Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3.-luokkalainen sai kotiin Autan kotona -lappusen! xD

Vierailija
08.03.2017 |

Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?
Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.
Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.
Siis voi apua koulun oletuksia xD

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan ihmisiä jotka siivouttavat kodin lapsilla. Ei meillä kotona tarvinut siivota eikä kaveripiirissäkään kukaan siivonnut. Sai tietenkin siivota jos välttämättä halusi, mutta hieman outoa se olisi ollut. Oma huone oli omalla vastuulla, sen sai pitää siinä kunnossa kuin halusi, äiti kävi joskus hyvää hyvyyttään siivoamassa senkin. Minua ehkä vähän ottaisi päähän jos lapsi toisi kotiin tuollaisen autan kotona -kotitehtävän, mutta varmaankin opastaisin häntä sen tekemisessä jos hän siihen haluaisi osallistua. Ei tuollaisia kyllä tarvi tuossa iässä opetella. Itse aloin siivota vasta kun muutin omaan kotiin, se ei ole ollenkaan vaikeaa.

Vierailija
62/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä varalta ettei ole provo, niin kukas siivoaa aloittajan lasten sotkut kodin ulkopuolella? Kavereilla käydessä jne. Ja roskaako surutta luontoa ajatellen että "joku sen kuitenkin sieltä noukkii, ei ole mun homma"?. Vai päteekö "en jaksa, en välitä"-asenne vain kotona?

Muilla mennään varmaan heidän sääntöjensä mukaan. Ja ei ole vieraiden tehtävä siivota omia sotkujaan. Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan. Se on eri asia, koska siellä toimitaan niin.

ap

Ok, tämä varmisti provon. Ei kukaan vanhempi voi olla noin idiootti ja ajatella että lapsi saa mennä toisen kotiin sotkemaan eikä tarvitse siivota omia sotkujaan. Ja varmasti ei koulussa opeteta että "sikailkaa vaan rauhassa, kyllä siellä siivotaan".

Ja sulla ei taida ihan nyt sujua tuo luetunymmärtäminen. Vai mitähän mahtaa tarkoittaa lause: "Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan."

ap

Oi voi, nyt taisi mennä provomammalla tunteisiin. Mutta kerro sinä, mitä se tarkoittaa.

Miten sä et ymmärrä? xD No siis, se tarkoittaa, että koulussa viedään käytön jälkeen tavarat paikoilleen, sama oli eskarissa ja päivähoidossa. Sen ne koulu, eskari ja päivähoito ovat opettaneet. Menikö nyt jakeluusi? :)

ap

Ymmärrän miksi opettaja on tuollaisen ottanut ohjelmaan lapsenne kohdalla. Lapsesi on näitä joiden kädestä pitäen opettamiseen menee kohtuuttomasti aikaa. Niin sanotusti koululle on siirretty sellaisia asioita joita normaalit lapset oppivat kotona. Koulussa nämä sitten ovat pois siitä asiasta joka pitäisi oikeasti opettaa.

Miksi kuvittelet opetussuunnitelman tai sen mitä ope sielä valitsee, järjestyvän meidän lapsemme mukaan? :O olet tyhmempi kuin mille ensin vaikutit.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan ihmisiä jotka siivouttavat kodin lapsilla. Ei meillä kotona tarvinut siivota eikä kaveripiirissäkään kukaan siivonnut. Sai tietenkin siivota jos välttämättä halusi, mutta hieman outoa se olisi ollut. Oma huone oli omalla vastuulla, sen sai pitää siinä kunnossa kuin halusi, äiti kävi joskus hyvää hyvyyttään siivoamassa senkin. Minua ehkä vähän ottaisi päähän jos lapsi toisi kotiin tuollaisen autan kotona -kotitehtävän, mutta varmaankin opastaisin häntä sen tekemisessä jos hän siihen haluaisi osallistua. Ei tuollaisia kyllä tarvi tuossa iässä opetella. Itse aloin siivota vasta kun muutin omaan kotiin, se ei ole ollenkaan vaikeaa.

