Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele tarkasti rahan käyttösi.
Kirjaa kaikki kulusi vihkoon.
Ennakoi.
Itseä helpottaa ku tietää mihin rahat kuluu.Paljonko menee kuukaudessa /vuodessa
pakollisiin vakuutuksiin,
lainan lyhennykseen,
ruokaan,
kiinteistöveroon,
lapsiin,
vaatteisiin,
auton ylläpito,-vakuutuksiin ja veroon,
puhelinlaskuun,
vesilaskun,
sähkölaskuun,
jätelaskuun,
tienhoitomaksuun jne.Miksi asiat pitäisi kirjoittaa vihkoon, kun käytössä kuitenkin on tietokone ja älypuhelin?
Miksikö.Minä en saa itkemälläkään ilmaista Word ohjelmaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa noita sanomalehtiä, mitä neuvotaan käyttämään joka paikassa? Minulla ei ole vara tilata
Minä haen meidän lehtikeruusta jos tarvin vaikka pakata loppistavaroita ja muuta.
Ensimmäinen steppi: Lopeta identifioituminen köyhäksi.
Fiilaamalla että olet köyhä, vain pitkitytät köyhyyttä.
Sen sijaan fiilaa että olet rikas niin materialistisesti kuin myös henkisesti. Kaikki lähtee siit fiiliksest mitä sä fiilaat ja ennen pitkää se manifestoituu myös 3d ulottuvuuteen.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi.
Itseä helpottaa ku tietää mihin rahat kuluu.Paljonko menee kuukaudessa /vuodessa
lainan lyhennykseen,
ruokaan,
kiinteistöveroon,
lapsiin,
vaatteisiin,
puhelinlaskuun,
vesilaskun,
sähkölaskuun,
jätelaskuun,
tienhoitomaksuun jne.Miksi asiat pitäisi kirjoittaa vihkoon, kun käytössä kuitenkin on tietokone ja älypuhelin?
Asenna open office
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi.
lainan lyhennykseen,
ruokaan,
kiinteistöveroon,
lapsiin,
vaatteisiin,
puhelinlaskuun,
vesilaskun,
sähkölaskuun,
jätelaskuun,
tienhoitomaksuun jne.
Käytä ilmaista kirjanpitopalvelua Penno.fi.
Minä olen säästäväinen, mutta en todellakaan pihtaa seksiä tai tunteiden osoittamista. Ja tunnen muita kaltaisiani.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästäväinen, mutta en todellakaan pihtaa seksiä tai tunteiden osoittamista. Ja tunnen muita kaltaisiani.
Minä olen suorastaan pihi rahan kanssa. Mutta kullia kyllä annan jos joku pyytää.
KILTTIYS kirjoitti:
Ensimmäinen steppi: Lopeta identifioituminen köyhäksi.
Fiilaamalla että olet köyhä, vain pitkitytät köyhyyttä.
Sen sijaan fiilaa että olet rikas niin materialistisesti kuin myös henkisesti. Kaikki lähtee siit fiiliksest mitä sä fiilaat ja ennen pitkää se manifestoituu myös 3d ulottuvuuteen.
Täytyypä koittaa fiilata kunhan seuraava työmarkkinatuki tulee. Pääsee sitten kaupoille. Osaatko sanoa mistä tämä fiila kannattaa ostaa? Kelpaako Bilteman tai Clas Ohlsonin halpis, vai haenko alan liikkeestä kunnon ammattityökalun samantien?
Sukkahoujen vuotavat silmät voi ommella ja risoista sukkahousuista voi virkata esim;maton Wc:hen. Tehdä saippua pussukan, voi tehdä sipulipussin, voi tehdä hyttyssuojan päähän,voi käyttää siivilän hädän keskellä ym.ym.mielikuvitusta vain.
Sisäistä se, että kaikkea et voi saada. Elämä on täynnä valintoja. Älä tee hätäisiä heräteostoksia. Nuku yön yli ennen isomman ostoksen tekoa.
Tuhlailun hillitsemiseen auttaa, kun kuukausiveloitteiset palvelut (esim. Netflix) kertoo 12 ja miettii mitä kyseinen palvelu maksaa vuodessa.
Suosi käytettyä tavaraa. Jälleenmyynnin yhteydessä saatat tehdä jopa voittoa ja käyttöesineestä saat todennäköisesti omasi pois.
