Tv-ohjelma tai elokuva, joka pelotti teitä lapsena ja jätti traumat?
Mulla oli joku kauhuelokuva jossa oli pelle. Pelkään vieläkin vähän pellejä. Ja sitten Hiidenvirta-sarjan itkevä nukke... Hrrrr...
Mitäs teillä muilla on?
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se ihme ufosarja oli, joka tuli aikoinaan salasten kansioiden jälkeen...
Täällä http://nuoruusdisko.blogspot.fi/2014/01/televisio-ohjelmia-tammikuulta-1997.html näyttäisi tiistailla olevan sellainen kuin Oudot Ilmiöt, olisiko se?
Aika monta varmaan on ollut, mutta alle kouluikäisenä se Spede Pasasen sketsi jossa se on sellainen jalkojaan heilutteleva "pikku-ukko". Pelkäsin ihan kuollakseni että sellainen pomppaa esiin jostain sohvan takaa...
Manaaja, Hohto, Psyko elokuvista ja TV-sarjoista Triffidit ovat pelottavimpia, mitä muistan. Monta voi olla unohtunut. Myös Ohukainen ja Paksukainen -leffoissa oli joskus jokin luurankojuttu, joka piti valveilla.
Mulla on jääny ikuisesti mieleen pätkä jostain elokuvasta tai sarjasta, jonka näin siis joskus 90-luvulla, kun olin pieni. Eli pätkässä oli muistaakseni kaks tyttöä (voin muistaa lukumäärän väärin) ja ne kulki jossain metsässä jossa näkivät alieneita tms. Saatto myös olla että ne alienit seurasi tyttöjä, mutta en muista tosiaan niin tarkasti. Seuraava muistikuva on, että se tyttö kertoo joillekin noista tapahtumista ja se oli siis kidnapattu tms niiden alieneiden toimesta ja siinä näytettiin jotain pätkää siitä kun ne alienit leikkeli(?) sitä tyttöä jossain leikkauspöydällä :D tästä mun muistosta on hyvinkin se 20 vuotta, ja voi olla että muistan jotain väärin, mutta olispa hienoo jos joku osais yhdistää tän oikeaan sarjaan/elokuvaan. Nimittäin aina välillä tää on mielessä pyörinyt :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari. Ekana tulee mieleen se Rölli elokuva missä oli se "iso roska" tai mikä lie ja muistan itkeneeni ja pelänneeni kun se oli pelottava, siis se iso roska oli pelottava, muuten ei :D olin tosiaan arviolta 2-4 vuotias silloion
Toisen kerran muistan pelänneeni kun äiti katseli kauniita ja rohkeita ja minä kyyristelin sohvan takana kun pelkäsin sitä Sally Spectraa :D muistan vain sen kamalan käkätyksen
Minäkin vähän pelkäsin Sallya koska hänestä tuli mieleen Cannon movie talesin Lumikin paha äitipuoli/noita.
Tästä tulikin mieleen suomalainen elokuva Kuningas jolla ei ollut sydäntä, siinä oli jotain pelottavaa. Ehkä sitä pelkäsi että oma vanhempikin voisi yhtäkkiä muuttua kylmäksi ja tunteettomaksi. Ja se sykkivä sydän laatikossa oli inhottava.
Tuulen Viemää -elokuvan amputaatiokohtaus :(
Sitähän ei edes näytetä kun sen yhden sotilaan jalka sahataan irti siellä sotasairaalassa, mutta huudon annetaan kuulua ja annetaan muutenkin selvästi ymmärtää mitä siinä tapahtuu.
Olin pieni ja kohtaus järkytti niin paljon että juoksin pihalle karkuun ja kesti pitkään että ahdistus laantui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämäriä muistikuvia kahdeksankymmentäluvulta: Joku hukkunut (hukutettu?) ilmestyi aina (murhaajan?) uneen. Muistaako kukaan näin vähillä spekseillä?
Oliko suomalainen? Sellainen sarja on kuin Painajainen. Pääosassa Eero Melasniemi. Esittää taiteilijaa, joka on jonkun onnettomuuden seurauksena ollut jonkun aikaa koomassa ja menettänyt muistinsa. Palaa kylään jossa hänellä on talo/mökki ja tontilla kiinni suljettu kaivo. Alkaa muistaa pikkuhiljaa asioita, kun joku nainen pyytää häntä maalaamaan taulun kadonneesta tyttärestä...
Tämän sarjan tunnelma kammotti minuakin, olin alle 10-vuotias silloin kun se tuli telkkarista.
Painajainen tuli minullekin mieleen. Katsoin lapsena sitä(-kin). Muistan aina Eero Melasniemen painajaisen, jossa ensin näytettiin metsän halki kulkevaa maantietä, sitten tien varressa, metsän reunassa seisoo nainen polkupyörän kanssa ja lopuksi näytetään kaivoa.
