3.-luokkalainen sai kotiin Autan kotona -lappusen! xD
Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?
Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.
Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.
Siis voi apua koulun oletuksia xD
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Tää on provo. Mutta ihan oikein, että alakoululaisten vanhempia herätellään siihen, että on normaalia, että lapsetkin tekee kotona. Meillä lapset osallistuu ihan kaikkeen tekemiseen, siivoamiseen, ruuanlaittoon. Toinen viihtyy keittiössä ja toinen on näppärä sorminen kaveri autonlamppujen vaihdossa. Molemmat on alakoululaisia. Äiti ei ole orja ja yksinkertaisesti päivässä ei riitä tunnit töiden jälkeen, jos jokainen ei osallistu, sillon jää harrastamiset pois kuvioista, jos yksi tekee ja muut odottaa passausta.
No tää on kyllä ihan yksinomaa kodin tehtävä. Jos äiti on niin lapanen, ettei saa lapsiaan osallistumaan muuten, niin mitä se koulun joku viikkolappunen asiaa mihinkään muuttaa? Kuten sanoin suurin osa marttyyriorjaäideistä saa tuollaisista papereista vain oivan syyn haukkua miten lapset ei te meillä ikinä mitään.
ap
Sinua ei sotku näytä haittaavan, mutta mikähän on lasten tilanne... Käyvätkö lastenne kaverit teillä kylässä? Minulla on samanlainen äiti kuin sinä, enkä kehdannut kutsua kavereita meille sotkun vuoksi. Ne harvat kerrat, kun meillä joku kävi, kaveri ehdotti ulos lähtemistä. Näki, että lika ja haju inhottivat kaveria. Jos lapsesi eivät opi perussiisteyden ylläpitämistä ja hygieniasta huolehtimista jo nuorena, voi heillä olla vaikeuksia tulevissa parisuhteissaan. Suurin osa kumppaniehdokkaista ei halua elää niin kuin te elätte.
Riippumatta siitä, onko tämä provo tai ei, niin perheessä, jossa molemmat vanhemmat käyvät työssä, lasten osallistuminen kotitöihin on luontevaa.
Meillä lapset ovat itse valinneet, mitä he tekevät. Yksi valmistaa koulun jälkeen välipalan kaikille kolmelle. Toinen laittaa valmiiksi ladatun pesukoneen päälle, siirtää puhtaat pyykit kuivaajaan ja lajittelee puhtaat. Kolmas hoitaa tiskikoneen ja hakee puuttuvat tavarat lähikaupasta. Omista huoneista ja lasten vessasta on lapsilla hoitovastuu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo omia huoneitaan imuroivat ala-asteikäiset ovat jotenkin niin säälittäviä xD Äiti hankkinut niin paljon kakaroita, ettei viitsi tai jaksa edes oman lapsensa huonetta imuroida, mutta kehtaa olettaa, että lapsi orjailee ja tekee sen xD Entä jos lapsi haluaa elää sotkussa? Mua itseäni esim. ei ole pöly koskaan haitannut, pari kertaa vuodessa riittää imuroida lastenhuone.
ap
11:lla on 1 lapsi, että väärin meni arvauksesi. Ja lapsi itse ei halua elää hämähäkinseittien kanssa.... vaikkei niin imuroinnista pidäkään. Mutta se joka sotkee, se siivoaa jos haluaa asua muiden kanssa yhdessä.
Minkä ihmeen syyn haukkua lapsiaan? Suuri yleisö ei hauku, vaan juurikin kehuu kuinka lapset osaa tehdä. Lapsihan saa tuollaisen lapun avulla juuri olla ylpeä kun osaa pestä lattiat ja hoitaa asioita. Lapseni luokalla tuosta tulisi kilpailu kuka on saanut eniten tehtyä :D
Ap kerrot ettet siivoa mutta samalla yrität haukkua muita kuinka se on äidin tehtävä imuroida. Sellainen ristiriita esillä ettei voi olla kuin provo.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen syyn haukkua lapsiaan? Suuri yleisö ei hauku, vaan juurikin kehuu kuinka lapset osaa tehdä. Lapsihan saa tuollaisen lapun avulla juuri olla ylpeä kun osaa pestä lattiat ja hoitaa asioita. Lapseni luokalla tuosta tulisi kilpailu kuka on saanut eniten tehtyä :D
Ap kerrot ettet siivoa mutta samalla yrität haukkua muita kuinka se on äidin tehtävä imuroida. Sellainen ristiriita esillä ettei voi olla kuin provo.
Niin se on äidin tehtävä, jonka laistan. Koska en itse ainakaan kaivannut lapsena huoneeni siivousta tai ehken kaivannut sitä jäkätystä ja saarnaa jonka kanssa se homma meni, mutta en siis todella kaivannut äitiä siivoamaan sitä ja silti hän siivosi ja oli vihainen mulle, kun mä en siivonnut. Sellainen paskaäiti ei ansaitse mitään hyvää, kuten että mä aikusena näyttäisin hänelle, että osaan siivota.
Lasten mielipide, mikähän se tästä on oman huoneensa suhteen..., saa siivota jos haluaa xD
Meillä on käynyt lasten kavereita kylässä kun aiemmin mies jaksoi pitää vähän paremmin siivousta yllä, mutta nyt on mieskin lösähtänyt niin, että pitäisi siivota jotta tänne voisi ajatella muiden sitten tulevan ilman arvostelua tai nyrpistelyä, ja ei me taideta vain motivoitua siihen. Mua ei tää sotku haittaa, ja mua haittaa, että siitä kuuluu olla häpeissään. Siksi en jaksa siivota, sen takia siivoaminen, ettei muut nyrpistele ei motivoi.
ap
Eihän kotityöt ole "kotona auttamista"! Kotityöt kuuluu ihan kaikille asukkaille. Meillä ei kukaan auta ketään kotitöissä vaan jokaiselle ne kuuluu ja ne myös tehdään, iän ja kykyjen mukaan. Lauantaiaamupäivällä minnekään ei mennä ennen kuin huusholli on siivottu. Roskat vie se, kuka pussin viimeisenä täyttää ja laittaa samalla uuden. Tiskikoneen tyhjentää se, kuka sen pesun jälkeen ekana avaa (jos ei yllä laittamaan kaikkea kaappiin niin ne saa pinota ruokapöydän kulmalle odottamaan pidempää ihmistä).
Koiraa ei ulkoiluta kukaan muu kuin minä, sillä se EI ole kotityö. Meidän koira ei ole kolmesti korttelin ympäri hinattava tyhjänpäiväinen pullukkapupsi, vaan vakavasti otettava työkoira.
Vierailija kirjoitti:
Monille tuo on rangaistuskeino tuo tuollainen lista. Voidaan hieroa sen saajan naamalle, miten se ei tee mitään... Ehkei nyt vielä 3.-luokkalaiselle, tai mistä sen tietää, jos joku saa siitäkin syyn riemastua haukkumaan, että olen sanonut mutta kun sä et tee ja jäkäjäkä..
ap
Siltä varalta ettei ole provo, niin kukas siivoaa aloittajan lasten sotkut kodin ulkopuolella? Kavereilla käydessä jne. Ja roskaako surutta luontoa ajatellen että "joku sen kuitenkin sieltä noukkii, ei ole mun homma"?. Vai päteekö "en jaksa, en välitä"-asenne vain kotona?
Eikä minusta meillä muutenkaan tarvinnut siivota niin usein ja paljon mitä äiti halusi... Aivan naurettavaa. Olisin halunnut elää rennommassa kohtalaisessa sotkussa, mutta äiti haukkui ja ei vaan vittu ole kiinnostanut kotityöt ikinä. Meillä oli aina siistiä ja äiti silti inhosi kotitöiden tekemistä. Hirveä elämä se sellainen, ettei voi ottaa vähän rennommin... Typerä lehmä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siltä varalta ettei ole provo, niin kukas siivoaa aloittajan lasten sotkut kodin ulkopuolella? Kavereilla käydessä jne. Ja roskaako surutta luontoa ajatellen että "joku sen kuitenkin sieltä noukkii, ei ole mun homma"?. Vai päteekö "en jaksa, en välitä"-asenne vain kotona?
Muilla mennään varmaan heidän sääntöjensä mukaan. Ja ei ole vieraiden tehtävä siivota omia sotkujaan. Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan. Se on eri asia, koska siellä toimitaan niin.
ap
Ja siis luonnon roskaaminen on hiukan eri asia, kuin siivoaminen, tälle yhdelle, joka linkitti sen tähän. On ihan helppoa kantaa roskia mukanaan niin kauan että saa ne roskikseen, kun kannettiinhan sitä asiaa siinäkin vaiheessa, kun se ei ollut roska. Tämä ei ole mikään kotityö, aivan eri asia.
ap
Provoksi veikkaan minäkin, vaikkakin omaan tuttavapiiriini kuuluu ap:n kaltainen sottapyttyperhe. Piti saada iso omakotitalo, vaikka siisteyden ylläpito ei kiinnosta pätkääkään. Ja tietenkin perheidylliin kuuluu myös pari lemmikkiä. Parin vuoden asumisen jälkeen lopputulos on sellainen, etten itse enää suostu heille kyläilemään. Viimeksi kun kävin, joka ikinen paikka oli paksussa tahmassa ja seinänvierustoilla läjittäin eläinten karvoja. Kahvipöytään käydessäni piti käydä läpi melkein koko pöytäryhmä, ennen kuin löysin tuolin, jolle ilkesi istua. Pöytä oli sen näköinen, ettei ollut pyyhitty päiväkausiin. Kahvipöydästä ei ihan hirveästi tehnyt mieli mitään ottaa. Wc:n käsipyyhe oli kauttaaltaan litimärkä, joten pyyhin käteni vessapaperiin. En ollut yllätysvieras, vaan ihan pyydetysti kyläilemässä, joten hämmästyin aika lailla talon likaisuudesta. Imuri toki oli näyttävästi keskellä olohuonetta, tyyliin "pitäisi varmaan tässä joku päivä imuroida". Ja lasten osallistumisen suhteen tässä perheessä on samanlainen periaate kuin ap:llä. Että itsehän sotkujensa keskellä asuvat. Omia huoneita ei siis tarvitse siivota, jos lasta ei häiritse. Ja miksi häiritsisi, kun ei heille koskaan ole opetettu siisteyttä.
Taas te vastailette äitihullulle...
Vierailija kirjoitti:
Provoksi veikkaan minäkin, vaikkakin omaan tuttavapiiriini kuuluu ap:n kaltainen sottapyttyperhe. Piti saada iso omakotitalo, vaikka siisteyden ylläpito ei kiinnosta pätkääkään. Ja tietenkin perheidylliin kuuluu myös pari lemmikkiä. Parin vuoden asumisen jälkeen lopputulos on sellainen, etten itse enää suostu heille kyläilemään. Viimeksi kun kävin, joka ikinen paikka oli paksussa tahmassa ja seinänvierustoilla läjittäin eläinten karvoja. Kahvipöytään käydessäni piti käydä läpi melkein koko pöytäryhmä, ennen kuin löysin tuolin, jolle ilkesi istua. Pöytä oli sen näköinen, ettei ollut pyyhitty päiväkausiin. Kahvipöydästä ei ihan hirveästi tehnyt mieli mitään ottaa. Wc:n käsipyyhe oli kauttaaltaan litimärkä, joten pyyhin käteni vessapaperiin. En ollut yllätysvieras, vaan ihan pyydetysti kyläilemässä, joten hämmästyin aika lailla talon likaisuudesta. Imuri toki oli näyttävästi keskellä olohuonetta, tyyliin "pitäisi varmaan tässä joku päivä imuroida". Ja lasten osallistumisen suhteen tässä perheessä on samanlainen periaate kuin ap:llä. Että itsehän sotkujensa keskellä asuvat. Omia huoneita ei siis tarvitse siivota, jos lasta ei häiritse. Ja miksi häiritsisi, kun ei heille koskaan ole opetettu siisteyttä.
No niin eli mitään muuta syytä häiriintyä sotkusta ei ole, kuin että on opetettu häiriintymään siitä, sanoit sen itsekin. Mun äiti ainakin ois voinut ottaa oppia minulta, kun ei kiinnostanut, niin miksi mä olisin ottanut oppia siltä lehmältä?
Lapsia ei meillä syyllistetä siitä, jos eivät siivoa, minusta tuo lappunen on syyllistämisen alku juurikin noin jos joku luokka oikein innostuu kilpailemaan siitäkin, kuka on ollut äidin pikku orja eniten... Huoh.
ap
Ehkä koulussa on saatu vihiä, että lapsiparka joutuu elämään sikolätissä.
Mä tiedän ap sun kaltaisen ihmisen kodin. Onneks siellä ei ole kylläkään lapsia. Kengät tarttuu jo eteisessä kiinni lattiaan. Asukas ei osaa siivota, eikä ymmärrä hakea mielenterveysongelmiinsa apua. Siellä ei tee mieli koskea mihinkään koskaan. Matot on harmaita liasta ja täynnä irtohiuksia. Tavarat on pitkiinsä läjissä, Tiskit on ainoat mitä se välillä hoitaa. Pyykit hakee äitinsä, koska ei osaa itse pestä. Lemmikit on sukulaiset pelastaneet hoiviinsa, koska jäivät ilmeisesti hoitamatta.
Niin siis lappu syyllistää lapsia siksi, että osalla on varmaan ihan mukava koti ja äiti, tai vanhemmat, jotka osaa opettaa ja on kärsivällisyyttä opettaa ja auttaa lasta tekemään kotitöitä ja itsekin tekevät niitä sen mukaan mistä itse tykkäävät, eivätkä sapen maku suussa lapsille samalla vihaa tihkuen.
Mutta kun on koteja, joissa lapsen ei voida millään hyvällä syyllä katsoa oppineen tekemään mitään kotona, joko siksi, ettei vanhempia kiinnosta opettaa, kuten meillä, tai siksi, että opetus on niin hirveää, että se lähentelee jo lasten rääkkäystä, niin näitä lapsia sitten koulu syyllistää tuollaisilla lappusilla, että ettepäs osaa tehdä edes kotitöitä, lälläslää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilla mennään varmaan heidän sääntöjensä mukaan. Ja ei ole vieraiden tehtävä siivota omia sotkujaan. Koulut ja muut ovat opettaneet, että siellä siivotaan. Se on eri asia, koska siellä toimitaan niin.
ap
Ok, tämä varmisti provon. Ei kukaan vanhempi voi olla noin idiootti ja ajatella että lapsi saa mennä toisen kotiin sotkemaan eikä tarvitse siivota omia sotkujaan. Ja varmasti ei koulussa opeteta että "sikailkaa vaan rauhassa, kyllä siellä siivotaan".
Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmälläkin. Monet ihmiset siivoavat aivan turhan paljon ja usein kun ovat kotoaan saaneet sellaisen mallin. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin kodin pitäminen tiptop kunnossa. Ei siihen kuole vaikka ei joka viikko siivoaisikaan, ja jää enemmän aikaa esim. perheen yhdessäololle.