Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Aika huonoja vaateostoksia tehty jos ei vaatekaapissa ole hyväkuntoisia vaatteita vaan pelkkiä rikkinäisiä rytkyjä joiden kanssa ei kehtaa ovesta ulos lähteä.
Tyhmän ja köyhän tunnistaa siitä että aina löytyy joku avaruusselitys siitä miksi on jatkuvasti ostettava jotakin. Mä en ole vuoteen ostanut yhtään vaatetta, en käynyt kampaajalla enkä "nautiskellut" ylimääräisillä herkuilla. Hiustenhoito ja hygienia onnistuu halvimmilla markettituotteilla, ei niitä tarvitse joka kuukausi ostaa uusia.. Ekstreemisti päätin luopua myös maskarasta jota käyttänyt 14 vuotiaasta asti päivittäin. En käytä muuta meikkiä. Kukaan ei ole kysynyt olenko köyhä. Saan toki jatkuvasti vastata tekstiviesteihin että vippaatko että en vippaa.
Mun aika menee suurimmaksi osaksi töiden tekoon ja perheen arkeen. Ei ehdi miettimään ostoksia ja herkkuja. Oli sitäpaitsi hauskaa kun teinityttäret tasoittivat mun hiuksia ja minä tasoitin heidän hiukset. Miehen hiuksia leikattiin enemmän. Ei se elämä oo kiinni ostamisista ja tuhlailuista. Jokainen järkevä tajuaa tämän.
Et taida olla kovin esteettinen, kauneutta elämääsi kaipaava ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huonoja vaateostoksia tehty jos ei vaatekaapissa ole hyväkuntoisia vaatteita vaan pelkkiä rikkinäisiä rytkyjä joiden kanssa ei kehtaa ovesta ulos lähteä.
Tyhmän ja köyhän tunnistaa siitä että aina löytyy joku avaruusselitys siitä miksi on jatkuvasti ostettava jotakin. Mä en ole vuoteen ostanut yhtään vaatetta, en käynyt kampaajalla enkä "nautiskellut" ylimääräisillä herkuilla. Hiustenhoito ja hygienia onnistuu halvimmilla markettituotteilla, ei niitä tarvitse joka kuukausi ostaa uusia.. Ekstreemisti päätin luopua myös maskarasta jota käyttänyt 14 vuotiaasta asti päivittäin. En käytä muuta meikkiä. Kukaan ei ole kysynyt olenko köyhä. Saan toki jatkuvasti vastata tekstiviesteihin että vippaatko että en vippaa.
Mun aika menee suurimmaksi osaksi töiden tekoon ja perheen arkeen. Ei ehdi miettimään ostoksia ja herkkuja. Oli sitäpaitsi hauskaa kun teinityttäret tasoittivat mun hiuksia ja minä tasoitin heidän hiukset. Miehen hiuksia leikattiin enemmän. Ei se elämä oo kiinni ostamisista ja tuhlailuista. Jokainen järkevä tajuaa tämän.
Esteettisyyttä ja kaunetta saa vähälläkin rahalla, kun on sille jotain silmää.
Meikki ei aina ole esteettistä ja kaunista, päinvastoinkin usein.
Kirpputorilta ostetut vaatteet tai omat vanhat vaatteet ei poissulje esteettisyyttä ja kauneutta.
Sama kodin sisustuksen ym. suhteen.
Kampaajaa tarvitsee vain jos on tietynlaiset hiukset tai malli, moni ei sitäkään esteettisyyteen tarvitse. Luonnollisuus on usein kauniimpaa ja esteettisempää kauneusasioissa.
Halvat markettituotteet hygieniassa ei juurikaan eroa kalliista, samaa tavaraa lähestulkoon. Niistä tietoa löytyy pilvinpimein, jos kiinnostaa jotakin :)
Viime aikoina on tullut todistettua "säästäjiä". Eli opiskelijaruokalassa voi syödä kuten yleensäkin paikan päällä tai ostaa take awayn. Nyt jotkut ovat keksineet että syötyään paikan päällä ottavat vielä salaattipöydästä (kassan jälkeen) salaattirasian mukaan.