Opettele leikkaamaan tukkasi itse. Miehille riittää perustasoinen klipperilaite (n. 30-40€), käsipeili ja sakset. Olen itse tehnyt näin vuodesta -12 eli jo 9 vuotta. Tukka on aina mintissä, koska voin "käydä" parturissa niin usein kuin haluan. Arviolta olen säästänyt useamman tuhat euroa ja aikaa todella paljon.
Juo vettä, älä mehuja tms turhaa, epäterveellistä ja kallista.
Liiku ja syö terveellisesti, lopeta tupakointi, käytä alkoholia vain kohtuudella tai älä ollenkaan. Terveyden ylläpito on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Mieti tarvitseeko hiuksia tai ihoa pestä joka päivä. Keskimäärin ihmiset pesee aivan liian usein itseään. Kainaloiden ja alapään kanssa riittää laimea saippualiuos. Kuuma vesi ja sauna riittää muualla hyvin pitkälle.
Mie ja Sie kirjoitti:
Sukkahoujen vuotavat silmät voi ommella ja risoista sukkahousuista voi virkata esim;maton Wc:hen. Tehdä saippua pussukan, voi tehdä sipulipussin, voi tehdä hyttyssuojan päähän,voi käyttää siivilän hädän keskellä ym.ym.mielikuvitusta vain.
Eksä käytti sukkahousuja suksien huoltoon:)
Tarpeettoman tavaran myyminen
Sain ääneni kuuluviin ja meillä on taloyhtiössä kierrätyshylly.
Viikottain otan sieltä tavaraa.
Myyn eri paikoissa, lähinnä vähänkäytetyssä ja ilmaisissa kirppistapahtumissa.
Rahat laitan 3 osaan
1 osa ylimääräiseen asuntolyhennykseen
1 osa nordnettiin ja
1 osa ostamiseen.
Nyt haaveilen yhdestä matosta, joka maksaa 800 euroa.
Vaalit tulossa! Kierrä juomassa ilmaista kahvia ja pullaa. Pikkuinen pussi taskuun ja karkit ja keksit sinne. Kyniä ja muuta materiaalia kannattaa hamstrata myös. Ne voi sitten myydä kirpparilla parin euron pusseissa.
Pienituloisen ei missään nimessä pidä säästää. Palkkatukijaksot, pätkähommat, ehkä jotkut perinnöt ym pikavoitot kannattaa törsätä johonkin kalliiseen kuten autoon, remppaan tai muuhun materiaan (mielellään sellaista jolla on korkea jälleenmyynti- tai käyttöarvo), jos ylläpitokustannukset on liikaa. Muuten ne kaikki sulaa työttömyysjaksoilla. Säästämällä voit pitkittää prosessia, mutta mitään et siitä hyödy.
Jos joskus ostatte Fairya, niin pullon tyhjennettyä ottakaa korkki talteen.
Seuraavan kerran kun ostatte edullisempaa käsitiskiainetta, vaihtakaa siihen se Fairyn korkki. Saa annosteltua ainetta tarkemmin ja mukavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko nämä oli täällä:
- Yli 12 vuotta kuljin töihin polkupyörällä enkä omistanut autoa -> ei käyttömaksuja, ei vakuutuksia, ei veroja, ei bensakuluja, ei rengaskuluja, ei huoltoja, ei korjauksia eikä varsinkaan peltiin sitoutunutta pääomaa.
- Käytän työpaikan työkenkiä myös vapaa-ajalla. Omia "siviili"kenkiä olen ostanut n. 5 vuotta sitten, liki uudet buutsit kirppikseltä 50 €.
Ja kärsin mielenterveysongelmista elämäni loppuun, koska en koskaan ottanut omaa mukavuudenhaluani huomioon. Kyllä kannatti!
Ei autottomuus kyllä mielenterveysongelmiin johda. :D
Töihin pyöräilyn sivuvaikutus on todennäköisemmin parempi yleinen terveydentila ja pidempi elämä.
Pyörällä ei voi olla yhteydessä esim. lapsuudenperheeseen ja sukulaisiin. Eikä sillä voi hoitaa muuta kuin ruokaostoksia ja niitäkään ei koko vuotta. Toki muitakin keinoja on, joko rahalla tai pummaamalla, mutta ne on äkkiä loppuunkäytettyjä keinoja. Autoton ihminen helposti jämähtää vuosikausiksi kotiinsa ja joku päivä sen sitten tajuaa ettei ole käynyt kotikaupungin ulkopuolella viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Terkkari sentään! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.
Kuparikierukka lisää vuodon määrää, lisää raudanpuutetta, jne.
Hormonikierukka ei sovi kaikille, kuten ei e-pilleritkään.
Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅
Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.
Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista.
No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?
Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.
Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.
Keskussairaalasta sen saakin käynnin ohessa ilmaiseksi. Olen itsekin sanut ekan Mirenan näin. Mutta terveysasemat vaatii, että kierukka on itse haettava apteekista ja tuotava mukana. Eivät anna kierukkaa vaikka Kelan mukaan näin olis toimittava. Kela sitten vetoaa tuohon eikä korvaa sitä apteekista haettavaa kierukkaa. Apteekissakin mulle pahoittelivat tätä ja sanoivat että ei se asiakkaan kannalta oikein mene. Mutta tää on kaupungin tapa säästää. Maksatetaan asiakkaalla se kierukka.
Jos Kelan mukaan kuuluu terkkarin laittaa, eikä ne laita pitää tehdä ( ilmainen) ilmoitus paikalliseen Aviin. Sen jälkeen terkkari laittaa ilmaiseksi ja moni säästää.
Miksi minun pitäisi maksaa sinun seksiharrastukseni/ ehkäisysi verorahoillani? Maksa vaan itse kierukkasi!
Ei Kela ole mikään pohjaton kaivo mistä ammentaa, jostain ne rahat sinnekin on saatava.
Juuri näin! "Maksatetaan asiakkaalla se kierukka" sanoo tuo yksi. Mikä ilmaisu! Oma kierukka "maksatetaan"! Voi hi**o, minullakin "maksatetaan" kaikenlaista, kuten omat silmälasini, hammashoito, lääkkeet ja röyhkeiden sossupummien tuet. No, jäähän niillä rahaa sitten tupakkaan ja viinaan, raukoilla.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi.
lainan lyhennykseen,
ruokaan,
kiinteistöveroon,
lapsiin,
vaatteisiin,
puhelinlaskuun,
vesilaskun,
sähkölaskuun,
jätelaskuun,
Saatkos sitten jostain ilmaisia vihkoja ja kyniä?
Notepad (muistio) on ilmainen apuohjelma,tulee käyttiksen kylkiäisenä. Eli ei maksa mitään. Word on ilmaiseksi käytettävissä ilmaisen outlook-sähköpostin kautta. Tai sitten voi käyttää esim. openofficen "text document":ia, jos jostain käsittämättömästä syystä ei halua ottaa uutta sähköpostiosoitetta entisten rinnalle.
Eli sinulla ei ole mitään hätää, et ole köyhä eli hyvin vähtuloinen, jos sinulla on varaa laittaa noin suuria summia muuhun kuin peruselämiseen.
Tuo AP:hän kertoi olleensa VUODEN PALKKATUELLA töissä?! :O
Entä jos sinullakin olisi vaikka vain sairauseläke, hirveä määrä sairaala- ja lääkelaskuja ym., et voisi käydä töissä (koska sairas), korkeintaan sinnitellä aina hetken aikaa pakotettuna jossain hanttihommissa lähes samalla summalla kuin alimmat muut tuet olisivat ..?
Jos aina olisi ollut näin, jo ennen kuin olisit pystynyt keräämään itsellesi yhtään mitään omaisuutta, ja jos myös vanhempasi olisivat olleet velkaisia ja köyhiä kuin kirkonrotat?
Tulisitko silloin lesottamaan tänne, kuinka aina laitat puolet "palkastasi" sijoituksiin jne. jne. jne.?!
Kun ei niistä rahoista kertakaikkiaan voisi laittaa syrjään yhtään - eivätkä ne sittenkään riitäisi joko kaikkeen ruokaan, kaikkiin asumiskuluihin tai kaikkiin lääkkeisiin ja sairauskuluihin, vaan pitäisi kinuta jostain muualta, esim. kolmansilta sektoreilta apuja. :(