Siis täh?! Miten sairaanhoitaja voi tienata jopa 3000 mutta lähihoitaja 2000
Siis periaatteessa kyseessä on aivan sama ammatti: hoitaja. Ei lääkärintyö, vaan hoitotyö. Miten sairaanhoitajan palkka voi olla jopa yli 3000€ kuukaudessa? Suomessa julkinen talous ei voi kestää sitä, että on varaa maksaa tietyille hoitajille yli 3000. Eikö olisi reilua, jos kaikkien hoitajien palkka olisi vaikka 2300 euroa. Näin myös lähihoitajien palkat nousisivat, ja sairaanhoitajien ylisuuria palkkoja hieman laskea. Kuitenkin sama ammatti.
Kommentit (159)
Minä saan sairaanhoitajana päivätyöstä n.2700€ ja olen urani huipulla, eli kaikki ikälisät on. En ymmärrä, mistä nuo yli kolmen tonnin sh-liksat aina repäistään keskusteluihin. Ne on varmaan sellaisten, jotka tekee tosi paljon yö- ja pyhätöitä.
Ja verrattaisko joskus samantasoisen koulutuksen miesvaltaisen ammatin palkkoja (esim. insinööri) ja sairaanhoitajan palkkoja. Tietääkö joku, mitä insinöörit esim. julkisella sektorilla tienaa?
Jooh ihan samoja töitä me kaikki hoitajat tehäänkin. Itse olen röntgenhoitaja, varmaan mäkin vaihtelen niitä vanhusten vaippoja ja kylvetän potilaita? Hoitaja kuitenkin olen.
Ja palkkaero (joka ei ole todellisuudessa noin suuri) riippuu koulutustasosta ja vastuualueista. Ihan yksinkertainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen käy korkeakoulun, toinen ei. Toimenkuva täysin eri.
Siis ammattikorkeakoulun, entisen opiston. Itse pidän vain yliopistoa oikeana korkeakouluna.
No pidä vaan mutta ammattikorkeakoulu ei ole entinen opisto vaan ammattikorkeakoulu. Lähärit valmistuvat edelleen opistosta, ammattikorkeakoulutus on puolta pidempi ja monialainen sekä leveydeltään että korkeudeltaan kun taas lähihoitaja valmistuu perushoitoon. Ihan hyvä ammatti sekin.
Pitänee hieman oikaista teidän käsityksiä insinöörien palkoista. Itse tienaan 2650 e/kk ja vuoronvaihtolisä ja iltalisä tuo 300 e/kk lisää eli brutto 2950e/kk. Suunnilleen sama mitä sairaanhoitajilla, vai mitä? Olen valmistunut vuosi sitten ja siitä lähtien ollut tuo sama palkka. Tällä toimenkuvallani ei ole edes palkankorotuksia tulossa, vaan pitäisi saada uusi työpaikka, jos haluaa lisää liksaa.
Samaan aikaan valmistuneilla opiskelijakavereilla harvalla palkka on edes tuota. Voisin heittää että keskiarvo on noin 2300e/kk vastavalmistuneella ilman lisiä. Melko tasoissa siis mennään sairaanhoitajien kanssa. Toki sitten kun työkokemusta alkaa olla oikeasti paljon ja päästään pikkupomon saappaista vaativampiin töihin palkka on helposti tuplat tähän verrattuna. Sairaanhoitajalla ei samanlaisia etenemismahdollisuuksia juuri ole, MUTTA perusinsinööri tienaa lähes saman mitä hoitsu. Lopettakaa tuo kitinä ja olkaa tyytyväisiä palkkaanne.
Sairaanhoitajan ja lähihoitajan työ ja vastuu ovat eri luokkaa. Niistä se palkan ero tulee. Toki jossain vanhainkodissa työ voi olla liki samaa, mutta itsellä on kokemukset vain akuuttihoidon puolelta, kirurgian ja ensiavun puolelta ja yo-pohja, sh opinnot 2,5v ja päälle vuoden erikoistuminen sis/kir ja siihen sisältyi pätevöityminen myös osastonhoitajaksi. Entisajan erikoistuminen lopetettiin aikoinaan ja tuli AMK tilalle. Sen tiedän , että esim erikoissairaanhoitajan "titteliä" saa käyttää vain entisajan erikoistumiskoulutuksen käyneet, eli saman, minkä itsekin olen käynyt.
Muistan, kun tuli koulutusuudistus vastuualueen ylihoitajan kanta oli, että vanhamuotoisen erikoistumisen käyneille pitäisi suoda ylimääräinen palkkaluokka, syystä että hän arvosti koulutusta paljon vs uusimuotoinen koulutus. Ylihoitaja oli käynyt saman koulutusketjun.
Akuuttipuolella työn tehneenä työkuvissa ja vastuissa on huima ero sairaanhoitajan vs lähihoitajan tehtävissä. Alan ihmiset osaavat mieltää, mutta kroonikkohoitopuolella puuttunee tietämystä. Kaikki lääkehoidot annosteluineen, kaikki infuusiot, joita joutui laittamaan kymmenittäin vuorossaan ja uusimaan ja laittamaan tippateitä yhtenään jne...välissä potilaan vientiä leikkaussaliin ja heräämöstä hakemista...
Oli ajan kanssa kilpaa juoksemista. Hät hätää ehti kirjata tiedot.
t. konkari esh
Vierailija kirjoitti:
Näin se on kyseessä on HOITAJA. Onko reilua, että toinen eri nimekkeellä saa tonnin enemmän?
Ap
Aivan! Sama palkka myös pesänhoitajalle ja ja lastenhoitajalle ja eläintenhoitajalle ja tietenkin myös kauneudenHOITOalan ammattilaisille. Hoidetaan homma kotiin! Hoito kuin hoito.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok, että kun opiskelet enemmän saat isompaa palkkaa. Ainut mitä olen aina ihmetellyt on se, että miksi ns. "siistimmästä" työstä maksetaan enemmän palkkaa kuin siitä, jossa joutuu tekemään "likaisempaa" työtä. Lähihoitajat tekevät tietenkin kaikista huonommat ja inhottavimmat hommat, mutta silti niille maksetaan vähemmän. Minusta ylipäätänsä raskaasta työstä kuuluisi maksaa korkeampaa palkkaa, sillä työ stressaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kuka kohta suostuu tekemään "paskatyötä", kun palkat on niin pienet. Herrat ei suostuisi tekemään päivääkään niitä hommia.
Sh tekee täsmälleen samat "likaiset" työt kuin lh... ja siihen lisäksi päälle viellä ne vastuulliset ja stressaavat työt. Meillä ainakin sh tekee täsmälleen samat työt kuin lh, siihen päälle paperityöt, lääke- ja nestehoidot, sekä avustaa lääkäriä toimenpiteissä, menee kierroille, toteuttaa lääkärin määräykset ja kotiuttaa potilaat ohjauksineen. Lh:n ei tarvitse näistä murehtia. Lh ei myöskään kanyloi, katetroi tai tee muitakaan pieniä toimenpiteitä.
Meillä kaikkien työpanos merkitsee ja kaikki ovat tasavertaisia työyhteisön jäseniä. Toisilla vaan on enemmän vastuuta, se saakin näkyä palkassa.
Aloittaja voisi tuolla tietämyksellä hakea Haluatko miljonääriksi-kisaan.
Sopisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sairaanhoitajan, joka tienasi viime kuussa 3100€. Selitys sille sitten? Ette taida olla ihan perillä siitä, miten suuret palkat sairaanhoitajilla on.
Ap
Oletko yhtään perillä siitä, miten vaativa työnkuva sairaanhoitajalla on?
Minun tuttavani on muuten prosessinHOITAJA. 5 vuoden työkokemuksen jälkeen palkka yli 4000 e / kk. Pitäisikö hänetkin laittaa samalle palkkaviivalle lähiHOITAJAN kanssa?
Meillä myös sairaanhoitaja tekee vuodepesuja, käyttää wc:ssä potilaita, hoitaa märkiviä haavoja ym. Sen lisäksi sitten on lääkärinkierrolla, avustaa lääkäriä esim adkitesdreenin asennuksessa. Sairaanhoitajalle kuuluu siis ihan kaikki työ mitä lähihoitaja tekee. Sen lisäksi vielä vastaavan hoitajan tehtävät eli lääkärinkierto, lääkehoito,hoitosuunnitelmien päivitys ym. paperityöt. Lisäksi raportoi asiat seuraavalle vuorolle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?! Korkeakoulun? Amk ei ole mikään korkeakoulu vaan lähinnä ammattikoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?! Korkeakoulun? Amk ei ole mikään korkeakoulu vaan lähinnä ammattikoulu.
Ammattikorkeakoulu
Riippuu vuoroista. Kyllä meillä lähärinäkin yltää 3000 tuloihin.
Niin no mun peruspalkka sh:na on 2200€ keskisuuren kaupungin palkkalistoilla. Toki teen paljon öitä ja pyhiä ja niillä se palkka nouseekin. Lähärin palkka samassa työpaikassa on parisataa vähemmän ja ihan akuuttityöstä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Juu sama ammatti... :D Käsittääkseni lähihoitaja ei saa lääkkeitä annostella? Ne olivat ainakin silloin sairaanhoitajan tehtävä kun opiskelin sairaanhoitajaksi (jätin opinnot kesken ja vaihdoin alaa) ja olin palvelutalossa töissä.
Miksi kukaan opiskelisi enää sairaanhoitajaksi jos lähihoitajana saisi saman palkan?
Kyllä mä ainakin jo opiskelijana annostelin ja jaoin lääkkeitä ;)
T. Lh
Miten kukaan kehtaa vähätellä ammattilaisia, jotka pitävät kaikkein rakkaimmat läheisemme hengissä. Näille vähättelijöille on varmaan ihan sama kuka esimerkiksi suonensisäisesti lääkeannokset laskee, laimentaa ja laittaa tippumaan. Melkoisen tarkkaa ja asptista puuhaa ja väärin tehtynä hengenvaarallista. Lapsilla annostukset todella tarkkoja, keskosista puhumattakaan. Elvytystilanteissa kyse on sekunneista... asiat sujuvat, koska kyseessä on koulutettuja ammattilaisia. Rautaisia hermoja, vankkaa osaamista ja tarkkuutta. Koulutuksissa ja toimenkuvassa selkeä ero... ole ihan se ja sama kuka hoitaa, eli mielummin sh kuin lh. Kiitos.
Ettänih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sama ammatti... :D Käsittääkseni lähihoitaja ei saa lääkkeitä annostella? Ne olivat ainakin silloin sairaanhoitajan tehtävä kun opiskelin sairaanhoitajaksi (jätin opinnot kesken ja vaihdoin alaa) ja olin palvelutalossa töissä.
Miksi kukaan opiskelisi enää sairaanhoitajaksi jos lähihoitajana saisi saman palkan?
T. Lh
Niin per os lääkkeitä mutta laimensitko esim. iv. antibiootteja?
Sairaanhoitaja on korkeakoulun käynyt ja vastuu PALJON suurempi. Miksi kukaan kouluttautuisi sairaanhoitajaksi ja ottaisi suuremman vastuun niskoillensa, jos saisi lähärinä saman palkan? Loppuis meiltä lääkkeiden antajat aika äkkiä :)
Ettänih kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lh
Jaoit pillereitä. Lääkehoitoon kuuluu niin paljon enemmän.
Olen sairaanhoitaja, ja peruspalkkani on kves:n minimi eli 2260€. Tuohon päälle tulee lisät. Minulla on yksi työkokemusvuosilisä. Lisiä tulee kolmivuorotyöstä. Joulun juhlapyhistä tulee arkipyhäkorvauksia sen verran, että palkka voi olla jopa 3200€. Siitä sitten silpaistaan veroihin ym maksuihin palkasta kolmasosa pois. Jee, jee.
Lähihoitajatyökavereiden peruspalkka on himppusen alle 2000€. Ero ei ole iso.