3.-luokkalainen sai kotiin Autan kotona -lappusen! xD
Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?
Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.
Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.
Siis voi apua koulun oletuksia xD
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Tai kuka lapsi pesee lattian? xD Me ei itsekään koskan pestä lattioita. Todellinen orjan lista tuo.
ap
Tuo kohta paljasta että pelleilet vaan. Ei kukaan normaali ihminen voi elää tuollaisessa liassa.
Tekisin lasin Aloittajasta jos tuntisin.
kyllä meillä 2, 4, ja 6 vuotiaat lapset tekee noita juttuja ihan mielellään. Ei toki yksin vaan auttavat vanhempia. 4 ja 6 v siivoavat aina iltaisin huoneensa itse. Kyllä kotitöitä on hyvä opetella tekemään pienestä pitäen. Eikä käyttää aikaa esim. tietokoneella istumiseen.
Itse olen ainakin niin laiska, etten mitenkään jaksa tehdä kaikkea siivousta itse. Siksi opetan lapsen jo pienenä auttamaan. Minulla on kesällä neljä täyttävä lapsi. Hän siivoaa omasta huoneestaan lelut paikoilleen joka ilta. Siivouspäivänä hän nostaa lattialtaan kaikki lelukorit ja muut sängylle itse, että saan imuroitua. Välillä haluaa imuroida itse, mutta silloin yleensä viimeistelen. Pyyhkii pölyjä sieltä mihin ylettyy. On pessyt lattioita höyrymopilla useamman kerran. Auttaa ruoanlaitossa viikottain ja leipomisessa silloin, kun sitä tehdään. Tyhjentää tiskikoneesta haarukat, veitset ja lusikat omille paikoilleen. Laittaa omat astiat tiskikoneeseen ruoan jälkeen ja pyyhkii pöydän, jos on tullut sotkua.
Minä olen ex- siivoojaana saanut noukkia kouluikäisten tyttöjen likaisia pikkuhousuja imuroidessani, ja kiikuttamut ne pesukoriin. On ihmetyttänyt että eikö äiti ole opettanut minne ne likaiset vaatteet viedään käytön jälkeen. Eniten tämä on näkynyt korkeakoulutetuissa varakkaissa perheissä, missä näkee että kukaan muu ei koskaan vaivaudu tekemään mitään siisteyden eteen paitsi siivoja. Aikamoinen tälli ehtii viikossa syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
provo
Ei vaan tällaiset projektit koulusta saa minut suuttumaan. Muistan itse miten niitä oli joskus seiskalla itsellä tai taisi olla jokin unninpesutehtä jo ala-asteella, joka oli ihan hirveä, niin ne ovat vain vanhemman apukidutuskeino lapselle päästä haukkumaan lapsi, miten sä et tee mitään... Huonoja muistoja niistä siis, siksi en välitäkään siivoamisesta paskaakaan.
apSaitko koskaan hyvää palautetta mistään mitä kotona teit? Omalle lapselle voi aina opettaa toisin ;) Meillä lapsi tulee saamaan "perus" siivousopetuksen ettei aikuisiällä tarvitse hävetä osaamattomuuttaan.
No en ainakaan niin, että se olisi kannustanut mitenkään tekemään asian uudelleen. Mä luulen, että siivoaminen ei ois mulle mikään issue, ellei äitini olisi haukkunut minua miten en tee asioita kuten hän haluaa. Mua inhotti tehdä se mua sättivä akka tyytyväiseksi toimimalla niin kuin se halusi.
ap
Meillä 2-vuotias tyhjentää tiskikonetta ja pyykkikonetta innokkaasti. Ripustelee pyykkejä äidin perässä narulle. Imurointia rakastaa. Pyyhkii keittiön ovia ja ala-tasoja. Ottaa kevyemmät roskat roskakaapista ja vie eteiseen. Tekee kaiken oma-aloitteisesti vanhemman esimerkkiä seuraten, miksei 3.-luokkalainen pystyisi samaan?
