Nimetön heippalappu (ansaitusti)-toimenpiteitä?
Eli aamulla oli odottamassa nimetön heippalappu postilaatikossa jossa passiivis-agressiivisesti ja sarkastisesti valitettiin melusta. Luonnollisesti jos asiasta oltaisiin tultu soittelemaan ovikelloa niin oltaisiin heti oltu hiljaa.
Olen asunut talossa monta vuotta ja eilen ekaa kertaa mulla oli enemmän kuin yksi ihminen kylässä yölliseen aikaan. Musiikkia emme soittaneet kovaa mutta meitä oli viisi joten keskustelu volyymi varmasti nousi ja muutaman viinipullon ansiosta varmasti vieläkin enemmän. Olimme ylhäällä noin tunnin ennen nukkumaan menoa. Elän aika hiljaista elämää joten en usko että muutoin on melusta valittamista.
Olen todella pahoillani että aiheutin naapureille haittaa melulla ja mielelläni pyytäisin anteeksi ja luonnollisesti toivon ettei isännöitsijälle tai vuokranantajalle asiasta ilmoiteta. Onko parempi antaa asian vaan olla ja elää normaalisti (ja ehkä vältellä naapureita hetken) vai tehdä joitain toimenpiteitä?
Kommentit (125)
Ap, vaikutat sympaattiselta ja vastuuntuntoiselta nuorelta ihmiseltä. Kaltaisiasi saisi olla enemmänkin.
En laittaisi mitään vastinetta, juuri kuin itsekin olet miettinyt. Tuo ainutkertainen tapahtuma, tunnin kestänyt vähän kovempiääninen puhuminen asunnossasi on kyllä sen verran lievästä päästä rettelöintiä (heh), ettei kannata paisutella asiaa yhtään enempää. Opit nyt tästä, että yöllä ei pidä aiheuttaa häiriötä, mutta älä matele liikaa muiden edessä. Anteeksipyyntölappu olisi liioittelua tässä tapauksessa.
Iloisin mielin eteenpäin. Tervehdi kaikkia kohteliaan ystävällisesti, mutta tätä asiaa ei kannata ottaa oma-aoitteisesti puheeksi kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippalappu on ihan ok. Olisi todellakin liikaa jos joutuisi vielä kasvotusten häiriön aiheuttajan kanssa. Vältetään kaikkea turhaa kanssakäymistä jos mahdollista. Nyt ainakin tiedät häiritseväsi naapureita.
Minä olisin soittanut mölyäjille kytät heti paikalle, kuten aina teen, jos joku idioottisakki bilettää.
Jos menee tollasille känni-idiooteille jotain sanomaan, se voi olla turpakeikka puolin tai toisin tai sekä että.
No aika kärkäs olet, jos heti soitat. Ap kertoo, että n. tunnin verran "mölysivät", eikä musiikkikaan huutanut kovaa. En tiedä onko totta (kenties olikin häiriötä useampi tunti ja kunnon bassot), mutta lähdetään nyt siitä, että totta puhuu, eli tunnin on naapurit joutuneet kärsimään. No ei hyvä asia tietenkään, ei suuria puolusteluja. Mutta tuo aika...JA muuten hiljainen asukas!!! Jatkuvasta mölystä tietenkin ymmärrettävää soittaa.
Jos poliisi tulee paikalle, antaa se ihan varmasti naapureille oman signaalinsa. Oletetaan, että vaikka ap:llä olisi lapsia, jotka OLISIVAT OLLEET POISSA KOTOA MUUALLA HOIDOSSA, ja poliisit pamahtaa paikalle, voisi naapuri sen luulla johtuvankin vaikka lastensuojelullisesta toimenpiteestä. Aika ikävää, jos saa tuollaisen takia huonon maineen ja jatkossa pälyillään alta kulmain. Ja mitä juoruja ihmiset saavatkaan aikaan!!!!Joku voi vaikka poliisin sijaan soittaa lapsista, vaikka ei mitään syytä olisikaan!
Jos kerrostaloasukas ei kestä yhden tunnin meteliä, niin sitten on jo hermosto sökönä. Ymmärrettävää tietty, jos on just vaikka saanut sairaan mukulan nukkumaan, niin johan ärsyttää. Siinä on sitten jo muutama päivä pilalla, kun menee rytmit sekaisin kaikilta.
Mutta kerrostaloissa joku viettää aina joskus esim. tupareita, mikä on täysin sallittua. Ap:kin olisi hyvin voinut itse heti alkuun varottaa "Meillä on pienimuotoiset juhlat x.x. klo x ja pahoittelen mahdollista häiriötä" -enpä usko, että kukaan olisi valittanut heippalapuin. Pientä joustoa tilanteen mukaan.
Pitäisi kai olla kiitollinen ettei poliisia soitettu. Kyseessä ei siis ollut bileet vaan extempore 'jatkot' kaveriporukalla jotka odottivat aamun ensimmäistä bussia. Asia ei ollut suunniteltu.
Ymmärrän. Jotkut ovat räjähdysalttiita, toiset katsovat, että tunnin kesti, ei paha. Mikään häiriö ei tietenkään ole millään lailla puolusteltavaa. Kun aika kuluu, unohdat nuo morkkikset. Et sä tuolla häiriköintimäärällä mikään kunnon kriminaali vielä ole :D Tietääpähän ainakin, että kavereille voi sanoa, että meille ei jatkoille tulla.
Ja tuo anteeksipyytely voi aiheuttaa jollain "kaikkea kyttäävällä mummolla" sellaisenkin reaktion, että "Se on varmaan se sama häirikkö, kuin viime kerrallakin, mitä sekin anteeksi pyyteli, kun taas riehuu", jos joku toinen siellä jatkoilee/bilettää. Pahoittelut jäävät ihmisille mieleen myös negatiivisena muistikuvana. Suurin osa tietty arvostaa. Relax :)
Voi jeesus! Ei tuo edes ollut mitään häiriköintiä! Se että jotakin nyt häiritsi ei silti tarkoita että se olisi yleisesti ottaen häiriköintiä josta pitäisi rankaista. Ihan normaaleja elämisen ääniä.
Jestas näitä lapatossu-ihmisiä. Itkevät jostain tunnin kovaäänisestä puheesta samalla kun toiset joutuu oikeasti kestämään joka toinenpäivä tapahtuvia narkkaribileitä.
No enhän niin väittänytkään. Ennemmin vähättelin ja mietin, kuinka jollain voi pipo kiristää yhdestä tunnista (varsinkin kun se on harvinainen tapaus ap:n kohdalla). Samalla totesin, että meitä on moneksi, toinen hermostuu vartista ja toinen hakee korvatulpat kaapista ja jatkaa uniaan.
Mitä noin riehut? Olen myös toiminut asukastoimikunnassa, jossa käsittelimme isännöitsijän johdolla taloyhtiömme häirikköjen toimintaa. Meillä oli 1 erittäin paha tapaus, huumehörhö, josta ei meinannut päästä eroon millään. Näitä tunnin möykkeitä ei edes löytynyt asialistalta. Kumma palsta tämä, kun sanat käännetään päinvastaisiksi.
Ap:llä ei mitään ongelmaa. Jos joku "kyylä nyt siellä vaatii häätöä", olisi mielentilatutkimus hänelle paikallaan. Jokainen mokaa joskus. Ja pikkumokaksihan tätä voi kutsua, kun kerran heippakin luukusta tipahti.
Ap, en sinuna laittaisi mitään vastalappua. Ei sinua yhdestä kerrasta mitään häädetä.
Mä olen varsin suvaitsevainen sen suhteen jos bileet venyy hieman yli hiljaisuuden rajan (tyyliin loppuvat klo 1) kunhan näin ei ole joka viikonloppu. Mutta ilmeisesti höpötitte tyyliin klo 3-5 välillä aamulla tunnin? täytyy myöntää että ärsyttäisi todella paljon herätä tuohon aikaan. Ei tietenkään ole mikään maailman pahin rikos mutta ymmärrän kyllä naapurin suuttumuksen. Siis jos kyse on normaalista asuinkerrostalosta, opiskelijatalot on asia erikseen.
