Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini suuttui kun en puhu ruotsia lapselleni...

Vierailija
05.03.2017 |

Minulla on siis suomenruotsalainen äiti, ja olen tietenkin myös itse kaksikielinen. Nyt saimme lapsen, ja tein päätöksen, etten aijo puhua ruotsia tyttärelleni, vaan puhumme mieheni kanssa molemmat suomea. Äitini kuuluu niihin, jotka ovat vahvasti sitä mieltä, että suomenruotsalaiset ovat parempaa kansaa, ja hän otti pahasti nokkiinsa siitä, etten puhu lapselle ruotsia. Pilaan kuulemma tytön elämän... Tietenkin kaksikielisyys on rikkaus, mutta ajattelin ratkaista sen laittamalla tytön ruotsin/englanninkieliseen tarhaan ja mahdollisesti kouluun. Itselleni se tuntuu jotenkin vaan väärältä, että puhuisin lapselleni ruotsia, plus, että se muistuttaa minua omasta lapsuudesta ja nuoruudesta äitini kanssa, joka oli aika helvettiä. Äitini ei ole koskaan henkisesti tukenut minua (rahallisesti kyllä), ja koin aina, että minulla ei henkisesti ole äitiä. Hän ei mm. koskaan ole halannut minua, eikä me puhuta suunnilleen mistään sisustusta syvällisemmästä vaikka ollaankin paljon tekemisissä. Haluan, että omalla lapsellani on aivan erilainen suhde minuun kun minulla ja äidilläni, ja jotenkin tuo ruotsin kieli ei vaan tunnu oikealta...
Teenkö minä väärin kun en opeta ruotsia lapselle???

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhutko äidinkielentasoisesti sekä ruotsia, suomea että englantia? Mikä näistä on eniten tunnekielesi? Jos mies puhuu jo lapselle suomea niin lapsi kyllä oppii suomen häneltä. Onko täysin mahdoton ajatus että puhuisit lapsellesi ruotsia? Älä kosta äitillesi lapsesi kautta, ajattele täysin rationaalisesti mikä on juuri sinun lapsellesi kaikista parasta. Monikielisyys avaa ovia moneen muuhun ja kun puhuu jo kahta kieltä äidinkielenään on muidenkin kielien oppiminen paljon helpompaa. Olen itse todella kateellinen kaikille jotka osaavat muita kieliä, itse aloitin vasta 9-vuotiaana englannin opiskelun ja se oli kyllä ihan liian myöhään tällaiselle joka ei ole kielellisesti millään tavoin lahjakas.

Harkitse edes jotain kielikylpytyyppistä, käyt lapsen kanssa esimerkiksi ruotsinkielisessä muskarissa tai englanninkielisessä kerhossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän