Hain työpaikkaa ja tuli kutsu videohaastatteluun
En aio moiseen nöyryytykseen suostua, joten jätän väliin.
Kommentit (108)
Mitä? Tarkoittaako "videohaastattelu" työpaikkailmoituksessa sitä, että itse pitää videoida? Eli työttömän pitää mennä ostamaan videokamera ensin? Olen luullut sen tarkoittavan, että haastattelu videoidaan. Minä en halua mihinkään filmille, joten ole jättänyt moiset paikat väliin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien kyykytys?
Voi ihmetys.
Emme ole videohaastiksia käyttäneet, mutta rekrynneet aika montaa positiota viimeisen 5kk aikana. Se on myös rekryävälle puolelle aika tuskasta puuhaa - ajatus siitä että pyytäisimme 50 haastattelua on absurdi. Kellä on aikaa sellaisia käydä läpi?
Skype puolestaan on arkipäivää ja ihan fiksu setuppi. En ymmärrä miksi itsensä videoiminen skypellä olisi paljon helpompaa kuin videoiminen tallenteelle.Mutta ihmetyttää se ajatusmalli, jossa potentiaalinen työantaja olisi valmiiksi jossain velassa työntekijälle. Jos ei halua hakea, ei tarvitse. Omalla alalla ilmaiset testiduunit on tosi yleisiä ja usein työläitä (omaan meni 5 työpäivää). Joskus hakijat kieltäytyy - ymmärrettävää, mutta samalla karsiutuu sellaiset, jotka eivät ole tosissaan mukana tai eivät usko täyttävänsä kriteerejä.
Eikä näitä testejäkään huvikseen lähetetä - saati isolle joukolle. Työläitä ne on tälläkin puolella aitaa.
Rekryäminen on Suomessa riskialtista puuhaa, vähät resurssit pitää käyttää harkiten, koska virherekrystä ei eroon pääse.
Jos rekryssä on mukana konsulttifirma tai vuokrafirma, niin videohaastiskutsuja lähetetään sata tai viiskyt. Ne videotallenteethan ei per hakija kestä yhteensä kuin noin 5 min. Konsultti ehtii hyvin selata satakin läpi, koska jopa 10 sekunnin pätkän katsomisella konsultti näkee kursorisesti, että onko hakija yhtään potentiaalinen. Tolla skriinataan pois epäsiistit, oudot, yli-introvertit ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyyii mä en kassa tykkäis yhtään mistään videoinneista.
No mitä voi tehdä? Lähes joka paikkaan mihin olen itse hakenut, on ollut noi videohaastikset. Jos ei niihin suostu, ei voi saada työpaikkaa.
Mulla taas ei ole yhteenkään paikkaan vaadittu videota.... Toki niitä tunnutaan vaativan nykyään useammin, mutta onneksi työtä voi saada vielä ilmankin (alasta riippuen).
Vierailija kirjoitti:
casting coach? Kannattaa muistaa sitten extra mile.
Heheh :D
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan saanut videohaastattelun perusteella töitä?
Eihän sitä paikkaa nyt tietenkään pelkän videon perusteella saa, vaan sen jälkeen täytyy käydä vielä tavallisessa haastattelussa. Nykyisen työpaikkani sain tällä taktiikalla. Ei se kivaa ollu, mutta tulipahan tehtyä. Jos työ ois ollu vähänkään "vääränlainen" tai jos olisin ajatellut että todennäkösesti en sitä saa, niin sitten en kyllä varmaan olisi vaivautunut, ensimmäinen ajatus videohaastattelusta oli nimittäin todella ahdistava.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Tarkoittaako "videohaastattelu" työpaikkailmoituksessa sitä, että itse pitää videoida? Eli työttömän pitää mennä ostamaan videokamera ensin? Olen luullut sen tarkoittavan, että haastattelu videoidaan. Minä en halua mihinkään filmille, joten ole jättänyt moiset paikat väliin.
Se tarkoittaa yleensä, että meiliin tulee linkki, että mene tuonne nettisivulle tallentamaan itsestäsi parin minuutin video, jossa weppikameran avulla nauhotat kun kerrot itsestäsi kaksi minuuttia. Sitten se tallennettu video lähtee rekrytoivaan firmaan, jossa ne katsoo koneelta kun sinä pajatat itsestäsi yksin kotona kameralle jännityksestä tutisten että "Hei olen Pertti, 53-vuotias helsinkiläinen insonööri. Olen kiva ja mukava ja taitava, ja haluaisin tämän työpaikan saada".
