Kuinka usein ilmoitat työpaikalle olevasi sairaana vaikka et ole.
Itse pidän kolme kertaa vuodessa pidennetyn viikonlopun eli ilmoitan olevani sairaana torstain ja perjantain.
Kommentit (103)
En ikinä.
Nämä sairaslomalusmut ovat yksi syy, miksi työntekijöiden etuja ja mm. työterveyshuollon palveluja karsitaan. Työntekijät Suomessa ovat muutenkin kalliita ja teidänlaisenne tulevat todella kalliiksi. En ole yrittäjä, jos sitä joku luulee, mutta osaan ajatella näköjään edes vähän laajemminnkuin moni teistä.
Ei ole ihme että ehdot kiristyvät ja sairaslomiin tulee omavastuut. Se on ihan oikein!!
Itse yrittäjänä maksan sairaslomastasi tupla palkan. Sairaana olevalle ja hänen tuuraajalleen. Eli sillä ON väliä oletko oikeasti sairas vai et! Mielestäsi on oikein varastaa työnantajaltasi rahaa?
Voin vain kuvitella kuinka peräänkuulutat oikeuksiasi työntekijänä ja työnantaja on mielestäsi riistäjä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten paljon olen oikeasti ollut sairaana. Jos olen ollut vain vähän tai en ollenkaan pitkään aikaan sairaana niin helposti saatan sopivan tilaisuuden tullen ottaa pari ylimääräistä sairaspäivää, jos haluan vaikka lähteä johonkin pidemmälle reissulle kuin normiviikonloppuna tms.
Suomalaiset hellittelevät mielellään ajatusta itsestään rehellisenä ja ahkerana kansana, vaikka osa suhtautuu "saikuttamiseen" ikään kuin ansaittuina lomapäivinä. Mikä ihmeen peruste tuo, että jos ei ole ollut riittävästi sairaana, voi ottaa pari ylimääräistä lomapäivää sairausloman muodossa, on töistä lintsaamiselle? Jos tarvitset ylimääräistä lomaa, pyydät palkatonta vapaata. Työnantaja maksaa tehdystä työstä, ja jos saikuttamisen vuoksi joudutaan maksamaan tyhjästä ja lisäksi ehkä palkkaamaan sijainen, jäävät nämä kulut lopulta työntekijöiden maksettaviksi.
No onhan se epäreilua että kahdelle ihmiselle maksetaan sama palkka joista toinen on töissä koko ajan ja toinen vähän väliä (oikeasti) sairaana? Minusta ei, jos olen aina töissä ja työkaverille sairaslomia vaan kertyy, niin miksi hänelle maksetaan saman verran kuin minulle.
Entä jos jatkuva sairastelu johtuu vaikka omista elintavoista, onko se yhtään hyväksyttävämpää kuin ottaa JOSKUS pari saikkupäivää terveenä jos ei ole ollut sairaana? Minä en näe mitään väärää siinä, että satunnaisesti saan pari ylimääräistä vapaapäivää kun olen pysynyt terveenä pitkään.
Mutta sinulla ei kuitenkaan ole pokkaa kysyä ylimääräsitä vapaapäivää työnantajaltasi. - Jos olisin pomosi ja olisin tietoinen siitä, että olet ollut pitkään töissä sairastelematta, niin saattaisin hyvinkin suostua vapaa-päivä pyyntöösi. - Toisaalta en usko, että kovinkaan moni on sairaana tahallaan; vaikka tämän keskustelun perusteella taidan näin sanoessani kuullostaa vähintäänkin hyväuskoiselta hölmöltä. Vaan on se silti itselleni hvvin vaikeaa ajatella, että joku oikeasti haluaa olla sairaana, ikäänkuin sairaana olevan asema olisi jokin kadehdittava ja tavoiteltava asema. Jos tällainen omankäden oikdeudella hankitut perusteettomat siarausloma(päivä)t ova yleisiäkin vuoden aikana, niin ehkä kannattaisi miettiä ja olla yhteydessä vaikka esimieheen, että voisiko työviihtyvyyttä kenties jotenkin parantaa.
En ole koskaan. En näe syytä moiseen
Myös muiden työntekijöiden toimet vaikuttavat, meillä on tiimissä henkilöitä jotka esim. jos eivät saa toivomiaan lomia ovat sitten surutta vaikka puoli kesää sairaslomalla... Muutenkin sairaslomapäiviä useampia kuussa näillä henkilöillä, ja jännästi aina alku- tai loppuviikolla niin että saa mukavasti pitkän viikonlopun.
Luohan tuo käytös huonoa ilmapiiriä kun osa tekee työt tunnollisesti eikä saikuta jatkuvasti. Inhottaa nuo ihmiset aivan todella syvästi, vaikuttaa muihin niin että uuvumme töihin koska ne on tehtävä vaikka osa on poissa. Yksi ihminen ollut nyt melkein 8 vko sairaslomalla kun löi polvensa kaatuessaan. Meillä on siisti toimistotyö, sähköpöydät ja satulatuolit normaalien tuolien lisäksi... Vaikea uskoa että sopivaa työasentoa ei löytyisi. Samaan aikaan onnettomuudessa jalkansa oikeasti hajottanut kollega käy töissä kepeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pidä ylimääräisiä sairaslomapäiviä? Pidättekö työstänne niin paljon? Pelkäättekö jäävänne kiinni?
APMikset varasta rahaa mummoilta? pidätkö tuntemattomista mummoista niin paljon? pelkäätkö mummoja?
Tuollaista lintsaamista ei voi kyllä verrata varastamiseen millään, sillä varastaminen tarkoittaa, että jotakin viedään pois luvatta fyysisesti tms. ja ei sieltä työpaikalta mitään fyysistä juttua tai muutakaan katoa, vaikka joku lintsaisi töistä.
En koskaan. Ensimmäinen syy: omatunto ja moraali ei salli. Toinen syy: Firman etu on myös oma etuni. Jos me työntekijät saikutetaan työnantajalta (eli firman tuloksesta) omaan nilkkaan se kuitenkin kalahtaa. Tätä syy-yhteyttä eivät kaikki tunnu tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut ilman syytä sairauslomalla. Olen töissä monesti sellaisessa kunnossa, että moni muu olisi varmasti ollut saikulla, mutta en ole vaivautunut, esim. kaksi kertaa noidannuolen vuoksi olisin voinut lomailla, mutta olen ollut töissä. Kyse ei ole siitä, että niin kovasti rakastaisin työtäni vaan saikun pitäminen teettää niin valtavasti hommia, että ei ihan pienestä viitsi. Viime vuonna olin yhden päivän mahataudin takia pois. Se kaataa mut aina petiin.
Sama juttu, mieluummin töihin raihnaisenakin, kun aloittaa aamulla se soittorumba. Ensin pomolle, sitten metsästät lääkärinaikaa, ei helppo homma jonottaa sitä. Sitten sinne lekuriin, taas soitto pomolle saikun kestosta. Saikkulapun toimitus työnantajalle.
Meillä ei sijaisia palkata, joten työkaverit tekevät sairastelijan työt. Siksi ei mitään feikkisaikkuja halua ottaa.
Ennen menin töihin vaikka pää kainalossa, mutta nykyisin jää sairastamaan , jos sairas olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme että ehdot kiristyvät ja sairaslomiin tulee omavastuut. Se on ihan oikein!!
Itse yrittäjänä maksan sairaslomastasi tupla palkan. Sairaana olevalle ja hänen tuuraajalleen. Eli sillä ON väliä oletko oikeasti sairas vai et! Mielestäsi on oikein varastaa työnantajaltasi rahaa?
Voin vain kuvitella kuinka peräänkuulutat oikeuksiasi työntekijänä ja työnantaja on mielestäsi riistäjä :)
Eihän se oikein ole, mutta silti se on pikkujuttu verrattuna siihen, kuinka paljon työnantajat riistävät rahaa alipalkatuilla töillä ja kaikilla mahdollisilla palkattomilla orjatöillä. Puhumattakaan työnantajapiireissä rehottavasta korruptiosta yms. Sinne korruptioon niitä valtion ja kansan maksamia rahoja vasta uppoaakin ja niin paljon, että siihen kulutukseen ei lähellekkään pääse edes kaikki tämän maan saikuttelijat yhteensä.
Joillakin myös lapset ovat aina sairaina. Ainakin 5 päivää kuussa. 'Prinsessa' tai 'pikkuinen'. Viekää lääkäriin ja tutkituttakaa mikä on vialla.
