Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein ilmoitat työpaikalle olevasi sairaana vaikka et ole.

Vierailija
23.02.2017 |

Itse pidän kolme kertaa vuodessa pidennetyn viikonlopun eli ilmoitan olevani sairaana torstain ja perjantain.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäjänä tarkkailen tälläisiä "tapasaikuttajia" kun jäävät kiinni niin työvuorolistassa alkaa vuorot vähentyä ja lopuksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt ja työntekijä saa kenkää.

Mulle Omnian sama onko työntekijä hyvä vai huono vai keskiverto mutta jos tapana on ottaa "pidennettyjä" viikonloppuja mun piikkiin ni se on kengänkuva perseeseen alta viikossa saa sitten sen jälkee olla pidennettyllä lomalla kuinka kauan haluaa!

Vierailija
82/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yrittäjänä tarkkailen tälläisiä "tapasaikuttajia" kun jäävät kiinni niin työvuorolistassa alkaa vuorot vähentyä ja lopuksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt ja työntekijä saa kenkää.

Mulle Omnian sama onko työntekijä hyvä vai huono vai keskiverto mutta jos tapana on ottaa "pidennettyjä" viikonloppuja mun piikkiin ni se on kengänkuva perseeseen alta viikossa saa sitten sen jälkee olla pidennettyllä lomalla kuinka kauan haluaa!

Nää tapasaikuttajat on vaan niin hitsin hanakoita lähtemään oikeuteen ;) Pari saikkupäivää vaan taas lisää, jotta on aikaa soitella liiton lakimihille.

Ei muuten mutta kun tuotannollisista ja taloudellista syistä kun annat kenkää huonolle, niin et hetkeen saa palkata kunnon tekijää tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sais sairauslomat olla palkattomia pois lukien työtapaturmista johtuvat.

On niin väärin,että työnantajalla ei ole mitään keinoa pistää näitä turhan saikuttajia pihalle vaan maksaa tyhjästä vuodesta toiseen.

Vierailija
84/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä duunissa oli pakko väliä pitää saikkupäivä kun ahdisti (pomo kiusasi) niin pahasti etten pystynyt lähtemään töihin.

Sairastuin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön ja edelleen ahdistaa mennä töihin. Se ympäristö ahdistaa. Olen siis edelleen samassa firmassa mutta eri osastolla.

Vierailija
85/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan. Ja mieluiten tekisin sairaanakin töitä, mutta joskus on pakko jäädä kotiin. Syy: kukaan ei tee mun töitä, eli jos olen poissa, pitää tehdä tuplasti töitä kun palaa takaisin. Sama juttu lomien suhteen, taas tehdään ennen ja jälkeen enemmän töitä. Työaikani ei muutenkaan meinaa riittää ja olen aina reilusti plussatunneilla.

Ihan vaan tiedoksi teille saikuttajille, jos jäätte kiinni siitä että olette sairaslomalla ettekä ole oikeasti sairaana, siitä voi saada varoituksen ja useamman varoituksen jälkeen potkut. Edellisessä työpaikassani näin kävi kun työntekijä ilmoitti olevansa kovassa kuumeessa ja flunssassa. Sattui paska tuuri kun toinen työkaveri, luvallisesti lomalla, sattui samalle laivareissulle. Käräytti kaverin ja varoitus tuli. Sen verran idiootti tyyppi, että teki vastaavanlaisen toisen kerran ja lopulta sai potkut.

Onko jossain määritelty mitä ihmisen pitää sairasloman aikana tehdä? Jos hän haluaa lähteä flunssaisena (tai "flunssaisena") laivalle niin miten työnantaja voi sen estää. Ei työnantaja omista työntekijöitään tai pysty määräämään mitä he työajan ulkopuolella tekevät.

Työnantajan oikeus rajoittuu siihen, että voi pyytää lääkärintodistuksen sairaslomasta.

Vierailija
86/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaanpa miehenä tähän kysymykseen: Työelämässä en sitä tee, mutta nuorena poikana armeijassa jokusen kerran movetin, jos oli leirejä tai marsseja tulossa. Movetus oli varusmiehillä yleistä aina leirien ja marssien aikaan, ja varusmiehet aina jakelivat toisilleen vinkkejä, että miten saada movea varuskuntasairaalasta sairaalan tädiltä tai sediltä.

Sen verran vähän palvelus kiinnosti, että movea tuli haettua aina silloin, kun ei napannut. Osa varusmiehistä oli ns. "kestomoveja", eli hakivat movea lähes kaikesta mahdollisesta pikkujutustakin. No, kestomovet eivät olleet oikein toisille varusmiehille niitä mieluisimpia palveluskavereita, kuten varmaan arvata saattaa. Osa oli vihaisiakin siitä, että noiden movettajien vuoksi muille kasaantuu enemmän hommia.

Tietämättömille tiedoksi että movetus tai move armeijassa on synonyymi saikutukselle työelämässä. Movetus tulee sanoista motivaatiovemppa, "suomennos" voisi olla vaikka motivaatiovapaustaistelija. Tätä tuskin on koskaan tutkittu, mutta osalla työelämän saikuttajista saattaa se saikutteluperinne lähteä liikkelle armeijan movettamisesta. Siellä kun nuoret kossit aina välillä viittä vaille jopa yllyttävät movettamaan ja jakavat avoimesti toisille vinkkejä, että miten sitä movea armeijassa saa, niin siitäpä onkin sitten samaan, niin tuotapa perinnettä onkin sitten hyvä jatkaa työelämässä.

Onhan niitä netissäkin lukuisia ketjuja armeijassa movettamisesta. Tuossa nyt vaikka pari, yhteensä lähes 30 sivua asiasta:

http://www.aamukampa.net/forum/viewtopic.php?t=2250

https://murobbs.muropaketti.com/threads/movettaminen.523622/

Nämä kolme viestiäpä noista ketjuista kiteyttävät asian hyvin:

"Movettaminen on säälittävää. Jengi ei tajua, että jälkeenpäin on mukava miettiä, kun on tehnyt jotain kunnolla. Voi olla ylpeä itsestään. Intin jälkeen samanlaisia fyysisiä haasteita on aika vähissä määrin."

Ja tämä viesti varsinkin. Movettajien takia armeijan lääkärit on oikeastikin sairaita kohtaan tylyjä:

"Juuri sinunkaltaisten takia intin lääkärit kyynistyy niin, että oikeasti sairaillekin annetaan lopulta vain buranaa kouraan. Koitahan nyt miehistyä, kun olisi mahdollisuus."

Sama yhteys sopii myös työelämään tuossa myös.

"Olisko kannattanu mennä sivariin jos ei intti kiinnosta."

Jep. Ja työelämässä voisi sellainen ihminen erota töistä tai vaihtaa työpaikkaa, jota ei työt kiinnosta.

Vierailija
87/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... En koskaan. Tosi moraalitonta toimintaa tuollainen. Tollaset ihmiset aiheuttaa sen, että työnantajat alkavat vaatia kaikilta sairauslomatodistuksen heti ekasta päivästä ja kunnon ihmiset kärsii sen sitten nahoissaan.

Vierailija
88/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne vasta hölmöjä ovat jotka sairaana menevät töihin.

Vierailija
89/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän jakautuvat karkeasti ottaen kolmeen luokkaan:

1.laiskat

2.juopot

3.työilmapiirin ahdistamat

4.muiden ongelmien ahdistamat

Kohta 3 on tässä melko merkittävä tekijä, ja tätä voisivat myös työnantajat ja ne "ahkerat" miettiä, jos ongelman korjaaminen oikeasti kiinnostaa (yleensähän näissä vain halutaan osoitella muita ihmisiä sormilla).

Vierailija
90/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Ja sairaslomalla olen joutunut olemaan todella paljon, siis ihan syystä. Minulla on krooninen perussairaus ja kun se päättää pahentua niin olen täysin työkyvytön... Hävettää olla näilläkään lääkärin määräämillä sairauslomilla. Saati sitten että pitäisin jotain hiivatin rokuliviikonloppuja.

Vierailija
91/103 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos loppuvuodesta on vielä pitämättä sairaslomapäiviä, niin pidän. On moraalisesti oikein, että kaikilla on yhtä paljon sairaslomapäiviä.

Vierailija
92/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos loppuvuodesta on vielä pitämättä sairaslomapäiviä, niin pidän. On moraalisesti oikein, että kaikilla on yhtä paljon sairaslomapäiviä.

Ei se ole oikein. Sairas on sairastanut ja sinä olet terveenä ns. omalla lomalla. Ihmettelen aina niitä ketkä sanovat sairastavista, että justhan sä lomalla olit. No onko se lomaa jos on esim.39 asteen kuumeessa? Voiko silloin käydä ystäviä tapaamassa,leffoissa, reissata? Sairastaminen ei ole lomailua.

Vierailija
93/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin mitä tahansa, että saisin olla terve. Terveys on tärkein asia sillä ei leikitä! Jatketaan töitä.

Vierailija
94/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Työni on sen luontoista ettei siihen voi palkata sijaista. Poissa ollessa työt siis kasaantuvat ja saan tehdä ne ihan itse palattuani. 

Olen siis sairaslomalla vain kun on pakko.

Vierailija
95/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni työyhteisö, ei pysty olemaan poissa, jouduin rintasyöpäleikkauksenkin jälkeen melkein heti töihin, vaikka pää ei oleisi kestännyt

Vierailija
96/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en koskaan. Jos laiskottaa niin voi pitää lääkärin kirjoittamaa saikkua.

Vierailija
97/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan. Työni on sen luontoista ettei siihen voi palkata sijaista. Poissa ollessa työt siis kasaantuvat ja saan tehdä ne ihan itse palattuani. 

Olen siis sairaslomalla vain kun on pakko.

Joo, sama. Kun työ perustuu vähän muuhunkin kuin läsnäoloon, niin eipä siitä työstä poisaolosta ole oikein muuta vaikutusta asiantuntijatyössä, kuin se että työt odottaa tekijäänsä kun palaa töihin.

Vierailija
98/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä joka noudattaa Tessiä tämä ketju on ollut mielenkiintoista luettavaa...Valtaosa on aivan todella asiallisia, rehellisiä ihmisiä.

Mutta, mutta, mitä ovat "pitämättömät sairaslomapäivät vuoden lopussa"?

Miksi työnantajan pitää maksaa omasta kukkarostaan työntekijän "pidennetty viikonloppu, pidempää reissua" varten?

Useilla sopimusaloilla on 30 pvä vuosilomaa, 12-13 päivää Pekkasia sekä palkallisia arkipyhinä parhaimmillaan 7-8 pv/vuosi.

Eli työnantajien kustantamaa vapaata on vuodessa vähintään 49-52 päivää vuodessa eli

2,5 kk työntekijä on palkallisella vapaalla.

Siihen esim. 5-30 työntekijän sairaslomat (aiheettomat) päälle niin ei ole ihme että monessa yrityksessä "kiristetään" ja ollaan ahtaalla?

Jokaisen etu on että yritys toimii, kulut eivät ole järjettömät ja palkat voidaan maksaa sekä paikat vähintään säilyttää?

Vierailija
99/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänä joka noudattaa Tessiä tämä ketju on ollut mielenkiintoista luettavaa...Valtaosa on aivan todella asiallisia, rehellisiä ihmisiä.

Mutta, mutta, mitä ovat "pitämättömät sairaslomapäivät vuoden lopussa"?

Miksi työnantajan pitää maksaa omasta kukkarostaan työntekijän "pidennetty viikonloppu, pidempää reissua" varten?

Useilla sopimusaloilla on 30 pvä vuosilomaa, 12-13 päivää Pekkasia sekä palkallisia arkipyhinä parhaimmillaan 7-8 pv/vuosi.

Eli työnantajien kustantamaa vapaata on vuodessa vähintään 49-52 päivää vuodessa eli

2,5 kk työntekijä on palkallisella vapaalla.

Siihen esim. 5-30 työntekijän sairaslomat (aiheettomat) päälle niin ei ole ihme että monessa yrityksessä "kiristetään" ja ollaan ahtaalla?

Jokaisen etu on että yritys toimii, kulut eivät ole järjettömät ja palkat voidaan maksaa sekä paikat vähintään säilyttää?

Reiluinta olisi, kun jokaisella työntekijällä olisi sama määrä sairaslomapäiviä käytettävissä vuodessa. Määrän ylittyessä sairaslomapäivät olisivat palkattomia.

Vierailija
100/103 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi koskaan joutunut sairauslomalle, töissä olen ollut 12 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi