Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Mulla lähti tuo edellinen vähän keskeneräisenä, sain siis toistakymmentä litraa vattuja. Keräysmatkat olen tehnyt ihan polkupyörällä, kyllä täällä pääkaupunkiseudullakin niitä paikkoja on, kunhan ei ihan Helsingin keskustassa ajele..... (sielläkin on muuten yllättävissä paikoissa omenapuita...) 15 km fillarilla ei ole matka eikä mikään terveelle ihmiselle. Mulla on pieni vanha Nissan, mutta pihistelen bensan kanssa ja käytän autoa vain pakon edessä.
Pakastin on pakko köyhällä olla, muuten ruuan kanssa säästämisestä tulee vaikeaa.
Ostan paljon punalaputettuja, leivon sämpylöitä ja leipää ja pistän pakkaseen. Ennen tilipäivää en mielellään mene kauppaan, koska voi tulla yllätysmenoja. Otan ruokaa pakkasesta.
Pieni sekarotuinen koira meiltä löytyy, se syö viljatonta kaupan nappulaa ja tavallista kaupan jauhelihaa. Pesen sen hampaat joka päivä, nimittäin hammaskiven poisto on kallista touhua.
nro 435, yh ja 3 lasta.
Ladatkaas puhelimeen resQ app mikäli asutte tämän listan kaupungeissa:
https://www.resq-club.com/fi/cities
.
Edullista päiväysruokaa kaupoista ja lounasravintoloista ja kahviloista.
Noudatan köyhyysohjeita, vaikka en ole köyhä. Kuluttaminen ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Missähän Turussa on Alepa?
Landella Alepa on Sale
Vierailija kirjoitti:
Missähän Turussa on Alepa?
https://www.google.com/search?q=turku+alepa&oq=turku+alepa&aqs=chrome…
Jos käytät kauramaitoa, se kannattaa tehdä itse. Nopeaa ja helppoa.
Suosi kestotuotteita kertakäyttöisten sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperia ja käsipaperit mukaan työpaikoilta ja muualta, säästyy monta,monta kymppiä vuodessa
Nuorena kun olin vieläkin köyhempi, tiesin erään yleisen vessan jossa oli vessojen välissä wc-paperi- ja käsipyyhevarasto, lukitsemattomana. Melko hiljainen vessa vieläpä, ainakin tiettyihin aikoihin. Kävin siellä jonkun isohkon tyhjän laukun kanssa ja otin useita rullia mukaan. Kymmenen rullaa meni helposti. Tuohon aikaan oli vielä normaaleita rullia eikä niitä jättirullia. Hätätilassa siitäkin rullailisi mutta hidasta ja vie paljon tilaa.
Toi varastaminen on 13 v. tasoa. Ei ison ihmisen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperia ja käsipaperit mukaan työpaikoilta ja muualta, säästyy monta,monta kymppiä vuodessa
Nuorena kun olin vieläkin köyhempi, tiesin erään yleisen vessan jossa oli vessojen välissä wc-paperi- ja käsipyyhevarasto, lukitsemattomana. Melko hiljainen vessa vieläpä, ainakin tiettyihin aikoihin. Kävin siellä jonkun isohkon tyhjän laukun kanssa ja otin useita rullia mukaan. Kymmenen rullaa meni helposti. Tuohon aikaan oli vielä normaaleita rullia eikä niitä jättirullia. Hätätilassa siitäkin rullailisi mutta hidasta ja vie paljon tilaa.
VARAS!
Vierailija kirjoitti:
p4n0miez kirjoitti:
Aloita tarkastelemalla, minne rahaa kuluu eniten.
Esim. sanotaan että töissäkäyvä henkilö käyttää 9,50 joka päivä lounaalla käymiseen, ja ehkä 3 € kahvipullaan iltapäivästä. Tämä tarkoittaa n. 260€ kuussa. Mieti, onko mahdollista tuoda omat eväät töihin, ja jättää se pulla ostamatta, tai lopettaa kokonaan kahvin juonti.
Osta ruokatermos. Valmista iso pata lemppariruokaasi sunnuntaina. Lämmitä aamuisin, pakkaa mukaan. Säästö on ainakin 1000€ vuodessa.
Tämä on myös oiva keino eristäytyä muusta työyhteisöstä, kun lounaan tullen voikin aina sanoa "mulla on omat eväät", ja jäädä mussuttamaan niitä autoon/toimistoon/whatever.
Työssäkäyvä saa ruokaliput 6,30 € kpl ja työpaikalla voi olla shoppari paikkaan jossa lounaasbuffeen norm. hinta on 10 €! Mielestäni työssäkäydessä kannattaa ostaa lounareita. Työttömänä kaipaa tuotakin!
Ei ollut varaa töissä käydessäkään kalliisiin työpaikkalounaisiin.Osa työkavereista söi.Osa söi omat eväät.Mulla oli aina jotain juustoleipiä mikrossa lämmitettäväksi,plus ehkä jogurtti ja omena.Omena iltapäivällä teen kera. IIIIIso säästö.
Osta Prismasta S-debitillä, niin saat bonukset myös S-tilin käytöstä. Suosi punalappu-tuotteita. Osta Rainbow ja Kotimaista -merkkejä.
Älä käytä wc-paprua yleispaperina eli muista talouspapru.
Luottokortissa max 500 euron raja. Ihan max 1000 euroa, mutta mielellään tuo 500.
Älä lainaa, äläkä anna lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnan on nyt maksettava kun mä.... kirjoitti:
Muista että köyhyys ei ole aina jonkin ulkoisen tekijän / jonkun muun syytä. Itsekin voi vaikuttaa siihen onko jatkuvasti köyhä.
Se on HARVEMMIN jonkin ulkoisen tekijän aiheuttamaa/ ja vielä harvemmin jonkun muun aiheuttamaa. Itse on se suurin aiheuttaja, suurimmassa osassa.Itse asiassa hetken pähkäiltyäni en keksinyt mitään asiaa jonka takia se koskaan olisi jonkun muun, siis henkilön, aiheuttamaa.
Kyllä sairaudet-itse aiheutettua.
Firma konkurssiin,et ole sen omistaja.Saat lähteä.-Itse aiheutettu työttömyys.
Kaadut jäisellä tiellä-murrat selkäsi-sairaslomalle-kyllä itse aiheutettua.... hmmmmmmmmmmm....
Eroa kirkosta : säästyt seuraavana vuonna kirkollisveron maksusta. Katso veropapereista kuinka paljon olet maksanut aikaiseisempina vuosina. Se on noin tv-veron luokkaa : 1,5 % tai 2 % vuosituloista.
Itselläni säästö on ollut vuodesta 1973 n. 380 euron verran vuodessa. Vaikka markka oli enammän kuin 0,17 euroa. Ei tarvi kerätä ilmaisia kyniä - mutta voi.
Jokin kansailvälinen organisaatio on ehdottanut että maapallomme kaikkein rikkaimmille määrättäisiin globaalivero. Vaikka kaikkein rikkaimmille 3000 :lle 1 % toisi terveydenhuoltoon, nälkään, koulutukseen
tms, n. 400 000 000 000 ( neljäsataa miljardia ) joka vuosi ja 2 % jota he tuskin huomaisivat toisi 800 miljardia ( taisi olla dollaria ) Ei tarvitsisi järjestää nenäpäivää !
Punalaputetuista ei saa kuin vatsanpuruja. Pari viikkoa kaasuissa kypsyneet herkät jauheliha ja etenkin kala on viimesenä päivänä jo kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa max 500 euron raja. Ihan max 1000 euroa, mutta mielellään tuo 500.
Älä lainaa, äläkä anna lainaa.
Ei sillä luottorajalla niin merkitystä, joskus tarvitsee tehdä isompikin ostos. Tärkeintä on maksaa velka pois korottomana maksuaikana, luoton käyttö tulee kalliiksi.
Meillä lopetettiin alkoholin käyttö. Kokonaan.
Ei edes ajateltu, että se voisi vaikuttaa rahallisesti, vaan kyse oli ihan järjen käytöstä. Viinat ja viinit ja kaljat kun jättää pois, jää pois paljon muutakin sellaista, mikä on turhaa ja rahaa vievää. Eipä käydä baareissakaan eikä järjestetä kosteita illanviettoja. Ei ajeta taksilla. Ja jäi pois kaikki sellaiset menot, missä kuuluu käyttää alkoholia. Tai ainakin tuntui, että kuului.
Voi olla, että kahvin kulutus kasvoi. Mutta silti huomattiin pitemmän ajan päästä, että rahaa jäi kummasti enemmän muuhun käyttöön, sitä vaan kertyi, kun kumpikin käydään töissä.
Joku tuolla aiemmin ihmetteli ihmisten kahvin juontia, kun itse ei juo sitä ollenkaan. Sehän on meillä sellainen jo kulttuurillinen tapa. Kahvihetki vain on niin kiva. Kahvikupin ääressä sitä on monia asioita hoidettu ja varsinkin töissä sitä kahvitaukoa oikein odottaa. Meillä kun on oikeasti mukava työporukka.
Tosin ei meilläkään kaikki juo kahvia, mutta silti hekin tulee sinne tauolle, koska se on kiva hetki, jossa voidaan puhua muustakin kuin työstä ja katkaisee mukavasti päivän. Syövät sitten siinä jonkun välipalan tms.
Yksikin ystäväni valitti rahan puutetta, mutta kuitenkin oli menoissa Alkoon ostamaan viikonlopun viinit, kuulemma neljä pulloa punaviiniä menee viikonlopun aikana heillä. Ei se paljoa ole, sanoi. Minusta on. Siis rahallisesti, muuhun en kantaa ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnan on nyt maksettava kun mä.... kirjoitti:
Muista että köyhyys ei ole aina jonkin ulkoisen tekijän / jonkun muun syytä. Itsekin voi vaikuttaa siihen onko jatkuvasti köyhä.
Se on HARVEMMIN jonkin ulkoisen tekijän aiheuttamaa/ ja vielä harvemmin jonkun muun aiheuttamaa. Itse on se suurin aiheuttaja, suurimmassa osassa.Itse asiassa hetken pähkäiltyäni en keksinyt mitään asiaa jonka takia se koskaan olisi jonkun muun, siis henkilön, aiheuttamaa.
Kyllä sairaudet-itse aiheutettua.
Firma konkurssiin,et ole sen omistaja.Saat lähteä.-Itse aiheutettu työttömyys.
Kaadut jäisellä tiellä-murrat selkäsi-sairaslomalle-kyllä itse aiheutettua.... hmmmmmmmmmmm....
Mutta ei sairaus, työttömäksi jääminen tai sairauslomalle jääminen välttämättä automattisesti tarkoita köyhyyttä.
Meillä on sairaaloissa varakkaitakin ihmisiä ja varakaskin voi kaatua tiellä ja loukata itsensä. Työttömätkin voi elää ihan hyvää elämää taloudellisesti.
Riippuu niin monesta muustakin syystä, että seuraako noista tapahtumista köyhyys.
Jos ihmisellä ei ole velkoja, on pystynyt säästämään, elänyt jo ennestäänkin säästeliäästi ja ennen kaikkea jos on reilusti varakas, on omaisuutta jne., niin ei nuo asiat häntä köyhyyteen suista.
Tietysti tuo on raakaa sanomaa, mutta niin se kuitenkin on. Ehkä meidän kaikkien pitäisi tavalla tai toisella koittaa turvata selustamme jo silloin, kun se on mahdollista, eli ei elettäisi kädestä suuhun, vaan pyrittäisiin tekemään elämämme sellaiseksi, että nuo seikatkaan ei meitä automaattisesti köyhyyteen suistaisi.
Juu, myönnän, että en itsekään ole tässä asiassa mikään mestari. Mutta tiedän, että joillakin menee rahallisesti hyvin vaikka on jotain takapakkeja tapahtunutkin.
Syö 5 viikossa makaroonia niin voit 2 päiväksi ostaa haluamisia ruokia.
Näin on. Vuokra-asuminen on takuu lähes varmasta rahattomuudesta läpi elämän.