Naapuri saattaa syyllistyä itse kotirauhan rikkomiseen, jos laittelee lappuja ja soittelee ovikelloa keskellä yötä kun toiset elää ihan normaalisti.
Aika paperia on seinät ap:lla jos kovaääninen juttelu kuuluu naapuriin niin, että tämä herää unestaan. Tai sitten naapuri on superherkkäuninen ja heräilee muutenkin joka risahdukseen, sai vain nyt erinomaisen purkukohteen jokaöiselle turhautumiselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vaikutat sympaattiselta ja vastuuntuntoiselta nuorelta ihmiseltä. Kaltaisiasi saisi olla enemmänkin.
En laittaisi mitään vastinetta, juuri kuin itsekin olet miettinyt. Tuo ainutkertainen tapahtuma, tunnin kestänyt vähän kovempiääninen puhuminen asunnossasi on kyllä sen verran lievästä päästä rettelöintiä (heh), ettei kannata paisutella asiaa yhtään enempää. Opit nyt tästä, että yöllä ei pidä aiheuttaa häiriötä, mutta älä matele liikaa muiden edessä. Anteeksipyyntölappu olisi liioittelua tässä tapauksessa.Iloisin mielin eteenpäin. Tervehdi kaikkia kohteliaan ystävällisesti, mutta tätä asiaa ei kannata ottaa oma-aoitteisesti puheeksi kenenkään kanssa.
Kiitos. Ei tässä auta muu kuin toivoa että asiaa ei ole viety eteenpäin. Eniten haluan välttyä keksutelulta vuokranantajan kanssa. Olen asiakaspalvelussa töissä joten ihmisten valittamisvietti on tuttua ja se miten asiat ilmaistaa. Totuudesta saa sanavalinnoilla tehtyä vaikka mitä Siksi mulle varmaan tulikin tästä tällainen olo. Noh koitetaan olla hissuksiin ja toivotaan parasta.
Ap.
Järjestäisin seuraavalla kerralla isommat bileet joissa tarjoiltaisiin viinin sijasta kossua, tanssittaisiin letkajenkkaa aamuun asti ja laulettaisiin irlantilaisia juomalauluja. Vituttaa tuollaiset passiivisaggressiiviset heippalappuilijat.
Kerrostalossa vaan nyt asuu ihmisiä, joilla käy myös vieraita (toivottavasti). En tekisi mitään asialle, sitten jos metelöinti on jatkuvaa puuttuisin asiaan. Älytöntä muutenkin jättää heippalappuja yhden kerran jälkeen. Ahdistavaa asua, jos jokaista risausta kuunnellaan.
Itselläni on yläkerrassa mieshenkilö, jolla on tapana ärjähdellä asiasta jos toisestakin muille asukkaille. Minullekin valitteli, tehden tikusta asiaa.
Ensin vastasin nätisti, mutta jatkaessaan samaa tyyliä otin kovat piippuun.
Sanoin, että ääni kulkee molempiin suuntiin; en minäkään ole valittanut heidän tappeluistaan enkä yöllisistä huonekalujen siirtelystään. Nyt muuttuu tyyli: valitus lähtee myös minulta eteenpäin, heti. Se auttoi, ollaan ihan sovussa.
Arvaan että meteli on ollut melkoinen kun viisi henkilöä ravintolaillan JÄLKEEN tulee jatkoille. Eli suosittelin ihan nöyrästi sitä pahoittelua lapulla.
Mielestäni on fiksua, jos laitat pahoittelulapun ilmoitustaululle ja lapun alle nimesi ja asunnon numeron.
