Kuinka usein ilmoitat työpaikalle olevasi sairaana vaikka et ole.
Itse pidän kolme kertaa vuodessa pidennetyn viikonlopun eli ilmoitan olevani sairaana torstain ja perjantain.
Kommentit (103)
Meillä vaaditaan jokaiseen sairaspoissaoloon lääkärintodistus. Ei tule ilmoiteltua poissaoloja turhaan. En sitä tekisi muutenkaan, koska se on typerää ja lapsellista vastuun pakoilua.
En koskaan
Juu lähdin sieltä mistä muutkin duunarit tässä firmassa mutta nyt mulla on ihan kiva ja kiinnostava duuni ja kuuden tonnin kk palkka
En koskaan. Mutta en tee joka päivä töitä 100% teholla.
Viimeksi joskus vuonna 1992, kun olin töissä ravintolassa. On ne baarin asiakkaat vaan niin paskoja, ettei niitä saikuttamatta kestä.
Nykyisessä työssä tuollaista ei kannata tehdä, koska se kolahtaa omaan nilkkaan. Saikun jälkeen joutuu tekemään hiki hatussa poissaolon aikana kertyneet työt.
Ap ja muut lintsaajat: Ottakaa suosiolla lopputili ja antakaa paikkanne oikeasti motivoituneelle työttömälle, joka ei turhaan ole pois. Täällä esimerkiksi yksi tuollainen työtön. Vapautuneet paikat voi ilmoittaa vastauksena tähän viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pidä ylimääräisiä sairaslomapäiviä? Pidättekö työstänne niin paljon? Pelkäättekö jäävänne kiinni?
APMikset varasta rahaa mummoilta? pidätkö tuntemattomista mummoista niin paljon? pelkäätkö mummoja?
Tuollaista lintsaamista ei voi kyllä verrata varastamiseen millään, sillä varastaminen tarkoittaa, että jotakin viedään pois luvatta fyysisesti tms. ja ei sieltä työpaikalta mitään fyysistä juttua tai muutakaan katoa, vaikka joku lintsaisi töistä.
Aivan täysin rinnastettavissa varastamiseen! Etkö ymmärrä että joku maksaa palkkasi vaikka olet ilman todellista syytä poissa. Joku joutuu ehkä tekemään myös tuplaten töitä sinun lintsatessa. Varastat niin aikaa kuin rahaakin.
En sanonut, että se olisi oikein, mutta ei se ole siltikään myöskään rinnastettavissa varastamiseen. Eikä aikaa voi edes varastaa, kun sama työaika siellä työpaikalla silloin juoksee, olipa jokin henkilö siellä paikalla tai ei. Ja jos joutuu ekstrahommia tekemään, niin sitten joko jättää ne hommat tekemättä tai sitten pyytää niistä hommista ekstrapalkkaa. Niin minä ainakin olen tehnyt. Meillä oli enemmälti sairastapauksia kerran työpaikalla, joko aiheellisia tai aiheettomia, en tiedä. Minua soitettiin töihin, mutta ei huvittanut mennä, koska oli minun kovalla työrupeamallani ansaitsemani vapaat silloin menossa. Sanoin, että muuten kyllä tulisin, mutta kun en ole paikkakunnalla juuri nyt, vaan kauempana reissussa, vaikka se ei pitänyt paikkaansa. Sen jälkeen jatkoin vapaitani siitä, mihin ennen soittoa olin jäänyt ja laitoin puhelimen varotoimena kokonaan kiinni. :)
Sivuutit kokonaan sen että varastat rahaa! Työntajan pitäisi vielä maksaa extrapalkkaakin sinun töitä paikkaavalle. On kyllä onni että et työskentele minun yrityksessäni. Aivan pöyristyttävän yksinkertainen on ajatusmaailmasi ja oman edun tavoittelusi muiden kustannuksella.
En koskaan. Ja mieluiten tekisin sairaanakin töitä, mutta joskus on pakko jäädä kotiin. Syy: kukaan ei tee mun töitä, eli jos olen poissa, pitää tehdä tuplasti töitä kun palaa takaisin. Sama juttu lomien suhteen, taas tehdään ennen ja jälkeen enemmän töitä. Työaikani ei muutenkaan meinaa riittää ja olen aina reilusti plussatunneilla.
