Perhevapaiden uudistus vaarantaa imetyksen
Itse olen kohta jo palaamassa tlihin, kun nuorimmainen täyttää pian kolme, joten meidän perheeseen nämä uudistukset eivät onneksi vaikuta. Olen kuitenkin tosi huolissani uudistusten vaikutuksesta niin lasten kuin vanhempienkin hyvinvointiin, kun perheidrn puolesta päätetään, kuka lapsia saa jäädä kotiin hoitamaan. Tai suurimmassa osassa tapauksista lapset joutuvat aivan liian varhain pöiväkoteihin, kun paremmin ansaitsevat isät eivät halua tai voi jäädä kotiin.
Asia, mikä myös kovasti huolestuttaa, on imetyksen asema, jos äidit joutuvat pakpn edessä liian aikaisin töihin. Imetyksen pitäisi kuitenkin olla vauvan pääravintoa vuoden ikään saakka ja siitä eteenpäinkin sitä olisi hyvä jatkaa. Rintamaidon pumppailua ehdottaville voin todeta, että se tekee asiasta aivan liian hankalaa, ja itse en ainakaan ole pumpulle kunnolla herunut, vaikka olen kaikkia lapsiani pitkästi yli vuoden imettänyt.
Voin vain kuvitella, mitä kauaskantoisia vaikutuksia imetyksen liian varhaisesta lopetuksesta ja päivähoidon liian varhaisesta aloituksesta koituu tälle kansalle. Miksi vauvat eivät saa olla vauvoja, lapset lapsia ja miksi äidit eivät saa halutessaan itse hoitaa omia lapsiaan kotona? Sitäkin olen miettinyt, että mistäköhän niille kaikille äideille löydetään työpaikka? Työpaikoista kun on huutava pula. Nyt ovat pienellä kotihoidontuella kotona, niin luulisi sen olevan eedullisempaa valtiolle.
Onko asiasta tehty mitään adressia? Ovatko imetystuki-ryhmät ottaneet asiaan kantaa? Ärsyttää tämä Suomen kansa, kun alistutaan päättäjien hulluihin päätöksiin, eikä yhtään pistetä vastaan.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain prosentti suomalaisäideistä täysimettää vauvaansa puolivuotiaaksi asti, joten en ihan ymmärrä näitä imetyksestä kohtaavia?
Niin, että jos vain prosentti suomalaisäideistä haluaa antaa lapselleen parasta mahdollista ravintoa ja täysimettää suositusten mukaan siitä eteenpäinkin, niin sillä ei ole mitään merkitystä ja tämä mahdollisuus voidaan poistaa? Suomen järkyttävän huonoja imetystilastoja pitäisi parantaa, eikä tällaisilla järjettömillä uudistuksilla tukahduttaa imetystä kokonaan.
Itsekin päiväkodin tätinä olen sitä mieltä, ettei se ole ollenkaan pienten lasten paikka. Hyvin monet alan ihmiset eivät haluaisi viedä omia lapsiaan päiväkotiin. Se kertoo aika paljon. Lapset ovat pieniä vain pienen hetken. Miksei anneta heidän olla ensimmäisiä vuosiaan rauhassa äidin kanssa kotona, jos se on perheen toive?
Miksi sitten vastustatte uudistuksia? Ruotsissa jopa 15% äideistä täysimettää lastansa puolivuotiaaksi asti ja Tanskassa muistaakseni luku oli yli 20%. Miksemme voisi kokeilla heidän mallejaan? Eli Vanhempainvapaata pidennetään hiukan, kotihoidontuki pois, kiintiöt isille ja osa-aikatyön mahdollisuutta pitää lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain prosentti suomalaisäideistä täysimettää vauvaansa puolivuotiaaksi asti, joten en ihan ymmärrä näitä imetyksestä kohtaavia?
Niin, että jos vain prosentti suomalaisäideistä haluaa antaa lapselleen parasta mahdollista ravintoa ja täysimettää suositusten mukaan siitä eteenpäinkin, niin sillä ei ole mitään merkitystä ja tämä mahdollisuus voidaan poistaa? Suomen järkyttävän huonoja imetystilastoja pitäisi parantaa, eikä tällaisilla järjettömillä uudistuksilla tukahduttaa imetystä kokonaan.
Itsekin päiväkodin tätinä olen sitä mieltä, ettei se ole ollenkaan pienten lasten paikka. Hyvin monet alan ihmiset eivät haluaisi viedä omia lapsiaan päiväkotiin. Se kertoo aika paljon. Lapset ovat pieniä vain pienen hetken. Miksei anneta heidän olla ensimmäisiä vuosiaan rauhassa äidin kanssa kotona, jos se on perheen toive?
Miksi sitten vastustatte uudistuksia? Ruotsissa jopa 15% äideistä täysimettää lastansa puolivuotiaaksi asti ja Tanskassa muistaakseni luku oli yli 20%. Miksemme voisi kokeilla heidän mallejaan? Eli Vanhempainvapaata pidennetään hiukan, kotihoidontuki pois, kiintiöt isille ja osa-aikatyön mahdollisuutta pitää lisätä.
Koska perhe on paras asiantuntija.
1,5-vuotias ei kuulu päivähoitoon.
Paras paikka on kotona alle 3 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri tahot ehdottavat eri malleja, mitään ei ole päätetty. Mitä helvettiä vauhkootte täällä?!
No kun nämä minä-minä-minä-mammat luulevat olevansa korvaamattomia. Osan (pienen osan, mutta silti) kirjoituksista valitettavasti paistaa läpi se, että he eivät edes halua töihin.
Oletko tyhmä?
Pienelle lapselle vanhemmat ovat korvaamattomia.
En ole tyhmä, mutta sinä taidat olla, kun alat muita nimittelemään. En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö vanhemmat saisi hoitaa pientä lasta kotona. Itse olin kotona 1.5 vuotta ja mieheni 6kk. Tämän jälkeen olin osittaisella hoitovapaalla. Valitettavasti vaan osan teksteistä huokuu läpi se, että he eivät halua mennä töihin missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri tahot ehdottavat eri malleja, mitään ei ole päätetty. Mitä helvettiä vauhkootte täällä?!
No kun nämä minä-minä-minä-mammat luulevat olevansa korvaamattomia. Osan (pienen osan, mutta silti) kirjoituksista valitettavasti paistaa läpi se, että he eivät edes halua töihin.
Oletko tyhmä?
En ole tyhmä, mutta sinä taidat olla, kun alat muita nimittelemään. En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö vanhemmat saisi hoitaa pientä lasta kotona. Itse olin kotona 1.5 vuotta ja mieheni 6kk. Tämän jälkeen olin osittaisella hoitovapaalla. Valitettavasti vaan osan teksteistä huokuu läpi se, että he eivät halua mennä töihin missään vaiheessa.
Missä muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut kaikki ehdotukset? Ainoastaan EK haluaa, että lapset viedään 1,5 vuotiaina hoitoon. Heidän ehdotuksensa tuskin edes menee läpi. Jotain ne ruotsalaiset tekevät oikein, koska imetysprosentti on niin paljon korkeampi kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
Missä muka?
Voit itse päätellä sen, jos kerta omaat aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut kaikki ehdotukset? Ainoastaan EK haluaa, että lapset viedään 1,5 vuotiaina hoitoon. Heidän ehdotuksensa tuskin edes menee läpi. Jotain ne ruotsalaiset tekevät oikein, koska imetysprosentti on niin paljon korkeampi kuin meillä.
Kaikissa lapsi pitäö laittaa liian aikaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
Missä muka?
Voit itse päätellä sen, jos kerta omaat aivot.
Eli pelkkä mauton heitto. Arvasin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla on ongelmana. Vauvaa ei todellakaan tarvitse ruokkia kuin siihen vuoden ikään asti ja jotkut äidit imettävät vain sen puoli vuottakin, kun taas toiset eivät ollenkaan. Imetystä suositellaan vuoden ikään asti. Ota faktoista ensin selvää, ennen kuin tuut tänne viisastelemaan.
Olet kuule aivan naurettavan typerä :D
T: ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ja Tanskassa imetetään enemmän ja pidempään, koska ne ovat imetysmyönteisempiä maita ilmapiiriltään. Täällä jos imetät kahvilassa, saata päätyä jonkun facebookin ja se on ihan ok, koska oot niin kauhee kun esittelet tissejäsi muille.
Puhumattakaan nyt taaperoimetyksestä, joka on monelle suomalaiselle yhtä kuin mielisairas äiti.
Se että pienten lasten äitejä jatkuvasti parjataan laiskoiksi ym., ei todellakaan paranna imetysilmapiiriä tai mitään muutakaan ilmapiiriä. Eikä se, että hoitovapaa ja vanhempainvapaa pitäisi sukupuolikiintiöidä. Imetysmyönteisyyttä parantaa, kun tunnustetaan vauvan ja isommankin lapsen ainutlaatuinen tarve äitiinsä.
Ruotsi ja Tanska on ilmapiiriltään ihan erilaisia. Suomessa velloo naisviha ja lapset ei saa näkyä.
Tanskassa asunut
Minä en ymmärrä, miksi etätyön ja osa-aikatyön mahdollisuutta ei voida soveltaa pienten lasten vanhemmille, erityisesti äideille. Kyllä jokainen vauva tarvitsee nimenomaan äitinsä kanssaan kotiin vauvavuodeksi, ja senkin jälkeen äitiä tarvitaan vielä pitkään eri tavalla kuin isää. Olettaen siis, että äiti on ollut ns. ensisijainen kiintymyksen kohde. Ei se ole mitään laiskoittelua tai ideologiaa todeta niin, koska näinhän se on. Sen tietävät psykologit, psykiatrit, tutkijat, ja jokainen vanhempi joka vähänkään ovat herkkiä lapsensa viesteille.
Meillä onnistui mm. minun freelancetyö iltaisin kun olin kotona lasten kanssa. Mies oli lasten kanssa silloin enemmän ja minä tein eri huoneessa töitä. Välillä kovan itkun keskellä saatoin keskeyttää hommat ja käydä lohduttamassa.
Jos välttämättä halutaan lapset päiväkotiin 1,5v:n iässä, niin naisten palkkoja tulisi nostaa roimasti. Tämä johtaisi osa-aikatyön lisääntymiseen varmasti. On eri asia laittaa taapero päiväkotiin neljäksi kuin kahdeksaksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat menneet perhepäivähoitoon yksivuotiaina ja siirtyneet päiväkotiin toinen neljä-, toinen kaksivuotiaina. Ei mitään ongelmaa!
Itse olin 6kk, kun äiti lähti töihin ja Eila tuli minua hoitamaan. Isä ja äiti ovat lääkäreitä.
Kuule, se ei ole mikään hyvä merkki välttämättä, että lapsilla ei ole yhtään mitään ongelmaa jäädä hoitoon. Terve lapsi protestoi eroa äidistään ja kaipaa häntä hoitopäivän aikana. Kotona tämä näkyy aika usein uniongelmina, kiukkuisuutena, äidin läheisyyden kaipuuna jne.
Lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat menneet perhepäivähoitoon yksivuotiaina ja siirtyneet päiväkotiin toinen neljä-, toinen kaksivuotiaina. Ei mitään ongelmaa!
Itse olin 6kk, kun äiti lähti töihin ja Eila tuli minua hoitamaan. Isä ja äiti ovat lääkäreitä.Kuule, se ei ole mikään hyvä merkki välttämättä, että lapsilla ei ole yhtään mitään ongelmaa jäädä hoitoon. Terve lapsi protestoi eroa äidistään ja kaipaa häntä hoitopäivän aikana. Kotona tämä näkyy aika usein uniongelmina, kiukkuisuutena, äidin läheisyyden kaipuuna jne.
Lto
Tismalleen. Adoptioäitinä olin ikionnellinen kun lapsi kiukutteli minulle ekaa kertaa. Tyytyväinen ilmeetön paketti ei ole terve lapsi.
Adoptioäiti
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tehdään itselle, ei valtiolle. Lapsesta pitää saada iloita ja lapsella on oikeus kiirettömään varhaislapsuuteen ja kiintymyssuhteen kehittymiseen.
Se nykyinen kolme vuotta rajana ei ole vahingossa muotoutunut.
Juuri näin. Olisi myös yhteiskunnan etu että lapset saavat kiireettömän varhaislapsuuden. Eiköhän noita levottomia lapsia ole jo muutenkin tarpeeksi.
Oikeassa elämässä kukaan uraäiti ei jää kotiin pitkäksi aikaa. Yhtään nykypoliitikkoa tai juristia tai lääkäriä tai psygologia tai ekonomia tai diblomi-insinööriä ei ole, joka olisi jäänyt kotiin kolmeksi vuodeksi - ei yhtään.
Tutkitusti vain maahanmuuttajat, työttömät ja vähän koulutetut ovat kotihoidontuella silloin, kun lapsi on yli kaksi vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä kukaan uraäiti ei jää kotiin pitkäksi aikaa. Yhtään nykypoliitikkoa tai juristia tai lääkäriä tai psygologia tai ekonomia tai diblomi-insinööriä ei ole, joka olisi jäänyt kotiin kolmeksi vuodeksi - ei yhtään.
Tutkitusti vain maahanmuuttajat, työttömät ja vähän koulutetut ovat kotihoidontuella silloin, kun lapsi on yli kaksi vuotta vanha.
Se on psykologi ja diplomi-insinööri...
Tunnen kymmeniä korkekoulutettuja kotiäitejä ja -isiä
No mut kyllähän miehetkin tykkää imettää....
Joo, tässä on kyse ennen kaikkea siitä. Mutta monissa tuota ajavissa malleissa lapsen ekan vuoden aikana alkavaa isäkiintiötä tunnutaan käyttävän jonkinlaisena keppihevosena, jonka avulla voidaan poliittisesti korrektisti ajaa läpi tuo lyhennys.
-Edellinen