Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

Vierailija
24.02.2017 |

Voiko joku copypasteta artikkelin sisällön tähän?

Kommentit (528)

Vierailija
421/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon näitä samoja pohdiskellut viime vuosina. Oli karua huomata miten tuomitseva ja luokitteleva oon voinut olla. 

Aloin käydä leipäjonoissa 2013 kun työkyky oli mennyt vuotta aiemmin. En ennenkään ollu varakas, mutta tulin toimeen sillai, ettei tarvinnut panikoida perustarpeiden takia.  Oon aina pitänyt rennoista vaatteista ja jonkinlaisena nuorena vihervassarina ja boheemina pidin  ylpeydenaiheena, että en kerskaile vaatteilla tai muullakaan omaisuudella.

Siinä ruokaa jonotellessa kattelin ihmisiä ja aloin kiinnittää huomiota missä vaiheessa niiden köyhyys on. Just alkanut vai kestänyt iäisyyksiä. Tajusinpa myös ajan mittaan, että se koskee myös minua.

Vuodessa alkaa näkyä ensimmäiset merkit, että rahaa ei ole. Kampaus/ hiusväri on usein ylikasvanut. Aamulla huomaa, että ehjiä sukkia ja alusvaatteita ei löydy kuin ehkä yhet kaapista. Säästää ne ehjät tyttöjen saunailtaa varten. 

Kengät ja takit kestää toiselle vuodelle ihan ookoona. Varsinkin jos on kertynyt useampia, niin aina  on jotain varalla. Ongelmaksi alkaa muodostua vaatteiden yhteensopivuus. Olin aina ajatellut, että on vaan uskomatonta tyylitajuttomuutta pitää tietynlaisia vaateyhdistelmiä, kun kirppareilta saa kaikkea. No. Jos usein käyttärahaa ruokaan ja kodinhankintoihin jaa ~400e  kuussa, niin vitosen housut on iso investointi. Ainaki, jos haluaa vähän elääkin. Esim. ostaa bisset tyttöjen saunailtaan. Tossa kohtaa mun itsetunto alko rakoilemaan. Se, että on vähän nuhjuset vaatteet on mulle ihan ok, mutta TYYLIÄ hel**tti pitää olla! Olin lihonut  tossa ajassa ja se lisäs kriisiä. Vanhat vaatteet ei vaan enää istunu vaikka päälle ois mahtunutki. 

Oon nyt oppinu karsimaan rahaa vievät tavat (= elämän :D ) ja on vähä helpompaa. Tänä herra vuonna vaan nielen rikkoutuneen egon palasia ja  kyttäilen nettikauppoja. Painoa on niin paljon, ettei kirppiksiltä yleensä löydy sopivia kuteita. Itse asiassa hävettää mennä kirppiksille kiertelemään huonoissa vaatteissa. Vähän liian köyhä meininki. Bongaan netistä jotain halpaa, niin kehtaa  ne vaatteet päällä mennä oikeiden kauppojen alennusmyynteihin tai kirppikselle.

Joo. Olen pinnallinen.  Tosin enää en katso säälivällä silmällä, kun joku tulee rumissa vaatteissa vastaan. Myötätunnolla enemminkin.

(Pliis, joku nyt kommentoimaan, että syö läski vähemmän, niin löytyy vaatteita ja rahaakin jää enemmän ;) )

Kun jäin osa-aikaeläkkeelle, aloin oikein huomioida juttuja.  Lakanani olivat reikäisiä, kahvimukit rikkinäisiä, huomioin myös ystäväni reikäisen t-paidan.   Ostin aina rahapäivänä esimerkiksi yhden tyynyliinan, lakanan, alushousuja, t-paitoja, kahvimukeja.

Muutaman vuoden päästä kaikki ehjiä.

Kahdessa vuodessa yli 1.5v sitten hankitut ovat jo nuhjaantuneita...

Jopa 10- 15 vuotta vanhoja pellavasekoite-t-paitoja jotka ovat hyviä ja ryhdikkäitä, valkoisissa kellastuneet kainalot, mustissa ei näy mitään. 