Ihan vaan tiedoksi teille saikuttajille, jos jäätte kiinni siitä että olette sairaslomalla ettekä ole oikeasti sairaana, siitä voi saada varoituksen ja useamman varoituksen jälkeen potkut. Edellisessä työpaikassani näin kävi kun työntekijä ilmoitti olevansa kovassa kuumeessa ja flunssassa. Sattui paska tuuri kun toinen työkaveri, luvallisesti lomalla, sattui samalle laivareissulle. Käräytti kaverin ja varoitus tuli. Sen verran idiootti tyyppi, että teki vastaavanlaisen toisen kerran ja lopulta sai potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette pidä ylimääräisiä sairaslomapäiviä? Pidättekö työstänne niin paljon? Pelkäättekö jäävänne kiinni?
APMikset varasta rahaa mummoilta? pidätkö tuntemattomista mummoista niin paljon? pelkäätkö mummoja?
Tuollaista lintsaamista ei voi kyllä verrata varastamiseen millään, sillä varastaminen tarkoittaa, että jotakin viedään pois luvatta fyysisesti tms. ja ei sieltä työpaikalta mitään fyysistä juttua tai muutakaan katoa, vaikka joku lintsaisi töistä.
Aivan täysin rinnastettavissa varastamiseen! Etkö ymmärrä että joku maksaa palkkasi vaikka olet ilman todellista syytä poissa. Joku joutuu ehkä tekemään myös tuplaten töitä sinun lintsatessa. Varastat niin aikaa kuin rahaakin.
En sanonut, että se olisi oikein, mutta ei se ole siltikään myöskään rinnastettavissa varastamiseen. Eikä aikaa voi edes varastaa, kun sama työaika siellä työpaikalla silloin juoksee, olipa jokin henkilö siellä paikalla tai ei. Ja jos joutuu ekstrahommia tekemään, niin sitten joko jättää ne hommat tekemättä tai sitten pyytää niistä hommista ekstrapalkkaa. Niin minä ainakin olen tehnyt. Meillä oli enemmälti sairastapauksia kerran työpaikalla, joko aiheellisia tai aiheettomia, en tiedä. Minua soitettiin töihin, mutta ei huvittanut mennä, koska oli minun kovalla työrupeamallani ansaitsemani vapaat silloin menossa. Sanoin, että muuten kyllä tulisin, mutta kun en ole paikkakunnalla juuri nyt, vaan kauempana reissussa, vaikka se ei pitänyt paikkaansa. Sen jälkeen jatkoin vapaitani siitä, mihin ennen soittoa olin jäänyt ja laitoin puhelimen varotoimena kokonaan kiinni. :)
Sivuutit kokonaan sen että varastat rahaa! Työntajan pitäisi vielä maksaa extrapalkkaakin sinun töitä paikkaavalle. On kyllä onni että et työskentele minun yrityksessäni. Aivan pöyristyttävän yksinkertainen on ajatusmaailmasi ja oman edun tavoittelusi muiden kustannuksella.
Mutta eipä se ole varastamista, jos ei saikku on palkaton. Olematonta kun ei voi varastaa. Sinä voit toki yritää Nobelia tavoitella siitä, miten palkaton saikku on varastamista. Palkaton saikku kun voi olla työnantajalle jopa säästämistä, jos työntekijän tuottavuus on heikko. Lisäksi se oman edun tavoittelu on työnantajilla vielä suurempaa ja sitoo siihen moninkertaisen ryhmän ihmisiä kuin mitä se voi kenelläkään työntekijällä konsanaan olla.
Enkä itse mene koskaan paikkaamaan toisten saikkuja jos itse olen silloin vapailla tai lomilla. Tähän mennessä on joka kerta "en ole maisemissa" selitys ja puhelin pitäminen kiinni tai vapaiden ja lomien ajaksi työpaikan numeron laittaminen estolistalle auttanut. Kyllä se työpaikka siellä sen aikaa pärjää, että henkilöt tervehtyvät ja töihin tulevat. :)
Varastamista tuo on. Itse en moista harrasta. Omatunto ei sallisi. Ja ap:n kaltaisten takia oikeasti sairaiden yllekin lankeaa epäilys, turhaan.
Älkää silti sairaana tulko töihin. Sekin pännii, kun tullaan pärskimään ja tartuttamaan muita.
Itse en ole ollut koskaan sairauslomalla nykyisestä työpaikasta (7 vuotta ollut).
Meitä on noin 40 samassa työpaikassa samalla osastolla ja kaikilla muilla on ollut tänä aikana sairauslomia, keskimäärin kai noin 5 sairauslomapäivää vuodessa.
Nyt tarvitsisin yhden arkipäivän vapaaksi ja olen kysellyt, ei onnistu. Ei onnistu myöskään palkaton vapaa. Alan kyllä oikeasti harkita sitä, että pitäisi sairauslomapäivän. Jos olisin tämän 7 vuoden aikana sairastanut kuten keskivertotyöntekijä meillä, niin olisin ollut noin 35 työpäivää (yli 1,5 kk) pois töistä.
Ei tunnu kovin oikeudenmukaiselta, että yhden vapaapäivän saaminen (työtunnit pitäisi siis tehdä tottakai etukäteen/jälkikäteen) on niin vaikeaa.
Satunnaisesti saatan pitää ns. saikkua eli teen puolet päivästä kotoa. Kärsin vaikeasta unettomuudesta ja persoonallisuushäiriöstä, joka oireilee välillä ahdistuneisuutena etenkin, jos unet jää väliin. Tilalleni ei tule sijaista, eikä kukaan muukaan hoida hommiani, eli teen sitten vaikka viikonloppuna jos on rästejä ja mahdollisiin palavereihin osallistun kotoa käsin. Pomoni tietää unettomuudesta ja on asian kanssa ok, kunhan hoidan hommani.
Ihanne olisi, että voisin tehdä osan viikosta oikeasti etätyötä ja näin olikin ennen. Tällä hetkellä ei valitettavasti onnistu, mutta haaveilen siirtyväni joko 4-päiväiseen työviikkoon tai osaksi etätyöhön.
Ja rakastan työtäni, sain juuri ylennyksen ja olen muutenkin pidetty työpaikallani. Tää on ainoa keino, että jaksan, toinen vaihtoehto olisi pitkä sairasloma tai työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä se ole varastamista, jos ei saikku on palkaton. Olematonta kun ei voi varastaa. Sinä voit toki yritää Nobelia tavoitella siitä, miten palkaton saikku on varastamista. Palkaton saikku kun voi olla työnantajalle jopa säästämistä, jos työntekijän tuottavuus on heikko. Lisäksi se oman edun tavoittelu on työnantajilla vielä suurempaa ja sitoo siihen moninkertaisen ryhmän ihmisiä kuin mitä se voi kenelläkään työntekijällä konsanaan olla.
Enkä itse mene koskaan paikkaamaan toisten saikkuja jos itse olen silloin vapailla tai lomilla. Tähän mennessä on joka kerta "en ole maisemissa" selitys ja puhelin pitäminen kiinni tai vapaiden ja lomien ajaksi työpaikan numeron laittaminen estolistalle auttanut. Kyllä se työpaikka siellä sen aikaa pärjää, että henkilöt tervehtyvät ja töihin tulevat. :)
Asiaa lievantää hieman se että saikutat/lintsaat palkatta, mutta miksi et vain pyydä palkatonta? Jos koet työnantajasi siitä hyötyvän, niin tuskinpa hänellä on mitään sitä vastaankaan :)
Tunnustat itsekin olevasi tuottamaton ja yleensä juuri näiden ihmisten (tuottamattomien ja lintsaavien) suusta kuulee nuo ponnekkaimmat mielipiteet siitä miten yritys joka ylipäätään on hänet palkannut on riistäjä ja ansaitseekin tulla kusetetuksi.
Voi kuinka moni oliskaan onnellinen kun irtisanoisit itsesi, jotta saisi paikkasi ja palkkasi. Et vain taida ymmärtää että työnantajasi maksaa sinulle toimeetulosi ja jopa kehtaa vaatia siitä työpanosta vastineeksi. On se kyllä ahne, lähde nyt hyvä ihminen, ennen kuin ennättää käyttämään sinua vielä räikeämmin hyväkseen :D
Vastaanpa miehenä tähän kysymykseen: Työelämässä en sitä tee, mutta nuorena poikana armeijassa jokusen kerran movetin, jos oli leirejä tai marsseja tulossa. Movetus oli varusmiehillä yleistä aina leirien ja marssien aikaan, ja varusmiehet aina jakelivat toisilleen vinkkejä, että miten saada movea varuskuntasairaalasta sairaalan tädiltä tai sediltä.
Sen verran vähän palvelus kiinnosti, että movea tuli haettua aina silloin, kun ei napannut. Osa varusmiehistä oli ns. "kestomoveja", eli hakivat movea lähes kaikesta mahdollisesta pikkujutustakin. No, kestomovet eivät olleet oikein toisille varusmiehille niitä mieluisimpia palveluskavereita, kuten varmaan arvata saattaa. Osa oli vihaisiakin siitä, että noiden movettajien vuoksi muille kasaantuu enemmän hommia.
