii heti solmia hyviä ihmissuhteita ja olla mukana. Mä rakastin aikaa olla yliopistossa ja yliopistolla. Kampuksella.

Vierailija
42/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä hömppätutkintojen graduahdistuneet täällä. No kai se gradu tuntuu ylivoimaiselta kun aiemmat opinnot ovat olleet sellaista kevyttä höttöä ja päättömien esseiden raapustelua. Sitten pitäisi yhtäkkiä osata tehdä järkevää tieteellista kirjoittamista niin menee pasmat sekaisin. Eräänkin valtsikassa opiskelleen tutun gradu oli ihan onneton näin luonnontieteilijän näkökulmasta. No kai se tutkinnon saaminen on pääasia.

Kaiken huipuksi joku entinen akateeminen "seurapiirirouva" meni lahjoittamaan miljoonia Helsingin yliopistolle hömppätieteisiin.

Valtsikkagradu oli ihan onneton, kun se ei näyttänyt samalta kuin matlugradu? :') 

Mä en nyt ihan usko, että alaan täysin perehtymätön osaa arvioida graduja oivaltavasti.

Kun ei-luonnontieteiltä vaaditaan täysin luonnontieteellistä metodologiaa, saadaan ulos melkoista epäpätevää roskaa. Aika noloa, jos yliopistosta pääsee ulos ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eri tieteenalojen tavoitteiden eroja. Aika noloa myös luulla, että ihmisten asuttaman maailman selittäminen onnistuu yksin luonnontieteistä käsin.

On tietysti hyvin mahdollista, että näitä viestejä kirjoittelee joku vielä lukionpenkillä fysiikanläksyjä raapustava nuorukainen, jolla itsevarmuus on vielä suurempi kuin ymmärrys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä hömppätutkintojen graduahdistuneet täällä. No kai se gradu tuntuu ylivoimaiselta kun aiemmat opinnot ovat olleet sellaista kevyttä höttöä ja päättömien esseiden raapustelua. Sitten pitäisi yhtäkkiä osata tehdä järkevää tieteellista kirjoittamista niin menee pasmat sekaisin. Eräänkin valtsikassa opiskelleen tutun gradu oli ihan onneton näin luonnontieteilijän näkökulmasta. No kai se tutkinnon saaminen on pääasia.

Kaiken huipuksi joku entinen akateeminen "seurapiirirouva" meni lahjoittamaan miljoonia Helsingin yliopistolle hömppätieteisiin.

Huvittaa, ja tavallaan surettaa se, että "hömppätutkintojen" edustajat (ks. esim. sosiaaliantropologian professori Tim Ingold, alkujaan muuten fysiikan opiskelija) näkevät, kuinka hienosti kvantit ja kvalit, esim. luonnontieteet ja humanistiset tieteet täydentävät toisiaan vaikkapa ihmistä tutkittaessa. Silti luonnontieteiden puolelta löytyy näitä, jotka ovat vakuuttuneita siitä, että kaikki muut tieteenalat kuin heidän omansa ovat hömppää. Aika ankean yksitotista.

Vierailija
44/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä korostaisin yhteistyön merkitystä. Yliopisto on yhteisö ja kaikilla on kuitenkin viime kädessä yhteinen tavoite, tiedon lisääminen. Jos tarttee apuja niin niitä kyllä saa, jos haluaa. Kantsii heti solmia hyviä ihmissuhteita ja olla mukana. Mä rakastin aikaa olla yliopistossa ja yliopistolla. Kampuksella.

Siteerattiinko tässä suoraan jonkun maaseutuyliopiston youtube-mainosta, jota en ole nähnyt?

Vierailija
45/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa eli jos sun kaveri on tehnyt paskan gradun valtsikassa, on kaikkien valtsikalaisten gradut paskoja? Ainakin meidän pääaineessa valtsikassa gradut on kovatasoisia, muihinkin tiedekuntiin nähden. Meillä ongelmana gradun venymisessä on lähinnä liian rankka itsekriittisyys omaa tekemistään ja tutkimustaan kohtaan (ehkä tyypillistä yhteiskuntatieteilijöille?).

Vierailija
46/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouse joka aamu samaan aikaan. Laita gradudokumentit tietokoneen työpöydälle ja availe ne siitä heti, kun olet saanut aamupalan syötyä. Teet sitä vähintään sivun, ennen kun teet mitään muuta. Sivu päivässäkin on ihan hyvä tahti ja johtaa kuitenkin helposti siihen, että tekee enemmän kerralla, kun on kerran päässyt vauhtiin. On pienempi kynnys aloittaa, kun on pienempi tavoite aluksi, mutta sitten yhtäkkiä huomaakin, että tässähän tekee ihan kivasti enemmänkin kerralla.

