Miksi haet ammattikorkeakouluun, vaikka 90-95% hakijoista ei sinne pääse?
Vuoden 2016 yhteishaun ammattikorkeakoulujen pääsyprosentit:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703072200082055_uu.shtml
Ihmettelen kuvittelevatko hakijat olevansa parempia kuin 90 - 95% muista hakijoista?
Itse yritin neljä vuotta pääsemättä.
Kommentit (93)
Meinaatteks oikeesti työllistyä jollain korkeemman tason tutkinnoilla?
Yritykset vaan sanoo että oot ylikoulutettu, tai eiole alan kokemusta...
No se ei ihan vielä riitä että sinne pääsee. Pitää valmistuakin.
Kävin jo aikoja sitten amk:n. Ei mulla ollut mitään ennakkokäsityksiä onko sinne helppo vai vaikea päästä. Kunhan hain, ja pääsin. Ja valmistuin. Vasta kun haun tulokset julkistettiin tajusin miten pieni prosentti pääsi sisään. Omalle linjalle noin 2000 hakijaa, ja 80 sai opiskelupaikan.
Kannattaa lukea ap:n linkki kokonaan. Siellä oli mm "Teknillistieteellisen alan koulutusohjelmissa peräti 41 prosenttia hakijoista pääsi sisään."
Ammattikorkeakoulu ei oikeasti ole korkeakoulututkinto 🤣🤣 Se vastaa lähinnä entistä opistoasteen tutkintoa mutta nimen muutoksella siihen on saatu vähän glamouria 🤣
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulu ei oikeasti ole korkeakoulututkinto 🤣🤣 Se vastaa lähinnä entistä opistoasteen tutkintoa mutta nimen muutoksella siihen on saatu vähän glamouria 🤣
Mitä se tähän kuuluu? Tässä pohditaan sitä, miten vaikea sinne on tietyille aloille päästä.
Aika surulliset setit jos ei amkkiin pääse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tähän kuuluu? Tässä pohditaan sitä, miten vaikea sinne on tietyille aloille päästä.
No ehkä sinun kannattaa katsoa mille alalle on vaikea päästä? Miettiä miksi tietyillä aloilla on vähän aloituspaikkoja? Sillä voi olla merkitystä onko kyseinen ala työllistävä vai haluatko kenties että nostetaan aloituspaikkojen määrä suureksi aloilla joilla ei ole nostetta? Ratkaisu voisi olla itse kustantamasi opiskelu ulkomailla? Sen päätteeksi saat sopivalla summalla oikein hienon diblomin melkein miltä tahansa alalta? Sen jälkeen voit joko työllistää itse itsesi tai taiteellisena ihmisenä luoda uran itsellesi. Sen voi taata että se ei tule olemaan helppoa luovilla aloilla.
Jos ei hae, ei kukaan hae kyllä kotoakaan opiskelemaan. Joku aina pääsee sisälle.
Olen motivoituneempi ja lahjakkaampi kuin 99 % hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta noilta jotka on jo krran kouluttautunut pitää poistaa oikeus hakea koulutuspaikkaa. Jos ei yhdellä korkeakoulutuksella pärjää niin sitten ei voi elää tässä yhteiskunnassa.
Haha :D Sehän se olisi todellinen yhteiskunnan etu! Joku opiskelee ihan väärää alaa ja sitten jumittaa seuraavat 50 vuotta väärällä alalla tai työttömänä sen sijaan että olisi hyvä ja tuottoisa jossain toisessa asiassa. Sinä se vasta melkoinen ajattelija olet.
Koska miksi jättää yrittämättä tavoitella unelmiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sinun kannattaa katsoa mille alalle on vaikea päästä? Miettiä miksi tietyillä aloilla on vähän aloituspaikkoja? Sillä voi olla merkitystä onko kyseinen ala työllistävä vai haluatko kenties että nostetaan aloituspaikkojen määrä suureksi aloilla joilla ei ole nostetta? Ratkaisu voisi olla itse kustantamasi opiskelu ulkomailla? Sen päätteeksi saat sopivalla summalla oikein hienon diblomin melkein miltä tahansa alalta? Sen jälkeen voit joko työllistää itse itsesi tai taiteellisena ihmisenä luoda uran itsellesi. Sen voi taata että se ei tule olemaan helppoa luovilla aloilla.
Siis katso mihin tuo kommentti oli vastaus. Ei kirjoittaja edes mitenkään kerro että olisi hakemassa yhtään minnekään, vaan kommentoi edellistä typerää aivopierua.
Ei sinne ihan kuka tahansa pääse.
Pitäähän sitä yrittää. Jo lapsesta asti on ollut tavoitteena päästä oikeaan ammattikorkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Aika surulliset setit jos ei amkkiin pääse :D
Minun alalle pääsi opiskelemaan alle 3 prossaa hakijoista. Itse pääsin, aina jotkut pääsee.
Ei kannata itsestään liikoja kuvitella. Jos ei suvussa ole akateemisia niin turha on itsekään kuuseen kurkottaa. Vaikka kuinka olisi koulupaikkoja tarjolla, niin ei huonoilla geeneillä vaan pitkälle pötkitä. Tyydytään yksinkertaiseen elämääm ja nautitaan ilman vastuita.
100% hakijoista kuvittelee olevansa parempia kuin muut. Siksi.
Riippuu alasta. Esim.ensihoitajaksi tai fysioterapeutiksi vaikea päästä. Joillekin aloille voi yrittää polkuopintojen kautta.