Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paskimmat amk-ryhmätyömuistot

Vierailija
03.03.2017 |

Kun pitkän työvuoron päätteeksi joudut nukkumaanmenon sijasta vetämään kofeiiniöverit ja alkaa sen voimin työskentelemään yötä myöten, koska osa ryhmästä ei ole tehnyt osuuttaan ja palautuspäivä tänään, niin kieltämättä käy mielessä jos jonkinlaista ajatusta.

Joten jaetaanpa sen kunniaksi paskimpia muistoja amk-ryhmätöistä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropoliassa ei anneta suorittaa kurssia uudelleen jos se on hyväksytty :( missä AMK:ssa opiskelet?

Vierailija
62/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä464 kirjoitti:

Onko 4 teidän mielestä liian kunnianhimoinen tavoite? Tuntuu myös ettei jotkut opiskelijat ymmärrä miten paljon pitää tehdä töitä että voi saada 4. Juuri AMK:ssa moni ei ymmärrä että lähdeviitteitä pitää olla, lähteitä pitää käyttää ja ne pitää merkitä oikein ja asiat pitää perustella. Sitten kun sanoo näistä muut haukkuu ylimieliseksi tai ettei luota toisten jälkeen.

Nelonen on ihan hyvä tavoite, itselleni olen asettanut nelosen tavoitteeksi, joitakin vitosia on tullut ja pari kolmosta. Kolmosiin en ole ollenkaan tyytyväinen ja sellaisen hyväksyn vain itselle vaikeuksia tuottavissa aineissa. Mietin vain riittääkö nelosen tai aavistuksen päälle neljän keskiarvo jatkokoulutukseen pääsyyn vai pitäisikö olla vieläkin parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa noiden perfektionistien kanssa, joitakin tässä ketjussa esiintyy, meinasin polttaa hermot. Kaikista yksin tekemistäni raporteista ja etäopiskelukursseista sain vitosia, joten kyse ei ollut siitä, että tekisin huonosti. En vain välitä pilkunviilauksesta. Enkä edes viitsi sanoa, että tein ne yksin tekemäni vitosen työt parissa tunnissa. 

Mikä on pilkunviilausta? Meillä nimenomaan on arviointikriteereihin kirjattu että työn pitää noudattaa raportointiohjetta. Vitoseen ei ole siis mitään saumaa, jos lähdeviitteet ovat päin helvettiä tai työssä ei ole oikeita asetteluja vaikka se muuten olisikin tiukkaa asiaa.

Lähdeviitteiden kuseminen ja muu raportointiohjeiden noudattamattomuus on mielestäni tyhmin tapa millä saa varmasti alennettua arvosanaa. Virheitä sattuu tottakai kaikille, mutta kun ne on kaikkien opeteltava eikä perusasiat siitä ole mitään rakettitiedettä. Ja tottakai ei ne ekavuonna ole kaikilla hallussa. Mutta sitten kun ollaan kolmannella vuodella ja vieläkään ei vaivauduta niin kyllä se on silkkaa typeryyttä.

Vierailija
64/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmu otti itselleen vastuun työn palauttamisesta, koska tein omat osuuteni ajallaan ja hän ei ollut vielä aloittanut. Vasta palautuksen jälkeen näin mitä toinen oli saanut aikaan (luulin, että olisin saanut nähdä sen ennen palautusta, mutta palautti kysymättä) ja hänen osuudessaan aivan älyttömiä huolimattomuusvirheitä, menty sieltä mistä aita on matalin, eikä tehtävänantoakaan (!!!) oltu luettu kunnolla. No, laitoin opettajalle viestiä, että haluan tehdä tuon osuuden itse uudestaan :D Sain luvan ja vitosen kurssista.

Ymmärrän ettei aina voi kiinnostaa saada hyvää numeroa vaikka se minua harmittaakin, mutta noin huolimatonta työtä en käsitä pari- ja ryhmätöissä.

Vierailija
65/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä464 kirjoitti:

Metropoliassa ei anneta suorittaa kurssia uudelleen jos se on hyväksytty :( missä AMK:ssa opiskelet?

En ole varma onnistuuko se omassa oppilaitoksessani mutta kyllähän opiskelijalla täytyy olla mahdollisuus parantaa kurssiarvosanaansa.