Tietämättömille tiedoksi että movetus tai move armeijassa on synonyymi saikutukselle työelämässä. Movetus tulee sanoista motivaatiovemppa, "suomennos" voisi olla vaikka motivaatiovapaustaistelija. Tätä tuskin on koskaan tutkittu, mutta osalla työelämän saikuttajista saattaa se saikutteluperinne lähteä liikkelle armeijan movettamisesta. Siellä kun nuoret kossit aina välillä viittä vaille jopa yllyttävät movettamaan ja jakavat avoimesti toisille vinkkejä, että miten sitä movea armeijassa saa, niin siitäpä onkin sitten samaan, niin tuotapa perinnettä onkin sitten hyvä jatkaa työelämässä.
En koskaan.
Ensinnäkin se on moraalitonta. Toisekseen olen rehellinen ihminen, en valehtele enkä huijaa.
Lisäksi en halua, että työkaverini joutuvat hoitamaan minunkin työni. Enkä halua myöskään esimiehelleni/työnantajalle hankaluuksia lintsaamisen vuoksi.
Aplle: sinä myyt työpanoksesi työnantajalle ja hän maksaa siitä sovitun summan. Kyllä sinä varastat työnantajalta.
Turhat selitykset sikseen.
Yhden ainoan kerran olen ollut ja silloinkin vain kaksi päivää pois. Tosin olin ns. henkisesti sairas.
Sain tietää samana päivänä ensin olevani raskaana ja ennen, kun ehdin kertoa tästä miehelle, tämä tunnusti pettäneensä edeltävänä viikonloppuna.
Järkytyksestä en pystynyt nukkumaan (itkin koko yön) ja aamulla olin niin lamaantunut, että oli pakko soittaa töihin olevani kuumeessa. Huono omatunto tuosta jäi vaikka toisaalta en kyllä olisi ollut työkykyinen.
En koskaan, mutta joskus tulen kipeänä töihin. En välitä vaikka muut saisivat tartunnan, vaikka se tulee takuulla kalliimmaksi työnantajalle kuin ap:n saikkupäivät. Mutta jos ei ta älyä kohtuullistaa työtaakkaa, niin ei voi mitään.
Miten minusta ap tuntuu että et ole ihan perillä työpaikkasi käytännöistä, millä perusteella teillä sairaslomat ovat palkattomia?
Teillä paikataan kuitenkin toisten saikut. Itse et toki koskaan ole käytettävissä, mutta mieluusti pidät aiheettomia saikkuja ja odotat että joku muu paikkaa ja työnantaja maksaa hänelle sen extrapalkkana.
Mikä ala sallii tällaisen käytännön?
-Lisäksi se oman edun tavoittelu on työnantajilla vielä suurempaa ja sitoo siihen moninkertaisen ryhmän ihmisiä kuin mitä se voi kenelläkään työntekijällä konsanaan olla-
Tottakai yritykset on perustettu omistajiensa eduksi, miksi sitten? Hyväntekeväisyyden vuoksiko? Moni yrittäjä ponnistaa aika pienestää liikkeelle ja tekee töitä (ainakin yrityksen alkumetreillä) monin verroin työntekijöihinsä nähden, mutta tämä ei sinua kiinnosta. Jos työnantaja jotain voittoa sitten yrityksestään saa, on hän milestäsi pahimman luokan oman edun tavoittelija ja sinusta on epäreulua että hän hyötyy sinun työpanoksestasi? Hän kuitenkin maksaa sinulle palkan, jonka olette työhön tulessasi sopineet.
Mikäki koet työnantajan olevan niin paljon paremmassa osassa, niin miksi et itse ole perustanut yritystä ja työllistä itse kaltaisiasi työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
AP
Koska jos haluan pitää vapaata niin ilmoitan pomolle että pidän vapaata.
Miksi kukaan itseään arvostava ihminen on alipalkatussa työssä tai palkatta? Ymmärrän että harjoittelijoita voi pitää palkatta kun he eivät yrityksille mitään tuota, opastus taas maksaa kun työntekijä ei myöskään tuota otettaessa tätä harjoittelijaa. Mutta alipalkatussa työssä ihminen on ihan omasta tahdostaan.
Monella vain tuppaa olemaan ihme käsitys tuosta palkasta... Jos työntekijä ei tuota, ei palkka tietenkään kummoinen voi olla.