Hain työpaikkaa ja tuli kutsu videohaastatteluun
En aio moiseen nöyryytykseen suostua, joten jätän väliin.
Kommentit (108)
Itse hain vuoden lopulla kaupungin sosiaalipuolelle esimiestehtäviin. Ei siis ollut rekryfirmaa käytetty. Hakemuksen jälkeen seuraava vaihe oli videohaastattelu. Siinä oli neljä kysymystä, johon sai vastata minuutin mittaisesti kuhunkin. Minusta tämä oli ihan mainio mahdollisuus: pystyin miettimään etukäteen kysymyksiä ja laitoinkin paperille ne asiat, jotka koin tärkeäksi sanoa. En todellakaan puhunut itsestäni vaan käsityksisestäni haettavaan työhön liittyen. Sen jälkeen sain kutsun yksilöhaastatteluun, joka oli ihan normaali työhaastattelu. Tämän jälkeen tuli vielä netissä tapahtuva soveltuvuuskoe, jonka tein kotona. Sain paikan. Myöhemmin esimieheni kertoi, että on videoneuvotteluilla on ihan iso merkitys. Esim. minun omassa hän oli arvostanut napakkaa näkemystä ja sitä, että pystyin tuomaan lyhyessä ajassa esille työn kannalta olennaiset asiat. Luulen, että jatkossa tulen olemaan mukana rekrytointiprosessseissa ja pääsen itse katsomaan videohaastatteluja. Se on nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä videoissa tarvitse mikään esiintymisguru olla. Lähinnä olennaista, että saa itsestään irti sujuvahkoa puhetta, eikä vaan istu tuppisuuna täristen. Se on olemus, jolla on merkitystä. Onko reippaan ja positiivisen oloinen vai lamaantunut.
Useimmissa töissä kun tarvitaan edes jonkinlaiset yhteistyötaidot.
Entä jos ei osaa olla luonteva kameran edessä. Videohaastattelu ei kerro yhtään mitään haastateltavasta.
Tämä. Mun persoona vääristyy ihan täysin tällaisessa tilanteessa. En mä osaa puhua itsekseni kameralle. En mä muutenkaan puhu ikinä itsekseni. Pääni sisällä toki käyn keskusteluita ja käyn läpi muistettavia asioita, mutta ääneen en puhu koskaan yksin. En koskaan. Siksi tuntuu ihan helvetin tyhmältä puhua itsekseen KAMERALLE samalla kun yrittää hallita eleitään ja ilmeitään. Videolla nimittäin KAIKKI näyttää sata kertaa pahemmalta kuin livenä.
Minulla jäi kerran videohaastis tekemättä, kun oli huomautus että ei saa tehdä headsetin kanssa, vaan pitää olla erillinen mikki. Ei siis saanut olla videolla läpät korvilla, ihan ymmärrettävää sinäänsä.
Minulla ei juuri silloin ollut muuta toimivaa mikkiä, kun headsetissä oleva mikki. Koitin sitten puhua niin, että headsetti oli pöydällä piilossa, mutta eihän se mitään ääntä ottanut..
Minusta tuntuu, että videohaastatteluja suosittelevat ne, jotka tietävät, etteivät itse ikinä joudu niitä kuvaamaan.
Jos minulta pyydetään videohaastattelua, teen sen kerralla, jotta se on luonnollinen tilanne, kuten oikea haastattelukin. Älypuhelinta ei ole, joten täytyy varmaan irrottaa tuo laastari koneen linssin päältä.
Kuvitelkaa, jos joku someen muikistelukuvia ottamaan tottunut henkilö poseeraisi samalla tavalla haastattelussa: törröhuulet, tissit/rintakarvat tyrkyllä ja seksikkäällä äänellä mumisten!
Positiivista on se, ettei tarvitse lähteä live-haastatteluun. Valitsen videoinnin, vaikka ruma olenkin. (TE-keskuksen huti-työtarjouksiin voisi tehdä hieman "erilaisen" videon eli roolihahmon.) Voi, videointi tuo vaikka mitä mahdollisuuksia!
Rekryhenkilöt eivät itse halua esiintyä videolla niin lähettävät hakijalle sähköpostilla kysymykset! :D Vaikka paljon tuottavampaa olisi pitää kunnon videohaastattelu.
Hyvä esimerkki miten videolla esiintyminen ei vaan ole kovin luontaista suomalaiselle, pöydän kummallakaan puolen!
Prototyyppi kirjoitti:
Miten tuo eroaa livehaastattelusta paikan päällä? Haastattelija näkee sun naamasi silloinkin.
Mutta se ei tallenna sitä ja käytä sitä sen jälkeen johonkin kertomatta sulle. On vissi ero siinä näetkö naamatusten vai nauretaanko sitä videota porukalla.
Mielummin meen paikan päälle haastatteluun kuin montaa tuntia tehden videota... Kyllähän siitä videosta jonkunlaisen kuvan saa tyypistä, mutta onko se nyt niin aitoa kumminkaan monella? Paikallaan pysymistä ja puhuminen kuin uutisankkureilla. Kyllä ne videopätkät helposti voivat päätyä vääriin käsiin, ja jos joutuu, kuka on vastuussa asiasta ja miten pitää toimia? Ja niiden videoiden perusteella on tosi helppoa skipata ns rumat ja epämielyttävät henkilöt, jotka ei miellytä firmaa. Kyllä noissa videoissa varmasti enemmän ulkonäkö ratkaisee kuin koulutus jne. Kun paikan päällä menee haastatteluun, niin eipä voikaan skipata niin vaan ihmistä. Ja näkee henkilön kokonaisuudessaan, ilman mitään monen tunnin treenausta, niin kuin videoissa.
Mulla on kokemusta useammasta videohaastattelusta. En pidä niistä. Niissä pitää selvästi puhua ja liikkua hitaammin kuin elävässä elämässä, muuten näyttää pölhöltä. Näytellä pitää osata.
Lisäksi joka kerta on ollut teknisiä ongelmia, video ei tallennukaan ja pääset - kiva, kiva- aloittamaan alusta. Valaistus ja ympäristö pitää katsoa tarkkaan, huolehtia siitä ettei ympärillä ole melua (se on kuulkaa kivaa kun aura-auto sattuu just silloin ajamaan ohi moneen kertaan kun videoit).
Vähän niistä semmoinen pölhö fiilis on jäänyt. Ekaan kun valmistauduin, pidin hyvänä, että saa miettiä vastaukset ja muut, mutta olihan se sitten aika teennäistä hommaa.
Juu, ja en ole saanut sillä perusteella yhtään työtä. Ei myöskään mieheni, joka on osallistunut vielä useampiin videohaastatteluihin.
Mua ei kyllä onneksi haittaa pätkääkään se, jos niille videoille naureskellaan jossain. Varmaan osalle nauretaankin.
Aikaa videohaastatteluun kuluu, sitä ei voi kieltää. Tarvitaan huolellinen ja luonnollinen meikki, siistit hiukset ja sopivat vaatteet. Itse tykkään kuvata päivällä, luonnonvalo näyttää paremmalta, toki lisävaloja on oltava. Kuvaan tabletilla, jonka virittelen kirjojen ja tukien kanssa sopivan kohtaan. Taustan pitää olla siisti.
Parhaat otokset saa, jos onnistuu kolmella ensimmäisellä yrityksellä, sen jälkeen alkaa jo kuulostaa teennäiseltä. Haen myyntityötä, joten yritän saada esiin persoonaa ja vaikuttaa positiivisella ja energiseltä.
Olen päässyt useasta videohaastattelusta varsinaiseen haastatteluun. Juuri nyt odotan tietoa yhdestä työstä, jossa olen edennyt testeihin asti.
Te, jotka ette pidä videohaastatteluista....miten suhtaudutte töissä, jos pitää osallistua videoneuvotteluihin?
Ymmärrän kyllä videot joillain malleilla ja näyttelijöillä ja luovan alan ihmisillä, mutta miksi esim. siivoojien?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette pidä videohaastatteluista....miten suhtaudutte töissä, jos pitää osallistua videoneuvotteluihin?
No olet jo töissä kyseisessä paikassa ja varmasti saa vinkkejä asiaan, miten puhua jne. Tyhmähkö kysymys.
Nämä videohaastatteluista märisevät vaikuttavat kyllä juuri sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat kaikkea vastaan ja näkevät vain asioiden negatiiviset puolet.
Täytyykin vinkata että otamme videohaastattelut käyttöön niin karsiutuu tällaiset heti alkutekijöissä pois.
Ei ne videot töitä takaa, vaikka teksi niitä tusinoittain. Ja joutuu firmat käymään läpi kymmeniä videoita kumminkin. Ei suoraan kait videosta pääse töihin? Sen jälkeen huom ehkä pääsee jatkoon, haastatteluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olet jo töissä kyseisessä paikassa ja varmasti saa vinkkejä asiaan, miten puhua jne. Tyhmähkö kysymys.
Vinkkejä keneltä? Ei meille ainakaan tule kuin kalenterikutsuun url ja kun palaveri alkaa, sillä urlilla liityt kokoukseen. Ihan itse joutuu varmistamaan, että mikrofoni toimii, webbikamera toimii jne.
No jos oot uusi työntekijä, niin kyllähän se kuuluu neuvoa miten laitteet toimii jne.
Joo, kun nuo videot ja sun muut ei korvaa edelleenkään oikeeta tapaamista. Vaikka käteviä apuvälineitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
No jos oot uusi työntekijä, niin kyllähän se kuuluu neuvoa miten laitteet toimii jne.
No joo. Olen it-alalla eikä meille palkata sellaista, joka ei osaa edes tietokonestaan tarkistaa, että mikrofoni ja webbikamera toimii. Tänä päivänä on niin yleistä, että palaverit niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden kuin eri puolilla maata olevissa toimipisteissä työskentelevien kollegojenkin kanssa pidetään videoneuvotteluina, ettei voi palkata sellaisia, joille nämä olisivat ihan uusia asioita.
Ai miten eroaa? Kysytkö ihan tosissasi? Livehaastattelussa tai edes skypehaastattelussa puhutaan OIKEALLE IHMISELLE ja siinä on VUOROVAIKUTUSTA. Itsekseen kameralle puhuminen sekä tuntuu että näyttää luonnottomalta. Ei se ole mikään haastattelu. Se on videohakemus. Täysin luonnoton tilanne. Vituttaa tuollaiset laiskat rekrytoijat, jotka kattoo vaan videoista kenellä on kaunein naama eikä viitsi panostaa siihen ansioluettelon ja hakemuksen tutkimiseen, josta selviäisi olisiko kyseinen tyyppi oikean haastattelun arvoinen.