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaissa lapset keräävät päivät polttopuita ja risuja , raahaavat vettä ja kyntävät peltoa, istuvat aamusta iltamyöhään tehtaissa ompelemassa vaatteita jne.Täällä ollaan huolissaan siitä ettei lapsi vaan saa traumoja siitä että kerää lelunsa tai pyyhkäisee pölyt. Voi elämä.
Tuollaisesta on jotain konkreettista hyötyäkin, mutta lelujen poiskerääminen ei lämmitä tai ravitse tms. Viihtyisyydellä on asiaa vaikea perustella, koska äiti ainakin pilasi viihtymisen kotona aivan täysin nalkutuksella ja en viihdy jos mun pitää nykyään siivota. Eli sen tuoma viihtyisyys menee pilalle, kun se asia pitää tehdä.
ap
Provo
Itselläni oli joskus tuollainen lappu. Tein kaikkea mahdollista ja sain kehuja.
Luulin olevani laiska siivoja kun siivoan huoneeni 1xviikko, imuroin, petaan sängyn joka aamu, vaihdan lakanat 1x 2 viikkoa..
En näköjään ole niin laiska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo omia huoneitaan imuroivat ala-asteikäiset ovat jotenkin niin säälittäviä xD Äiti hankkinut niin paljon kakaroita, ettei viitsi tai jaksa edes oman lapsensa huonetta imuroida, mutta kehtaa olettaa, että lapsi orjailee ja tekee sen xD Entä jos lapsi haluaa elää sotkussa? Mua itseäni esim. ei ole pöly koskaan haitannut, pari kertaa vuodessa riittää imuroida lastenhuone.
apOletko ap tullut ajatelleeksi, että sinun lapsesi ei välttämättä ole samanlainen kuin sinä itse? Entä jos lapsesi EI halua elää sotkussa? Entä jos häntä ahdistaa jatkuva sotku? Anna hänen siivota, jos se koulutehtäviin kuuluu. Kannusta häntä ennen kaikkea suorittamaan annettu koulutehtävä, saattaa olla, että hän huomaakin pitävänsä siisteydestä.
En malta odottaa, että se jonain päivänä haukkuu äitiänsä sikaläävässä eläväksi lehmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt.
Miksi ihmeessä? Luuletko, että esim. roskien vieminen on niin vaikeaa, ettei sitä enää kaksikymppisenä opi?
Se ei ole se pointti osaako viedä roskat vai ei, vaan se, että niiden vieminen tulee automaationa, kun näkee roskapussin olevan täynnä eikä odota että joku muu tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä ap tiedän, mistäpäin kirjoittelet =)
Saatiin nimittäin tuo samainen lappu mekin 3lk lapsen mukana. Ja kyllä, meillä lapsi teki tuon kaiken narisematta =)
Nähdään joskus vanhempainillassa!
Hämeenlinnassa?
Elätte ilmeisesti jossain sikolätissä, meillä 2vuotias ja on innoissaan ku saa rätin käteen tai saa olla mukana tiskaamassa tai pyykkien laitossa, muutenkin jos on koulutehtävä ni pitäis mukisematta tehä ihan tehtävästä riippumatta, huonoa mallia annatte lapsillenne ja se tulee kyllä kostautumaan myöhemmin. Mitä sitten ku ei työpaikalla tehä pomon antamia tehtäviä, tulee potkut ja lapsi asuu teillä vielä 50vuotiaana ja hoidatte sitä ku aivopestyä pesusientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaissa lapset keräävät päivät polttopuita ja risuja , raahaavat vettä ja kyntävät peltoa, istuvat aamusta iltamyöhään tehtaissa ompelemassa vaatteita jne.Täällä ollaan huolissaan siitä ettei lapsi vaan saa traumoja siitä että kerää lelunsa tai pyyhkäisee pölyt. Voi elämä.
Tuollaisesta on jotain konkreettista hyötyäkin, mutta lelujen poiskerääminen ei lämmitä tai ravitse tms. Viihtyisyydellä on asiaa vaikea perustella, koska äiti ainakin pilasi viihtymisen kotona aivan täysin nalkutuksella ja en viihdy jos mun pitää nykyään siivota. Eli sen tuoma viihtyisyys menee pilalle, kun se asia pitää tehdä.
ap
Kasva aikuiseksi. Se nyt vaan kuuluu aikuisen elämään, että tulee niitä ei-kivojakin juttuja tehdyksi joskus ja jouluna.
Mun veli oli ylen onnellinen tavattuuaan naisen jolla kämppä oli samanlainen kuin ap:lla. Oli niin kiva olla kotona kun kalsarit sai tiputtaa mihin halusi eikä kukaan nalkuttanut koskaan mistään.
Ensin emäntä sai eläintepitokiellon ja sitten uhattiin lapsen huostaanotolla ja sossu kävi tukemassa elämänhallintaa viikoittain. Sekö sitten oli kivaa.
Emäntä sai lapsen vuoksi asiansa jonkinlaiselle tolalle ja potkaisi veljeni ulos, kun eihän se laiska paska edes kalsareitaan saanut pyykkikoriin, saati että siivoaisi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo omia huoneitaan imuroivat ala-asteikäiset ovat jotenkin niin säälittäviä xD Äiti hankkinut niin paljon kakaroita, ettei viitsi tai jaksa edes oman lapsensa huonetta imuroida, mutta kehtaa olettaa, että lapsi orjailee ja tekee sen xD Entä jos lapsi haluaa elää sotkussa? Mua itseäni esim. ei ole pöly koskaan haitannut, pari kertaa vuodessa riittää imuroida lastenhuone.
ap
Lopeta jo se marmatus juntti. Meidän neljä vuotias tekee suurimman osan noista listassa olevista asioista. Ja suurimman osan ihan pyytämättäkin.
Meillä 1,5-vuotias tyhjentää tiskikoneen (alatason), laittaa pyykkiä pesukoneeseen, imuroi, siivoa lelut koriin, haluaa kantaa kaupasta talouspaperipaketin kotiin jne eli jo tuon ikäinen osaa ja haluaa auttaa. Itse kannatan lapsen osallistamista normaaleihin arjen askareihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt.
Miksi ihmeessä? Luuletko, että esim. roskien vieminen on niin vaikeaa, ettei sitä enää kaksikymppisenä opi?
Voi sen oppia, mutta jos kotona jo on ollut automatio jättää roskis lattialle tai kasata pervekkeelle ne pussit, niin se valitettavasti tuppaa olemaan seuraavankin sukupolve vaikea saada sitä pussia roskiin saakka. Se kuvitelma että ihmiset pystyy ja kykenee, ei aina vastaa todellisuutta.
En voi uskoa silmiäni luettuani tätä keskustelua. Kuulunko oikeasti näin rankasti vähemmistöön kokemusteni kanssa? Meillä kotona siivoaminen ei kuulunut lapsille, korkeintaan omat tavarat piti viedä omaan huoneeseen jos oli niitä levitellyt ympäri taloa. Vanhemmat eivät tehneet itsestään marttyyria "siivotessaan toisten jälkiä". Olin aivan ikionnellinen kun äiti joskus täysin pyyteettömästi siivosi minun huoneen ja järjesteli kaikki tavarat nätisti, koska itse olin hirveä sottapytty. Nyt aikuisena olen samanlainen kuin äitini eli tykkään siisteydestä, kaikki sujuu kuin itsestään. Siivoan myös mielelläni muiden "sotkut" ja saan siitä aivan älyttömästi iloa. Ja miksi sitä siivoamista pitäisi "opetella" niin saatanasti syntymästä saakka? Mikä siinä on niin vaikeaa?