Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3.-luokkalainen sai kotiin Autan kotona -lappusen! xD

Vierailija
08.03.2017 |

Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?
Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.
Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.
Siis voi apua koulun oletuksia xD

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

Ei vaan tällaiset projektit koulusta saa minut suuttumaan. Muistan itse miten niitä oli joskus seiskalla itsellä tai taisi olla jokin unninpesutehtä jo ala-asteella, joka oli ihan hirveä, niin ne ovat vain vanhemman apukidutuskeino lapselle päästä haukkumaan lapsi, miten sä et tee mitään... Huonoja muistoja niistä siis, siksi en välitäkään siivoamisesta paskaakaan.

ap

Äition epäsiisti eikä osaa edes käyttäytyä. Provon lapsiparka. :(

Vierailija
102/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oma huone täytyy pitää perussiistinä jo alakoululaisena ja omat jäljet siivottava, esim lautanen pesukoneeseen, eikä niitä vaatteitakaan viskellä lattialle äipän kerättäväksi, mutta kyllä joku pölyhuiska kädessä kulkeva ja ovennuppeja kiillotteleva 9-vuotias siivousneurootikko herättää enemmän hilpeyttä, eikä ihailua ahkeraa lasta kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa lapset keräävät päivät polttopuita ja risuja , raahaavat vettä ja kyntävät peltoa, istuvat aamusta iltamyöhään tehtaissa ompelemassa vaatteita jne.Täällä ollaan huolissaan siitä ettei lapsi vaan saa traumoja siitä että kerää lelunsa tai pyyhkäisee pölyt. Voi elämä.

Tuollaisesta on jotain konkreettista hyötyäkin, mutta lelujen poiskerääminen ei lämmitä tai ravitse tms. Viihtyisyydellä on asiaa vaikea perustella, koska äiti ainakin pilasi viihtymisen kotona aivan täysin nalkutuksella ja en viihdy jos mun pitää nykyään siivota. Eli sen tuoma viihtyisyys menee pilalle, kun se asia pitää tehdä.

ap

Hankkiutuisit hoitoon, tuollainen katkeruus pilaa koko elämäsi. Ja sinä lastesi elämän tuolla katkeruudella. 

Vierailija
104/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?

Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.

Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.

Taas tätä ihme mukamas pakollisten kotitöiden tuputtamista. Näin yksinasuvana aikuisena en ainakaan viitsi tuhlata aikaa tollaiseen turhaan puuhasteluun. En omista päiväpeittoa kun en näe mitään tarvetta sängyn petaamiseen, parempi vaan että tuulettuu päivän aikana. Minulla ei ole myöskään ruokapöytää mitä kattaa, astioita mitä sille laittaisin,  tai tiskikonetta jossa niitä tiskaisin. Syön yleensä ulkona kerran tai kaksi päivässä ja jos jotain lämmitän kotona niin käytän kertakäyttöastioita. En leivo tai laita ruokaa koskaan. Ei ole kotieläimiä eikä turhia tekstiileja kuten mattoja tai verhoja niin eipä tuota pölyäkään kerry. Päivittäistavart tulee viikottain kotitoimituksena, ei tartte käydä kaupassa. Parin viikon välein imuroin vähän lattiaa ja järjestelen tavaroita, menee max tunti kuussa kotitöihin.

Vierailija
105/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoo kirjoitti:

Meillä 1,5-vuotias tyhjentää tiskikoneen (alatason), laittaa pyykkiä pesukoneeseen, imuroi, siivoa lelut koriin, haluaa kantaa kaupasta talouspaperipaketin kotiin jne eli jo tuon ikäinen osaa ja haluaa auttaa. Itse kannatan lapsen osallistamista normaaleihin arjen askareihin.

No kyllä se into laantuu teininä. Samoin teille kaikille taaperoiden äideille. Kuuluu ikäkehitykseen että taaperot tykkää siivota mutta vereen se ei jää monellakaan.

Teinit tekee rahasta.

Vierailija
106/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoo kirjoitti:

Meillä 1,5-vuotias tyhjentää tiskikoneen (alatason), laittaa pyykkiä pesukoneeseen, imuroi, siivoa lelut koriin, haluaa kantaa kaupasta talouspaperipaketin kotiin jne eli jo tuon ikäinen osaa ja haluaa auttaa. Itse kannatan lapsen osallistamista normaaleihin arjen askareihin.

No kyllä se into laantuu teininä. Samoin teille kaikille taaperoiden äideille. Kuuluu ikäkehitykseen että taaperot tykkää siivota mutta vereen se ei jää monellakaan.

Teinit tekee rahasta.

Kun oppii tekemään niin yllättäen se ei jääkkään aina pois. Teini haki tänään ihan omatoimisesta rätin ja pyyhki kirjahyllystään pölyt. Voisin sanoa että ylpeä olen.

Vierailija
107/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämäkin 3-luokkalainen tykkäsi imurista taaperona, mutta jos sillä pitäisi saada jotain aikaankin niin ei kyllä kiinnosta. Tietty meillä on aika vaikeaa nauttia siitä, kun on niin paljon lasten itsensä lattialle sotkemaa sotkua lattioilla, siis piirustuspapereita, vaatteita, dvd-levyjä ja leluja.

ap

Vierailija
108/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo omia huoneitaan imuroivat ala-asteikäiset ovat jotenkin niin säälittäviä xD Äiti hankkinut niin paljon kakaroita, ettei viitsi tai jaksa edes oman lapsensa huonetta imuroida, mutta kehtaa olettaa, että lapsi orjailee ja tekee sen xD Entä jos lapsi haluaa elää sotkussa? Mua itseäni esim. ei ole pöly koskaan haitannut, pari kertaa vuodessa riittää imuroida lastenhuone.

ap

Anteeksi nyt vain,mutta mahtaa kotinne olla aikamoinen sikolätti. YÖK!!!

Vierailija
109/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on osallistunut oman huoneen siivoukseen jo kaksivuotiaana ja auttanut tiskikoneen tyhjennyksessä. Tosin omasta halusta, ei ole vaadittu. Tuohon listaan nyt on vaan laitettu erilaisia askareita mitä voisi tehdä, ei oleteta että noin nuori tekisi kaikkea. Ajatuksena ehkä jos lapsi itse innostuisi auttmaan kotitöissä. Toki hyvää tekee kaikkien pienesti osallistua, joten tästä olisi hyvä oppia harjoittelemaan.

Vierailija
110/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit sitten tulla tänne mainostamaan teidän wt-perheen sikolätti kodistanne 👍

Vierailija
111/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innostamana annoin tänään lapselle vaativamman ruoka-apu-tehtävän.

Lykkäsin riisipaketun käteen ja sanoin että keittää 3 annosta. Paketin päällä on ohje 2 ja 4 annokseen.

Kattila valittiin yhdessä, laski määrät ja mittasi, vinkkasin sopivimman kokoiset mittamukit, seisoi vieressä vahtimassa koko kiehumisajan, keräsi tavarat paikoilleen ja uskomattomalla innolla haki isänsä syömään.

Minä siinä samalla tein lisäkekasvikset ja paistoin poronkäristyksen.

Kakara on vieläkin hyväntuulinen eikä tavanomainen kärttynaama eikä isäkään hennonnut kieltäytyä lumileikkikutsusta.

11

Vierailija
112/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoo kirjoitti:

Ohhoh! Puolitoistavuotias imuroi! On mammoilla kyllä ihmelapsia 😃!

Vierailija
113/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus liittyy syrjäytymiseen. Mitä enemmän osaa käytännön asioita sen paremmin selviää elämässä. Onneksi koulu näkee kokonaisuuksia.

Sinunlaisesi on oikein ihmisen irvikuva.

Elät itse paskassa etkä soisi lapselle parempaa. Häpeäisit.

Vierailija
114/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin pestään pöytää joka ruokailun jälkeen tai ainakin ennen ruokailua! Roskia tulee pussi päivittäin, tiskiä koneellinen päivittäin, imuroidaan 2-3*/vko, lattiat pestään viikottainpölyt pyyhitään viikottain etenkin nyt, kun aurinko paistaa. Sängyt petaan aina samalla kun huoneet siivotaan (muuten en :D ). Kolmas luokkalaisen pitäis jo osallistua kotitöihin, ei varmaan tartte tehdä kaikkia vaan jotain! Tosin näitä on, ei meidän lapselta edellytetä sellaisia ja sit ihmetellään kun ne on 18 eikä osaa keittää makaroonia eikä tiiä miten imuri toimii... (meillä osallistuu kotitöihin 3 ja 5 vuotiaatkin)

Vierailija
115/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätit sitten tulla tänne mainostamaan teidän wt-perheen sikolätti kodistanne 👍

Ei vaan just wt:t on innokkaitakin siivoajia, koska he luulevat saavansa arvostusta sillä, ylempää keskiluokkaa se ei niinkään kiinnosta.

ap

Vierailija
116/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin pestään pöytää joka ruokailun jälkeen tai ainakin ennen ruokailua! Roskia tulee pussi päivittäin, tiskiä koneellinen päivittäin, imuroidaan 2-3*/vko, lattiat pestään viikottainpölyt pyyhitään viikottain etenkin nyt, kun aurinko paistaa. Sängyt petaan aina samalla kun huoneet siivotaan (muuten en :D ). Kolmas luokkalaisen pitäis jo osallistua kotitöihin, ei varmaan tartte tehdä kaikkia vaan jotain! Tosin näitä on, ei meidän lapselta edellytetä sellaisia ja sit ihmetellään kun ne on 18 eikä osaa keittää makaroonia eikä tiiä miten imuri toimii... (meillä osallistuu kotitöihin 3 ja 5 vuotiaatkin)

Ootsä joku tyhmä piika kotonasi vai? Huh, mä en ainakaan viitsisi. Paljon mieluummin teen jotain oikeasti mukavaa. Tuossahan saa pingottaa ihan koko ajan. Lisäksi tuohon jatkuva tavaroiden keräileminen, ihan paskaa, en rupea. Yksin kun asun niin se on eri asia. Sitä tavaraa leviää ympäriinsä paljon vähemmän ja sen järjestely on vielä hallittavissa. Enkä suostu olemaan mikään perheen piika.

ap

Vierailija
117/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoo kirjoitti:

Ohhoh! Puolitoistavuotias imuroi! On mammoilla kyllä ihmelapsia 😃!

Kyllä! Tervetuloa vaan meille katsomaan tätä ihmettä! Toki itse kannattelen suurimmaksi osaksi imurin letkua, mutta hän sitä suutinta liikuttaa lattiaa vasten.

Vierailija
118/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli vain ottaa koko paperi rutistaa se pieneksi palloksi ja nakata roskikseen! No, en tee niin, mutta ne näkee tuosta lapusta jos täytämme sen todenmukaisesti, ettei meitä kiinnosta siivous pätkääkään, aivan vitun varmasti en "kommentoi" tuohon mitään. Se on siis kasvatuksen vakoilukeino. Mitä ihmettä se niille kuuluu, ("huoltajan kommentit...") millä innolla tai prosessilla meidän lasta kiinnostaa siivota tai mitä mieltä me siitä olemme, ja lapsikin on vasta kolmannella!!! Kuka sen ikäinen ttu pyyhkii pölyjä?!? Mieskin kommentoi, että siitä puuttuu ikkunoiden pesu ja halon hakkuu xD

ap

Kai se nyt vois roskat viedä ja ulkoiluttaa koiran? 

Vierailija
119/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoisin tuohon lappuun että "meidän kotiasiat ei virkamiehille kuulu", muuten jättäisin täyttämättä.

Vierailija
120/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg!!! Toivon todella että tämä on provo.

Mikään himosiivooja ei kenenkään tarvitse olla. Mutta kyllä nyt kodin pitää perus puhdas olla. Miten ylipäänsä pystyybelämään paskan keskellä?

Huolehditko omasta hygieeniasta samalla tavalla kuin kodin siisteydestä?

Ja ihan pakko kommentoida tätäkin. Sä ehkä olet oppinutkin siivoamaan ja tiedät mikä on puhdas, kun oma äitisi on kodista huolta pitänyt. Mutta ymmärrätkö että omat lapsesi ei siitä mitään tajua, eivätkä edes ymmärrä elävänsä sikolätissä kun muuta eivät eläissään ole nähneet.

Koko ketju on järkyttävä. Sen verran kauan olen elänyt, että vaikka tämä oliskin provo, niin silti ap.n kaltaisia ihmisiä on olemassa. Silti jaksaa järkyttää.