Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetanko? (Henkilökohtainen avustaja)

Vierailija
24.02.2017 |

Olen nuori nainen, jolla on vanhempi avustettava. Joka avustuskerralla avustettavalla on jotain valitettavaa (paitsi jos aviomiehensä on kuulemassa, mikä on hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa). Avustettava on korkeakoulutettu, mutta ei voi tehdä enää alansa töitä. Ilmeisesti hän pitää minua tyhmänä, sillä hän "neuvoo" minua yksinkertaisissa asioissa ja kirjaimellisesti pyörittelee silmiään, jos sanon jotain. Ja jos pesen peilit, ei peiliin saa jäädä viirun viirua. Jos pesen lattiat, ei moppiin saa jäädä likaa, vaan minun 'pitää imuroida paremmin'. Moppi ei myöskään saa olla märkä, ei edes nihkeä, vaan minun pitää raaputtaa pinttyneet kohdat pois rätillä imuroinnin ja moppaamisen jälkeen. Joka IKINEN kerta jotain. Mitä ihmettä teen?! Olen töissä henkilökohtaisena avustajana yrityksen kautta, joten lopettaminen ei ole niin helppo vaihtoehto, mutta mitä muutakaan tässä voi tehdä?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta. Mä olin nuorena yhden ihmisen orjana eli henk.koht. avustajana. Oli välillä ihan mukavaa, mutta pääasiassa kamalaa. Silitin sen terveen aviomiehen alushousutkin. Siivosin, laitoin ruokaa, passasin sitä miestäkin. Ihan perseestä. Joko sanot sille avustettavalle suoraan että susta tuntuu ettet jaksa työssä, tai sit sanot sen sille firmalle minkä kautta olet töissä.

Vierailija
2/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo h.kohtaisen avustajan homma on juuri tuollaista. Sairastunut purkaa pahaa oloaan sinuun eikä se tule loppumaan. Yksi vaihtoehto on sanoa, että jos jatkuva vittuilu lopu niin lähdet. Itse en tuota hommaa kestäisi päivääkään. Olen itse sairaalassa työssä ja kyllähän sielläkin sontaa niskaan tulee mutta potilaat onneksi vaihtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele jos löytyisi joku toinen avustettava, eihän tuollaista jaksa. Jotkut on kuulemma hankalia, jotkut tosi kivoja.

Vierailija
4/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsele jos löytyisi joku toinen avustettava, eihän tuollaista jaksa. Jotkut on kuulemma hankalia, jotkut tosi kivoja.

Tosiaan, minulla on kaksi avustettavaa, joista toinen on aivan ihana, ja toinen juuri se, kenestä loin keskustelun. Mietin, että mitä voinkaan sanoa lopettamisen syyksi toisen avustettavan kohdalla? Yritys on iso, ymmärtääkö esimies, että haluan lopettaa avustamisen toisen kohdalla? Mitä voin tarjota selitykseksi? Ap

Vierailija
5/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sairaalassa ja olen tiuskinut joskus harvoin paniikissa viattomille hoitajille. Se ei todellakaan ole tapaistani, mutta siinä oikeesti on aika avuton ja voi käyttäytyä niin kuin ei olis oikein oma itsensä. Jatkuva vittuilu ei tietenkään ole oikein avustettavalta.

Vierailija
6/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso vaikka täältä perusteluja työnantajalle.

http://työsuojelu.fi

Sinulla on oikeus turvalliseen työympäristöön, jossa sinua ei pilkata, vähätellä, kiusata...

Vierailija
7/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, siis tyosuojelu.fi

Vierailija
8/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?

Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.

Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.

Vierailija
9/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta, täyttä p*skaa ei tarvitse sietää.

Vierailija
10/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso vaikka täältä perusteluja työnantajalle.

http://työsuojelu.fi

Sinulla on oikeus turvalliseen työympäristöön, jossa sinua ei pilkata, vähätellä, kiusata...

Kiitos. Kiusaaminen on kuitenkin niin piilotettua ja epäsuoraa. Toisaalta, jos olisin niin huono kuin avustettava antaa olettaa, hän olisi jo tämän kuluneen 7 kk aikana ehtinyt valittaa työnantajalle. Äh. Ei, en alennu tähän! Kiitos. Ap

Vierailija
11/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on parempi lopettaa, jos kemiat avustettavan kanssa eivät natsaa.

Vierailija
12/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaisia kokemuksia.. itsekin mietin että lopettaako vai eikö, sillä työttömäksi siinä jää jos lopettaa..

Vierailija
13/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?

Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.

Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.

Eipä tuossa edellä ole valitettu työnkuvasta vaan avustettavan p:sta luonteesta tai kuittailusta. Siivousfirman työntekijä siivoaa avustettavan kämpän hintaan 30e/h. Miksi ihmeessä henkilökohtaisen avustajan pitäisi sillä kympin tuntipalkalla siivota jotain pinttynyttä paskaa avustettavan herjausten saattelemana?

Vierailija
14/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että x eurolla (henkilökohtaisen avustajan kohdalla ei edes puhuta suurista summista) tunti pitäisi voida pakottaa toinen tekemään mitä tahansa nöyryyttävää/ällöttävää/vaarallista, koska toimenkuvasta viis?

Vierailija
15/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin äärettömän hitaaksi. Saatoin hinkata sitä yhtä tahraa tunninkin, katsoin välillä kauempaa ja olin näkevinäni likaa. Kun avustettava sanoi, että se on puhdas, olin eri mieltä ja jatkoin pikkutarkkaa puunaamista. Lopulta häneltä meni hermot, kun aina palasin uudestaan parin lattiassa olevan tahran pariin. Joita siis ei alunperinkään ollut muualla kuin hänen päässään. Tietty näin tahroja ikkunoissa, kaapinovissa jne. ihan kiusallani.

Vierailija
16/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan! Mutta mitä voin sanoa syyksi esimiehelleni, jos haluan kuitenkin jatkaa toisen avustettavan kanssa? Ap

Vierailija
17/104 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/104 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan työksi, työssä ei ole aina kivaa, ja kun asiakas tai yhteiskunta maksaa työstä, niin sitä pitäisi yrittää tehdä. Jotkut avustettavat ovat todella katkeria ja ilkeitä, mutta ei sitä pidä ottaa itseensä, sääliä vain, että tuollaiseksi on muuttunut.

Olisi ainakin reilua kysyä avustettavalta, että etkö ole minuun tyytyväinen ja yritettäisiinkö vaihtaa. Joskus voi kyseessä olla ihan väärinkäsityskin. Itse ottaisin sen niin, että paskahomma, mutta parempihan on sitten epämieluisan ihmisen kanssa tehdä se työ pois, koska sen kanssa ei tarvitse elää. Tältä forumilta tulevat neuvot ovat monesti tasoa jätä se sika, aina ei ihan niin kuitenkaan kannata tehdä.

Sitä varten se  työnantaja on, että voit sille kertoa työolosuhteistasi ja kysyä apua ja neuvoa. Tulevan uran kannalta ei ehkä ole niin lupaavaa, jos vain halua valita rusinat pullasta.

Vierailija
19/104 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin avustettavalle suorat sanat. Ei tuollaista tarvitse kestää.

Vierailija
20/104 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman  muuta olen samaa mieltä, että rumat ja ilkeät vammautuneet eivät tarvitse minkäänlaista hoitoa, uuniin vaan. Vain kivoja ja kilttejä sopii avustaa.

Pitäisikö ap:n harkita myös alanvaihtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi