Kuinka usein ilmoitat työpaikalle olevasi sairaana vaikka et ole.
Itse pidän kolme kertaa vuodessa pidennetyn viikonlopun eli ilmoitan olevani sairaana torstain ja perjantain.
Kommentit (103)
Nämä syyttä saikuttajat ovat syynä tähän: http://www.iltalehti.fi/terveys/201702242200076226_tr.shtml
Yrittäjiltä ei enää luottoa löydy. Kellään ei voi olla mitään pitämättömiä sairaslomapäiviä vuoden lopussa, koska niitä ei vuoden aikana kerry.
Työnantajat maksavat jo nyt aivan järkyttäviä summia vastikkeettomista päivistä ja lisää pitäisi saada. Kuuden minuutin kiky aiheuttaa puolen tunnin lusmuilun jne... Ei ole kyllä mitään järkeä tässä moraalittomassa touhussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä joka noudattaa Tessiä tämä ketju on ollut mielenkiintoista luettavaa...Valtaosa on aivan todella asiallisia, rehellisiä ihmisiä.
Mutta, mutta, mitä ovat "pitämättömät sairaslomapäivät vuoden lopussa"?
Miksi työnantajan pitää maksaa omasta kukkarostaan työntekijän "pidennetty viikonloppu, pidempää reissua" varten?
Useilla sopimusaloilla on 30 pvä vuosilomaa, 12-13 päivää Pekkasia sekä palkallisia arkipyhinä parhaimmillaan 7-8 pv/vuosi.
Eli työnantajien kustantamaa vapaata on vuodessa vähintään 49-52 päivää vuodessa eli
2,5 kk työntekijä on palkallisella vapaalla.Siihen esim. 5-30 työntekijän sairaslomat (aiheettomat) päälle niin ei ole ihme että monessa yrityksessä "kiristetään" ja ollaan ahtaalla?
Jokaisen etu on että yritys toimii, kulut eivät ole järjettömät ja palkat voidaan maksaa sekä paikat vähintään säilyttää?
Reiluinta olisi, kun jokaisella työntekijällä olisi sama määrä sairaslomapäiviä käytettävissä vuodessa. Määrän ylittyessä sairaslomapäivät olisivat palkattomia.
Sama määrä sairaslomapäiviä? Tottakai kaikki pitäisivät heille kuuluvat palkalliset pois sairaina tai terveinä, eli työnantajan olisi varauduttava maksamaan esim 10 hlö:lle 10pv muiden palkallisten vapaiden lisäksi. Aika suuri kustannus kun miettii.
Kerran olen ollut "laittomasti" sairauslomalla. Pitkä parisuhde oli päättynyt eroon edellisenä iltana siten, että olin saanut tietää puolison pettäneen. Ajoin perjantaiaamuna jo työpaikan parkkipaikalle asti, mutta totesin ettei työnteosta tule mitään valvotun yön ja kontrolloimattomien itkukohtausten vuoksi. Soitin työpaikan parkkipaikalta pomolle ja sanoin, että olen vatsataudissa. En siinä tilanteessa olisi jaksanut kenellekään ruveta mitään selittelemään, saati lähtemään hakemaan sairauslomatodistusta psyykkistä syistä. :/