Vierailija
422/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ostellaan "kalliita" vaatteita lapsille, ettei luulla köyhiksi. Todellisuudessa ne "kalliit" on halpoja. Katsokaa ennemmin, että vaatteenne ovat ehjiä ja siistejä älkääkä merkkiin. Se, että lapsi kulkee miikkarissa tai Tiketissä, joissa on vähän tahraa tai reikää tekee teistä vain köyhemmän näköisiä kuin se, että on Tarjoustalon ehjät ja siistit vaatteet päällä. Aikuisilla sama. Vedetään feikkejä päälle kun aitoon ei ole varaa. Ennemmin sitten joku merkitön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkoilijat, jalkapalloilijat. Massia ehkä on, mutta eipä juuri muuta. Puku kertoo halusta nousta sosiaalisessa hierarkiassa, mutta ... jos maailma pyörii toisen hakkaamisessa, musta kumisen palan perässä luistelemisessa tai nahkapallon perässä juoksemisessa, niin ... eipä se puku pelasta mitään. Enempi naurattaa katsella esim. NHL -henkilöitä, joilla puvut päällä, ja yrittävät olla niin asiallisia ... voi, voi. Se on se kokonaisuus, ei pelkät vaatteet. Mitä olet opiskellut, tutkinut, nähnyt, kokenut, onko laajempaa ymmärrystä maailmaa kohtaan, onko sivistynyt, pyrkiikö rakentamaan maailmaa vai tuhoamaan jne. Hyvissä, sopivissa ja kalliissa vaatteissa on kiva olla, mutta se harmonia ja tasapaino. Yleensä paljastaa pöljöytensä, naivin halun näyttää paremmalta mitä onkaan, pukeutumalla merkkivaatteisiin tai oman sosiaalisen statuksensa yläpuolella oleviin hepeniin. 

Vierailija
424/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele "oman sosiaalisen statuksen yläpuolella olevat hepenet". 

Eikö köyhä saisi pukeutua kauniisti ja vaikka säästää jotta saisi laadukkaampaa vaatetta? Mille ammattiryhmille rajaisit puvun käyttöoikeuden? Mitä vaatteille pitää tehdä jos sosiaaliryhmä laskee?

Saako oman statuksiin alapuolella oleviin rytkyihin pukeutua, vai onko muotipoliisi vain köyhien kimpussa?

Vierailija
425/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin. Minkäs muun syyn takia mammat kilvan ostaa kalliita lastenvaatteita kuin, että pääsevät näyttämään muille, että heillä menee hyvin ja rahaa on. 

HÖPÖ, minä satsasin laatuun, että sama haalari olisi kestänyt molempien lasten käytön. Ostin alennuksesta Reimaa.

Vierailija
426/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta koskaan mitään vaatetta täydellä hinnalla. Odotan että tulee -70rossaa ale ja ostan sitten monta samanlaista kaappiin vastaisuuden varalle. Kotini vaatekaappi onkin kuin vaateputiikki, josta tarpeen tullen otan uuden vaatteen käyttöön. Säästyy aikaa kun ei tarvitse käydä vaatekaupoissa jatkuvasti. 

Kotona oleilen alasti tai pikkareissa. 

Kuka hullu ostaa yhtään vaatetta täysihintaisena?

Vierailija
427/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että joilla ei elämässä ole muita näyttöjä, koreilevat vaatteillaan. Itse olen dosentti ja ylilääkäri, enkä koskaan ole koreillut. Vaatteet ovat sivuasia, kunhan ovat puhtaat ja ehjät. Autokin on vanha Skoda. Mottoni on, että ihmisen ei pidä näyttää joltakin, vaan tehdä jotain.

Vierailija
428/528 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuon hesarin jutun mukaan köyhyys pakottaisi ihmiset pukeutumaan epäsiististi ja poikkeavasti. Henkkamaukan tai Zaran vaatteet on valtavirtaa, niissä ei pistä silmään mikään. Vähän kummastuttaa ketä tuohon juttuun on haastateltu...

