Mitkä ovat väistämisvelvollisuudet, jos kohtaat muita vastaantulijoita?
Kävelin siis kadulla johon mahtui kaksi vastaan tulijaa ja me kaksi ystävän kanssa. Mutta ihmettelen, kun tulee kolme vastaantulijaa, niin kenen velvollisuus on väistää silloin? Sen kolmannen ihmisen, kun heitä kävelee kolme rinnakkain, tai niiden, jotka kävelevät kahdestaan? Ystäväni syytti minua, kun en väistä, siis sitä kolmatta ihmistä, joka tönäisi minua? Eikö hänen olisi kuulunut väistää? Törmään usein nuoriin naisiin ja vanhoihin naisiin, jotka jopa törkeästi törmäävät toisiin? Mistä tämä ilkeä käytös johtuu? Minuun on jopa törmätty tahallaan, vaikka pitkospuita pitkin kävellään jonossa, niin mukamas törmätään vahingossa ja sitten pyydetään mukamas anteeksi? Onko muilla vastaavan oloisia kokemuksia?
Joo, kyllä tiedän, että tosi pieni asia, mutta se häiritsee, että mihin käytöstavat ovat kadonneet?
Kommentit (16)
Jos on ahdasta ja pitää väistää, me kuljemme vaimon kanssa kohdatessa peräkkäin. Minä edellä, koska monesti sekään ei riitä, kun vastaantulijat kävelevät kaksi tai kolme rinnan. Olen iso ja vahva mies, joten minua törmääminen ei haittaa.
Ihmettelen vain niitä pienempiä, etenkin naisia, jotka tuijottavat kuin peura ajovaloissa tekemättä elettäkään väistääkseen. Huonostihan siinä usin käy.
Sehän on luonnonlaki että jos kadulla kulkee kolme niin nämä kohtaavat rinnatustenvaikka jokaisella olisi ollut mahdollisuus väistää tilannetta.
Itse en yksin kävellessä väistä ketään, mutta rinnakkain kävellessä väistän. Tosin on käynyt niinkin että mies löi pientä tytärtäni, kun kävelimme rinnakkain, vaikka hän pääsi kyllä ohittamaan vaivatta. Hulluja on paljon liikkeellä.
Alempi säätyinen väistää ylempää, tietenkin. Jos kohtaajat ovat tasavertaisia, nuorempi väistää vanhempaa.
Maalaisjärjellä voisi ajatella, että kävelytie on jaettu puoliksi. Jos sillä omalla puoliskolla mahtuu kävelemään kaverinsa kanssa kahdestaan ja vastaan tulee yksi tai kaksi henkilöä ja hekin mahtuvat kävelemään omalla puoliskollaan, niin kenenkään ei tarvitse väistää. Jos tulee vaikka 3 hengen ryhmä ja 2 hengen ryhmä, niin tietenkin siten siitä kolmen hengen ryhmästä yksi väistää.
Ja kävelyteillä kävellään tien oikeaa reunaa.
Kaikkeen ei voi asettaa yhtä sääntöä jota tulisi jokaisen noudattaa mutta parastahan olisi jos jokainen kulkisi huomioiden muutkin kulkijat. Jotkut kyllä tönivätkin tahallaan sun muuta. Olen katsonut parhaaksi väistää mielummin kuin ottaa niitä osumia huvin vuoksi. Joskus se ärsyttää mutta näin olen pärjännyt hyvin ja ehkä jopa paremmin kuin lähtemällä vihaan mukaan.
Viisaampi väistää.
Luin jostain romaanista kohdan, jossa iso korsto tuli pienempää vastaan ja uhosi, että minä en väistä! Pienempi vikkelä sanoi, että minäpä väistän. Oli varmaan Raija Orasen kirjassa Manu.
Mää oon joutunut hyppään ojaan kun 3 vastaantulevaa nee keriämmää ei väistäny yhtään. Kyllä ne on härskejä!
Minulla on periaate, että pakotan röyhkeimmät väistäämään vaikka väkivalloin.
Missä näitä törmäilyautoja liikkuu? 😅 Muhun ei oo kukaan koskaan törmänny
Nainen väistää kolmea nuorta rinnakkain kävelevää m # slimimiestä. Näin ainakin Helsingissä on tapana.
Minä aina pysähdyn jos joku tulee kohti.
Harva yrittää kävellä päin
m 194cm 127 kg.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kävellä rinnakkain?
Jolleiole autisti, niin on kiva rupatella.
Vierailija kirjoitti:
Nainen väistää kolmea nuorta rinnakkain kävelevää m # slimimiestä. Näin ainakin Helsingissä on tapana.
Saman huomannut.
No tyhmempikin tajuaa ettei kapealla kävelykadulla voi kävellä vierekkäin jos on vastaantulevia ja jos kävellään vierekkäin niin tottakai se väistää joka kävelee vierekkäin jonkun muun kanssa.
Mutta ihme ja kumma tätä moni imbesilli ei tajua, ihmetellään suu auki kun se yksinäinen vastaantulija ei aiokaan väistää pusikkoon jotta tämä pari- tai kolmi- nelivaljakko voi kulkea vierekkäin! Jos mua tulee vastaan pariskunta/porukka joka ei tee elettäkään väistääniin kävelen sitten päälle, siinä kohdassa saa sitten ihmetellä että voi, voi.