Olen joskus jatkanut ns. oikeaa sairaslomaa päivän pari pidempään, vaikka olisinkin jo periaatteessa ollut työkuntoinen. En muistaakseni ole ikinä muuten valehdellut sairastumista. Itse näen asian niin, että jos kerran pari vuodessa ottaa vähän omaa lomaa, niin en tuomitse. Toki riippuu hieman siitä, mikä työpaikka ja millaiset toimintatavat siellä on sairastapauksissa. Taloudellinen haitta työnantajalle on suhteellisen pieni ja tällainen työntekijän ylimääräinen lepohetki voi jopa parantaa töissä tulosta ja työtehokkuuta. Eli jos työt on hoidettu hyvin ja poissaoloista ei aiheudu kohtuutonta vaivaa muille työntekijöille, niin antaa mennä vaan!
Olen muutaman kerran ilmoittanut olevani vatsataudissa jos yöunet ovat jäänet todella vähiin lääkkeistä huolimatta. Eihän silloin ole työkunnossa, mutta kun ei uskalla todellistakaan syytä kertoa. Olen jäänyt muutaman kerran töihin esim. migreenissäkin. Pyrin minimoimaan sairaslomat koska voin joutua pitämään niitä hyvästä syystä. Jos niitä kertyy paljon niin se on aika varmaa että työsopimusta ei jatkettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pidä ylimääräisiä sairaslomapäiviä? Pidättekö työstänne niin paljon? Pelkäättekö jäävänne kiinni?
APMikset varasta rahaa mummoilta? pidätkö tuntemattomista mummoista niin paljon? pelkäätkö mummoja?
Tuollaista lintsaamista ei voi kyllä verrata varastamiseen millään, sillä varastaminen tarkoittaa, että jotakin viedään pois luvatta fyysisesti tms. ja ei sieltä työpaikalta mitään fyysistä juttua tai muutakaan katoa, vaikka joku lintsaisi töistä.
Aivan täysin rinnastettavissa varastamiseen! Etkö ymmärrä että joku maksaa palkkasi vaikka olet ilman todellista syytä poissa. Joku joutuu ehkä tekemään myös tuplaten töitä sinun lintsatessa. Varastat niin aikaa kuin rahaakin.
Vierailija kirjoitti:
En kertaakaan. Aikoinaan pidin, mutta en tajunnut olevani vakavasti masentunut. Ehkä muutaman kerran vuodessa silloin olin "flunssan" takia poissa, kun oli niin hirveä olo. Olisi pitänyt mennä työterveyteen, sillä olitilalla olisin ollut ihan perusteiden kanssa saikulla useammasta kuukaudesta puoleen vuoteen. En enää muista, miksi en mennyt. Ehkä häpesin ja syyllistin itseäni? Tein itku silmässä töitä väkipakolla, sillä masennus ei johtunut töistä, vaan käsittelemättömistä traumoista.
Nyt en ole ollut vuosiin kertaakaan poissa, edes sairauden takia. En nimittäin ole ollut niin sairas, ettenkö olisi voinut olla menemättä töihin. Työnantajani on ihana, joten en halua jättää häntä pulaan, ellen ole ihan kuoleman kielissä. Arvostan häntä todella paljon ja haluan omalta osaltani vaikuttaa siihen, että firmalla menisi hyvin.
Kuulosti mun kirjoitukselta. Töissä oli tosi rankkaa ja arki alkoi kaatua niskaan. En ollut ikinä pois töistä vaikka vähän flunssaa olikin. Jotkut työkaverit saikuttivat säännöllisesti ja se uuvutti minutkin. Sitten päätin että nyt munkin on oltava pari päivää kotona. Jälkikäteen tajusin et olin masentunut ja itkuherkkä ja mun olis pitänyt olla saikulla jo aiemmin. Olin uupunut ja oikeasti saikun tarpeessa. Nukuin nuo pari päivää ja sain hiukan järjestettyä pääkoppaa. Kävin terapeutilla juttelemassa ja työt alkoi taas maistua. Harmittaa kun omalla työpaikalla on näitä:musta tuntuu et mä oon tulos kipeeks tyyppejä ja ovat sitten seuraavana päivänä pois.