Minä en saa sanottua naapurissa asuvalle nuorelleparille metelistä. Heillä on usein juhlia ja urheiluselostushuudot kuuluvat seinän läpi. Musiikki voi pauhata kahdelta yöllä. Olen illanvirkku, joten olen usein hereillä heidän metelinsä aikaan, mutta melu on joskus häiritsevää. Samoin parvekehuutelu.
Olen ystävällisesti sanonut heille pentukoirasta, joka haukkui naapurien ollessa poissa kotona. Totesin, ettei koiran haukku häiritse (eikä häirinnytkään), mutta halusin kertoa heille tilanteesta. Koira vaikeni, kun he palasivat kotiin pikkutunneilla.
Oletin (tyhmästi), että he olisivat käsittäneet siinä vaiheessa, että muukin meteli kuuluu.
No en tiedä miten olisi parasta toimia, mutta itse toimisin niin, että veisin asiallisen anteeksipyyntölapun ilmoitustaululle. Ja ei, en kirjoittaisi mitään "kyllä voi suoraakin tulla sanomaan, en pure heheh"-tyyppistä, koska se on mielestäni a) tarpeetonta ja b) hieman kettuilevaa naapuria kohtaan. Tarkoitus on kuitenkin pahoitella naapurillesi aiheuttamaa häiriötä, joten ei liene sopiva hetki alkaa kritisoimaan naapuria, vaikka sen kuinka naamioisi kohteliaisuuden tai huumorin alle. Se voi jokatapauksessa olla psykologisesti virhe ja ärsyttää naapuria, jolloin anteeksipyynnön teho vähenee.
Ja puolustukseksi vielä naapurille, että ei se välttämättä ole helppoa uskaltaa tulla sanomaan kasvotusten, jos hän ei tiedä millainen henkilö/henkilöitä ko.asunnossa asuu/on sillä hetkellä. On kuitenkin kaikenlaisia ihmisiä ja itse ainakin olen valitettavasti oppinut, ettei kaikki naapurit ole asiallisia ihmisiä...Noh, onneksi ovat ex-naapureita jo.
Jos lähipäivinä kukaan ei tule puhumaan asiasta niin annan asian olla. Jos joku tulee kommentoimaan niin sitten teen lapun. En missään nimessä laita mitään saa tulla sanomaa kasvotusten. Ihan vaan pahoittelut ja ei tule toistumaan. Siksi ajattelin odottaa etten tosiaan tule syylliseksi muiden äänistä. Talo itsessään on hiljainen mutta asun ydinkeskustassa ja uloka kuuluu öisin ääniä kun ihmiset tulee kotiin baarista. Vaikka lappu tuli aiheesta niin sen kirjoitustyyli ei ollut kovin asiallinen niin mielummin jätän kommentoimatta etten provosoi lisää. Käytöksellä osoitan että viesti on tullut perille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos et normaalisti ääntä juurikaan pidä ja nyt sitten sattui kerran lähteä lapasesta, niin anna asian olla.
Voit tietty lähimmiltä naapureilta rapussa kohdatessa jututtaa ja pahoitella asiaa. Mutten missään tapauksessa lähtisi mitään anteeksi viestejä raapustamaan ilmoitustaululle. Se on jo hemmetin noloa.
Aika pieni sielunen täytyy olla, jos yhdestä metelikerrasta lappuja alkaa rustaa. Valituksen voi tehdä isännöitsijälle, mutta ei johda toimenpiteisiin.
Seuraavalla kerralla laitat ETUKÄTEEN ilmoitustaululle viestin, että sulle tulee vieraita ja ääntä saattaa kuulua entistä enemmän. Pahoittelut ja pyyntö, että tulkaa sanomaan suoraan. yst terveisin sä
No jaa, jos seuraavana päivänä on lähtö esim. aamuvuoroon tai on pikkulapsia jotka on saatava nukutettua ajallaan, on aika irrelevanttia sen kerran kannalta, onko ensimmäinen kerta ja onko naapuri muuten hiljainen. Ei se sillä hetkellä paljon lämmitä se muisto, että viikko sitten tähän aikaan nukuin makeasti ja viikon päästä todennäköisesti myös.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on fiksua, jos laitat pahoittelulapun ilmoitustaululle ja lapun alle nimesi ja asunnon numeron.
Minä en saa sanottua naapurissa asuvalle nuorelleparille metelistä. Heillä on usein juhlia ja urheiluselostushuudot kuuluvat seinän läpi. Musiikki voi pauhata kahdelta yöllä. Olen illanvirkku, joten olen usein hereillä heidän metelinsä aikaan, mutta melu on joskus häiritsevää. Samoin parvekehuutelu.
Olen ystävällisesti sanonut heille pentukoirasta, joka haukkui naapurien ollessa poissa kotona. Totesin, ettei koiran haukku häiritse (eikä häirinnytkään), mutta halusin kertoa heille tilanteesta. Koira vaikeni, kun he palasivat kotiin pikkutunneilla.
Oletin (tyhmästi), että he olisivat käsittäneet siinä vaiheessa, että muukin meteli kuuluu.
Siis et ole valittanut 2lta yöllä kuuluvasta musiikista? Myös päiväsaikaan kuuluva meteli esim jatkuva huuto ei ole sallittua.
Toimenpiteitä? Miksi? Miten se siitä kummenee että teet toimenpiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Toimenpiteitä? Miksi? Miten se siitä kummenee että teet toimenpiteitä?
Vahingon minimointi? Naapurisopu? Välttyä viralliselta valitukselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin laittaisin sinne alhaalle ilmoitustaululle lapun, jossa pahoittelisin meteliä ja kertoisin ottavani opiksi. Koska inhoan yli kaiken nimettömiä lappusia ja pidän niitä häijyinä ja raukkamaisina, laittaisin ilman muuta alle oman nimeni ja huoneiston numeron.
Ja laittaisin siihen vielä ps:n: Naapuri hyvä: Olisitko sinä, joka laitoit minulle asiasta nimettömän lapun, kiltti ja viestisit jatkossa nimellä. En suunnittele jatkavani yöllistä häiriköintiä, mutta jos sinulle tulee mistä tahansa asiasta sanottavaa, tee se ihmeessä heti ja vaikka ovikelloa rimpauttamalla. En pure, en huuda, vaan korjaan tapani saman tien.
Ihanaa vaatia naapuriaan nousemaan aamuyöllä ja tulemaan rimpsuttamaan kelloa aamuöisten kännijuhlien ovelle. Olen toki sitä tehnyt mutta en suosittele kenellekään. Erittäin vastenmielinen ja nokkava asenne kun on aivan yksiselitteistä että häiritsijä on tehnyt väärin kaikkia naspureitaan kohtaan, ei vaan sitä joka on valittanut.
Nythän ei tosin ollut kyse aamuyöstä.
Ja satunnainen tunnin puheensorina EI ole mikään valtiorikos. Ymmärtäisin vittuilun, jos ap olisi luukuttanut musaa koko yön nupit kaakossa, mutta tunnin puheenporina?
Sitä paitsi, suosittelin myöntämään "rikoksen", mutta kuten sanoin: nimetön veetuileva viestittely on kusipään merkki. Jos on valitettavaa, pitää uskaltaa sanoa nimellä ja asiallisesti.
9
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et normaalisti ääntä juurikaan pidä ja nyt sitten sattui kerran lähteä lapasesta, niin anna asian olla.
Voit tietty lähimmiltä naapureilta rapussa kohdatessa jututtaa ja pahoitella asiaa. Mutten missään tapauksessa lähtisi mitään anteeksi viestejä raapustamaan ilmoitustaululle. Se on jo hemmetin noloa.
Aika pieni sielunen täytyy olla, jos yhdestä metelikerrasta lappuja alkaa rustaa. Valituksen voi tehdä isännöitsijälle, mutta ei johda toimenpiteisiin.
Seuraavalla kerralla laitat ETUKÄTEEN ilmoitustaululle viestin, että sulle tulee vieraita ja ääntä saattaa kuulua entistä enemmän. Pahoittelut ja pyyntö, että tulkaa sanomaan suoraan. yst terveisin sä
No jaa, jos seuraavana päivänä on lähtö esim. aamuvuoroon tai on pikkulapsia jotka on saatava nukutettua ajallaan, on aika irrelevanttia sen kerran kannalta, onko ensimmäinen kerta ja onko naapuri muuten hiljainen. Ei se sillä hetkellä paljon lämmitä se muisto, että viikko sitten tähän aikaan nukuin makeasti ja viikon päästä todennäköisesti myös.
Ei tietenkään lämmitä.
silti pienisieluista laitella tuommoisia lappuja kun kerran on herännyt, kun toisilla on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä monen tähän ketjuun kirjoittaneen kanssa. Jos nimittäin ei tiedä millaista porukkaa naapurissa asuu niin itse en uskaltaisi mennä henk. koht. valittamaan melusta. Varsinkin jos porukka on humalassa niin saattavat olla aggressiivisia ja arvaamattomia. Nimetön lappu/ valitus isännöitsijälle/soitto poliisille on ehkä joidenkin mielestä pelkurimaista, mutta itse en ainakaan uskalla ottaa sitä riskiä, että naapurissa asuukin joku väkivaltaan taipuvainen henkilö (vrt. se tapaus lähivuosilta, jossa mies tappoi naapurinsa, joka meni valittamaan koiran huonosta kohtelusta...)
Olen samaa mieltä kanssasi, eikä mun mielestä se, että naapuri ei allekirjoita viestiään ole mitenkään pelkurimaista. Jos olet aiheuttanut käytökselläsi häiriötä ja joku valittaa siitä, onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, tiedätkö kyseisen naapurin nimen? Muuttaisitko käytöstä vain jos valittaja on se alakerran kiva mummo ja jättäisit huomiotta jos se onkin se yksi ärsyttävä mummo?
Ja oikeasti nykyään on kaikenlaista epävakaata ja ilkeää ihmistä normaalin väen joukossa, kiva joutua vainoamisen kohteeksi jos valituksen kohteena ollut henkilö saakin päähänsä alkaa kiusaamaan valituksen tehnyttä.
Ei, vaan tuollainen vittuilevaan sävyyn laitettu nimetön lappu on jo itsessään vainoamista ja raukkamaista. Pelkkä mökä ei ole naapurien kiusaamista, myös nimetön ilkeily on sitä mitä suurimmassa määrin!
Asialliseen viestiin tuskin epävakainkaan ihminen polttaa päreitään.
"Hei, teillä oli ilmeisesti illanistujaiset viime yönä? Et ehkä tiedä tätä, mutta keittiön ilmanvaihto on tässä talossa aika onneton rööri, ja sen kautta äänet kuuluivat tosi selvästi tänne naapuriin, joten voisitteko ensi kerralla pitää vähän pienempää volyymia? Tai vaikka istua olohuoneessa? Ystävällisin terveisin herkkäuninen naapurisi alakerrasta, Maija Meikäläinen/A1
9
Mä kyllä käyn sanomassa ihan suoraan mölyäjille että nyt hiljempaa, toki kohteliaasti. Kivempaa sekin on kuin suoraan poliisille soitto.
Teen vuorotyötä ja kerran kuuntelin alakerran Rammsteinia yhteen asti yöllä kunnes menin kysymään että voitaisiinko jo laittaa nukkumaan, kun mulla on neljän tunnin päästä herätys :) Eivät he tajunneet että soittivat musiikkia niin lujalla että basson rytmissä jysähteli ylempänä kerroksessa sänkykin :)
Kerrostalossa kuuluu tietysti olla hiljaa kun on hiljaisuus (lukuunottamatta elämisen äänet ja vauvan huudot), mutta yksi kerta ei maata merelle vie. Sinuna ap laittaisin pienen pahoittelun hetkeksi julkiseksi ja sen jälkeen pitäisin matalaa profiilia. Ei yhdestä kerrasta häätöä saa.