Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä hammaslääkärissä kerran vuoteen tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa niin säästyy paikkauksilta, juurihoidoilta ja silloilta. Tarkastus ja hammaskiven poisto yksityisellä reilun satasen, julkisella huomattavasti vähemmän. Jälkimmäiset, jotka ovat hammashoidon laiminlyönnin seurauksia, maksavat tuhansia euroja.
Oletkos koskaan kuullut huonosta hammaslaadusta/sairauksista/lääkkeistä...? T: Hampaat kakkana,pesen2x.pv.ssä,hammaslääkärissä käyn monta x vuodessa...
Jos sinulla on säilytystilaa, niin pyydä kauppojen hyllyntäyttäjiltä keskikokoisia siistejä pahvilaatikoita. Kerää niitä hyvä sarja ja myy huokeasti eteenpäin. Muuttolaatikoita tarvitaan aina (joskus nopeasti) ja itse saat vaivanpalkkaa. Kuningaskuluttaja-ohjelma vertaili kerran muuttolaatikoita ja voittajaksi arvioitiin IKEAN keskikokoinen pahvilaatikko, joka oli testin edullisin. Sen hinta oli muistaakseni 1,75 euroa tuolloin.
Tuli mieleen, kun muuton alla onnistuin saamaan ruokakaupasta Fiskarsin pakkauslaatikoita. Aivan älyttömän tukevia ja hyviä!
Jos B-vitamiinille todellinen tarve, se kannattaa ottaa pistoksena, tulee edullisemmaksi ja saanti on varmaa. Itselläni eivät tabletteina otetut vitamiinit imeydy kunnolla, kuten ei ruuastakaan saadut vitamiinit. D-vitamiini on ongelmallisempi, monella on alhaiset arvot, mutta jos se ei imeydy tai sitä saa liikaa, se aiheuttaa virtsa/munuaiskiviä.
Vierailija kirjoitti:
kahvia on pakko saada aamuisin, ei muuten herää!
Ai jaa! Mä kyllä herään, olen herännyt ilman kahvia jo 39 vuotta. Mut mulla onkin 74 000 euroa käyttötilillä. Et ehkä siinä meidän aamuheräämisessä on jotain muutakin eroa, kuin kahvin juonti.
Kahvi ei kotona keitettynä todellakaan ole kallista joten siinä en lähtisi pihistelemään jos siitä nauttii. Yhdestä 500g paketista tulee n. 65 kupillista joten ei jää montaa senttiä per kupillinen, jos juo kaiken eikä heitä viemäriin puolta pannullista. Erikoiskahvit kahvilassa ovat kalliita.
Ei ollutkaan hävinnyt tämä ketju :)
Vierailija kirjoitti:
Hiusten värjäys ei tule kalliiksi, jos lähellä on Prisma tai S-market. Cameleo-värit maksavat alle 4€/pkt ja väri on tosi kestävä + voimakas! Katsoin eilen, että nyt oli tullut vielä halvempi vaihtoehto hyllyyn, hinta alkoi kakkosella. Pelkästä viitsimisestä siis kiinni tuo homma.
Kotivärjäys näyttää miljoona kertaa hirveämmältä, kuin luonnollinen hiusväri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiusten värjäys ei tule kalliiksi, jos lähellä on Prisma tai S-market. Cameleo-värit maksavat alle 4€/pkt ja väri on tosi kestävä + voimakas! Katsoin eilen, että nyt oli tullut vielä halvempi vaihtoehto hyllyyn, hinta alkoi kakkosella. Pelkästä viitsimisestä siis kiinni tuo homma.
Kotivärjäys näyttää miljoona kertaa hirveämmältä, kuin luonnollinen hiusväri!
Ei niitä hiuksia edes tarvitse kammata.
Hiukset voi jättää hoitamatta ihan kokonaan. Talvella ei kukaan huomaa mitään.
Nolla euroa hiuksille.
Vaatteitakaan ei tarvitse ostaa kuin kerran kymmenessä vuodessa.
Näin minä olen mennyt jo ysäriltä asti.
-Itse olen nyt korona-aikana ruvennut harrastamaan kotikuntoilua kuntosalin sijaan. Les Millsin On demand -sivuilla otin ilmaisen 2 viikon kokeilujakson ja tuona aikana nauhotin kymmeniä ohjelmia ruudulta. Sitten parit käsipainot tilaukset ja avot! Jumppamatto löytyikin jo omasta takaa. Myös YouTubesta löytyy vaikka mitä jumppavideota kotikuntoilijalle.