Onneksi tulospalkkioon vaikuttaa sairaslomat. Se on pieni ilo minulle, kun omalla työpaikalla on tapasairastajia. Kyllä sen pikkuhiljaa työkaverit oppii ennakoimaan kuka on oletettavasti seuraavana päivänä "sairaana". Tai viikonlopun jälkeen. Facebook on myös sellainen paljastava kaveri. Sieltä on paljastunut muutaman lusmun petos saikut. Yksi lusmu oli ennen pikkujoulua kipeänä, mutta ilmoitti tulevansa pikkujouluihin puolikuntoisena vaikka olikin vielä saikulla. Katsottiin työkavereiden kanssa kun tyyppi ryyppäsi ja rälläsi. Pomo ei sanonut mitään kun oli hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kertaakaan. Aikoinaan pidin, mutta en tajunnut olevani vakavasti masentunut. Ehkä muutaman kerran vuodessa silloin olin "flunssan" takia poissa, kun oli niin hirveä olo. Olisi pitänyt mennä työterveyteen, sillä olitilalla olisin ollut ihan perusteiden kanssa saikulla useammasta kuukaudesta puoleen vuoteen. En enää muista, miksi en mennyt. Ehkä häpesin ja syyllistin itseäni? Tein itku silmässä töitä väkipakolla, sillä masennus ei johtunut töistä, vaan käsittelemättömistä traumoista.
Nyt en ole ollut vuosiin kertaakaan poissa, edes sairauden takia. En nimittäin ole ollut niin sairas, ettenkö olisi voinut olla menemättä töihin. Työnantajani on ihana, joten en halua jättää häntä pulaan, ellen ole ihan kuoleman kielissä. Arvostan häntä todella paljon ja haluan omalta osaltani vaikuttaa siihen, että firmalla menisi hyvin.
Kuulosti mun kirjoitukselta. Töissä oli tosi rankkaa ja arki alkoi kaatua niskaan. En ollut ikinä pois töistä vaikka vähän flunssaa olikin. Jotkut työkaverit saikuttivat säännöllisesti ja se uuvutti minutkin. Sitten päätin että nyt munkin on oltava pari päivää kotona. Jälkikäteen tajusin et olin masentunut ja itkuherkkä ja mun olis pitänyt olla saikulla jo aiemmin. Olin uupunut ja oikeasti saikun tarpeessa. Nukuin nuo pari päivää ja sain hiukan järjestettyä pääkoppaa. Kävin terapeutilla juttelemassa ja työt alkoi taas maistua. Harmittaa kun omalla työpaikalla on näitä:musta tuntuu et mä oon tulos kipeeks tyyppejä ja ovat sitten seuraavana päivänä pois.
Näin, tässä harvinaisen hyvä esimerkki mitä turhaan saikuttajat saa aikaan. Jatkakaa samaan malliin niin kohta ei ole enää kenelläkään töitä. Hyvät ja rehelliset uupuu ja työnantajat menettävät uskonsa, edut karsitaan jne... Mutta kun minusta siinä ei ole mitään väärää ja minä ansaitsee ylimääräisiä vapaita, minä, minä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan täysin rinnastettavissa varastamiseen! Etkö ymmärrä että joku maksaa palkkasi vaikka olet ilman todellista syytä poissa. Joku joutuu ehkä tekemään myös tuplaten töitä sinun lintsatessa. Varastat niin aikaa kuin rahaakin.
En sanonut, että se olisi oikein, mutta ei se ole siltikään myöskään rinnastettavissa varastamiseen. Eikä aikaa voi edes varastaa, kun sama työaika siellä työpaikalla silloin juoksee, olipa jokin henkilö siellä paikalla tai ei. Ja jos joutuu ekstrahommia tekemään, niin sitten joko jättää ne hommat tekemättä tai sitten pyytää niistä hommista ekstrapalkkaa. Niin minä ainakin olen tehnyt. Meillä oli enemmälti sairastapauksia kerran työpaikalla, joko aiheellisia tai aiheettomia, en tiedä. Minua soitettiin töihin, mutta ei huvittanut mennä, koska oli minun kovalla työrupeamallani ansaitsemani vapaat silloin menossa. Sanoin, että muuten kyllä tulisin, mutta kun en ole paikkakunnalla juuri nyt, vaan kauempana reissussa, vaikka se ei pitänyt paikkaansa. Sen jälkeen jatkoin vapaitani siitä, mihin ennen soittoa olin jäänyt ja laitoin puhelimen varotoimena kokonaan kiinni. :)
Keskimäärin pari kertaa kuussa.