Vierailija
47/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkkipiispaMäkinen kirjoitti:

kännissä itse osaan kirjoittaa hyvää tekstiä mutta itse kopioisin jostain vaan idean

ei kannata lukea liikaa ja lainata liikaa tutkijoiden tekstejä

YDIN kysymys tärkeä ja vain oleelliset asiat

muu paskaa

Muistutat minua baarien ympärikännisistä jaarittelijoista, jotka ilmestyvät seuraan kuin tyhjästä ja joiden narsistinen suun kautta piereminen ei lopu, ennen kuin olet päässyt livahtamaan pakoon jättäen ääliön jonkun muun kiusaksi. Itsekritiikin puute on traagista sekä puhujalle että kuuntelijalle.

Vierailija
48/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet jonkun englanninkielisen jutun netistä samasta aiheesta ja suomennat sen. Siinä sulle gradu.

Vierailija
49/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutin aloitusta, mutta vain sen takia ettet ole luuseri. Tsemppiä!

Vierailija
50/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein se menee niin, että 6kk nyhvää ja lopulta kirjoittaa sen 2 viikossa. Kysymys on osittain myös asian kypsyttelystä. Jälkikäteen ajatellen tuntuu hassulta, että mokomaan teokseen saa oikeasti menemään enemmän kuin kuukauden... Mutta sillä hetkellä on rimakauhu.

Luin joskus tämmöistä graduongelmaisten ryhmää vetävää ja hän sanoi kaksi neuvoa:

- kädet näppikselle ja ala kirjoittaa. Kirjoita jotain asiaan liittyvää. Kirjoita. Ei väliä, onko järkeä vai ei.

- laita tavoitteeksi ykkösen gradu. Eli huonoin mahdollinen, joka hyväksytään. Ei vaadi paljoa. Sekin on parempi kuin tekemätön gradu. Todellisuudessa useimmiten se lopputulos on paljon parempi, mutta aseta rima tarpeeksi alas. Älä suostu jumittamaan.

Vierailija
51/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa eli jos sun kaveri on tehnyt paskan gradun valtsikassa, on kaikkien valtsikalaisten gradut paskoja?.

Siinäpä päätelmä ja kutsuu vielä itseään "luonnontieteilijäksi". Onkohan vielä lukiossa?

Vierailija
52/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä aloittelin mat.-luonnont. graduani, olin kuullut kauhukertomuksia gradun teosta. Olin aina ollut laiska opiskelija ja minun oli vaikea saada itseäni kirjojen ääreen kotona, joten pelkäsin ettei gradun teostani tule mitään. Järkeilin että jos minä istun vähintään tunnin päivässä koneen ääressä tekemässä gradua, se aivan pakosti edistyy. Koska kotona tuli helposti tehtyä kaikkea muuta, menin joka päivä yliopistolle ja olin tietokoneluokassa tai kirjastossa 3-5 h kerrallaan (tavoitteena oli vähintään tunti, mutta kun sinne asti olin vaivautunut, niin ei sitä heti viitsinyt lähteä pois). Ajattelin, että minulle riittää välttäväkin gradu, pääasia on, että saisin sen valmiiksi. Huitaisin gradun asiasisältönsä puolesta suht nopeasti valmiiksi, kaikki kappaleet ja otsikot olivat valmiina. Sen jälkeen huokaisin helpotuksesta ja ajattelin hiovani vain tyyliä ja tarkastavani oikeinkirjoituksen. Siinä kävi kuitenkin niin, että kun enää ei ollut paineita gradun valmistumisesta, kirjoitin käytännössä koko homman alusta asti uusiksi ja lisäsin pohdintoja. Gradu piteni huomattavasti ja siitä tuli niin hyvä, että sain siitä hyvän arvosanan :)

Mieti mikä sinulla on ongelmana, aloittamisen vaikeus, keskittyminen tms. ja koita keksiä ratkaisut niihin. Tosiasia on se, että aina kun teet gradua, se edistyy -enemmän tai vähemmän :) Jos homma tuntuu ylivoimaiselta, suosittelen että koitat vaikka väkisin puskea minimimäärän tekstiä ja sitten katsot jaksatko työstää sitä enempää vai riittääkö se sinulle.

Vierailija
53/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

arkkipiispaMäkinen kirjoitti:

kännissä itse osaan kirjoittaa hyvää tekstiä mutta itse kopioisin jostain vaan idean

ei kannata lukea liikaa ja lainata liikaa tutkijoiden tekstejä

YDIN kysymys tärkeä ja vain oleelliset asiat

muu paskaa

Muistutat minua baarien ympärikännisistä jaarittelijoista, jotka ilmestyvät seuraan kuin tyhjästä ja joiden narsistinen suun kautta piereminen ei lopu, ennen kuin olet päässyt livahtamaan pakoon jättäen ääliön jonkun muun kiusaksi. Itsekritiikin puute on traagista sekä puhujalle että kuuntelijalle.

Tämä! Niin tämä! Näitä ääliöitä on täällä palstalla aivan tuhottomasti.

Vierailija
54/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin aihetta. Kävi siis niin, että aluksi olin innoissani ja sitten kun homma tyssäsi, ei se edennyt. Jäin sovitusta etenemisestä jälkeen. Kun päätin vaihtaa aihetta, työskentely eteni lentäen. Jälkikäteen olen miettinyt, että alkuaankin aihe oli liian laaja, minkä vuoksi ahdistuin kirjoittamisesta. Olisin halunnut rajata, mutta kun kaikki liittyi kaikkeen ja sain myös tympeää palautetta aiheen sekavasta käsittelystä. Uusi aihe oli riittävän spesifi.

Vierailija
55/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kiinnostaa mitkä ne kaksi lausetta on.

Johdantoon kirjoitin kaksi lausetta ja lääketieteen gradu pitäisi kirjoittaa. Tarkempaa aihetta en kerro ettei kukaan tuttu tunnista.

Vierailija
56/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nouse joka aamu samaan aikaan. Laita gradudokumentit tietokoneen työpöydälle ja availe ne siitä heti, kun olet saanut aamupalan syötyä. Teet sitä vähintään sivun, ennen kun teet mitään muuta. Sivu päivässäkin on ihan hyvä tahti ja johtaa kuitenkin helposti siihen, että tekee enemmän kerralla, kun on kerran päässyt vauhtiin. On pienempi kynnys aloittaa, kun on pienempi tavoite aluksi, mutta sitten yhtäkkiä huomaakin, että tässähän tekee ihan kivasti enemmänkin kerralla.

Entäs jos ei ole yhtään aamuihminen? Gradua tehdessäni minä heräsin myöhään, söin pitkän aamupalan ja touhuilin rauhassa kaikenlaista. Graduun olin valmis keskittymään aikaisintaan klo 14-15 jälkeen iltapäivällä ja sitten jatkoin useamman tunnin. Pääasia että tekee joka päivä sitä gradua, muuten tyyli on vapaa.

Vierailija
57/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

arkkipiispaMikestoned kirjoitti:

mikä pääaine siitä riippuu? paskan gradun saa humanistisissa aineissa tehtyä ihn piereskelemällä

itse tein toisen yliopistotutkinnon 2 vuodessa tässä huvikseen , taustana on 16 v sitten tehty historian tutkinto nyt teologiseen, siis lähinnä kopsasin paljon tietoa entisestä gradusta ja tein muutamassa viikossa uuden eri näkökulmasta, ei täysin kopio mutta......

huono arvosana mutta niin oli tarkoituskin

kerro pääaine ja mielenkiinnonkohde teen sulle gradun 4 viikossa

laitan tähän hupivideoni", tosin tän julkaisin pienessä hiprakassa netissä ja kaiketi sen takia teologisessa tuli yhtäkkiä viestiä ennen valmistumista että onkin muka havaittu plagiointia eräässä esseessäni, ja pah, joku opiskelija oli kai laverrellut innoissaan että olisin muka kopsannut kaiken ja vain 1 essee oli jossa en maininnut kaikkia lähteitä

sellaisia ne naispappieministit on  kiivaita tuomitsemaan profeettoja

mutta katso tästä ohjeita opiskeluun, laita tekstit päälle you tubeen jostain alakulmasta tubessa jos ei näy

"Huono arvosana mutta niin oli tarkoituskin" Heh, no jos tuo auttaa sinua nukkumaan yösi.

Oikeasti kenelläkään ei ole vaikeuksia saada gradua menemään läpi. Kyse on suorituspaineista.

Aika jäätävää, kun tällaista tekstiä tuottavat ihmiset käyttävät verorahoja "ihan huvikseen" ylimääräisillä rimaa hipoen tehdyillä tutkinnoilla. Kannatan ilmaista koulutusta ja vaalin humanismin arvoja, mutta menisit vittu töihin.

:'D

Vierailija
58/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johdantoon kirjoitin kaksi lausetta ja lääketieteen gradu pitäisi kirjoittaa. Tarkempaa aihetta en kerro ettei kukaan tuttu tunnista.

Heko heko.

t. Lääkäri

Vierailija
59/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen lääkiksen gradu on, perustuuko kirjalliseen materiaaliin vai oletko tehnyt omaa tutkimusta?

Vierailija
60/87 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat neljä sivua päivässä. Saat lopettaa päivän heti  kun neljä on täynnä, etkä lopeta ennenkuin neljä on täynnä.

Minä otin gradua aloittaessani tavoitteeksi, että kirjoitan sivun päivässä. 100 sivuinenkin gradu olisi näin ollut tehtynä alle kolmessa kuukaudessa. Monesti tuli sitten kirjoitettua vaikka juri tuo neljä sivua kun pääsi vauhtiin ja joten sitten käytin sen kolmannen kuukauden hiomiseen ja gradu oli tehty ja tarkistettavana kolmessa kuukaudessa.