Kaivoissa on jotain pelottavaa. Myös Ringissä se kaivokohtaus on pelottavin.
Araknofobia. Muutenkin pelkäsin hämähäkkejä mutta sen katottua homma lähti aivan lapasesta.
Vanha mustavalkoinen elokuva, jossa tiedemies (vahingossa?) kutistaa itsensä kärpäsen kokoiseksi. Filmin nimikin ehkä oli "Kärpänen". Sitten tietenkin joutuu suuren hämähäkin jahtaamaksi. Apinoiden planeetta oli niin pelottava, etten uskaltanut katsoa sitä.
Ring-elokuva on jättänyt pysyvät traumat. Katoin sen aivan liian nuorena.
Pikku kakkonen Varokaa heikkoja jäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ring-elokuva on jättänyt pysyvät traumat. Katoin sen aivan liian nuorena.
Sama mulla. Tulee 'ahdistus' kohtauksia ym jos näen esim trailerin siitä leffasta tai jos näen jotain siihen liittyvää
Olikohan sarjan nimi joku "pelottaako?", siinä nuoriso istui nuotion ympärillä ja kertoi jonkun kauhutarinan. Yhdessä jaksossa oli joku uimahallijuttu jossa uima-altaassa oliko joku "kummitus", en muista tarkalleen mitä siinä oli, mutta edelleen näin 30-vuotiaana ahdistaa uima-altaissa ja koko ajan sellanen fiilis, että joku seuraa mua siellä veden alla ja nappaa jalasta kiinni 😁
Nyt olen omien lasten kanssa katsonut Muumeja enkä todellakaan muistanut, että ne ovat niin pelottavia :O varmaan lähes jokaisessa jaksossa on jotain pelottavaa (mörkö, taikuri, noita, viidakoneläimiä jotka yrittåvät syödä Muumit, hattivatit, lihansyöjäkasvi jne.).!
Muumeista jäänyt traumoja myös. Siitä taikurinhattujutusta, jossa muumipeikko muuttuu erinäköiseksi ja kukaan perheenjäsen ei tunnista häntä. Se kun Rölli telkeää näkymättömän tytön luolaan. :( Hattivatit ja mörkö.
Alfred J Kwakissa oli myös jotain hyvin pelottavaa. Perheen menettäminen ja muitakin hyvin ahdistavia tapahtumia.
Joku alien, jossa on sellainen kohtaus, missä eräällä naisella alkaa vuotaa nenästä verta ruokakaupassa.
Mulla suuria lapsuuden traumoja on aiheuttanut Hopeanuolen Akakabuto. Lainasin kirjasto autosta lapsena näitä VHS kasetteina. Äitini kielsi myöhemmin mua katsomasta kyseistä lasten ohjelmaa, ku näki miten verinen se on. Erityisen traumaattinen kohtaus oli se kun se karhu hyökkäsi yhteen syrjäiseen mökkiin jossa kaksi ukkoa oli paniikissa ja karhu tappoi sitten molemmat. Näin usein unta kuinka karhu hyökkää mun makuuhuoneen ikkunasta kimppuun. Samoin kohtaus kun Gohee, yksi hullu vanha ukko tuossa Hopeanuolessa, päättää yrittää syöttää itse leikkattua jalkaansa Riki koiralle. :(( Ikuiset traumat.
Muita traumoja aiheuttaneita mm:
-Hovimäessä (muistaakseni) kun yksi mies hahmo oli sokeutunut ja yritti sitten katsoa itseään peilistä, oli ihan hirveän näköinen.
-Katsottiin koulussa yksi intiaani elokuva, olin muistaakseni tokalla luokalla ja siinä sitten oli päänahan leikkaamista. Minkä takia tuollaista näytetään koulussa noin nuorille??
-Katsottiin luokkaretkellä Hannibal. Se Hannibalin "kuonokoppa" oli niin järkyttävä ja se hahmo oli niin pelottava et näin usein painajaista siitä ja kuinka se syö ihmisiä.
En pelännyt Rölliä tai Pelle Hermannin kepakkoa, mutta Tappajahai aiheutti pariksi vuodeksi uintikammon !
Mulla on pari. Ekana tulee mieleen se Rölli elokuva missä oli se "iso roska" tai mikä lie ja muistan itkeneeni ja pelänneeni kun se oli pelottava, siis se iso roska oli pelottava, muuten ei :D olin tosiaan arviolta 2-4 vuotias silloion
Toisen kerran muistan pelänneeni kun äiti katseli kauniita ja rohkeita ja minä kyyristelin sohvan takana kun pelkäsin sitä Sally Spectraa :D muistan vain sen kamalan käkätyksen