Miksi naiset 50+ ovat aina jotenkin tätimäisiä?
Mikä sen tekee ja miten sen voi välttää?
Esim mies voi olla tosi trendikäs ja charmantti jos on heittänyt 60-veenä päälleen tyylikkään t-paidan, farkut ja on pitänyt vartalon kunnossa ja vaikka kasvattanut trendihipsterparran. On ns bas ass -look ja hauska.
Mutta kuvittele naiselle sama lookki samassa iässä. Toki ilman partaa heh. Mutta tulos on silloin tätimäinen vaikka mitä tekisi. Miksi? Jos otetaan kliseet pois läskeistä ja kananpersetukasta, jos se 60-vee nainen olisi suht hoikka ja hiukset väh. polkkamitassa, niin ei auttaisi että päällä on Makian kiva t-paita ja Bossin farkut - näky olisi tätimäinen. Mikä sen tekee, mikä on se syvin syy? Tissit, lanteet? Mutta ne ovat nuoremmillakin.
Toivon hyvää keskustelua :)
Kommentit (136)
50-vuotiaiden naisten kuuluukin olla tätimäisiä, koska muuten ovat niitä, jotka yrittävät näyttää epätoivoisesti nuorilta ja se on kamalaa katsottavaa.
Sen sijaan ihmettelen, että jotkut naiset näyttävät tätimäisiltä jopa jo 18-vuotiaana. On ylipainoa, silmälasit, lyhyt tukka yms. Joskus pitänyt Tinderissä katsoa kahteen kertaan, että voiko tuo ikä olla nyt ihan oikein. Kavereista sitten huomaa, että kyllähän se on. Jotain aika pahasti vialla jos 18-vuotiaana näyttää nelikymppiseltä.
Ihminen on sen ikäinen miksi itsensä tuntee.
Tätejä tuntuu olevan jo nelikymppisissä. Kait se on tyyli ja elämänasenne jotka ratkaisee.
Itse olen 56 v ja mummoksi tuleminen 47 vuotiaana pisti nielaisemaan pari kertaa. Mutta minkä sille voi: mummo mikä mummo. Ja monen lapsen / nuoren aikuisen täti. Tosin olen pieni ja hoikka, hiukset ovat polkat (kuten näyttää ikäiselläni usein olevan), eli helppohoitoiset. Pidä ja pese.
Vaatteet ovat klassista tyyliä, joka löytyi jo vuosikymmeniä sitten. Uskon myös, että seuralla on vaikutusta. Olen paljon tekemisissä nuorten työkavereiden kanssa ja omien nuorten aikuisten kanssa ja tuntuu että se pitää itsenikin ajassa kiinni. Eläkkeelle ei ole kiire. Mikä se on?
Tätimäisiä ollaan jo tässä iässä (täytän 42v). Suomalaiset naiset ei vaan osaa, tosi harva näyttää hyvältä ja trendikkäältä enää yli nelikymppisinä. Ylipainoa, rumat kengät, värittömiä ja epävarmoja itsestään. Mietitään mitä voi käyttää missä iässä ja mitä ei. Kohtaan keski-ikäisiä naisia päivittäin työn merkeissä, joten tiedän mistä puhun;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikamainen setä on lähinnä painajainen 😂
Työpaikallani oli poikamainen setä, siis viisikymppinen oikein kivan näköinen ja varsin mukava mies. Mutta hänen ananastukkansa, rennosti lötköttävä violettisävyinen nuorisomerkkineule, jotkut ihme converset jalassa ja ne sellaiset tarkoin kulutuspestyt jätkäfarkut joissa takataskut asettuvat yläreiteen saivat minut aina sisäisesti käpertymään kokoon, enkä oikein tiennyt minne olisin silmäni laittanut. Vaikka itsekin lähes samassa iässä olen ja pukeudun melko nuorekkaasti niin jossain se raja kulkee milloin nuorekas tyyli menee tuskaisen puolelle.
Anteeksi että olen näin rajoittunut ja jokainen saa kyllä pukeutua ihan miten tahtoo. Jokin hänen vaatteissaan vain oli liian isossa ristiriidassa hänen isällisen, lämpöisen, mukavan ja kypsän miehekkään luonteensa kanssa.
Homo, nehän pitää kynsin hampain kiinni "nuorekkuudesta".
Ärsyttää nämä homoihin liittyvät stereotypiat. Minä olen hoikka ja panostan pukeutumiseen ja olen nirso naisten suhteen. Aina saa kuulla sitä kuinka minua luullaan homoksi. Toki ymmärtää sen, että sellainen mielikuva voi syntyä, kun annan naisille pakkeja paljon enemmän kuin miehet keskimäärin, mutta aivan liian usein vedetään johtopäätös, että olisin homo.
Jos on täti-iässä, miksei voi näyttää tädiltä? Huvittavaahan se on, jos 60-vuotias pukeutuu/meikkaa ym. samojen trendien mukaan kuin teinit.
Kyllä minusta ainut asia on se ylipaino. Mikä siis tekee tätimäisyyden. Itsekin raskauden loppupuolella näytin tädiltä, vaikka olin 28. Ne tunikat, iso maha ja kaksoisleuka :D Nyt taas hoikkana olen nuoren näköinen.
Samalla lailla ylipaino aiheuttaa setä efektin. Etenkin se pallomaha!
Koska tätejä on erilaisia ja erityylisiä.
Tätiys on elämänvaihe, sellainen mitä nuoremmat kammoavat mutta joka alkaa kelvata kummasti siinä vaiheessa kun valkenee että vaihtoehtona on kuolla nuorena.
Jos et ole täti, sinustakin tulee sellainen jos vain saat elää. Voit muuttua mm. rokkitädiksi, farkkutädiksi, kulttuuritädiksi, lähiötädiksi, jakkupukutädiksi...monia hyviä vaihtoehtoja!
Ylipainoa, silmälaseja ja lyhyttä tukkaakaan ei kannattaisi mollata, niitä löytyy niin monelta että on aika iso todennäköisyys saada ne myös osaksi omaa elämää. Siinä vaiheessa kun hiustenpidennykset ovat tuhonneet omat hiukset, eteensä ei näe ja sairaudet/istumatyö/aineenvaihdunnan hidastuminen tms. syys saa kilot ihan huomaamatta kertymään, saat valita: vaivutko itseinhoon ja epätoivoon vai päätätkö alkaa ottaa selvää miltä kauneus näyttää kun lähtökohdat on ne mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP koskaan lukejanut, millaisen prosessin ihmiskeho käy läpi vanhetessaan? Rasva lisääntyy, solujen nestepitoisuus vähentyy, lihakset alkavat surkastua jos niitä ei pidä yllä, naissukuhormonien toiminta tyrehtyy ja niin poispäin. Kyllä myös se mitä ihon alla alkaa tapahtua alkaa näkyä ulospäin.
Joo mutta miksi se tekee naiset tätimäisilsi muttei välttämättä miestä? (Jos mies pitää itsestään huolta)
Ei vanhemmasta miehestä saa tätimäistä ei sitten millään. Vaikkei se edes pitäisi itsestään mitenkään huolta! Niistä tulee vaan äijiä ;-)
Mitä tarkoittaa tätimäisyys? Meneekö se niin, että ensin tyttö, sitten täti ja sitten mummo? Olen 56 ja minusta olisi kyllä kummallista, jos näyttäisin tytöltä... Vanhin lapsenikin on sentään jo 36 V. Kai sitä tässä isoäiti-iässä (joillakin kuusikymppisellä jo lapsenlapsenlapsiakin) voi vähintään tädiltä näyttää.
Ei kai isoäiti ja lapsenlapsi voi näyttää samanikäiseltä.
Pukeutuminen ja paino. Kummallakin sukupuolella nämä tekijät määrittävät, kuinka nuorelta näytät. Mutta pukeutuminen ei saa mennä liian nuorekkaaksi. Se on sitten säälittävää.
Miten niin ei muka keski-iässä vois olla hyvässä kunnossa? Itselläni on 3 lasta ja tosiaan täytän 42v. Kroppa on paremmassa kunnossa kuin monella parikymppisellä! Salilla näkee päivittäin hyväkuntoista porukkaa, joten ei se ole todellakaan mitenkään mahdotonta.
Jos on laiska eikä huvita urheilla niin se on ihan oma vika.
Apua. Olen normaalipainoinen, mutta alle 11 kuukautta siis enää täti-ikään. Nyt baanalle ja puumaksi. Turku by night, here I come!
Se on se teennäinen puheääni, ohentunut tukka ja epätoivoinen tarve uskotella itselle ja muille, että elämä on paitsi ohi myös eletty päin vittua. Jostain syystä erityisesti rahakkailla on näin. Ehkä niiden miehillä on liikaa nuoria rakastajattaria tms:? Tai kadehditaan omia tyttäriä? En tiedä.
Hops. Virhe. Siis uskotella, että ei olla eletty päin vittua. Jokainen haluaisi nuoruutensa takaisin. Aivan jokainen.
Kyllä 50+ voi olla tätimäinen, varsinkin jos on oikeasti täti sisarusten lapsille.
Enemmän olisin huolissaan nykynuorten merkittävästä ylipainosta, uusavuttomuudesta ja keskimääräistä tyhmempien lisääntymisestä.
Huomaa, ettei kaikki edes elä vanhaksi.
Elämä on arvokasta kaikkineen, varsinkin kun ikää tulee, osaa sitä arvostaa.
Olen vasta 45, mutta tunnistan itsessäni jo tätimäistä ulkoasua.
- Hiukseni ovat ohentuneet, joten olen joutunut leikkauttamaan ne lyhyemmiksi. En pidä ohuista hiuksistani, mutta en voi sille mitään, että ovat mitä ovat.
- Tykkään kävellä rivakasti, koska tekemistä on paljon sekä töissä, vapaa-ajalla että kotona. Hylkäsin korkokengät ja kapeat lyhyet hameet tästä syystä jo monta vuotta sitten.
- Olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja normaalipainoinen, kroppani kestää katseita. En kuitenkaan koe tarvetta pukeutua kireisiin syvään uurrettuihin paitoihin, tiukkoihin farkkuihin tai vastaaviin. Olen onneksi jo vapaa vieraiden miesten katseilta, minun ei tarvitse iskeä ketään enkä myöskään kunniallisella pukeutumisellani saata omaa teinipoikaani tai hänen ystäviään hämmennyksiin.
- Minun ei tarvitse joka päivä meikata tai laittautua, koska... niin, minun ei tarvitse.
- On ihanaa laittaa päälle vaatteita, jotka eivät kiristä tai purista. Joskus ne saattavat olla vähän tanttamaisia, mutta eivät luojavarjelesentään mitään poppanoita.
- Kolme teini-ikäistä perheessä, niin ei ole ongelmia miettiä, mihin laitan ylimääräiset rahani. Tietysti ostan lukiokirjat, uuden kunnollisen takin tai paremman puhelimen lapsilleni ennemmin kuin käyttäisin rahat omaan kampaajaan, kasvohoitoon tai manikyyriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP koskaan lukejanut, millaisen prosessin ihmiskeho käy läpi vanhetessaan? Rasva lisääntyy, solujen nestepitoisuus vähentyy, lihakset alkavat surkastua jos niitä ei pidä yllä, naissukuhormonien toiminta tyrehtyy ja niin poispäin. Kyllä myös se mitä ihon alla alkaa tapahtua alkaa näkyä ulospäin.
Joo mutta miksi se tekee naiset tätimäisilsi muttei välttämättä miestä? (Jos mies pitää itsestään huolta)
Niinpä, ajatella! On se kyllä ihme kun setä ei ole täti.
MitVit?? On oikeinkin ihanaa olla tätimäinen. Mitä hemmettiä se kellekään kuuluu millainen on? Pärkeletto!
Ne miehet joita ap kuvittelee kuusikymppisiksi, ovat oikeasti max. nelikymppisiä. Ja ap:n kuusikymppisiksi luulemat naiset puolestaan ovat vähintään seitsemänkymppisiä.
Homo, nehän pitää kynsin hampain kiinni "nuorekkuudesta".