Nostan kesäkuussa opintolainaa ja mietin laitanko siitä 799€ läppäriin ja pari tonnia autoon. Onko aivan hullua suunnitella tällaista?
Saan kesäkuussa nostaa kesäopintojen ajalta sekä elo-, syys- ja lokakuulta lainaa. Tämä tekee yhteensä 4250€.
Mulla ei ole tällä hetkellä autoa koska vanha auto hajosi niin, että ei kannata enää korjata. Auto on täällä maaseudun pikkupaikkakunnilla tarpeellinen enkä voi koko ajan olla lainaamassa isän autoa. Rajoittaa oikeasti mun elämää ja liikkumista, kun ei ole autoa. Joudun auto lainaamaan jo sen vuoksi, että pääsen töihin, niin en viitsi vielä lainata sen vuoksi, että pääsisin tiettyihin paikkoihin kuvaamaan muuttolintuja.
Mun Applen läppäri on jo yli 7 vuotta vanha ja vielä sain asennettua tähän Wordin, Powerpointin yms. vanhemmat versiot, että saan suoritettua opintoja. Toki noista on verkkoversiotkin, mutta niissä ei ole kaikkia toimintoja. Haluan Applen läppärin koska ne nyt vain kestää kauan ja pidän Applen laitteista. En ala ostamaan mitään halpaa konetta joka kestää pari vuotta. Ensimmäinen läppärini oli HP eikä se kestänyt kuin kolmisen vuotta käytössä. Nykyisestä koneesta ei tiedä kauanko suostuu noita ohjelmia pyörittämään.
Töitä teen toistaiseksi 60% työajalla, joten palkka ei ole iso ja pitää kuitenkin eläminenkin maksaa. Nykyisessä työssä saan onneksi opintojen ensimmäinen harkan kuitattua pelkällä näytöllä. Töistä joudun kuitenkin ottamaan palkatonta seuraavan harjoittelun ajaksi ja siksi osa opintolainasta menisikin säästöön. Asumistukea en saa omistusasuntoon. Myöskään toimeentulotuki ei ole mahdollinen.
Itse näen sijoituksena tulevaan ja omaan hyvinvointiin, että ostan auton ja läppärin. Helpottaa kummasti elämää nämä kaksi asiaa. Mulla on kuitenkin vakituinen työpaikka jossa pohjalla on täysi työaika, joten en valmistu työttömäksi. Nykyinen koulutus auttaa mua aloittamaan yritystoimintaa täysin eri alalta ja ehkä siirtymään pois tältä vanhalta alalta tai tekisin vanhalla alalla vain keikkatyötä.
Kesäkuussa saan kyllä myös lomarahat, että sen rahan voisi laittaa noihin ostoihin myös ja lainasta jäisi enemmän säästöön palkatonta aikaa varten.
Kommentit (25)
Hmmm... Laina tulee kalliiksi. Käytä mieluiten lomarahoja hankintoihin ja unohda laina. Se on nimittäin ankeaa maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kai se parhaiten tiedät riittävätkö rahasi ja voitko lainan maksaa takaisin.
Olen tätä miettinyt monelta kantilta ja kyllä mulla on rahaa maksaa laina takaisin. Harjoittelut ei ole pitkiä yhdellä kertaa ja voin kuitenkin tehdä samalla keikkatyötä.
Ap
Minä ainakin tein noin. Hyvähän se on jos lainaa ei tarvitse peruselämään vaan voi sillä ostaa jotain ekstraa. Halpaa lainaa ja helppo maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Laina tulee kalliiksi. Käytä mieluiten lomarahoja hankintoihin ja unohda laina. Se on nimittäin ankeaa maksaa takaisin.
Kuinka isot lomarahat sä kuvittelet mun oikein saavan? Ei hyvänen aika sentään. Mun lomarahoilla ei todellakaan osteta läppäriä ja autoa. Joudun lainaa kuitenkin nostamaan palkattomia kausia varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta niin miten iso lomaraha sinulla on?
Muistathan Ap, että lainarahasta joudut maksamaan korot sekä pankin kulut. Myös opintolainasta. Jos et varmuudella saa sille parempaa tuottoa kuin korkotaso nyt sekä tulevaisuudessa plus kuukausittaiset juoksevat kulut, joita OP ainakin veloittaa jokusia euroja joka kuukausi, niin se ei ole mikään "sijoitus", vaan velkaa. Opintolaina ei ainakaan nykyään ole mitään ilmaista rahaa.
Itse yltiöoptimistisena nostin opintolainaa ja rahoitin sillä kaikenlaisia hankintoja ja elämää, osa tarpeellisia ja tärkeitä juttuja, ja osan olisi voinut jättää tekemättä. Mutta kyllä se on näin jälkikäteen kaduttanut. Olisin toivonut nostaneeni vähemmän sitä lainaa ja vaikka pyytäneeni enemmän vuoroja töissä. Elämässä voi tulla kaikenlaista aina vastaan terveyden sekä työllisyystilanteen kanssa. Nykyään harvat alat ja työpaikat ovat 100% varmoja.
Suosittelen miettimään todella huolellisesti asian läpi. Onko mahdollista tehdä näitä hankintoja tavalla, jota varten ei tarvitse ottaa velkaa?