Tää on minusta terve ja oikea suhteutuminen. Jos äitini ei olisi haukkunut minua siitä, että en tee mitään, mullakaan ei varmaan olisi mitään kynnystä tai vaikeutta tarttua toimeen. Itseähän se vaan ilahduttaa. Mutta nyt kostan äidille lopun elämää sitä, että hän satutti minua sillä lapsena ja muokkasi ajatteluani siivoamista kohtaan kielteiseksi haukkumalla minua. Varsinkin lapsille mun on todella vaikea siivota, tai kellekään muulle. Vain itselleni pystyn siivoamaan jos asun yksin. Ja silloinkin sitäkään en niin hyvin kuin olisin toivonut, koska yliminä haukkui aina vaikka tein jonkun niin se ei riittänyt sille äänelle, joka moitti ja paskoi päälleni.

ap

Vierailija
64/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis äiti haukkui minua siitä, etten siivonnut niin kuin hän halusi, tavallaan siis hänelle.

ap

Vierailija
65/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä varalta ettei ole provo, niin kukas siivoaa aloittajan lasten sotkut kodin ulkopuolella? Kavereilla käydessä jne. Ja roskaako surutta luontoa ajatellen että "joku sen kuitenkin sieltä noukkii, ei ole mun homma"?. Vai päteekö "en jaksa, en välitä"-asenne vain kotona?

Muilla mennään varmaan heidän sääntöjensä mukaan. Ja ei ole vieraiden tehtävä siivota omia sotkujaan. Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan. Se on eri asia, koska siellä toimitaan niin.

ap

Ok, tämä varmisti provon. Ei kukaan vanhempi voi olla noin idiootti ja ajatella että lapsi saa mennä toisen kotiin sotkemaan eikä tarvitse siivota omia sotkujaan. Ja varmasti ei koulussa opeteta että "sikailkaa vaan rauhassa, kyllä siellä siivotaan".

Ja sulla ei taida ihan nyt sujua tuo luetunymmärtäminen. Vai mitähän mahtaa tarkoittaa lause: "Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan."

ap

Oi voi, nyt taisi mennä provomammalla tunteisiin. Mutta kerro sinä, mitä se tarkoittaa.

Miten sä et ymmärrä? xD No siis, se tarkoittaa, että koulussa viedään käytön jälkeen tavarat paikoilleen, sama oli eskarissa ja päivähoidossa. Sen ne koulu, eskari ja päivähoito ovat opettaneet. Menikö nyt jakeluusi? :)

ap

Ymmärrän miksi opettaja on tuollaisen ottanut ohjelmaan lapsenne kohdalla. Lapsesi on näitä joiden kädestä pitäen opettamiseen menee kohtuuttomasti aikaa. Niin sanotusti koululle on siirretty sellaisia asioita joita normaalit lapset oppivat kotona. Koulussa nämä sitten ovat pois siitä asiasta joka pitäisi oikeasti opettaa.

Miksi kuvittelet opetussuunnitelman tai sen mitä ope sielä valitsee, järjestyvän meidän lapsemme mukaan? :O olet tyhmempi kuin mille ensin vaikutit.

ap

Voi nytkö sun pitää alkaa haukkua muita tyhmäksi. Niin lujastihan se ottaa kun ei vaan osaa. No ehkä miehesi sua vielä jaksaa katsella, vaikka ehkä sen pitäs herätä miettimään mikä on lapsille parasta.

Vierailija
66/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

ap

Voi nytkö sun pitää alkaa haukkua muita tyhmäksi. Niin lujastihan se ottaa kun ei vaan osaa. No ehkä miehesi sua vielä jaksaa katsella, vaikka ehkä sen pitäs herätä miettimään mikä on lapsille parasta.

Totesin vain sen, mikä sä olet. Osaamisesta ei ole kysymys, vaan kykenemättömyydestä. Joka on ihan äitini aiheuttamaa.

ap

Vierailija
67/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini laittoi minut tekemään noita kaikkia ja olen silti syrjäytynyt ja pitkäaikaistyötön. Kotini on kieltämättä ihan siisti, mutta ei se auta töiden tai pillun saannissa.

Vierailija
68/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan 8-vuotias säännöllisesti imuroi tai tyhjennä tiskikonetta, mutta en silti saisi lietsottua itseäni tuollaiseen raivoon yhdestä paperista...

Voin opettajan puolisona kertoa, että monet vanhemmat eivät vaan tee tuollaisia tehtäviä. Et ole yksin. Ei tarvitse raivota.

Vierailija
69/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

Ei vaan tällaiset projektit koulusta saa minut suuttumaan. Muistan itse miten niitä oli joskus seiskalla itsellä tai taisi olla jokin unninpesutehtä jo ala-asteella, joka oli ihan hirveä, niin ne ovat vain vanhemman apukidutuskeino lapselle päästä haukkumaan lapsi, miten sä et tee mitään... Huonoja muistoja niistä siis, siksi en välitäkään siivoamisesta paskaakaan.

ap

Saitko koskaan hyvää palautetta mistään mitä kotona teit? Omalle lapselle voi aina opettaa toisin ;) Meillä lapsi tulee saamaan "perus" siivousopetuksen ettei aikuisiällä tarvitse hävetä osaamattomuuttaan.

Vierailija
70/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko toi nyt niiiin kamalaa?

Meillä siivotaan noin kerran viikossa. Lapsille (6 ja 8v.) tehtäviin kuuluu viedä toisinaan roskat, haluavat kokata yhdessä kanssani, joskus on imuroineetkin ja mopanneet. Omat pyykit viedään pyykkikoriin ja astiat tiskariin.

Nuorilla on sitten lisäksi koiran ulkoilutusta ja petataan omat pedit aamuisin. Siivouspäivänä vähintään vievät lakanapyykin kahdestaan kuivaushuoneeseen (aiemmin siivoivat omat huoneensa, mutta se meni hiukan häsläämiseksi kun itse siivoan päiväaikaan kun olen sairaseläkkeellä, joten siksi tuollainen järjestely.

Pidämme kaikki siisteydestä, muttemme rakasta siivoamista. Kuitenkin kunnon välineillä siivoaminenkin voi olla kivaa, kevyttä ja helppoa. Välineisiin olenkin satsannut jo oman terveydentilanteeni takia.

Huolimatta siitä miten te miehenne kanssa olette ja teette ja kuinka sotkussa viihdytte niin on minusta lapsen oikeus, että hänelle opetetaan asiat jolloin hänellä on itsellään mahdollisuus valita miten itse haluaa kotonaan viihtyä.

Se ei ole mitään utopiaa.

Olen ajatellut alkaa tilaamaan siivouksen firmalta, koska edessä isoja leikkauksia ja toipilaana olemista. Siltikin on niin, että omat , likaiset petivaatteet otetaan pyykkiin itse, kerätään edelleen vaatepyykit pyykkikaappiin, omat astiat ja järjestetään tavarat pöydiltä ja lattioilta paikoilleen, koska siivoojan ei peruksena kuulu siirrellä tavaroita vaan pyyhkivät pölyt vaan sitten ympäriltä.

Haluatteko todellakin, että lapsenne ei osaisi oma-aloitteisesti edes tuollaista vähimmäisvaatimusta täyttää? Entä haluaako lapsi itse?

Nyt ajattelette sen lapsen kannalta ja hänen oikeuttaan oppia perusasioita ja teidän tehtävää vanhempina olla se taho kuka opettaa.

Ei olisi varmaan kiva olla koulussa siten, että muut ovat opetelleet ja saaneet opetella ja vanhemmat opettaneet, mutta teidän mussukka loistaa erilaisena ehkä jopa tahtomattaan.

Nyt ei ap ole kyse sinusta ja miehestäsi vaan lapsestanne. Lapsilla on luontainen halu oppia,

Vierailija
71/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kyseessä onkin Unisefin/Amnestyn/MLLn masinoima kampanja lapsityövoiman käytön laajuudesta?

:)

(Taidanpa mennä tuonne keittiön kaapille ottamaan foliota ja taittelen siitä itselleni oikein näppärän hatun.)

Vierailija
72/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaminen ei ole lapsilla siivouttamista. Itse ajattelen nuorteni kanssa niin, että me kaikki asumme tätä kotia ja siten kannamme kaikki oman vatuumme kodista ja sen siisteydestä, kukin ikänsä mukaan. Ei se ole liioin vain minun tehtäväni kävellä perässä ja siivota muiden jälkiä. Olla olemassa vain muita varten. Olen yksinhuoltaja ja haluan minäkin , että minulle jää toisinaan myös omaa aikaa hiukan eli on omakin elämä. En ole olemassa täällä vain siksi, että siivoan, käyn kaupassa ja teen ruuat ja aivan kaiken. Minunkin elämää voi kunnioittaa ja se on yhtälailla tärkeää. Haluan esimerkilläni osoittaa, ettei äidin ja naisen tarvitse yksin kaikkea tehdä eikä alentua sellaiseen parisuhteessakaan ellei itse todella tahdo niin. Yksinhuoltajana osoitan sen näin ja nuoreni ovat oppineet ymmärtämään, että olen kyllä äiti, mutta olen myös ihminen, kuten hekin ja minullakin on haaveita ja tavoitteita, asioita joita tahdon tehdä ja olla myös nainen sekä ihminen.

Otsassani ei lue piika eikä kotitöissä minun nimeäni. Jokainen voi ulos lähtiessään napata roskapussin mukaan.

Edelleen siivoan yksin, mutta lapset ja nuoret osallistuvat omien kykyjensä ja iän mukaisen taidon mukaan.

Joskus haluavat kavereiden kanssa kokata ja tehdä leipomuksia ja annan tehdä, koska tiedän, että huolehtivat myös jälkensä. He osaavat! Ja näin saavat myös siis vapauksiakin.

Saavat viikkorahaa ja saavat sovitusti isomman summan jos peti on muistettu pedata eikä pyykkejään tartte keräillä kaikkialta. En nalkuta vaan itse päättävät kummin haluavat. Joskus kysyvät voisivatko saada jollain puuhalla määrän x rahaa.

Kavereillaan osalla paljon tiukempaa eli koti todellakin pidetään kunnossa lasten voimin.

Ollaan töissä ja lapset siivoavat kaiken tai mitään ei heru. Siitä voi tulla negatiivinen suhtautuminen ja siksi itse mieluummin kannustan.

Vierailija
73/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuon lapun tarkoitus ole vain saada lapset huomaamaan, etteivät asiat kotona tapahdu itsestään, vaan vanhemmat/joku tekee ne. Ihan hyvä hoksautus. Voihan sinne kommenttiosioon laittaa, että meidän lapsi ei kauheasti siivoillut, kun ei me itsekään tällä viikolla.

Vierailija
74/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään noita kaikkia. 9v ei toki leivo tai laita ruokaa omatoimisesti, mutta auttaa kyllä mielellään. 11v ja 13v leipovatkin jo välillä koulun jälkeen. Sänkyä ei ole pakko pedata, mutta usein petaavat oma-aloitteisesti. Tiskikoneen tyhjentämiseen ja koiran ulkoilutukseen on säännölliset vuorot, lisäksi pyykit vievät itse kaappiin (ja lajittelevat likaiset omiin koreihinsa värin mukaan) ja siivoavat huoneensa sekä yläkerran aulan ja vessan.

Oma jaksaminen on parantunut huomattavasti kun lapset osaavat myös tehdä kotitöitä. Se vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin kun yksi ei marttyyrinä tee kaikkea, vaan koko perhe osallistuu. Ja minusta on hyvä että lapset oppivat tekemään niitä tylsiäkin kotihommia, koska vaan täytyy. Liian paljon olen nähnyt niitä opiskelijakämppiä, joissa tiskipöytä on likaisia tiskejä ja ruoanlaittovälineitä täynnä, ja ne tiskataan vasta kun astiat loppuvat.

Vierailija
75/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on uusavuttomuutta. Kai ymmärrät että asunnon pinnatkin jo kärsii siivoamattomuudesta, ja jossain vaiheessa myös lasten terveys. Se että ala-asteelainen ei sano teille mitään tai ota oma-aloitteisesti moppia käteen (miten se olisi edes mahdollista jos ette kerran ikinä moppaa, omistatteko edes sellaista?), ei tarkoita että hän viihtyisi sotkussa tai ei välitä. Hän ei vaan tiedä mitä sotkulle kuuluu tehdä eikä osaa puuttua teidän välinpitämättömyyteen. Varmaan olette jo lapsillekin opettanut asenteenne, että siivous on turhaa. Nyt otat sen perseesi pois homeesta ja alatte yhdessä siivota.

Vierailija
76/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa lapset keräävät päivät polttopuita ja risuja , raahaavat vettä ja kyntävät peltoa, istuvat aamusta iltamyöhään tehtaissa ompelemassa vaatteita jne.Täällä ollaan huolissaan siitä ettei lapsi vaan saa traumoja siitä että kerää lelunsa tai pyyhkäisee pölyt. Voi elämä.

Vierailija
77/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa kyseessä onkin Unisefin/Amnestyn/MLLn masinoima kampanja lapsityövoiman käytön laajuudesta?

:)

(Taidanpa mennä tuonne keittiön kaapille ottamaan foliota ja taittelen siitä itselleni oikein näppärän hatun.)

Jätä mullekkin vähän sitä folioo :D

Vierailija
78/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt.

Miksi ihmeessä? Luuletko, että esim. roskien vieminen on niin vaikeaa, ettei sitä enää kaksikymppisenä opi?

Vierailija
79/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse vastasit jo aloituksessa kysymykseesi, miksi. Juuri siksi, että kun vanhemmat eivät enää viitse kasvattaa lapsiaan, täytyy kotityötkin opettaa koulussa. Millaisen mallin annat lapsellesi, jos et itsekään tee koskaan kotitöitä? Mitä sinä sitten teet? Makaat seslongilla ja nakkelet konvehteja kitusiisi ja luet / katsot telkusta jostain ällöä saippuaa?

Vierailija
80/142 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt. Mutta eihän pojalta voi vaatia osallistumista, äiti on orja :)

Tässä perheessä äiti EI nimenomaan tunnu olevan orja.