Hain työpaikkaa ja tuli kutsu videohaastatteluun
En aio moiseen nöyryytykseen suostua, joten jätän väliin.
Kommentit (108)
Videohaastatteluissa inhottaa se, ettei toiselta osapuolelta saa mitään vastakaikua. Ei pysty reagoimaan ilmeillään ja eleillään siihen, mitä pöydän toisella puolella tehdään. Jos lähtee vastaamaan kysymykseen vähän väärästä näkökulmasta, niin ei ole kukaan esittämässä tarkentavaa kysymystä. Tai jos huomaa, että oma vastaus ymmärrettiin vähän väärin, niin ei voi mitenkään korjata näkemystä.
Ja inhottaa myös lähettää omalla naamalla nauhoitettu pätkä jonnekin, josta ei yhtään tiedä, että millaisessa tilanteessa ja porukassa sitä nauhaa katsellaan. Ja varmasti valtaosa ihmisistä on asiallisia ja kunnioittavia, mutta aina osuu joukkoon se yksi, joka ei ole.
Eihän se nauhoittaminen nykyään ole teknisesti vaikeaa. Mutta tuosta jää se sosiaalinen kontakti kokonaan puuttumaan.
Minä en suostu mihinkään videointeihin. Se on minulle tietosuojakysymys ja samalla eettinen valinta. Vastavuoroisen videohaastattelun vielä joissain olosuhteissa ymmärrän, esimerkiksi jos se on kasvokkaiskäynnille vaihtoehtoinen tapa järjestää työhaastattelu niin että kaukana asuvatkin pääsevat osallistumaan. Edellytän kuitenkin, että palkkaava yritys pistää sen verran peliin, että sen edustaja näyttää myös omat kasvonsa. Ei niin, että yksipuolisesti pyydetään lähettämään videomateriaalia jonnekin mustaan aukkoon, pahimmassa tapauksessa rekryfirmalle, ei edes siihen yritykseen johon halutaan työhön.
Osaan käyttää laitteita, siitä ei ole kiinni. Kaikkeen "tämä on nykyaikaa" -konformismiin ei kuitenkaan tarvitse mennä mukaan. Jokainen vaikuttaa omalta kohdaltaan maailman menoon tekemällä valintoja joka ikinen päivä.
En edes haluaisi töihin niin epäeettiseen tai patalaiskaan paikkaan, joka vaatii hakijoilta videoita laittamatta omia pallejaan alasimelle. Molemmille parempi, ettemme joudu yksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Tarkoittaako "videohaastattelu" työpaikkailmoituksessa sitä, että itse pitää videoida? Eli työttömän pitää mennä ostamaan videokamera ensin? Olen luullut sen tarkoittavan, että haastattelu videoidaan. Minä en halua mihinkään filmille, joten ole jättänyt moiset paikat väliin.
Se tarkoittaa yleensä, että meiliin tulee linkki, että mene tuonne nettisivulle tallentamaan itsestäsi parin minuutin video, jossa weppikameran avulla nauhotat kun kerrot itsestäsi kaksi minuuttia. Sitten se tallennettu video lähtee rekrytoivaan firmaan, jossa ne katsoo koneelta kun sinä pajatat itsestäsi yksin kotona kameralle jännityksestä tutisten että "Hei olen Pertti, 53-vuotias helsinkiläinen insonööri. Olen kiva ja mukava ja taitava, ja haluaisin tämän työpaikan saada".
Hui! Kuulostaa kammottavalta yksipuolinen videointi ja itsensä markkinointi ilman vastakaikua! Itselleni kyllä helpommalta kuulostaisi livehaastattelu (dialogi), onneksi on tosin vielä työpaikka...
Vierailija kirjoitti:
Miksi te nyt takerrutte tuohon jonkun mainitsemaan virherekryyn?
Ihan yleisesti käytetty termi. Suomessa työntekijän erottaminen on aika vaikeaa. Onneksi on koeaika, mutta sekään ei aina kerro kaikkea kun on tullut näitäkin vastaan, jotka heti koeajan päätyttyä iskevät saikutteluvaihteen silmään.
Olen töissä alle 20 henkilön startupissa. Meillä aina painotetaan kuinka kalliiksi virherekry tulee. Siksi avoimen haun sijaan käytetäänkin työntekijöiden omia kontakteja.
Hyvä vain, että löytyy eri keinoja löytää sopivimmat työntekijät. Voin kertoa, ettei tuo teidän valittajien asenne haluttavuutta työntekijänä edistä.
Tuskinpa teidän start-upissa edes maksetaan palkkaa niin mitä se haittaa :D Eiköhän se koeaikana käy ilmi jos ei ole hyvä match. Sinäkin muuten olet varmaan monen mielestä ns. virherekry.
Alexandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti käytetty termi. Suomessa työntekijän erottaminen on aika vaikeaa. Onneksi on koeaika, mutta sekään ei aina kerro kaikkea kun on tullut näitäkin vastaan, jotka heti koeajan päätyttyä iskevät saikutteluvaihteen silmään.
Olen töissä alle 20 henkilön startupissa. Meillä aina painotetaan kuinka kalliiksi virherekry tulee. Siksi avoimen haun sijaan käytetäänkin työntekijöiden omia kontakteja.
Hyvä vain, että löytyy eri keinoja löytää sopivimmat työntekijät. Voin kertoa, ettei tuo teidän valittajien asenne haluttavuutta työntekijänä edistä.
Tuskinpa teidän start-upissa edes maksetaan palkkaa niin mitä se haittaa :D Eiköhän se koeaikana käy ilmi jos ei ole hyvä match. Sinäkin muuten olet varmaan monen mielestä ns. virherekry.
Vau, plussaa vahvoista väittelytaidoista!
:D itse pääsin joskus jatkoon noista videohaastatteluista, ja sovin jo haastatteluajankin.
Sitten kun haastatteluaika tuli, niin ajattelin, että ei kiinnosta ajaa 30min per suunta joka päivä töihin kameratolppia vilisevällä tiellä, joten jätin menemättä haastatteluun. :D Siellähän odotti HR-pomot, työnjohto ja varmaan joku muukin tosi tärkeä henkilö minua. :D
Laskeskelin, että jää ansiosidonnaisesta melkein saman verran, kun vähennetään työmatkakustannukset ja lasketaan työmatka-aika palkkatunteihin mukaan.