Menee omalla mittapuulla kyllä aivan samaan kuin nämä "säästän ottamalla yleisestä vessasta vajaan rullan vessapaperia".
Faktaa köyhyydestä
Tilastokeskuksen mukaan köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eli 927 000 henkilöä eli 17,3 prosenttia väestöstä. Professori Juho Saaren mukaan Suomessa on 800.000 ainakin tilapäisesti köyhää ja 100.000 ihmistä pitkään jatkuneessa huono-osaisuuden tilassa. Yli 20.000 ihmistä hakee säännöllisesti ruoka-apua leipäjonoista.
Meillä on iäkkäiden ihmisten pysyvästi köyhä ryhmä, kotonaan lapsiaan hoitaneet naiset. Lastenhoidon ohella he hankkivat perheelle leivänlisää pienillä pätkätöillä, siivoamisella jne. Niistä töistä ei juuri työeläkettä kertynyt.
Tilastot kertovat toteutuneesta köyhyydestä, mutta missään ei ole esitetty laskelmia, kuinka paljon nämä tilastoluvut kasvavat hallituksen kaavailemien muutosten toteutuessa.
Kuuluvatko hyvinvointiyhteiskunnan ominaisuuksiin kasvava köyhyys ja pysyvä, pitkään jatkuva huono-osaisuus? Jo helmikuussa Euroopan neuvoston komitea moitti Suomen sosiaaliturvan tasoa liian matalaksi. Sipilän hallitus aikoo leikata sosiaaliturvaa entisestään. Esimerkiksi riittää eläkkeensaajan asumistuen asettaminen yleisen asumistuen tasolle. Monilla vanhoilla ihmisillä tulotaso alenee 100 -150 euroa kuukaudessa. Mieleen nousee huolestunut kysymys: Kuinka ihmiset jatkossa tulevat toimeen?
Sosiaalisissa tulonsiirroissa tehdyt säästöt kuluvat moninkertaisesti lisääntyneinä terveydenhoitokuluina. Onko tässä mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esteettisyyttä ja kaunetta saa vähälläkin rahalla, kun on sille jotain silmää.
Meikki ei aina ole esteettistä ja kaunista, päinvastoinkin usein.
Kirpputorilta ostetut vaatteet tai omat vanhat vaatteet ei poissulje esteettisyyttä ja kauneutta.
Sama kodin sisustuksen ym. suhteen.
Kampaajaa tarvitsee vain jos on tietynlaiset hiukset tai malli, moni ei sitäkään esteettisyyteen tarvitse. Luonnollisuus on usein kauniimpaa ja esteettisempää kauneusasioissa.
Halvat markettituotteet hygieniassa ei juurikaan eroa kalliista, samaa tavaraa lähestulkoon. Niistä tietoa löytyy pilvinpimein, jos kiinnostaa jotakin :)
Olet oikeassa, kauniisti voi pukeutua pienemmälläkin rahalla, varsinkin jos on sitä esteettistä silmää. Juuri siksi olen onnistunutkin näyttämään ihan ookoolta vähävaraisenakin. Mutta haluaisin pukeutua vielä paremmin ja nimenomaan oman tyylini mukaisesti, niin että aidosti viihdyn vaatteissani ja tunnen oloni niissä ”kotoisaksi”. Etten vain osta pakosta jotain, mistä en oikeastaan edes pidä (kun jotain vaatetta nyt on välillä ostettava).
Olen aina ostanut kirppareilta ja second hand shopeista paljon, koska niistä olen löytänyt nimenomaan jotain persoonallisempaa ja mielenkiintoisempaa. Mutta viime vuosina olen todennut, että yhä harvemmin löydän niistä mitään enää. Ja jos löydän, niin vaate on liian pieni tai joskus myös liian iso. Sama koskee kenkiä.
Vielä joskus kymmenisen vuotta sitten olisin esim. jokaisella UFF:n reissulla voinut ostaa kahdet, kolmet kivat kengät ja kokonaisen pinon haluamiani vaatteita (ja joskus niin teinkin). Ihania juttuja tosi halvalla. Nykyään tulen melkein aina tyhjin käsin pois.
Mitä tulee uutena ostamiseen, niin joskus aikoinaan (en ole ihan parikymppinen enää:)) ostin paljon vaatteita Indiskasta. Sieltä löytyi paljon juuri minun tyylisiäni paitoja, mekkoja ja tunikoita, hinnatkin olivat kohtuullisia. Mutta enää vuosikausiin siellä ei ole ollut yhtään mitään minulle. Samaa massaa muiden ketjujen kanssa.
Jos olen tilannut netistä halvalla, niin tuote on ollut melkein aina pettymys, kun olen sen käsiini saanut.
Eli jos tyyli on lähinnä boheemi, naisellinen, romanttinen, niin mistä saa vaatteita edullisesti? Onko kellään antaa vinkkejä?
Kortonkit kannattaa ottaa aina poistuessa mukaan. Käännetään ympäri ja kuivataan kylppärissä taitettavassa pyykkitelineessä jossa ne saa valumaan pystyasentoon. Ovat jo seuraavana päivän kuivat ja rullattavissa alkuperäiseen muotoonsa. Voi käyttää vähintään 3 tai 4 kertaa, eikä kukaan ole vielä valittanut tai huomannut.
Myy vanha teknologia, kuka sillä on vielä arvoa ja vaihda uuteen silloin, kun vanhalla on vielä arvoa, niin saat välitahan. Älä jätä pölyttymään kaappiin vielä jollekin jonkun arvoisia kännyköitä, tabletteja ja tietokoneita.
Myös herneenversoja on helppo kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.
Puuroa ja esim. raejuustoa siihen. Kesällä muutakin mukaan.
Jos kodin laitteita ei ole pakko pitää valmiustilassa, se voi säästää jonkin verran sähkölaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p4n0miez kirjoitti:
Aloita tarkastelemalla, minne rahaa kuluu eniten.
Esim. sanotaan että töissäkäyvä henkilö käyttää 9,50 joka päivä lounaalla käymiseen, ja ehkä 3 € kahvipullaan iltapäivästä. Tämä tarkoittaa n. 260€ kuussa. Mieti, onko mahdollista tuoda omat eväät töihin, ja jättää se pulla ostamatta, tai lopettaa kokonaan kahvin juonti.
Osta ruokatermos. Valmista iso pata lemppariruokaasi sunnuntaina. Lämmitä aamuisin, pakkaa mukaan. Säästö on ainakin 1000€ vuodessa.
Tämä on myös oiva keino eristäytyä muusta työyhteisöstä, kun lounaan tullen voikin aina sanoa "mulla on omat eväät", ja jäädä mussuttamaan niitä autoon/toimistoon/whatever.
Hus toiseen ketjuun siitä! Yksikään köyhä ei käytä 9,50 työpaikkalounaaseen, 3 euron pullasta puhumattakaan. Hitto te ootte vieraantuneet todellisuudesta.
Työkaverini käyvät syömässä n. 10 euron lounaan päivittäin, ja shoppailujen yhteydessä käydään juomassa capuccinot tai muut ökykahvit jossain kivassa paikassa sekä pari kertaa kuussa ellei viikottain istuta brunssilla (lähtien 25 euroa per henkilö) ja sitten toki illallisella kultamussukan kanssa ja perheen kanssa toki myös joskus, että lapset tottuvat ravintolassa syömiseen ja joskus on kiva vaan hakea pitsat perheelle tai mitä jos tilattais mätöt kotiin ja katottais elokuva!
TUOHON ne rahat menevät.
>> Mitä ihmettä tämä viimeinen tyyppi kommentoi? Onko se niitä, jotka eivät oikeasti tajua, että kaikkien ihmisten elämä ei ole mitään pissis-kermap***-luksusta? Vähän samanlainen kommentti kuin siltä Kokoomuksen mikä-lie-nais-kansanedustajalta, joka möläytti haastattelussa jotain sellaista, että kaikilla voi olla vähän vaikeeta. Vastapuolena taisi olla ihminen, jolla oli vaikka mitä sairauksia ja päälle taloushuolet. Siitä oli siloin uutisissa. Valtion rahat varmaan menevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Faktaa köyhyydestä
Tilastokeskuksen mukaan köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eli 927 000 henkilöä eli 17,3 prosenttia väestöstä. Professori Juho Saaren mukaan Suomessa on 800.000 ainakin tilapäisesti köyhää ja 100.000 ihmistä pitkään jatkuneessa huono-osaisuuden tilassa. Yli 20.000 ihmistä hakee säännöllisesti ruoka-apua leipäjonoista.
Meillä on iäkkäiden ihmisten pysyvästi köyhä ryhmä, kotonaan lapsiaan hoitaneet naiset. Lastenhoidon ohella he hankkivat perheelle leivänlisää pienillä pätkätöillä, siivoamisella jne. Niistä töistä ei juuri työeläkettä kertynyt.
Tilastot kertovat toteutuneesta köyhyydestä, mutta missään ei ole esitetty laskelmia, kuinka paljon nämä tilastoluvut kasvavat hallituksen kaavailemien muutosten toteutuessa.
Kuuluvatko hyvinvointiyhteiskunnan ominaisuuksiin kasvava köyhyys ja pysyvä, pitkään jatkuva huono-osaisuus? Jo helmikuussa Euroopan neuvoston komitea moitti Suomen sosiaaliturvan tasoa liian matalaksi. Sipilän hallitus aikoo leikata sosiaaliturvaa entisestään. Esimerkiksi riittää eläkkeensaajan asumistuen asettaminen yleisen asumistuen tasolle. Monilla vanhoilla ihmisillä tulotaso alenee 100 -150 euroa kuukaudessa. Mieleen nousee huolestunut kysymys: Kuinka ihmiset jatkossa tulevat toimeen?
Sosiaalisissa tulonsiirroissa tehdyt säästöt kuluvat moninkertaisesti lisääntyneinä terveydenhoitokuluina. Onko tässä mitään järkeä?
Toivottavasti tämän sukupolven naiset ovat sitten fiksumpia ja menevät töihin, sen sijaan että oleskelevat kotona vuosikaudet. Itse aiheutettua köyhyyttä, jos kotiin jääminen on syynä.
Luonnollisuus on kaunista. Aina. Luonnollisuus ja likaisuus eivät ole synonyymejä. Minulla on farkkuja viimeisiltä parilta kymmeneltä vuodelta kaapissa käyttökelpoisia, samoin puseroita kaikenlaisia. Olen nimenomaan ostanut kaunista ja laatua. Hiukset on täysin luonnonmukaiset ja pitkät, samoin tyttärien. Sellaiset että kaikki haluaa kosketella, ärsyttävää. Paitapusero ja farkut kestää vuosikausia. Henkkamaukasta en ole koskaan ostanut mitään, enkä Zarasta.
En ole köyhä mutta kun katson tätä ketjua niin tarpeita mulla ja mun perheellä tuntuu olevan paljon vähemmän kuin "köyhillä".
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisuus on kaunista. Aina. Luonnollisuus ja likaisuus eivät ole synonyymejä. Minulla on farkkuja viimeisiltä parilta kymmeneltä vuodelta kaapissa käyttökelpoisia, samoin puseroita kaikenlaisia. Olen nimenomaan ostanut kaunista ja laatua. Hiukset on täysin luonnonmukaiset ja pitkät, samoin tyttärien. Sellaiset että kaikki haluaa kosketella, ärsyttävää. Paitapusero ja farkut kestää vuosikausia. Henkkamaukasta en ole koskaan ostanut mitään, enkä Zarasta.
En ole köyhä mutta kun katson tätä ketjua niin tarpeita mulla ja mun perheellä tuntuu olevan paljon vähemmän kuin "köyhillä".
No kyllä mullakin on muutama todella vanha vaatekappale edelleen käytössä. Vanhin paita on ostettu joskus 90-luvun lopulla. Mutta käytän niitä suht harvakseltaan.
Kyllä aikamoinen garderobi saa alun perin olla, jos vuosikymmenestä toiseen ei yhtään uutta vaatetta tarvitse ostaa. Kyllä ne laadukkaatkin vaatteet käytössä kuluvat.
Terv. köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laskun suoraveloitukseen.
Itselläni on lisäksi allakka, jossa on ylhäällä kaikki laskujen maksupäivät.
Mm sähkölaskun kanssa on käynyt 2 krt, no, 10 v aikana mutta kuitenkin, ettei suoraveloitus ole mennyt läpi.
Rahaa on ollut tilillä mutta joko pankki tai sähköyhtiö on kämmännyt.
Kummatkin firmat väittivät mitään ei ole heidän puolesta väärin mutta kun sain kummaltakin tämän mustaa valkoisella, ei otettu extrakuluja. Tiedän muutaman, joilla on nimenomaan sähkölasku mennyt perintään vaikka on ollut suoraveloitus ja rahaa tilillä.Kaikki tekemättömät työt teen seuraavan viikon perjantaihin mennessä. Palautukset, hyvitykset, korjaukset.
Minulla on ns työvaatekansio, eli muovitaskuissa on aina kuva asusta, päällimmäisenä olevan kuvan asun puen päälle ja työpäivän jälkeen kuva menee kansion viimeiseksi. Ei tarvitse miettiä yhtään mitä laittaisin päälle.
Kun vaatteeseen tulee korjattavaa, nappi pitää kiristää, sauma purkautuu, laitan vaatteen ompelukoppaan ja se on aina perjantaina tyhjä. Jos perjantaina on menoa, sitten teen sen viimeistään torstaina.Minulla on varaa käydä vain näillä bonuslahjakorteilla laivalla. Kollegat aina pyytää minua tuomaan tupakkaa ja viinaa, joskus olen tuonut jopa laatikon olutta/siideriäkin.
Ostan ne kerralla niin että saan lahjakortin, jonka laitan het myyntiin, jos saan näitä siis 2. Jos saan yhden, varaan sillä risteilyn taas 3 kk päähän. Yleensä lahjakortteja tukee 2, joista toisen myyn. Itse laivalla ei rahaa mene, koska otan omat eväät mukaan ja kävelen keskustaan. Jos Tukholmassa sataa vettä, voin jäädä hyttiin vaikka lukemaan kirjaa.
Mutta tarkistan säätiedotukset ja olen joskus matkustanut sadeasun ja kumppareiden kanssa. Mitään en Tukholmasta osta, minulla riittää että pääsen kiertelemään kauppoja.Tein erotessani listan mistä tykkään, mitkä ovat ilmaisia.
Tykkään kun koti on siisti. Joten meillä on aina siistiä. Tarpeeton tavara on myyty pois, tasot ovat pölyttömiä. Tykkään lukea hesaria ja juoda teetä. Joten otan, luvalla, töistä päivän Hesarin mukaan ja illalla luen ja juon teetä.
Tykkään mennä nukkumaan raikkaaseen sänkyyn. Jos ei ole rankkasadetta, vien aina peiton ja tyynyt ulos herätessäni ja annan sängyn kuivua. Ennen töihin lähtöä petaan sängyn ja illalla sänky tuoksuu hyvälle.Tää on paha.
Kaikki millintarkasti aina samalla tavalla.
Persoonallisuus jäykkä...
Parasta toi asukansio. Voi ei!
Mun mielestä ei. Mua ei haittaa yhtään. Päinvastoin pidin tästä. Itse pidän sekä rutiineista ja hallinnasta että spontaaniudesta eikä niiden tarvitse sulkea toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse kokenut itseäni kovin luonnonkauniiksi nuorempana, kun kärsin pahasta aknesta. Olin mielestäni kauniimpi meikin kanssa.
Jokainen toki on omalla tavallaan kaunis, mutta kyllä se aika rautaista itsetuntoa (ainakin meidän ulkonäkökeskeisessä kulttuurissamme) vaatii, että pystyy näkemään itsensä todella kauniina, vaikka naama on täynnä punaisia, tulehtuneita paukamia.
Talvella saa lumesta vettä kehitettyä. Ei tartte kallista hanavettä käyttää
Vanhan metsäänajetun pakettiauton saa halvalla vuorattua vuorivillalla. Lämmönlähteeksi riittää mainiosti bilteman tunnelmallinen lamppuöljytakka