Miksi haet ammattikorkeakouluun, vaikka 90-95% hakijoista ei sinne pääse?
Vuoden 2016 yhteishaun ammattikorkeakoulujen pääsyprosentit:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703072200082055_uu.shtml
Ihmettelen kuvittelevatko hakijat olevansa parempia kuin 90 - 95% muista hakijoista?
Itse yritin neljä vuotta pääsemättä.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluun on helpompi päästä.
Riippuu ihan alasta. Totta kai esim tradenomiksi on helpompi päästä kuin vaikka lääketieteelliseen.
Kohta moni taas pettyy. Kesä lähestyy...
100% hakijoista kuvittelee olevansa parempia kuin 95% heistä. :D Siksi sinne haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea esim diplomi-insinöörikoulutukseen. Luulen, että osalle linjoista sisälle pääsee yli puolet hakeneista. Yli 50% niistä, jotka ovat vaivautuneet pääsykokeisiin asti.
T. Teekkari -95, nykyään DI
P.s. Omina opiskeluaikoinani oli sanonta, että sisälle kyllä pääsee. Ulospääsy onkin jo toinen juttu. (Osa jäikin nk. ikiteekkareiksi.)
Ammattikorkeakoulussa homma ei mene noin helposti kuin yliopistossa, koska ammattikorkeakoulusta potkaistaan pois, jos et valmistu määräajassa. Sitten vain uudestaan pääsykokeisiin. :) Toisaalta tuossa on se hyvä puoli, että amk:sta valmistuneet ovat työelämässäkin sellaisia, että saavat aikaiseksi toisin kuin eräät lähes ikiteekkarit.
Luovutin muutaman vuoden yrittämisen jälkeen...
Jyvät ja akanat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea esim diplomi-insinöörikoulutukseen. Luulen, että osalle linjoista sisälle pääsee yli puolet hakeneista. Yli 50% niistä, jotka ovat vaivautuneet pääsykokeisiin asti.
T. Teekkari -95, nykyään DI
P.s. Omina opiskeluaikoinani oli sanonta, että sisälle kyllä pääsee. Ulospääsy onkin jo toinen juttu. (Osa jäikin nk. ikiteekkareiksi.)
Ammattikorkeakoulussa homma ei mene noin helposti kuin yliopistossa, koska ammattikorkeakoulusta potkaistaan pois, jos et valmistu määräajassa. Sitten vain uudestaan pääsykokeisiin. :) Toisaalta tuossa on se hyvä puoli, että amk:sta valmistuneet ovat työelämässäkin sellaisia, että saavat aikaiseksi toisin kuin eräät lähes ikiteekkarit.
Taso oli niin alhaalla, että lapsikin olisi päässyt läpi. Siis ammattikorkeakoulussa. Naurettavuuden huippuna paritentit, eli läpäiset viitoisella kaiken työn tehneen kaverisi siivellä. Aika sakeeta menoa jos et määräajassa valmistu.
Aika moni tuttu on yrittänyt eikä ole päässyt. :(
Hain, koska halusin opiskelemaan tietenkin. Olen suorittanut nuorena yhden humanistisen yliopistotutkinnon, joka ei työllistänyt. Keski-iässä hain sosiaalityöhön ja tässä työssä varmaankin jatkan eläkkeelle asti, sikäli mikäli eläkejärjestelmää enää on kun ikäni siihen riittää.
Pääsin itse hakiessani ensimmäisellä yrityksellä, enkä edes lukenut pääsykokeisiin. Kyseessä haluttu ala, erittäin suositussa AMK:ssa.
Olen hakenut kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla pääsin sisään. Ekalla kerralla hakijoita oli n. 400 ja sisään otettiin n. 20.
Toisella kerralla en tiedä hakijamäärä mutta koe oli kaksiosainen. Ne jotka sai kirjallisesta kokeesta riittävästi pisteitä kutsuttiin suulliseen kokeeseen. Toiseen vaiheeseen kutsuttiin n. 70 ja sisään otettiin kait 10.
Kumpikin koe oli mun mielestä helppo. Ekaan ei tarvinnut lukea ollenkaan. Toiseen kertasin vähän englantia ja perusmatematiikkaa.
Niinhän se on, että toisille pääsykoe on helppo ja toisilla tie nousee pystyyn. Pääsykokeiden idea onkin seuloa porukasta se pieni eliittiporukka, joka pärjää amk:ssa.
Amk-taso kirjoitti:
Niinhän se on, että toisille pääsykoe on helppo ja toisilla tie nousee pystyyn. Pääsykokeiden idea onkin seuloa porukasta se pieni eliittiporukka, joka pärjää amk:ssa.
Välillä oon miettinyt minkä tasosia ovat he, jotka eivät amkiin pääse, kun amkin taso on mitä on
Itse hain yhdelle suosituimmalle alalle ja vieläpä suosituimpaan ammattikorkeaan. Pääsin ekalla hakukerralla sisään.
Tuuria voi olla matkassa, mutta jos ei edes hae niin ei varmasti pääse.
Koska uskoin itseeni ja sanoin itselleni, että aina sinne joku pääsee sisään. Minä voin olla se joku, jos teen tarpeeksi töitä.
Ja niin sitten olinkin. Toisella yrittämällä pääsin yliopistoon lukemaan psykologiaa. Sinä vuonna kun pääsin sisään, psykologian sisäänottoprosentti yliopistossani oli 2,8.
Nyt olen valmistumassa unelma-ammattiini, mitä en taatusti olisi, jos olisin antanut tuon "alle 5% pääsee sisään, lähes mahdotonta" -ajatuksen lannistaa itseni!
Kaikki "vaikeille" aloille hakijat: muistakaa, että vaikka kuinka harva pääsisi sisään, niin aina JOKU pääsee ja se voit yhtä hyvin olla sinä. Pitää vain tehdä työtä unelman eteen.
En hakenutkaan. Yritin yliopistoon alalle, jonne 97 % hakijoista ei päässyt. Ja pääsin.
Amk-taso kirjoitti:
Sorry mutta amk-taso ei tosiaan ole mitään eliittiä.
Jos amk:n pääsykokeen läpäisee rimaa hipoen, on syytä huolestua: Varsinaisissa opinnoissa tie voi nousta pystyyn.
Pääsykokeeseen kun voi valmistua pitkän kaavan mukaan, mutta opinnoissa tentteihin valmistautumiseen jää niin vähän aikaa, että homman nimi on ihan toinen.
Yrittänyttä ei laiteta. :)
No kyllä sinne pääsevät ne harvat valitut, joiden kuuluukin.
Siksi, etta yli 30% paasee sisaan. Joillekin aloilla pienempi, toisilla suurempi osuus.
Siis tuossahan on yliopistojenkin opiskelupaikat, eikä vain ammattikorkeakoulujen. Vai ajattelitko, että esimerkiksi lääketiedettä ja psykologiaa opiskellaan ammattikorkeakoulussa? Pääsyprosentit yliopistoon ovat paljon pienempiä. Ammattikorkeakouluun on helpompi päästä.