Miksi haet ammattikorkeakouluun, vaikka 90-95% hakijoista ei sinne pääse?
Vuoden 2016 yhteishaun ammattikorkeakoulujen pääsyprosentit:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703072200082055_uu.shtml
Ihmettelen kuvittelevatko hakijat olevansa parempia kuin 90 - 95% muista hakijoista?
Itse yritin neljä vuotta pääsemättä.
Kommentit (93)
Itse vielä ihmettelen miten poika pääsi sisään niin heikolla todistuksella ja parin päivän valmistautumisella pääsykokeeseen, joka hänen sanojensa mukaan oli lapsellisen helppo lukiolaiselle.
Koska halusin sen tutkinnon. Ei mulla ollut mitään ongelmia päästä, siihenhän pitää vain olla tarpeeksi hyvä. Toiskertalaisena (eli yhden korkeakoulututkinnon jo suorittaneena) pääsin heti ekalla hakukerralla sisään, aloitin viime syksynä.
Haen tämän jälkeen varmaan vielä toiseenkin, kun löytyi toinenkin kiinnostava amk-tutkinto. Opinnot itsessäänhän on amkissa superhelppoja ja nopeita tehdä aiempaan yliopisto-opiskeluuni verrattuna.
Töiden ohella opiskelen, lähinnä omaksi iloksi.
Vanha ketju, mutta vastaan silti.
Mä hain lukion jälkeen ammattikorkeaan tradenomi-opintoihin ja pääsin. Ei vain ollut mun juttu se ala, mutta parisen vuotta sitkuttelin ennen kuin lopetin. En oikeasti tiennyt mitän haluan tehdä työkseni. Sain lapsen tässä välissä. Aloin opiskelella kokiksi ja ala kiinnostaa, mutta tällä seudulla huonosti töitä. Hain heti perään sairaanhoitajan ja lähihoitajan opintoihin. Sairaanhoitajan opintoihin oli todella yllättävä hakijamäärä koska koulutus oltiin järjestämässä naapurikaupungissa eikä lähes 100km:n päässä. 40 pääsi opiskelemaan ja hakijoita oli satoja. Mä en päässyt noihin opintoihin, mutta lähihoitajan pääsin joten tein ne opinnot. Jossakin vaiheessa vuosien aikana hain uudestaan sairaanhoitajan opintoihin, mutta en päässyt. Eikä ollut enää oikein edes intoakaan joten jatkoin työelämässä.
Sitten eräs syksy huvikseni katsoin taas opintotarjontaa. Siellähän olikin sh-opinnot monimuotona. Päiväopiskelu kun ei olisi mulla onnistunut. Vähän läpällä hain ja pääsin. Nyt valmistuin tänä keväänä sairaanhoitajaksi.
Mä olen 2 kertaa hakenut yliopistoon ja päässyt. En käyttänyt hetkeäkään muiden tekemisten tai sisäänpääsyprosenttien miettimiseen. Jos oma suoritus on hyvä niin pääsee opiskelemaan.
Pääsee. Kannattaa käydä matikan kursseilla. Esim iltalukio tarjoo myös yksittäisiä kursseja pitkän matikan ja laajan fysiikan edulliseen hintaan.
Valmistuin 2012 ammattikorkeasta ja olen ollut sen jälkeen töissä noin 3 vuoden ajan. Nyt 8 vuotta työttömänä.
Mitä ihmettä? Eikö tuonne pääse ihan keskinkertaisella tosistuksellakin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eikö tuonne pääse ihan keskinkertaisella tosistuksellakin?
Alasta riippuen kyllä voi päästä keskinkertaisellakin todistuksella, jos menestyy hyvin pääsykokeissa. Pääsykoe mittaa paremmin soveltuvuutta.
Koska nykyään (2025) kun jotain koulua on pakko käydä 18 vuotiaaksi saakka, saattaa joku nuori (minä) käydä jonkun pilipali tutkinnon jolla ei tee mitään. Sitten havahtuu, että elämällä pitäisi tehdäkin jotain ja löytää alansa ammattikorkeasta. Sitten yrittää kouluttautua enemmän, että pääsee ammattikorkeaan. Jos ei kuitenkaan pääse niin joutuu tekemään raskaita töitä näin naisen näkökulmasta melkein steroideja käyttäen koska miehet pärjää siellä paremmin. Ja jos haluaa vielä joskus perheen, kivan asunnon, ja sen sellaista. Eli valitsepa siitä mikä on järkevämpi vaihtoehto elämässä.
100% hakijoista kuvittelee kuuluvansa 5%:iin heistä.