Nimetön heippalappu (ansaitusti)-toimenpiteitä?
Eli aamulla oli odottamassa nimetön heippalappu postilaatikossa jossa passiivis-agressiivisesti ja sarkastisesti valitettiin melusta. Luonnollisesti jos asiasta oltaisiin tultu soittelemaan ovikelloa niin oltaisiin heti oltu hiljaa.
Olen asunut talossa monta vuotta ja eilen ekaa kertaa mulla oli enemmän kuin yksi ihminen kylässä yölliseen aikaan. Musiikkia emme soittaneet kovaa mutta meitä oli viisi joten keskustelu volyymi varmasti nousi ja muutaman viinipullon ansiosta varmasti vieläkin enemmän. Olimme ylhäällä noin tunnin ennen nukkumaan menoa. Elän aika hiljaista elämää joten en usko että muutoin on melusta valittamista.
Olen todella pahoillani että aiheutin naapureille haittaa melulla ja mielelläni pyytäisin anteeksi ja luonnollisesti toivon ettei isännöitsijälle tai vuokranantajalle asiasta ilmoiteta. Onko parempi antaa asian vaan olla ja elää normaalisti (ja ehkä vältellä naapureita hetken) vai tehdä joitain toimenpiteitä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin tuon lapun ilmoitustaululle saatesanojen kera. Esim. näin; Jos elämiseni häiritsee, ole hyvä ja tule ensi kerralla häiriintyessäsi oven taakse se suoraselkäisesti kertomaan. Tämä on viimeinen kerta kun vastaan nimettömiin heippalappuihin, koska ne ovat mielestäni selkärangattomia. T: Naapuri X
Kuka nyt lähtee kesken nukkumisen sanomaan jollekin mölyapinalle yhtään mitään? Sieltä voi tulla joku väkivaltainen tyyyppi päälle. Ja jos menet omalla naamalla sanomaan saattaa alkaa naapuri kiusata jos on päässä vikaa. Parempi vaan noi nimettömät laput.
En kritisoi heippalapun jättäjää. Ymmärrän ettei tiedä mitä oven takana on. Kirjeen sävyä voisin kritisoida sillä melu ei todellakaan ole toistuvaa. Mutta olen tietoinen että tein väärin joten ei ole oikeutta kritisoida.
Ehkä mä teen lapun. "Pahoittelut eilen aiheuttamasta melusta. Otan asiasta opikseni ja pidän huolen ettei se toistu. Mukavaa lopputalvea! T. Maija/as 23
Toinen vaihtoehto on etten tee mitään ettei talon kaikki melut tule minun syyksi kun olen julkisesti myöntänyt nimellä että meluan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin laittaisin sinne alhaalle ilmoitustaululle lapun, jossa pahoittelisin meteliä ja kertoisin ottavani opiksi. Koska inhoan yli kaiken nimettömiä lappusia ja pidän niitä häijyinä ja raukkamaisina, laittaisin ilman muuta alle oman nimeni ja huoneiston numeron.
Ja laittaisin siihen vielä ps:n: Naapuri hyvä: Olisitko sinä, joka laitoit minulle asiasta nimettömän lapun, kiltti ja viestisit jatkossa nimellä. En suunnittele jatkavani yöllistä häiriköintiä, mutta jos sinulle tulee mistä tahansa asiasta sanottavaa, tee se ihmeessä heti ja vaikka ovikelloa rimpauttamalla. En pure, en huuda, vaan korjaan tapani saman tien.
Ihanaa vaatia naapuriaan nousemaan aamuyöllä ja tulemaan rimpsuttamaan kelloa aamuöisten kännijuhlien ovelle. Olen toki sitä tehnyt mutta en suosittele kenellekään. Erittäin vastenmielinen ja nokkava asenne kun on aivan yksiselitteistä että häiritsijä on tehnyt väärin kaikkia naspureitaan kohtaan, ei vaan sitä joka on valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä monen tähän ketjuun kirjoittaneen kanssa. Jos nimittäin ei tiedä millaista porukkaa naapurissa asuu niin itse en uskaltaisi mennä henk. koht. valittamaan melusta. Varsinkin jos porukka on humalassa niin saattavat olla aggressiivisia ja arvaamattomia. Nimetön lappu/ valitus isännöitsijälle/soitto poliisille on ehkä joidenkin mielestä pelkurimaista, mutta itse en ainakaan uskalla ottaa sitä riskiä, että naapurissa asuukin joku väkivaltaan taipuvainen henkilö (vrt. se tapaus lähivuosilta, jossa mies tappoi naapurinsa, joka meni valittamaan koiran huonosta kohtelusta...)
Olen samaa mieltä kanssasi, eikä mun mielestä se, että naapuri ei allekirjoita viestiään ole mitenkään pelkurimaista. Jos olet aiheuttanut käytökselläsi häiriötä ja joku valittaa siitä, onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, tiedätkö kyseisen naapurin nimen? Muuttaisitko käytöstä vain jos valittaja on se alakerran kiva mummo ja jättäisit huomiotta jos se onkin se yksi ärsyttävä mummo?
Ja oikeasti nykyään on kaikenlaista epävakaata ja ilkeää ihmistä normaalin väen joukossa, kiva joutua vainoamisen kohteeksi jos valituksen kohteena ollut henkilö saakin päähänsä alkaa kiusaamaan valituksen tehnyttä.
Vierailija kirjoitti:
En kritisoi heippalapun jättäjää. Ymmärrän ettei tiedä mitä oven takana on. Kirjeen sävyä voisin kritisoida sillä melu ei todellakaan ole toistuvaa. Mutta olen tietoinen että tein väärin joten ei ole oikeutta kritisoida.
Ehkä mä teen lapun. "Pahoittelut eilen aiheuttamasta melusta. Otan asiasta opikseni ja pidän huolen ettei se toistu. Mukavaa lopputalvea! T. Maija/as 23
Toinen vaihtoehto on etten tee mitään ettei talon kaikki melut tule minun syyksi kun olen julkisesti myöntänyt nimellä että meluan
Ap
Teksti on hyvä ja kypsän ihmisen tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Jos et normaalisti ääntä juurikaan pidä ja nyt sitten sattui kerran lähteä lapasesta, niin anna asian olla.
Voit tietty lähimmiltä naapureilta rapussa kohdatessa jututtaa ja pahoitella asiaa. Mutten missään tapauksessa lähtisi mitään anteeksi viestejä raapustamaan ilmoitustaululle. Se on jo hemmetin noloa.
Aika pieni sielunen täytyy olla, jos yhdestä metelikerrasta lappuja alkaa rustaa. Valituksen voi tehdä isännöitsijälle, mutta ei johda toimenpiteisiin.
Seuraavalla kerralla laitat ETUKÄTEEN ilmoitustaululle viestin, että sulle tulee vieraita ja ääntä saattaa kuulua entistä enemmän. Pahoittelut ja pyyntö, että tulkaa sanomaan suoraan. yst terveisin sä
Siis mitä ihmettä, toivottavasti kukaan ei kuvittele että etukäteen ilmoitustaululle jätetty viesti aamuyön metelistä oikeuttaa pitämään äänekkäitä jatkoja keskellä yötä tai aamuyöstä ennen hiljaisuuden päättymistä :D
Sorppa nyt vaan mutta kerrostaloon mahtuu kaikenlaista ääntä. Nytkin naapurin perhe on lähdössä jonnekin, perheen kakarat huutaa rappukäytävässä ja ovia paiskotaan. En jaksa mennä huomauttelemaan, kai ne tunnissa pääsee liikenteeseen. Viime sunnuntaina toinen naapuri oli heidän ovellaan huutamassa, että ettekö te osaa olla metelöimättä, teille on siitä jo monta kertaa sanottu. Kauhee mekkala siinä rappukäytävässä.
Koirat haukkuu aina kun rappukäytävässä joku rasahtaa, joku harjoittelee pianonsoittoa, kakarat temmeltää rappukäytävässä, joku pariskunta tappelee aamuyöstä itkuhuutoraivoa jne. Meidän talo on kuitenkin niin hyvin äänieristetty, että kaikki nuo mölinät kuuluu vaimeana. Kuulee, että jossain elämöidään mutta eteisen väliovi vaan kiinni ja se muffaa mölinät.
En nyt niin pahana pidä jos jollakin on bileet sillon tällöin kunhan ei joka viikonloppu. Heippalaput on aika noloja. Käsiala näyttää usein nuoren henkilön kirjoittamalta (hymiöt, sanavalinnat) tai sitten kajahtaneen kirjoittamilta (raamatunlauseet). Tunnen myötähäpeää kun kehoitetaan hillitsemään seksielämä tyyliin hienoa, että teillä on seksielämää mutta en halua osallistua tai että jos pidät pyykkiä kuivaushuoneessa yli tunnin niin Ilmestyskirjan pedot raatelevat sinut ja lakanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et normaalisti ääntä juurikaan pidä ja nyt sitten sattui kerran lähteä lapasesta, niin anna asian olla.
Voit tietty lähimmiltä naapureilta rapussa kohdatessa jututtaa ja pahoitella asiaa. Mutten missään tapauksessa lähtisi mitään anteeksi viestejä raapustamaan ilmoitustaululle. Se on jo hemmetin noloa.
Aika pieni sielunen täytyy olla, jos yhdestä metelikerrasta lappuja alkaa rustaa. Valituksen voi tehdä isännöitsijälle, mutta ei johda toimenpiteisiin.
Seuraavalla kerralla laitat ETUKÄTEEN ilmoitustaululle viestin, että sulle tulee vieraita ja ääntä saattaa kuulua entistä enemmän. Pahoittelut ja pyyntö, että tulkaa sanomaan suoraan. yst terveisin sä
Siis mitä ihmettä, toivottavasti kukaan ei kuvittele että etukäteen ilmoitustaululle jätetty viesti aamuyön metelistä oikeuttaa pitämään äänekkäitä jatkoja keskellä yötä tai aamuyöstä ennen hiljaisuuden päättymistä :D
No itseasiassa myös kerrostalossa saa pitää juhlia, kunhan ei ole toistuvaa. Joten älä ap huolehdi, et tehnyt mitään väärää, jos muuten elät ihan normisti muille häiriötä aiheittamatta.
Minulla on sekä ylä-että alapuolella vuokra-asunnot jossa nuoret vuokralaiset vaihtuvat tiuhaan ja kapakat on lähellä. Olen 15 asuinvuoden aikana oppinut että kannattaa heti tehdä selväksi että metelöintiä yöllä ei suvaita KOSKAAN. Ei ole mitään vuosi- tai kuukausikiintiötä tai lieventäviä etukäteisilmoituksia. Koti- ja yörauha on perusoikeus eikä siitä kiinnipitämistä tarvitse ujostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa myös kerrostalossa saa pitää juhlia, kunhan ei ole toistuvaa. Joten älä ap huolehdi, et tehnyt mitään väärää, jos muuten elät ihan normisti muille häiriötä aiheittamatta.
Nuoren ihmisen toivorikasta ajattelua.
Joo, samaa mieltä, myös kerrostalossa saa juhlia ja jopa käydä suihkussa keskellä yötä. Parvekkeella saa tupakoida. Heippalaput on noloja, samoin jeesustelijat ja alapeukuttajat. Hankkikaa elämä.
Hiljaisuus alkaa klo 22.00.
Piste.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sekä ylä-että alapuolella vuokra-asunnot jossa nuoret vuokralaiset vaihtuvat tiuhaan ja kapakat on lähellä. Olen 15 asuinvuoden aikana oppinut että kannattaa heti tehdä selväksi että metelöintiä yöllä ei suvaita KOSKAAN. Ei ole mitään vuosi- tai kuukausikiintiötä tai lieventäviä etukäteisilmoituksia. Koti- ja yörauha on perusoikeus eikä siitä kiinnipitämistä tarvitse ujostella.
"Kotona muutaman kerran vuodessa järjestetyt juhlat eivät sen sijaan ole häiritsevää elämää. Juhlijoidenkin on kuitenkin pienennettävä äänentasoa hiljaisuuden aikaan.
Muista!
On kohteliasta ilmoittaa naapureille esimerkiksi juhlista etukäteen. Kiinnitä vaikkapa lappu ilmoitustaululle."
https://www.isannointiliitto.fi/asuminentaloyhtiossa/asuminentaloyhtios…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoren ihmisen toivorikasta ajattelua.
Kyllä se on ihan faktaa.
On se jännä miten joillekin on niin vaikeaa elää hissuksiin. Enkä tarkoita nyt aloittajaa vaan yleisesti. Me ollaan asuttu tässä talossa 3 vuotta, eikä kertaakaan ole ollut häiritsevää meteliä hiljaisuuden jälkeen tai oikeastaan edes ennen hiljaisuutta. Ehkä 10 kertaa on kuulunut vaimeaa musiikkia, mutta sekin on aina loppunut kymmenen maissa. Ja täällä on seinät paperia. Talossamme asuu yksin asuvia nuoria, yksi nuoripari ja pari yksin asuvaa vanhempaa ihmistä. Me ollaan ainoa lapsiperhe.
Ei ole mitenkään liikaa vaadittu, ettei möykätä niin että se kuuluu naapuriin. Meiltä taatusti kuuluu lapsen itkua ja kiukkua, mutta vastaavasti meillä ei saa esim. juosta sisällä, rämpyttää meluavia leluja aamuisin tai päivisinkään kovin kauaa kerralla. Ei kiljuta turhaan jne. No mä en kyllä jaksaisi kuunnella möykkää omakotitalossakaan, eli ei tuota ongelmaa pitää desibelit kohtuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeuttaa vähän ääntä kuulumaan jopa "hiljaisuuden" jälkeen.
Se on eri asia, jos tyypit pitää möykkää joka yö, niin soitto poliisille ja isännöitsijälle.
Turha tuossa on satunnaista möykkääjää teilata. Ihmiset saavat elää ja juhliakin. Ei se älytöntä möykkää tarkoita, mutta pientä musiikkia ja puheensorinaa. Jatkukoon vaikka läpi yön, ihmisillä on oikeus välillä juhliakin.
En ole juhlinut sitten opiskeluideni kerrostaloissa. En vaan ymmärrä turhasta nillittäjiä tänäkään päivänä.
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. Tässä taas huomaa että meitä on jokalähtöön.
Olen samaa mieltä että hiljaisuus on hiljaisuus. Nyt vaan kävi näin ja on liian myöhäistä tehdä toisin. Kyselen nyt miten teen jälkihoidon. En halua itselleni vaikeuksia. Käsialasta päätellen sanoisin etyä kyseessä on keski-ikäinen ihminen. Sukupuolta en osaa arvata. Talo on yleisesti kohtuullisen rauhallinen. Normaalia elämisen ääniä kuuluu ja joskus koirat räykyttää. Arvostan rauhallista eloa ja itse normaalisti sellaista elän. Ja kyllä muakin vituttaa melu öisin jota vanhassa asunnossa oli. Talossa ei muutoin ole ollut heippalappu kulttuuria.
Kyseessä ei ollut bileet vaan 5 ihmisen "jatkot" joka oli extempore eli se aika ravintolan sulkemisen ja (porukan) bussin lähtemisen aikana. Ja siis uskon vahvasti että kyse oli liian kovaa puhumisesta. Tästä mainittiin lapussa. Ei siis mistään hulluista elämme viimeistä päivää bileistä. Bileitä en koskaan pidä ja jos pitäisin niin olisin extra varovainen ja loppuisi ennen hiljaisuutta. Mun bileet on että katsotaan poikaystävän tai parhaan kaverin kanssa netflixiä ja juodaan viiniä.
Ap
Eikö sua sp yhtään sureta, että sulla ei ole ollut yhtään hulluja elämme viimeistä päivää bileitä? Mä olisin enemmän siitä huolissani kuin heippalaputtajista. Puhutaan kovaa yöllä omassa kodissa tunnin verran kun odotetaan bussia vaatii jälkihoidon. Ei koskaan bileitä. Extra varovainen kannattaa olla jos jotain bileitä olisi ja bileet loppuu ennen klo 22. Bileet on korkeintaan Netflix yhden ihmisen kanssa ja pari lasia viiniä. Juhuuu, elämästä kaikki irti.
Varmaan käsi lasin päällä baarissakin ettei mahdolliset porekuplat aiheuta häiriötä. Vessanpyttyyn paperia ettei pisu lirise pyttyyn liian äänekkäästi. Yskitään hihaan tai kaulahuiviin, ei basillien vaan äänen vuoksi. Makaat kotona koko yön yhdessä asennossa ettei kääntyminen ja sängyn narina herätä kumppania tai naapuria. Sitäkö elämä on?
Meillä on naapureina 20-kymppinen pariskunta, jotka saivat vahinkolapsen viime kesänä ja kohtelevat sitä sen mukaisesti (lasu on tehty). Heillä oli pe iltana bileet (kolmas kerta viikon sisään, vauva oli varmaankin heivattu parvekkeelle) jotka jatkuivat aamukahteen. Pariskunnan mies on aggressiivinen, joten yksinasuvana nuorena naisena ei tulisi mielenkään mennä soittelemaan heidän ovikelloaan.
Tässä on aika avuton olo kun talonyhtiön hallitus on täysin selkärangaton tämän pariskunnan kanssa. Joka viikko yläkerrassa painii, siis ihan oikeasti painii, miesporukka ja sitten siinä ympärillä on kanalauma naisia hurraamassa. Ikinä eivät jätä lappua ulko-oveen, että "hei, meillä on tänään vieraita" jne.
Tämä talonyhtiö oli ennen keskiluokkaisten asuttama, joten asukkaat osasivat käyttäytyä. Monet omistusasukkaista ovat sen jälkeen muuttaneet pois ja asunnot on vuokrattu ns. huonommalle väelle, mikä näkyy käytöstapojen puutteena (ei sanota päivää jos kohdataan rappukäytävässä, ei ilmoiteta jos illalla on juhlat, ja kanta-astutaan niin kuin ei olisi aikaisemmin asuttu kerrostalossa).
Ja nämä tahvot ei vaan tajua miten törkeitä he ovat, kun kukaan ei sitä uskalla mennä sanomaan heille (koston pelossa) ja eivät ymmärrä heistä koituvaa möläkkää ja harmia kun muut talossa asuvat käyttäytyvät kohteliaasti ja eivät riehu aamuyöhön asti työaamuina (tai viikonloppuina).