Laita rahat päinvastoin, saat läppärin joka kestää kauemmin kuin autosi. Autoon tyhmä laittaa yhtään enempää kuin on ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan Ap, että lainarahasta joudut maksamaan korot sekä pankin kulut. Myös opintolainasta. Jos et varmuudella saa sille parempaa tuottoa kuin korkotaso nyt sekä tulevaisuudessa plus kuukausittaiset juoksevat kulut, joita OP ainakin veloittaa jokusia euroja joka kuukausi, niin se ei ole mikään "sijoitus", vaan velkaa. Opintolaina ei ainakaan nykyään ole mitään ilmaista rahaa.
Itse yltiöoptimistisena nostin opintolainaa ja rahoitin sillä kaikenlaisia hankintoja ja elämää, osa tarpeellisia ja tärkeitä juttuja, ja osan olisi voinut jättää tekemättä. Mutta kyllä se on näin jälkikäteen kaduttanut. Olisin toivonut nostaneeni vähemmän sitä lainaa ja vaikka pyytäneeni enemmän vuoroja töissä. Elämässä voi tulla kaikenlaista aina vastaan terveyden sekä työllisyystilanteen kanssa. Nykyään harvat alat ja työpaikat ovat 100% varmoja.
Suosittelen miettimään todella huolellisesti asian läpi. Onko mahdollista tehdä näitä hankintoja tavalla, jota varten ei tarvitse ottaa velkaa?
Hohhoijaa. Kai mä nyt sen tiedän, että pitää maksaa korot yms! Haloo! Pidätkö mua oikeasti noin tyhmänä?! Todella tympeä asenne mua kohtaan. Tiedän myös erittäin hyvin sen, että en saa tehtyä näitä hankintoja ilman lainaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laita rahat päinvastoin, saat läppärin joka kestää kauemmin kuin autosi. Autoon tyhmä laittaa yhtään enempää kuin on ihan pakko.
En todellakaan laita päinvastoin. Maksoin edellisestä autosta parisen tonnia ja se kesti käytössä melkein 10 vuotta. Tästä nykyisestä läppäristä maksoin 1700€ aikoinaan ja alkaa olla akku finaalissa ja tähän ei saa ladattua uudempia versioita ohjelmista mitä tarvitsen opiskeluissa. Jossakin kohtaa lopettaa kokonaan toimintansa nuo ohjelmat. Eli millähän logiikalla kannattaisi laittaa läppäriin pari tonnia, kun ei se kuitenkaan kestä tarpeeksi toimivana kauempaa kuin mitä tämä nykyinen on toiminut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Viisas kyllä ostaa uuden sähköauton rahoituksella kun niissä on niin pieni korko. Saa halvemmalla kun sen parin tonnin auton käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas kyllä ostaa uuden sähköauton rahoituksella kun niissä on niin pieni korko. Saa halvemmalla kun sen parin tonnin auton käteisellä.
Älä viitsi olla typerä.
Ap
Jos apple on loppu 7-vuotiaana, niin kannattaa kyllä jatkossa ostaa jotain parempia koneita.
Itse laitoin opintolainan aikanaan tietokoneeseen, silloin kun tietokoneet maksoi koko lukuvuoden lainan verran :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan laita päinvastoin. Maksoin edellisestä autosta parisen tonnia ja se kesti käytössä melkein 10 vuotta. Tästä nykyisestä läppäristä maksoin 1700€ aikoinaan ja alkaa olla akku finaalissa ja tähän ei saa ladattua uudempia versioita ohjelmista mitä tarvitsen opiskeluissa. Jossakin kohtaa lopettaa kokonaan toimintansa nuo ohjelmat. Eli millähän logiikalla kannattaisi laittaa läppäriin pari tonnia, kun ei se kuitenkaan kestä tarpeeksi toimivana kauempaa kuin mitä tämä nykyinen on toiminut?
Ap
Se selviää sinulle viimeistään kolmen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Jos apple on loppu 7-vuotiaana, niin kannattaa kyllä jatkossa ostaa jotain parempia koneita.
Itse laitoin opintolainan aikanaan tietokoneeseen, silloin kun tietokoneet maksoi koko lukuvuoden lainan verran :)
Mikähän läppäri kestää muka kauemman kuin 7 vuotta?
Osta se läppäri ja pyydä että isä ostaa sulle halvan auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se selviää sinulle viimeistään kolmen vuoden kuluttua.
Ai mikä? Mitä sä nyt intät? Mä en muuta mieltäni. En osta mitään parin tonnin läppäriä ja sillä selvä. Lopeta jankutus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä mä aikuinen ihminen pyytäisin isääni ostamaan mulle auton??
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Isälläsi on varmaan varaa ostaa sinulle parin tonnin auto.
Minä annoin meidän pojalle meidän perheen vanhan auton kun vaihdettiin uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Isälläsi on varmaan varaa ostaa sinulle parin tonnin auto.
Minä annoin meidän pojalle meidän perheen vanhan auton kun vaihdettiin uuteen.
Ei hyvää päivää. No se on teidän asia! En todellakaan pyydä isääni ostamaan mulle autoa! Mä olen yli 40v ihminen joka ostaa itse autonsa.
Ap
Sinä kai se parhaiten tiedät riittävätkö rahasi ja voitko lainan maksaa takaisin.