-Netistä löytyy kaikki maailman leffat ilmaiseksi, jos ei suomenkielisiä tekstityksiä kaipaa. Turha maksaa Netflixien ym. suppeista valikoimista.
-Leipien ja pullien leipominen itse tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ostaminen kaupasta. Ja on kivaa! Lopputuloksesta voi tehdä niin naminamin/terveellisen kuin haluaa.
-Porkkanat on terveellistä ja halpaa naposteluruokaa. Mulla on aina porkkanoita jääkaapissa.
-Uffilta löytyy ihan nättiä ja hyväkuntoista vaatetta varsinkin juuri kun uudet valikoimat on saapuneet. Oon saanut paljonkin kehuja klassisen naisellisesta tyylistäni ja melkein kaikki perusvaatteeni on Uffilta.
-Työpaikalla kannattaa hyödyntää kaikkea, mitä ilmaiseksi saa. Aamukahvit, toimistotarvikkeet, tulostukset, maskit... en maksa mistään näistä.
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen säästövinkki on luopua lihasta. Se kostautuu terveydessä sitten hetken päästä.
Köyhä voi netistä hakea ihan ilmaiseksi tietoa kuinka kasvisruokavalion noudattaminen on itseasiassa erittäin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
-Itse olen nyt korona-aikana ruvennut harrastamaan kotikuntoilua kuntosalin sijaan. Les Millsin On demand -sivuilla otin ilmaisen 2 viikon kokeilujakson ja tuona aikana nauhotin kymmeniä ohjelmia ruudulta. Sitten parit käsipainot tilaukset ja avot! Jumppamatto löytyikin jo omasta takaa. Myös YouTubesta löytyy vaikka mitä jumppavideota kotikuntoilijalle.
-Netistä löytyy kaikki maailman leffat ilmaiseksi, jos ei suomenkielisiä tekstityksiä kaipaa. Turha maksaa Netflixien ym. suppeista valikoimista.
-Leipien ja pullien leipominen itse tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ostaminen kaupasta. Ja on kivaa! Lopputuloksesta voi tehdä niin naminamin/terveellisen kuin haluaa.
-Porkkanat on terveellistä ja halpaa naposteluruokaa. Mulla on aina porkkanoita jääkaapissa.
-Uffilta löytyy ihan nättiä ja hyväkuntoista vaatetta varsinkin juuri kun uudet valikoimat on saapuneet. Oon saanut paljonkin kehuja klassisen naisellisesta tyylistäni ja melkein kaikki perusvaatteeni on Uffilta.
-Työpaikalla kannattaa hyödyntää kaikkea, mitä ilmaiseksi saa. Aamukahvit, toimistotarvikkeet, tulostukset, maskit... en maksa mistään näistä.
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Miten nauhoittaa ohjelmia ruudulta?
Ostakaa asunto niin loppuu se köyhyyskin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ei kotona keitettynä todellakaan ole kallista joten siinä en lähtisi pihistelemään jos siitä nauttii. Yhdestä 500g paketista tulee n. 65 kupillista joten ei jää montaa senttiä per kupillinen, jos juo kaiken eikä heitä viemäriin puolta pannullista. Erikoiskahvit kahvilassa ovat kalliita.
Ekologisista elämäntavoista ja kierrätyksestä intoutunut lähimmäinen kertoi joskus, miten paljon vettä menee hukkaan kun kahvia keitetään liikaa ja loput heitetään viemäriin.
Sen seurauksena meillä heitetä loppuja koskaan pois vaan keitetään uudet päälle 😁 tai jos kahvia on jäänyt paljon, sitä lämmitetään mikrossa ja juodaan pois eikä keitetä uutta.
En ole asunut Suomessa kahteenkymmeneen vuoteen, joten en tiedä millaisia second hand kaupat siellä ovat. Mutta kannattaa mennä parempien kaupunginosien second hand kauppoihin, koska sieltä löytyy parempilaatuista tavaraa kuin köyhemmiltä alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nauhoittaa ohjelmia ruudulta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen säästövinkki on luopua lihasta. Se kostautuu terveydessä sitten hetken päästä.
Etenkin jos se korvataan jollain ulkomaisilla rouheilla ja hötöillä. Luomu valkoinen papu suoraan Kiinasta, kuulostaa todella houkuttelevalta ja terveelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Marjat pitää niiden säilymiseksi sokeroida sekä pussittaa tai purkittaa. Lisäksi kaikkialla ei pääse jalkaisin/pyörällä marjametsään.
Eli tulee todellakin muitakin kuluja kuin pakastimen sähkö.
Itse ostan kotimaisia marjajauheita, niissä on marjat kuivattuna ja pienessä tilassa. Ne toki maksavat, mutta 1 tl jauhetta vastaa desiä marjoja, joten päivän kilo vihanneksia/juureksia/marjoja on helppo saada kasaan. Jauheen voi sekoittaa puuroon tai piimään tai ihan vaikka veteen. Myös erilaisia viher-, sieni- ja juuresjauheita löytyy kaapista. Pyrin suosimaan suomalaista ja toivoisin lisää suomalaisia jauheita markkinoille, esim. lanttujauhetta, herukkajauhetta, jne.
Käytän myös pakasteita, Lidlistä saa halvalla kaalia ym pakkaseen. Tuoretuotteet pilaantuvat herkemmin, joten ne pitää valmistaa nopeasti ja sitten pakastaa äkkiä talteen.
Marjastaminen vaatii tosiaan ainakin kulkuvälineen ja hyvän kunnon sekä taidon säilöä kerätyt aarteet. Itselleni metsässä syötynä muutama kourallinen lenkin yhteydessä pari kertaa kesällä on luksusta.
Ennaltaehkäisy. Kaikessa. Hampaiden hoito on jo mainittukin.
Korjaa vaatteet heti, kun pienikin vika ( esim.trikoovaatteen reikä) ilmenee. Pese astiat, tai ainakin laita likoamaan heti. Suihkuta wc-pytty ennenkuin lika pinttyy. Pese myös kammat, hiusharjat, hammasharjat ajoissa. Yleensäkin siivous pitää asioita kunnossa, ja ajoissa siivottuna tarvitsee vähemmän siivousaineita.
Säästä kirjekuoret ja käytä ne uudestaan. Kysy tuttavilta, tai hae kirjastosta ilmaisia vanhoja lehtiä, ja tee onnittelukortit itse. Kartongin saat ruokapakkauksista, tarvitset vain liimaa, sakset ja mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ohi mennyttä suihkutteluvettä varten on ämpäri ja siihen kertyneen veden käytämme vessanpöntön huuhteluun. Peseytyminen pyritään hoitamaan yleisissä tiloissa mm. harrastuspaikalla tai koulussa. Wc-paperia vetäisen aina vähän reilummin julkisista paikoista kotiin viemisiksi, nenäliinojen virkaa palvelee kahvilasta mukaan otetut ylimääräiset suupyyhkeet. Ylimääräinen tee käytetään kukkien kasteluun. Kun tarvitsen autoa, jonkin isomman tavaran kuljetukseen tai hankalan erän kuljetukseen, otan yhteyttä johonkin autoilevaan naistuttavaan. Auttajia on jonoksi asti, kun tarjoan palkaksi iltapäiväkahvit. Uusia vaatteita hankkiessa esimerkiksi kenkiä sovittaessa, vanhan kengät saattavat unohtua kauppaan myyjien ihmeteltäväksi. Joskus niin voi käydä myös vaatteille kaupoissa ja kirpputoreilla. Ruokatarvikkeiden valmistajilta saa runsaita, ilmaisia hyvityspakkauksia, kun valituskirjeessä kertoo jostakin yllättävästä tuotevirheestä tai oudosta mausta elintarvikkeessa.
Eli toisin sanoen varastat. Moraalin rajat paukkuu ja lujaa. Erityisen pahana pidän tuota että varastat kirpputorilta joltain yksityiseltä ihmiseltä joka on nähnyt ison vaivan tuodessaan tavaraa myyntiin saadakseen niistä ylimääräisiä tuloja. Toivottavasti jäät kiinni kun tavaratalon ja kirpputorin turvakamerat nappaavat sinusta kuvan.
Olethan varmasti kirkon jäsen että voit käydä seurakunnan pullakahvilla?
Ei sielläkään siedetä vapaamatkustajia.