Vierailija
66/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin kursseilla on eri opettajia ja erilainen kurssin sisältö. Pääsin erään kurssin läpi heikolla arvosanalla, moni opiskelija reputti kurssin ja kävivät uudelleen saman kurssin eri opettajan johdolla. He saivat paremman arvosanan ja kurssin sisältö ei ollut yhtä vaativa kuin ensimmäisellä kurssilla eli kurssin reputtaneet loppupeleissä selviytyivät kurssista paremmin jos arvosanoja katsotaan.

Vierailija
67/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vapaamatkustajista pitäisi kertoa opintojakson opettajalle/-jille. Eivätkö he pyydä vertaisarviointia?

Itse olen myös sitä mieltä, että projekteja on nykyään opinnoissa liikaa ja niiden vaativuus työmäärältään vaihtelee. Jotkut kyhäävät jotain kokoon parissa päivässä toisten tahkotessa viikkokausia. Näiden toimeksiantojen pitäisi olla yhteismitallisia.

Oma opintomenestys on OK, jos rekkarissa on enimmäkseen nelosia. Kolmonen on siedettävä, jos jokin kurssi on itselle vaikea kuten esimerkiksi kansis.

Vierailija
68/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee. Ihan yliopistopuolellakin on todella yleistä, että ryhmätyöt ovat todella hankalia. Ei siksi, että aihe olisi hankala, vaan siksi, että moni yrittää laiskotella tai tehdä asiat viime tipassa miten sattuu.

Tämä pitää jossain määrin paikkansa työpaikollakin: jos ei joku ole valvomassa tai ohjaamassa työntekoa, lopputulos on hyvin usein hirvittävä.

Itse opin lopulta olemaan aikamoinen mulkku yliopiston ryhmätöissä. Opin ehdottamaan heti alkuun, että pidetään lokia työnjaosta ja tuntien käytöstä ja kertaamaan kaikki sovitut asiat sähköposteissa sillä hetkellä, kun ne oli sovittu. Tämä vaatii hieman ekstratyötä, mutta jos joku ei tee osaansa, niin ei ole tarvetta sitten aikailla yhteydenotossa kurssihenkilökuntaan - mukaan sähköpostit siitä, mitä on sovittu, keskeneräinen työ ja loki siitä, mitä tähän mennessä on tehty. Ja loppupalautukseen selkeä liite siitä, kuka on tehnyt ja mitä, härskisti tuoden esille sen, jos joku ei ole käytännössä tehnyt mitään. Tekemättömät sankarit on parempi potkia pois ryhmästä kun antaa heidän luistella omalla työpanoksellasi kurssista toiseen. Oleellista tämän suhteen on tuoda asia kurssihenkilökunnan tietoon jo ennen kuin työ on valmis, koska muuten ollaan lähestulkoon sana sanaa vastaan siitä, kuka on osallistunut ja miten paljon.

Tekemättömään työhön on verrattain helppo puuttua, mutta valitettavasti ala-arvoisella laadulla tehtyyn työhön ei niinkään... Palautteen anto ei koulussa juuri auta, joten ainoa oikea keino on jotenkin päästä valitsemaan, kenen kanssa töitään tekee.

Vierailija
69/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AMK:ssa, ja 4 on minusta tosi hyvä ja olen siihen tyytyväinen. 5 minulla on tähän mennessä kai vain 3 kpl. Sairaanhoitajatutkinnon opiskeken, haluan Th-puolelle.

Vierailija
70/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa noiden perfektionistien kanssa, joitakin tässä ketjussa esiintyy, meinasin polttaa hermot. Kaikista yksin tekemistäni raporteista ja etäopiskelukursseista sain vitosia, joten kyse ei ollut siitä, että tekisin huonosti. En vain välitä pilkunviilauksesta. Enkä edes viitsi sanoa, että tein ne yksin tekemäni vitosen työt parissa tunnissa. 

Mikä on pilkunviilausta? Meillä nimenomaan on arviointikriteereihin kirjattu että työn pitää noudattaa raportointiohjetta. Vitoseen ei ole siis mitään saumaa, jos lähdeviitteet ovat päin helvettiä tai työssä ei ole oikeita asetteluja vaikka se muuten olisikin tiukkaa asiaa.

Lähdeviitteiden kuseminen ja muu raportointiohjeiden noudattamattomuus on mielestäni tyhmin tapa millä saa varmasti alennettua arvosanaa. Virheitä sattuu tottakai kaikille, mutta kun ne on kaikkien opeteltava eikä perusasiat siitä ole mitään rakettitiedettä. Ja tottakai ei ne ekavuonna ole kaikilla hallussa. Mutta sitten kun ollaan kolmannella vuodella ja vieläkään ei vaivauduta niin kyllä se on silkkaa typeryyttä.

Nuo nyt on peruasioita. Pilkuviilausta on sivumäärän laskeminen, ulkoasun miettiminen niin että itse asia unohtuu yms. 

Vierailija
71/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain kokemusta siirtohausta AMK:ssa millä arvosanoilla olet saanut siirron? Ajattelin vaan kun minulla on joitakin 3 niin kuinka hyvät mahdollisuudet on?

Vierailija
72/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni amk 5 vuotiseksi ja oli sitten muutama ryhmätyö rästissä, ni oli yks kaveri joka ei ottanut stressiä mistää tms. ja jos siltä meni kurssi uusintaan ni mitä sitten. Mä jouduin tekee ton kyseisen tyypin kanssa sitten muutaman ryhmätyön ja oikeesti oli pirun vaikeeta saada se kaveri tekemään mitään siitä ja käytännössä sitten teinkin useamman ryhmätyön yksin. Yhdessä ryhmätyössä palo niin järki kyseiseen tyyppiin, kun kaveria kiinnostanut edelleenkään tehdä mitään ja sillä oli vaan yks juttu minkä sen piti tehdä, niin siinä kesti ja kesti. Sitten henkilö muutti kauemmaksi koulusta ja kehui kuinka halvalla asuu ja jne. Mutta se olikin sitten tekosyy olla tulematta kouluun, jos ei saanut isältänsä autoa lainaan. Odotin kolme viikkoa sitä hemmetin osaa projektista mikä oli tämän tyypin vastuulla. Aloitin jopa itse tekemään sitä. Eniten ehkä vitutti kaverin toiminta siinä kun sanoi, että antaa sen "tänään" ja se tänään oli puoltoista viikkoa. Yks perjantai sanoi, että antaa sen tänään kun mennään syömään. No ensiksi ruokapaikka piti olla koulu, mutta sanoikin että ei jaksa mennä koululle asti, että tuu yliopistolle. Ite olin kävellyt koululle ja siitä menossa yliopistolle kun tuli viestiä, että en jaksa tulla yliopistolle, olen sairaalalla syömässä. Jatkoin yliopistolta sairaalalle ja sairaalalla lähellä koitin soittaa, että missä siellä on edes ruokala. No eipä vastannut puhelimeen ja laitoin viestiä, et mis oot. Meni ehkä semmonen 15min ja tuli viesti "oon kotona ku sua ei näkynyt". Sillon palo järki kyseiseen tyyppii oikein kunnolla kun olin liki 10km kävellyt räntäsateessa edes takasin toiselle puolen kaupunkia. Silloin kyllä avauduin tyypille oikein kunnolla ja vastaus oli, et "mitä sä oikein angstaat, ymmärrä yhtään" Itellä oli vielä oppari aivan vaiheessa ja elettiin maaliskuuta. Avautuminen auttoi sillä se sai sen tuotua seuraavan viikon maanantaina. No minusta tuli kuin tulikin samana vuonna insinööri, mutta tästä toisesta ei tullut insinööriä ollenkaan.

Vierailija
73/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea kokemus :( meillä sairaanhoitajapuolella on myös noita paljon jotka ei stressaa ollenkaan kurssien läpipääsystä ja iloitsevat kun saavat tentistä 1 :o en voi ymmärtää.

74/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole varma onnistuuko se omassa oppilaitoksessani mutta kyllähän opiskelijalla täytyy olla mahdollisuus parantaa kurssiarvosanaansa."

En tiedä mitä tekisin omien muutaman kolmosen kanssa, pitäisikö suorittaa joku vastaava kurssi avoimessa AMK:ssa ja pyytää se hyväksiluettavaksi omaan tutkintoon, jos avoimessa saisi korkeamman arvosanan... Onkohan tuo mahdollista?

Vierailija
75/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä464 kirjoitti:

Onko jollain kokemusta siirtohausta AMK:ssa millä arvosanoilla olet saanut siirron? Ajattelin vaan kun minulla on joitakin 3 niin kuinka hyvät mahdollisuudet on?

Sairaanhoitajapuolelta ei kokemusta mutta tunnen oppilaitosta vaihtaneita, pääsivät suosittuihin amk:hin siirtohaulla vaikka varsinaisessa haussa eivät päässeet. Tuurista myös kiinni jos sattuu vapautumaan opiskelupaikka, siis arvosanat olivat kuitenkin 4-5.

Vierailija
76/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4469 kirjoitti:

"En ole varma onnistuuko se omassa oppilaitoksessani mutta kyllähän opiskelijalla täytyy olla mahdollisuus parantaa kurssiarvosanaansa."

En tiedä mitä tekisin omien muutaman kolmosen kanssa, pitäisikö suorittaa joku vastaava kurssi avoimessa AMK:ssa ja pyytää se hyväksiluettavaksi omaan tutkintoon, jos avoimessa saisi korkeamman arvosanan... Onkohan tuo mahdollista?

Katso esim. amk:ien kesätarjontaa, löytyykö sieltä sopiva kurssi ja sitten haet hyväksilukua/arvosanan korotusta omasta oppilaitoksesta.

Vierailija
77/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä vissiin jotkut opettajat jo jotain oppineet. Meillä on yliopistossa tälle vuodelle ollut useammalla kurssilla tehtävän ohjeistuksessa että "vain työn tekemiseen osallistuneiden nimet paperiin". Ja on myös joka kurssilla saanut tehdä yksinkin kaikki hommat jos on pyytänyt. Ihanan vapauttavaa kun on saanut itse tehdä silloin kuin itselle sopii. Onhan se ollut raskaampaa kun yksin pitää tehdä 10 sivua tutkimusta mutta veikkaan että silti helpompaa kuin saada sovittua muut tekemään oman osuutensa edes puolittain.

Vierailija
78/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni AMK:n ryhmätyöt pitäisi lakkauttaa. Tai ainakaan näistä ei pitäisi saada arvosanaa. AMK:n aikana oli kymmeniä ryhmätöitä ja yksikään niistä ei sujunut hyvin.

Ollaan kuitenkin jo aikuisia ihmisiä, osalla voi olla lapsia ja osa käy samalla töissä. Yhteisen ajan löytäminen voi olla haastavaa ja vielä haastavampaa on yhdessä tekeminen, kun joka ryhmätyössä on vähintään se yksi tai kaksi lusmua, jotka eivät hoida omaa osuuttaan.

Lusmutkin olisi helppo ignoorata, jos se kävisi heti alussa ilmi. Mutta usein alussa voidaan olla messissä mutta sitten ryhmätyön kuluessa huomataankin, että yllättäen ilmaantuu kiireita ja omaa osuutta ei voidakaan hoitaa ja tästä sitten kärsii muut.

Sitten on taas nämä toiset ääripäät; henkilöt, jotka ovat tottuneet täydellisyyteen ja vaativat sitä itseltä ja muilta. Näiden kanssa ryhmätöitä tekiessä olen kokenut suorastaan kiusaamista. Pidetään ryhmätyötapaamisia kertomatta niistä, koska hoitavat itse paremmin. Ei luoteta siihen, että pystyn itsenäisesti hoitamaan oman osuuteni, vaan minun osuus on myös pefektionistin tehtävänä, jos ehdotan jotain niin se sivuutetaan naureskellen.

Ainakin komeilee vitoset näistä kursseista mutta olen kyllä itsekin saanut vitosia mutta hieman vain eri tyylillä. Tällaiset henkilöt varmasti pärjäävät loistavasti itse työssä mutta tuskin ainakaan päätyvät töihin, jossa vaaditaan tiimityöskentelytaitoja tai, jos päätyvät niin eivät varmasti ole suosittua seuraa.

79/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ryhmätöistä voisi aina tulla arvosanaksi joko Hyväksytty tai Hylätty. Niin moni asia voi mennä pieleen ja jos on vaikka lusmuja, tunnolliset joutuvat saamaan huonommat arvosanat.

80/84 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi