Mitä on konmaritus?
Ikinä kuullutkaan, valaiskaa minua tynnyrissä elävää junttia.
Kommentit (130)
Onko tuossa kirjoitusvirhe? Kommari tarkoittaa kommunistia.
Se on vaan trendikäs sana siivoamiselle ja vanhan rojun myymiselle.
http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2015/12/30/tiivistelma-opas-konmari-m…
KonMari-menetelmän ydin on:
-Aloita tavaroiden hävittämisestä. Jätä vain ne tavarat, jotka tuottavat sinulle iloa.
-Järjestä kotisi kuntoon totaalisesti kerralla. Marie Kondon arvion mukaan tässä kestää kuusi kuukautta.
-Jos olet tehnyt kaiken oikein, kotisi pysyy jatkossa siistinä kuin itsestään.
Toisin kuin monet tuntuvat luulevan, KonMari-menetelmä ei tarkoita, että kodista tulee minimalistinen tai tyhjä. Tavaroita voi säilyttää aivan niin paljon kuin itse haluaa. Tärkeintä on, että säilytettävät tavarat tuottavat iloa.
Ja vain omia tavaroita raivataan, ei muiden perheenjäsenten.
Tämä Marie Kondom ei varmaan ole koskaan kuullut lapsiperheiden todellisuudesta.
Siivousopas hemmotelluille prinsessoille jotka eivät ole koskaan itse joutuneet tekemään mitään, vasta kuin omassa kodissa sitten .
Spedeilyä. Uusi trendinimitys vaan ihan tavaroiden järjestelylle. Tietenkin av-mammat, hörhöinä pölvästeinä; lähtevät täysillä mukaan juttuun..
Nyt on muodissa myos ihmisten konmaritus, karsitaan elämästä kaikki sellaiset ihmiset ja "ystävät, jotka vievät energiaa ja vain väsyttävät. Jäljelle jää vain ne ihmiset, jotka tuottavat sinulle iloa.
Mulla on puoliso, kolme lasta ja kolmio asuntona.
Vähän veikkaan, että tuskin täällä siistiä olisi, vaikka poistaisin kaiken, joka ei tuo iloa. Sitä paitsi kaikki kyllä tuottaa iloa ainakin jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on muodissa myos ihmisten konmaritus, karsitaan elämästä kaikki sellaiset ihmiset ja "ystävät, jotka vievät energiaa ja vain väsyttävät. Jäljelle jää vain ne ihmiset, jotka tuottavat sinulle iloa.
Mikä on kovin surullista, sillä mikään pitkä ihmissuhde ei ole aina kitkaton, eikä ystäviä pitäisi mitata hyödyn näkökulmasta.
Se on yhden päästään vialla olevan naisen visio jota yhtäkkiä kaikkien pitäisi toteuttaa.
Ihan turhaa paskaa paitsi ehkä sellaisille jotka eivät osaa sitä kotiaan järjestellä tai ajatella mitä tavaroita oikeasti tarvitset.
Typerintä siinä on vielä maininta "säästä vain tavarat jotka tuottavat sinulle iloa".
Ei mulle esim. vessapaperi tai sen teline mitään iloa tuota joten roskiin vain.
Joillekin pitää yksinkertaiset käsitteet myydä trendipaketissa.
Hänhän oli jossain antanut myös meille naisille hyviä ohjeita, kuten että nuku aina kauniissa silkkipaidassa, ei miehen t-paidassa
Ei mut kiitti hei😀
Vierailija kirjoitti:
Typerintä siinä on vielä maininta "säästä vain tavarat jotka tuottavat sinulle iloa".
Ei mulle esim. vessapaperi tai sen teline mitään iloa tuota joten roskiin vain.
2 Marie Kondon kirjaa lukeneena sanoisin kyllä että tuossa on se ilo tulkittu vähän liian vahvasti. Ei kaikkien esineiden tarvitse sellaista suurta iloa tuottaa, vaan riittää että ne tuottavat enemmän iloa kuin se että jos ko. esine puuttuisi. Esim. harva haluaisi elää ilman vessapaperia ja sen telinettä. Joten nämä tuottavat iloa verrattuna tilanteeseen että ne puuttuisivat. Sitä iloa ei vaan huomaa koska asiaa pidetään niin itsestäänselvänä.
Kondo mainitsee kirjassaan kyllä nekin tapaukset joissa esine ei missään nimessä tuota iloa mutta silti se on säilytettävä, ja hyväksyy tämän. Esim. monella on hautajaisia varten tietty asu. Eipä se juuri iloa tuota siellä vaatekomerossa, kun sen nähdessään jo assosioituu mummun kuolemaan tms. Tai kuolleiden lemmikkien valokuvat lähinnä itkettää, mutta silti ne on monelle tärkeitä muistoja.
Mulla kyllä konmaritus toi tosi suuren avun kodin siistinä pitoon ja sai vasta tajuamaan, miten paljon turhaa roinaa mulla oli nurkissani.
Lapsuudenkodissani vanhemmat tyypillisinä sota-ajan lapsina hamstrasivat kaikenlaista, olisi ollut lähes pyhäinhäväistys esim. heittää pois vaate jota ei käytä, jos se kuitenkin on ehjä, tai epämieluinen lahjakoriste-esine. Niinpä ne jäivät nurkkiin, kaappeihin jne pyörimään, tai haudattiin varastolaatikoihin varastoon.
Tiedostamattani olin itse elänyt samoin. Olen sinkku, asun kaksiossa, ja oli ihan uskomatonta millaisia määriä roinaa kämpästäni poistui konmarituksen myötä. Esim. vaatteita 6 isoa jätesäkillistä, esim. suuri määrä jo tyyliltään vanhanaikaisia, 20 vuoden takaisia vaatteita jotka ei ole mahtuneet 10 vuoteen edes päälle. Kirjahylly oli toinen raivausalue, ja keittiö.
Jotenkin tosi helppo pitää siistin näköistä kun tavaraa ei vaan ole paljon. Esim. makkaritekstiileitä (aluslakana, pussilakanat, tyynyliinat) mulla on enää vain 2 settiä: kun toinen on pesussa, toinen on käytössä. Keittiöön jätin vain mieleisimmät astiat ja muut meni kiertoon tai roskiin (kunnon mukaan). Eipä tule tiskivuoria kun ei ole esim. kuin 2 teekuppia, 2 syvää lautasta, 2 matalaa lautasta koko taloudessa.
Samoin viinapullot (tyhjät) voi viedä palautukseen niin tulee lattialle tilaa kulkea ja laskupino eteisestä sivuun että mahtuu ovi kiinni. Jonkin verran vie varastettu tavara ajoittain tilaa mutta myytäessä tuottaa iloa kuten Konmari vaatii.
Konmaritus on hyvä bisnes, itsestäänselvyyksiä kansiin pakattuna ja ilmeisesti hyvin markkinoituna. En tiedä mitä kautta on lähtenyt leviämään, mutta en ihmettelisi blogi-kytköksiä.
Jos pointtina oikeasti olisi ihan vaan auttaa ihmisiä selättämään tavarakaaoksen, olisi kirja netissä vapaasti e-kirjana saatavissa. Nyt näitä konmareja on pitkin poikin kirppareilla myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kovin surullista, sillä mikään pitkä ihmissuhde ei ole aina kitkaton, eikä ystäviä pitäisi mitata hyödyn näkökulmasta.
Miksi olisin "ystävä" jonkun kanssa joka ei ikinä tuo mitään positiivista suhteeseen? Vai eikö ystävyydestä kuulu saada yhtään mitään hyvää? Miksi sitten ystäviä on? En ymmärrä.
KVG