Nimetön heippalappu (ansaitusti)-toimenpiteitä?
Eli aamulla oli odottamassa nimetön heippalappu postilaatikossa jossa passiivis-agressiivisesti ja sarkastisesti valitettiin melusta. Luonnollisesti jos asiasta oltaisiin tultu soittelemaan ovikelloa niin oltaisiin heti oltu hiljaa.
Olen asunut talossa monta vuotta ja eilen ekaa kertaa mulla oli enemmän kuin yksi ihminen kylässä yölliseen aikaan. Musiikkia emme soittaneet kovaa mutta meitä oli viisi joten keskustelu volyymi varmasti nousi ja muutaman viinipullon ansiosta varmasti vieläkin enemmän. Olimme ylhäällä noin tunnin ennen nukkumaan menoa. Elän aika hiljaista elämää joten en usko että muutoin on melusta valittamista.
Olen todella pahoillani että aiheutin naapureille haittaa melulla ja mielelläni pyytäisin anteeksi ja luonnollisesti toivon ettei isännöitsijälle tai vuokranantajalle asiasta ilmoiteta. Onko parempi antaa asian vaan olla ja elää normaalisti (ja ehkä vältellä naapureita hetken) vai tehdä joitain toimenpiteitä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee, mikä naapuri. Muuttaisi maalle, jos ei ymmärrä kerrostaloelämää, että joskus harvoin voi kuulua biletyksenkin ääntä yöaikaan. Näitä tyyppejä, jotka valittavat vessan vetämisestä ja suihkuttelustakin.
Kerrostalossa on hiljaisuus kello 23-07 ja se tarkoittaa sitä että asunnossa ei huudeta, ei naureta kovaan ääneen eikä soiteta kovaa musiikkia. Ei myöskään pestä pyykkiä ja pyritään muutenkin olemaan jiljaa että naapurit saavat nukkua. Tämä pitäisi olla ihan itsestään selvä asia normaalilla älyllä varustetuille ihmisille. Päivällä voi sitten soittaa pianoa, huutaa ja nussia kovaäänisesti, mutta yöllä annetaan muiden nukkua. Muuttakaa itse maalle jos ette osaa noudattaa noin selvää ohjetta.
Asunnossa voi pitää sillointällöin bileet ja elämöidä myös hiljaisuuden aikaan, kunhan siitä ilmoittaa naapureille lapulla. AP:n kovaaänistä juttelua ei lasketa elämöinniksi ja bileiksi, eikä siitä tosiaan voi seurata yhtään mitään. Maalaisjärkeä saa käyttää, jos sitä koliikkilastakin pitää sietää vaikka se huutaisi vuoden putkeen, niin tasan tarkkaan ei voi vaatia muiltakaan täydellistä hiljaisuutta, edes hiljaisuusaikaan.
Miettikää nyt vähän omilla aivoilanne. Jos ei kestä naapurista kuuluvia ääniä, satunnaisesti yölläkin, niin kerrostalo ei ole sinulle oikea asumismuoto, piste.
Vauvan huudolle ei oikein voi mitään, mutta huutonauraminen keskellä yötä ei ole mikään sellainen ääni, jota naapureiden pitää sietää. Jos et osaa elää häiritsemättä naapureita, ei kerrostalo ole sinulle oikea asumismuoto. Sitä paitsi edes päivällä ei saa tehdä mitä tahansa, puhumattakaan hiljaisuusajasta!
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000732334.html
"
Sääntöjen mukaan hiljaisuus taloyhtiöissä alkaa kello 22 tai 23 ja kestää aamuseitsemään.
- Tällöin asunnoista ei saa kuulua ylimääräistä meteliä, mutta normaalia elämää saa viettää, Isännöintiliiton lakimies Marina Furuhjelm linjaa.
Mitä on sitten tämä kuuluisa normaali elämä?
- Olen saanut yhteydenottoja esimerkiksi siitä, että naapurit harrastavat liian kovaäänistä seksiä, Furuhjelm nauraa.
- Normaaliin elämään ei voi kuitenkaan puuttua. Kovaääninenkin nauru tai puhe hiljaisuuden aikaan on sallittu. Lapset saavat leikkiä aikaisin aamusta ja yöllä saa katsoa televisiota tai kuunnella musiikkia, kunhan volyymitaso on kohtuullinen. Yöllä töistä palaava saa käydä suihkussa, eikä siihen voi puuttua taloyhtiön omilla määräyksillä.
Yörauha ei siis tarkoita täyshiljaisuutta.
- Jopa koira saa haukkua, jos se on satunnaista ja lyhytkestoista. Myös yksittäiset juhlat ovat sallittuja, vaikka ne jatkuisivat yli kymmeneen.
Tarkkaa linjaa ei ole ja asiasta on käräjöity usein. Yöaikaan ei saa remontoida tai aiheuttaa kovaa meteliä. Häirikköasukille voidaan antaa varoitus ja ottaa asunto-osake jopa taloyhtiön haltuun.
Normaalikin elämä voi häiritä naapureita, jos seinän äänieristykset eivät ole nykytasoa.
Jos puhe kuuluu läpi seinistä, koska taloyhtiön äänieristys ei ole riittävä, on taloyhtiön vastuulla vahvistaa asunnon äänieristystä. Jos yhden osakkaan äänieristystä parannetaan, myös muut osakkaat ovat oikeutettuja vastaavaan. Luvassa olisi siis kallis remontti koko taloyhtiöön.
Tahallinen metelöiminen on rikosoikeudellinen asia.
- 2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa.
Ovatko yölliset äänet häirinneet sinua? Tai onko sinun aiheuttamistasi äänistä valitettu? Kerro kokemuksesi IS-keskustelussa!"
Joten mussutukset sikseen!
Vierailija kirjoitti:
Soita sille isännöitsijälle jos häiritsee, mutta ei sinulle tuosta kyllä yhtään mitään ongelmia voi tulla, kun kyse ei ollut edes musiikin kuuntelusta tms.
Ja tiskikonetta ja pyykkikonetta voit ihan huoletta käyttää yölläkin. Oletko joka asiassa noin nössö ja miellyttämisenhaluinen? Hanki selkäranka.
Olen miellymisen haluinen. Sen voin myöntää. Kyseessä uusi tilanne ja kun on keksitty tällainen paikka jossa saa jakaa ajatuksia niin ajattelin kysäistä miten kannattaa toimia. Kyllä ihan selkärankakin on mutta jos itse on toiminut väärin niin on vaikea lähteä uhittelemaan. Lähinnä kyse on että en haluaisi selittää vuokranantajalle asiaa tai lähteä asunnosta. En saisi millään mistään näin edullista asutoa yhtä hyvältä paikalta. Enkä olla silmätikkuna tulevaisuuden ongelmille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippalappu on ihan ok. Olisi todellakin liikaa jos joutuisi vielä kasvotusten häiriön aiheuttajan kanssa. Vältetään kaikkea turhaa kanssakäymistä jos mahdollista. Nyt ainakin tiedät häiritseväsi naapureita.
Minä olisin soittanut mölyäjille kytät heti paikalle, kuten aina teen, jos joku idioottisakki bilettää.
Jos menee tollasille känni-idiooteille jotain sanomaan, se voi olla turpakeikka puolin tai toisin tai sekä että.
No aika kärkäs olet, jos heti soitat. Ap kertoo, että n. tunnin verran "mölysivät", eikä musiikkikaan huutanut kovaa. En tiedä onko totta (kenties olikin häiriötä useampi tunti ja kunnon bassot), mutta lähdetään nyt siitä, että totta puhuu, eli tunnin on naapurit joutuneet kärsimään. No ei hyvä asia tietenkään, ei suuria puolusteluja. Mutta tuo aika...JA muuten hiljainen asukas!!! Jatkuvasta mölystä tietenkin ymmärrettävää soittaa.
Jos poliisi tulee paikalle, antaa se ihan varmasti naapureille oman signaalinsa. Oletetaan, että vaikka ap:llä olisi lapsia, jotka OLISIVAT OLLEET POISSA KOTOA MUUALLA HOIDOSSA, ja poliisit pamahtaa paikalle, voisi naapuri sen luulla johtuvankin vaikka lastensuojelullisesta toimenpiteestä. Aika ikävää, jos saa tuollaisen takia huonon maineen ja jatkossa pälyillään alta kulmain. Ja mitä juoruja ihmiset saavatkaan aikaan!!!!Joku voi vaikka poliisin sijaan soittaa lapsista, vaikka ei mitään syytä olisikaan!
Jos kerrostaloasukas ei kestä yhden tunnin meteliä, niin sitten on jo hermosto sökönä. Ymmärrettävää tietty, jos on just vaikka saanut sairaan mukulan nukkumaan, niin johan ärsyttää. Siinä on sitten jo muutama päivä pilalla, kun menee rytmit sekaisin kaikilta.
Mutta kerrostaloissa joku viettää aina joskus esim. tupareita, mikä on täysin sallittua. Ap:kin olisi hyvin voinut itse heti alkuun varottaa "Meillä on pienimuotoiset juhlat x.x. klo x ja pahoittelen mahdollista häiriötä" -enpä usko, että kukaan olisi valittanut heippalapuin. Pientä joustoa tilanteen mukaan.
Kai ymmärrät, ettei niillä naapureilla ole mitään velvollisuutta tulla sanomaan teille melusta keskellä yötä. On teidän velvollisuutenne ihan itse tajuta, että YÖLLÄ ei metelöidä vaan annetaan muiden nukkua. Oman metelöintisi ja siitä seuranneen huomautuksen käännät naapurin viaksi. Hänen olis pitänyt tulla keskellä yötä paimentamaan teitä kuin pikkulapsia ja vielä kertoa nimensä ja varmaan sotunsakin. Sorry, mut ei riitä sympatia sulle, ei vaikka tää oli eka kerta. Ota opiksesi ja käyttäydy kuin aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee, mikä naapuri. Muuttaisi maalle, jos ei ymmärrä kerrostaloelämää, että joskus harvoin voi kuulua biletyksenkin ääntä yöaikaan. Näitä tyyppejä, jotka valittavat vessan vetämisestä ja suihkuttelustakin.
Kerrostalossa on hiljaisuus kello 23-07 ja se tarkoittaa sitä että asunnossa ei huudeta, ei naureta kovaan ääneen eikä soiteta kovaa musiikkia. Ei myöskään pestä pyykkiä ja pyritään muutenkin olemaan jiljaa että naapurit saavat nukkua. Tämä pitäisi olla ihan itsestään selvä asia normaalilla älyllä varustetuille ihmisille. Päivällä voi sitten soittaa pianoa, huutaa ja nussia kovaäänisesti, mutta yöllä annetaan muiden nukkua. Muuttakaa itse maalle jos ette osaa noudattaa noin selvää ohjetta.
Asunnossa voi pitää sillointällöin bileet ja elämöidä myös hiljaisuuden aikaan, kunhan siitä ilmoittaa naapureille lapulla. AP:n kovaaänistä juttelua ei lasketa elämöinniksi ja bileiksi, eikä siitä tosiaan voi seurata yhtään mitään. Maalaisjärkeä saa käyttää, jos sitä koliikkilastakin pitää sietää vaikka se huutaisi vuoden putkeen, niin tasan tarkkaan ei voi vaatia muiltakaan täydellistä hiljaisuutta, edes hiljaisuusaikaan.
Miettikää nyt vähän omilla aivoilanne. Jos ei kestä naapurista kuuluvia ääniä, satunnaisesti yölläkin, niin kerrostalo ei ole sinulle oikea asumismuoto, piste.Vauvan huudolle ei oikein voi mitään, mutta huutonauraminen keskellä yötä ei ole mikään sellainen ääni, jota naapureiden pitää sietää. Jos et osaa elää häiritsemättä naapureita, ei kerrostalo ole sinulle oikea asumismuoto. Sitä paitsi edes päivällä ei saa tehdä mitä tahansa, puhumattakaan hiljaisuusajasta!
Idea olikin siinä, että jos joku saa metelöidä yötäpäivää vuoden ajan, niin siihen voi suhteuttaa kaiken muun metelöinnin: Jos joku puhuu kovaäänisesti kerran vuodessa tunnin ajan keskellä yötä, niin se ei todellakaan ole vielä häiritseväksi laskettavaa jatkuvaa metelöintiä, piste.
Jos kyseessä oli osaltasi täysin satunnainen ylilyönti, niin jätä asia sikseen. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Otat vain opiksesi, ei enää jatkoja kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, ettei niillä naapureilla ole mitään velvollisuutta tulla sanomaan teille melusta keskellä yötä. On teidän velvollisuutenne ihan itse tajuta, että YÖLLÄ ei metelöidä vaan annetaan muiden nukkua. Oman metelöintisi ja siitä seuranneen huomautuksen käännät naapurin viaksi. Hänen olis pitänyt tulla keskellä yötä paimentamaan teitä kuin pikkulapsia ja vielä kertoa nimensä ja varmaan sotunsakin. Sorry, mut ei riitä sympatia sulle, ei vaikka tää oli eka kerta. Ota opiksesi ja käyttäydy kuin aikuinen ihminen.
En ole naapuria mistään syyttänyt tai sanonut että nimellä pitäisi valittaa. Sanoin että ymmärän ettei nykypäivänä uskalla tulla oven taaksen kun ei tiedä mikä siellä odottaa. Nimetön valitus oli olennainen tieto sillä en pysty menemään pahoittelemaan kasvotusten. Mitään sympatiapisteitä en mielestäni kalstellut vaan hain neuvoja miten asiassa kannattaa edetä kun tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippalappu on ihan ok. Olisi todellakin liikaa jos joutuisi vielä kasvotusten häiriön aiheuttajan kanssa. Vältetään kaikkea turhaa kanssakäymistä jos mahdollista. Nyt ainakin tiedät häiritseväsi naapureita.
Minä olisin soittanut mölyäjille kytät heti paikalle, kuten aina teen, jos joku idioottisakki bilettää.
Jos menee tollasille känni-idiooteille jotain sanomaan, se voi olla turpakeikka puolin tai toisin tai sekä että.
No aika kärkäs olet, jos heti soitat. Ap kertoo, että n. tunnin verran "mölysivät", eikä musiikkikaan huutanut kovaa. En tiedä onko totta (kenties olikin häiriötä useampi tunti ja kunnon bassot), mutta lähdetään nyt siitä, että totta puhuu, eli tunnin on naapurit joutuneet kärsimään. No ei hyvä asia tietenkään, ei suuria puolusteluja. Mutta tuo aika...JA muuten hiljainen asukas!!! Jatkuvasta mölystä tietenkin ymmärrettävää soittaa.
Jos poliisi tulee paikalle, antaa se ihan varmasti naapureille oman signaalinsa. Oletetaan, että vaikka ap:llä olisi lapsia, jotka OLISIVAT OLLEET POISSA KOTOA MUUALLA HOIDOSSA, ja poliisit pamahtaa paikalle, voisi naapuri sen luulla johtuvankin vaikka lastensuojelullisesta toimenpiteestä. Aika ikävää, jos saa tuollaisen takia huonon maineen ja jatkossa pälyillään alta kulmain. Ja mitä juoruja ihmiset saavatkaan aikaan!!!!Joku voi vaikka poliisin sijaan soittaa lapsista, vaikka ei mitään syytä olisikaan!
Jos kerrostaloasukas ei kestä yhden tunnin meteliä, niin sitten on jo hermosto sökönä. Ymmärrettävää tietty, jos on just vaikka saanut sairaan mukulan nukkumaan, niin johan ärsyttää. Siinä on sitten jo muutama päivä pilalla, kun menee rytmit sekaisin kaikilta.
Mutta kerrostaloissa joku viettää aina joskus esim. tupareita, mikä on täysin sallittua. Ap:kin olisi hyvin voinut itse heti alkuun varottaa "Meillä on pienimuotoiset juhlat x.x. klo x ja pahoittelen mahdollista häiriötä" -enpä usko, että kukaan olisi valittanut heippalapuin. Pientä joustoa tilanteen mukaan.
Pitäisi kai olla kiitollinen ettei poliisia soitettu. Kyseessä ei siis ollut bileet vaan extempore 'jatkot' kaveriporukalla jotka odottivat aamun ensimmäistä bussia. Asia ei ollut suunniteltu.
Ap ole huoleti. Kiva, että otat naapurisi noin yleisesti ottaen huomioon. Lapun jättäjä on ehkä aiemmin kärsinyt häiriköivästä naapurista ja päättänyt jatkossa puuttua asioihin heti.
Jokaisella on oikeus nukkua öisin. Olen itse käynyt huomauttamassa naapurille, joka klo 23 jälkeen iski diskomusat pauhaamaan, kun oli bileet, koska vaikka hänellä on bileet vain kerran vuodessa, minun lapsillani on oikeus nukkua myös sinä yönä häiriöttä.
Kännibileitä varten voi vuokrata juhlapaikan / syrjäisen mökin tai voi vaivautua bilettämään lähibaariin.
"Musiikkia emme soittaneet kovaa mutta meitä oli viisi joten keskustelu volyymi varmasti nousi ja muutaman viinipullon ansiosta varmasti vieläkin enemmän."
Oletko ihan varma ettei kännissä olisi käynyt niin että naapurille pahoitellaan, ollaan hiljempaa vartti ja sitten aloitetaan älämölö uudelleen kun on niin hauskaa että tuollaiset ilonpilaajat unohtuu? Kännijuhlijoille on ihan turha mennä sanomaan mitään melusta, joko tulee turpaan tai haistattelut tai sitten huomautus tehoaa vain hetken ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ole huoleti. Kiva, että otat naapurisi noin yleisesti ottaen huomioon. Lapun jättäjä on ehkä aiemmin kärsinyt häiriköivästä naapurista ja päättänyt jatkossa puuttua asioihin heti.
Jokaisella on oikeus nukkua öisin. Olen itse käynyt huomauttamassa naapurille, joka klo 23 jälkeen iski diskomusat pauhaamaan, kun oli bileet, koska vaikka hänellä on bileet vain kerran vuodessa, minun lapsillani on oikeus nukkua myös sinä yönä häiriöttä.
Kännibileitä varten voi vuokrata juhlapaikan / syrjäisen mökin tai voi vaivautua bilettämään lähibaariin.
Höpöhöpö, bileita saa pitää pari kertaa vuodessa, ilman että sinun lapsiasi pitää ottaa huomioon. Asiallista olisi ilmoittaa bileistä etukäteen, jolloin voit kärrätä lapsesi muualle nukkumaan, jos ovat oikeasti muka niin herkkiä äänille (aika harvoin lapset kyllä ovat niin herkkiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kai olla kiitollinen ettei poliisia soitettu. Kyseessä ei siis ollut bileet vaan extempore 'jatkot' kaveriporukalla jotka odottivat aamun ensimmäistä bussia. Asia ei ollut suunniteltu.
Mitä sitten vaikka oliskin soitettu? Luuletko että poliiseilla on aikaa tulla paikalle joka kerta kun joku itkee, että naapurissa on puhuttu jo puolituntia koväänisesti tai naapurin koira haukkui 2 minuuttia keskellä yötä? Joo ei, eivät laita edes häkestä asiaa eteenpäin. Et ole sen ruokan kriminaali että poliisi vaivautuisi tulemaan ovesi taakse kun juttelet kavereidesi kanssa. Soitelkoon vaan naapuri häkeen minkä ehtii.
Mä pidän aina sen veran möykkää että voin reilusti pyytää kaikilta naapureilta anteeksi ja varoittaa vielä etukäteen...joskus. Ei mulle elämä anteeksipyyntö tms ole sen kummempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
"Musiikkia emme soittaneet kovaa mutta meitä oli viisi joten keskustelu volyymi varmasti nousi ja muutaman viinipullon ansiosta varmasti vieläkin enemmän."
Oletko ihan varma ettei kännissä olisi käynyt niin että naapurille pahoitellaan, ollaan hiljempaa vartti ja sitten aloitetaan älämölö uudelleen kun on niin hauskaa että tuollaiset ilonpilaajat unohtuu? Kännijuhlijoille on ihan turha mennä sanomaan mitään melusta, joko tulee turpaan tai haistattelut tai sitten huomautus tehoaa vain hetken ajan.
Omalta kohdaltani voin sanoa että olen aivan varma että olisime lopettaneet heti. Ymmärrän ettei naapurini tunne minua joten he eivät voisi sitä tietää.
Ymmärrän että maailmassa on suurempiakin kriminaaleja mutta en tykkää olla muiden armoilla. Ja en itekkään tunne naapureita ni yhtään niin en tiedä millaista sieltä voi odottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Jotkut ovat räjähdysalttiita, toiset katsovat, että tunnin kesti, ei paha. Mikään häiriö ei tietenkään ole millään lailla puolusteltavaa. Kun aika kuluu, unohdat nuo morkkikset. Et sä tuolla häiriköintimäärällä mikään kunnon kriminaali vielä ole :D Tietääpähän ainakin, että kavereille voi sanoa, että meille ei jatkoille tulla.
Ja tuo anteeksipyytely voi aiheuttaa jollain "kaikkea kyttäävällä mummolla" sellaisenkin reaktion, että "Se on varmaan se sama häirikkö, kuin viime kerrallakin, mitä sekin anteeksi pyyteli, kun taas riehuu", jos joku toinen siellä jatkoilee/bilettää. Pahoittelut jäävät ihmisille mieleen myös negatiivisena muistikuvana. Suurin osa tietty arvostaa. Relax :)
Olen minäkin silloin teininä lopettanut bilettämisen ja lähtenyt baariin kun naapurin ukko tuli raivoamaan oven taakse. Pikkaisen se kyllä hämmentyi kun niin tunteella karjui ja minä totesin vain leppoisasti, että ai anteeksi joo, eipä huomattukkaan että kello on jo noin paljon, laitetaan musiikki pois ja lähdetään baariin, kiitos näkemiin ;)
Eli ei varmasti mitään tapahdu jos ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Jotkut ovat räjähdysalttiita, toiset katsovat, että tunnin kesti, ei paha. Mikään häiriö ei tietenkään ole millään lailla puolusteltavaa. Kun aika kuluu, unohdat nuo morkkikset. Et sä tuolla häiriköintimäärällä mikään kunnon kriminaali vielä ole :D Tietääpähän ainakin, että kavereille voi sanoa, että meille ei jatkoille tulla.
Ja tuo anteeksipyytely voi aiheuttaa jollain "kaikkea kyttäävällä mummolla" sellaisenkin reaktion, että "Se on varmaan se sama häirikkö, kuin viime kerrallakin, mitä sekin anteeksi pyyteli, kun taas riehuu", jos joku toinen siellä jatkoilee/bilettää. Pahoittelut jäävät ihmisille mieleen myös negatiivisena muistikuvana. Suurin osa tietty arvostaa. Relax :)
Voi jeesus! Ei tuo edes ollut mitään häiriköintiä! Se että jotakin nyt häiritsi ei silti tarkoita että se olisi yleisesti ottaen häiriköintiä josta pitäisi rankaista. Ihan normaaleja elämisen ääniä.
Jestas näitä lapatossu-ihmisiä. Itkevät jostain tunnin kovaäänisestä puheesta samalla kun toiset joutuu oikeasti kestämään joka toinenpäivä tapahtuvia narkkaribileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus! Ei tuo edes ollut mitään häiriköintiä! Se että jotakin nyt häiritsi ei silti tarkoita että se olisi yleisesti ottaen häiriköintiä josta pitäisi rankaista. Ihan normaaleja elämisen ääniä.
Jestas näitä lapatossu-ihmisiä. Itkevät jostain tunnin kovaäänisestä puheesta samalla kun toiset joutuu oikeasti kestämään joka toinenpäivä tapahtuvia narkkaribileitä.
Hiljaisuuden jälkeen tapahtuva metelöinti ei kyllä ole normaalia elämisen ääntä. Häiriköinniksi en nyt ehkä itsekään sitä kutsuisi, ja eipä noista suoraan rangaistakaan kuin korkeintaan varoituksella. Ei se että jollain on asiat vielä huonommin ole mikään argumentti sen puolesta että pitäisi sietää meteliä keskellä yötä. Siellä seinän takana saattaa olla vaikka vuorotyöläinen tai joku joka menee seitsemään myös lauantai- tai sunnuntaiaamuna. Se tunti hereillä keskellä yötä melun takia on aika iso osa yöunista.
Kaikki aina toivovat että ihmiset menisivät suoraan sanomaan. Mutta jossei tiedä kuka siellä naapurissa odottaa, ei todellakaan välttämättä huvita mennä kännisille ihmisille sanomaan että olkaa hiljempaa. Lisäksi jos herää keskellä yötä niin luultavasti yrittää jatkaa unia, eikä halua pukea päälleen ja painella rappukäytävään. Mua myös aina epäilyttää että onkohan se asunto mitä epäilen nyt kuitenkaan se melun lähde. Entä jos ääni kiertää jostain muualta ja menenkin viattoman ovelle pimpottamaan keskellä yötä? Hävettäisi niin hemmetisti.
Mutta ap, rauhoitu. Älä laittele mitään anteeksipyyntölappuja ja ole jatkossa järjestämättä jatkoja, tai ainakin varmista että siellä ollaan hiljempaa. Kyseinen ihminen on luultavasti valvonut metelin takia ja väsyneenä sitten purkanut vitutuksensa tuollaisella lapulla. Rauhoittuu kyllä kohta eikä muistele sinua pahalla enää viikon päästä.
Pyykkikonetta ei todellakaan voi käyttää yöllä. Muuta vittuun kerrostalosta jos on noin vaikea ottaa naapureita huomioon.