Vierailija kirjoitti:
Työttömien kyykytys?
Voi ihmetys.
Emme ole videohaastiksia käyttäneet, mutta rekrynneet aika montaa positiota viimeisen 5kk aikana. Se on myös rekryävälle puolelle aika tuskasta puuhaa - ajatus siitä että pyytäisimme 50 haastattelua on absurdi. Kellä on aikaa sellaisia käydä läpi?
Skype puolestaan on arkipäivää ja ihan fiksu setuppi. En ymmärrä miksi itsensä videoiminen skypellä olisi paljon helpompaa kuin videoiminen tallenteelle.Mutta ihmetyttää se ajatusmalli, jossa potentiaalinen työantaja olisi valmiiksi jossain velassa työntekijälle. Jos ei halua hakea, ei tarvitse. Omalla alalla ilmaiset testiduunit on tosi yleisiä ja usein työläitä (omaan meni 5 työpäivää). Joskus hakijat kieltäytyy - ymmärrettävää, mutta samalla karsiutuu sellaiset, jotka eivät ole tosissaan mukana tai eivät usko täyttävänsä kriteerejä.
Eikä näitä testejäkään huvikseen lähetetä - saati isolle joukolle. Työläitä ne on tälläkin puolella aitaa.
Rekryäminen on Suomessa riskialtista puuhaa, vähät resurssit pitää käyttää harkiten, koska virherekrystä ei eroon pääse.
Kirjoittaisit suomea. Onko pakko tunkea positioita ja setuppeja sinne oikean kielen joukkoon. Todella ärsyttävää lukea. Ymmärrät varmaan kun joudut hakemuksia lukemaan, miten pienetkin virheet joskus ovat suunnattoman ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus hakijat kieltäytyy - ymmärrettävää, mutta samalla karsiutuu sellaiset, jotka eivät ole tosissaan mukana tai eivät usko täyttävänsä kriteerejä.
Ai sinun mielestäsi ei täytä kriteereitä vain siksi, ettei halua videoida itseään? Vaikkei siis työnkuvaan kuulu videoiminen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa noissa videohaastatteluissa on se, että niihin menee aika paljon aikaa valmisteluineen ja uusintaotoksineen, vastausten miettimisineen ym.. Yleensä minulla on mennyt pari-kolme tuntia. Ja videohaastatteluun siis kutsutaan usein hakijajoukosta jopa esim. 50 hakijaa, eli videohaastastattelukutsu tulee helposti ja pienellä karsinnalla, eikä se vielä tarkoita, että olisi lähelläkään saada työn.
Ai videohaastatteluun menee paljon aikaa? Mites normaaliin haastatteluun sitten? Ymmärrän että videohaastattelut voivat tuntua epämiellyttäviltä, en kyllä itsekään niistä niin välittäisi.
Mutta ainakin muutama valituksen aihe vähemmän. Säästyy aikaa ja rahaa, kun ei tarvitse miettiä matkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus hakijat kieltäytyy - ymmärrettävää, mutta samalla karsiutuu sellaiset, jotka eivät ole tosissaan mukana tai eivät usko täyttävänsä kriteerejä.
Ai sinun mielestäsi ei täytä kriteereitä vain siksi, ettei halua videoida itseään? Vaikkei siis työnkuvaan kuulu videoiminen mitenkään.
Rekryfirmojen mielestä työnhakijan motivaatiota kyseistä työpaikkaa kohtaan kuvastaa se, että onko valmis altistamaan itsensä epämukavalle ja nololle ja ahdistavalle tilanteellee eli videopätkien nauhottamiselle itsestä. Jos on, niin heidän mielestä motivaatiota on silloin paljon tai melko paljon. Ne videojutut on joskus ihan tommonen motivaatiotesti vain.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Miten tuo eroaa livehaastattelusta paikan päällä? Haastattelija näkee sun naamasi silloinkin.
Ainakin niin, että videovastauksen voi nauhoittaa monta kertaa, niin monta että itse on tyytyväinen ja lähettää vasta sitten eteenpäin. Just annoin haastattelun videon välityksellä.
Juuri tätähän mä tarkoitin. En. Paljon helpompi tehdä vaikutus videohaastatteluissa (jos nyt jätetään laskuista realliaikaiset livehaastattelut) kun saa muokata ennen lähettämistä kaikki änkytykset ja muut pois.
Noihin videohaastatteluihin tottuu tosi nopeasti. Eka kerta on vaikein, sitten helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa yleensä, että meiliin tulee linkki, että mene tuonne nettisivulle tallentamaan itsestäsi parin minuutin video, jossa weppikameran avulla nauhotat kun kerrot itsestäsi kaksi minuuttia. Sitten se tallennettu video lähtee rekrytoivaan firmaan, jossa ne katsoo koneelta kun sinä pajatat itsestäsi yksin kotona kameralle jännityksestä tutisten että "Hei olen Pertti, 53-vuotias helsinkiläinen insonööri. Olen kiva ja mukava ja taitava, ja haluaisin tämän työpaikan saada".
Jaa. Kiitos tiedosta. En ole ikinä mitään weppikameraa käyttänyt, joten homma menisi pieleen varmuudella.
Videoinnin voi tehdä kännyllä tai läppärillä, uusimmissa on kamerat. Ja ihan niitä samoja videohaastatteluja käyvät läpi myös työpaikanvaihtajat.
Rekrytointi vie työnantajalta todella paljon aikaa. Videohaastattelu on yksi keino tehostaa prosessia. Itsekin vastikään palkkasin itselleni 2 alaista. Haastattelukuerroksiin, papereihin tutustumisiin ja haastatteluihin valmistautumisiin meni useita päiviä ja hakemuksia noihin kahtren paikkaan oli vain 20. Lisäksi apuna oli myös rekryfirma, joka kävi valitsemiemme henkilöiden slustavat haastattelut. Ja meiltä en ollut sinut henkilö, joka teki osallistui haastatteluihin.
Nää videojutut on silleen tulevaisuutta, että monessa työssä joudutaan piakkoin siirtymään henk.koht. kohtaamisista skypekohtaamisiin tai ennakkoon videoituihin tallenteisiin. Hoitsut ja lääkärit ja psykologit alkaa tapaamaan asiakkaita skypen kautta, samaten juristit ym. Opettajat nauhoittaa luennot ennakkoon videolle, jota opiskelija voi katsoa missä vain siihen aikaan mihin hänelle sopii. Palkanlaskijaa ei enää voi mennä tapaamaan, koska hän saattaa istua virossa, mutta häneen saa yhteyden skype-neuvottelun kautta. Jne. Sitä se on kun työt "digitalisoituu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on videohakemus eikä videohaastattelu. Kyllä haastatteluun kuuluu se vuorovaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmojen mielestä työnhakijan motivaatiota kyseistä työpaikkaa kohtaan kuvastaa se, että onko valmis altistamaan itsensä epämukavalle ja nololle ja ahdistavalle tilanteellee eli videopätkien nauhottamiselle itsestä. Jos on, niin heidän mielestä motivaatiota on silloin paljon tai melko paljon. Ne videojutut on joskus ihan tommonen motivaatiotesti vain.
No sittenhän nimenomaan on kyse kyykytyksestä, vaikka nr. 21 yritti väittää, ettei niin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kiitos tiedosta. En ole ikinä mitään weppikameraa käyttänyt, joten homma menisi pieleen varmuudella.
No ei menisi. Sinulla on kännykässä varmaan kamera. Sen kun klikkaat siitä että nauhoita ja suuntaat kameran naamaasi ja alat puhua. Teknisesti noi videohaastikset on aika idioottihelppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin menisi minullakin. Mulla ei ole edes älypuhelinta! Vanha Nokian näppäinpuhelin, jonka kameralla otetusta kuvasta näkyy korkeintaan, onko kyseessä eläin vai ihminen. Muistitila loppuu yhteen soittoääneen eli minulla se on täynnä jo.
Jeps, voikos näihin pyytää teiniä kuvaamaan löpinäni? Tosin, kun tarkemmin ajattelen, tuskin mua pyydetään videohaastatteluun..
Työttömien kyykytys?
Voi ihmetys.
Skype puolestaan on arkipäivää ja ihan fiksu setuppi. En ymmärrä miksi itsensä videoiminen skypellä olisi paljon helpompaa kuin videoiminen tallenteelle.
Mutta ihmetyttää se ajatusmalli, jossa potentiaalinen työantaja olisi valmiiksi jossain velassa työntekijälle. Jos ei halua hakea, ei tarvitse. Omalla alalla ilmaiset testiduunit on tosi yleisiä ja usein työläitä (omaan meni 5 työpäivää). Joskus hakijat kieltäytyy - ymmärrettävää, mutta samalla karsiutuu sellaiset, jotka eivät ole tosissaan mukana tai eivät usko täyttävänsä kriteerejä.