Vierailija
429/528 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jåssåå

Vierailija
430/528 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän voisi keskustella vaatteiden lisäksi siitä, millainen vartalo ja hiusmalli ja yleinen itsensä kantaminen on köyhillä vs rikkailla. Vaikka joku täällä sanoikin, että työttömällähän on aikaa käydä lenkillä ja nostella painoja vaikka useita kertoja päivässä, ei näin useinkaan ole. Siis 99 % työttömistä. 

Toisin taas uraohjukset ja ns menestyjät: he ovat treenattuja ja liikkuvat vaikka aamuyöstä, jotta liikunta saadaan mahtumaan päivään Koska siihen piiriin kuuluu, että on treenattu. Naiset ovat useat jopa syömishäiriön rajalla. Miehillä ei mitään mahanrellukkaa nähtävsiää. Se kun tosiaan kuuluu siihen, että olisit uskottava työssäsi ja bisneksess

Vierailija
431/528 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten puvusta voisi päätellä luokka-aseman,  mutta kun Suomessa miehet ei käytä pukua töissä eikä vapaa-ajalla.

Ruotsalaiset asuvat puvuissa .On kyllä tyylikkäitä.

Vierailija
432/528 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson toisissa naisissa yleensä kengät, laukun,kellon ja jonkun kaulahuivin.

Joku nyppyyntynyt halpis-huivi on heti yksi merkki siitä, että ei liikuta samoissa piireissä. Kello puuttuu kyllä monilta, ja vedotaan puhelimen kelloon, mutta itse pidän laatukellon käyttämistä tärkeänä. Tekonahkainen halpis käsilaukku on suorastaan kauhistus. Mieluimmin sitten ilman.

Kaikki itsevärjätyt punaiset ja mustat hiusvärit, jäiks. Pidennykset puoleen selkään, tai muuten pitkä tukka kun se on niin kiva saada kiinni.

Ylisaita ystäväni  pitkää pitkää tukkaa roikkumassa ja itse tasoittelee otsatukkaa koska ei kuulemma ole mitään järkeä (??) maksaa kampaajalle. Sitä se kyllä näyttääkin. Ikää 50 plus. Tyylitaju noin nolla, säästötilillä yli 50 000.

Vierailija
433/528 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nyppyyntynyt halpis-huivi on heti yksi merkki siitä, että ei liikuta samoissa piireissä. Kello puuttuu kyllä monilta, ja vedotaan puhelimen kelloon, mutta itse pidän laatukellon käyttämistä tärkeänä. Tekonahkainen halpis käsilaukku on suorastaan kauhistus. Mieluimmin sitten ilman.

Kaikki itsevärjätyt punaiset ja mustat hiusvärit, jäiks. Pidennykset puoleen selkään, tai muuten pitkä tukka kun se on niin kiva saada kiinni.

Ylisaita ystäväni  pitkää pitkää tukkaa roikkumassa ja itse tasoittelee otsatukkaa koska ei kuulemma ole mitään järkeä (??) maksaa kampaajalle. Sitä se kyllä näyttääkin. Ikää 50 plus. Tyylitaju noin nolla, säästötilillä yli 50 000.

Pukeutuminen kertoo nimenomaan tyylitajusta, ja etenkin motivaatiosta. Myös "esteettisestä luonteesta", ehkä älykkyydestäkin?

Jotkut hakevat huomiota, pitävät väreistä ja boheemista tyylistä, rahatilanteesta riippumatta. Kierrätys on trendikästä, ihmiset eivät halua ostaa uutta.

Hiusväreistä ja pidennyksistä olen samaa mieltä kanssasi. Samaan sarjaan kuuluu rakennekynnet, ripsienpidennykset, huulten ja poskipäiden täyttäminen.

Vanhan rahan omistajat näkee, jos osaa katsoa. Ehkä myös nousukkaat.

Keskiluokka ja erittäin hyväpalkkaiset ovat ulkoasultaan laidasta laitaan. Työttömäksi jääneellä entisellä hyvätuloisella on todennäköisesti laadukkaat kalliit vaatteet, jotka on ostettu silloin, kun rahaa vielä oli.

Toisaalta Suomessa, köyhäkin voi säästäen, hyviä valintoja tehden ja 70% alea hyödyntäen pukeutua paljon paremmin kuin kovapalkkainen huonon maun omaava, tai ei niin motivoitunut.

Vierailija
434/528 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää, mitä mieltä olisit minusta. En ole käynyt puoleen vuoteen kampaajalla. Hiukset värjäämättömät, ei pidennyksiä, tekoripsiä tms. Kello löytyy, mutta se on perus Leijona halvalla nahkarannekkeella. 

En käytä tekokuituja, paitsi urheiluvaatteissa. Osa kengistä ja laukuista on hieman kuluneita, mutta ovat laadukkaita ja nahkaa (tekonahka on minullekin kauhistus). Italialaisia pääosin. Näin talvella pukeudun villaan, kesällä suosin silkkiä. Minulla on paljon vintage-vaatteita kuten kelsinahkatakki. Uudemmista vaatteista suosin Ranskassa valmistettuja. 

Vierailija
435/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänkään ei tarvitse pukeutua johonkin rikkinäisen verkkapukuun koska nykyään esim zarasta saa kivannäköisiä vaatteita halvalla. Jos elämä sen sijaan on muutamasta eurosta kiinni niin kirpputorilla on ihan uusiakin vaatteita muutamalla eurolla. Köyhyys on todella paljon myös valintakysymys. Joko rahaa ei ole ruokaan koska se menee viinaan tai sitten käytetään surkeita vaatteita koska rahat laitetaan johonkin luomuruokaan tai luontaishoitoihin -- näin ainakin omassa tuttavapiirissä!

Minä käyn töissä mutta vuokran ym kulujen jälkeen vaatteisiin ei käytännössä jää rahaa. Ostan uusia vaatteita n 2 krt vuodessa ja silloinkin useimmiten on kyse uusista alushousuista tai sukista hajonneiden tilalle. Huvikseni en osta vaatteita koskaan, en mitään muutakaan. Laskujen jälkeen tälle kuukaudelle jäi rahaa 340€. Olen hyväss

Minäkin ihmettelin samaa asiaa luettuani tuon kirjoituksen! Jos työpaikan kulttuuriin kuuluu että pukeudutaan jakkupukuihin ja laadukkaisiin paitoihin, niin mitä ihmettä tälle on tapahtunut, että pukeutuu noin? Ja käytettävissä olevt tulot? Omg. Voisiko kirjoittaja kertoa, mitä on tapahtunut, ylivelkaantunut vai mitä?

Vierailija
436/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin vastikään jutun siitä, että tosi rikkaat ei välitä merkeistä vaatteissa. Laatu ratkaisee ja ne vaatteet voi olla kalliitakin, mutta merkit tuntemattomia. Mun veli on tuollainen. Sillä mm pukukengöt on merkittömöt mutta mittatilauksena tehdyt. Itselläni on ihan hyvä palkka mutta en kuluta paljon. Pidän vaatteet ihan loppuun ja muutenkin olen sellainen etten panosta ulkonäköön sen enempää kuin että olen puhdas ja kammatut hiukset. Lähikaupassa saadaan käydä pieruverkkareissa. 

Vierailija
437/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman luokka-asema -ajatuksesta muistuttelua ei voi saada skismaa aikaan. Siksi ajatuksesta pitää muistuttaa ja sitä pitää helliä aivan kuin se olisi totta. Ihmiset pitää saada uskomaan siihen, muuten ei tule luokkasotaa.

Vierailija
438/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä minusta, avomiehellä on pari todella varakasta kaveria kenestä ei kyllä yhtään vaatteista uskoisi että ovat todella rikkaita.

Vierailija
439/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 65: vaikutat mukavalta. Olisi kiva tuntea sinut. Kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
440/528 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se merkki vaikuta vaan yleisolemus. Tosin tällainen didriksson/hoka tapainen pukeutuminen, vaikka keskiluokkaisuudesta vahvasti kertoo, on myös tavattoman tylsännäköistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän