En saa nähdä lapsenlastani ilman miniää
Ensimmäinen lapsenlapseni syntyi viime huhtikuussa ja on jo siis 10 kk vanha. Poikani perheineen asuu muutaman sadan kilometrin päässä, joten viikottain emme näe mutta kuitenkin kohtuullisen useasti olosuhteisiin nähden.
Alussa totta kai miniä oli jatluvasti vauva rinnallaan, mikä ihan ymmärrettävää mutta nyt laosi syö jo kiinteää ruokaa pääsääntöisesti ja ei enää tarvitse häntä jatkuvasti kannella kun hän itse konttaa menemään.
Mutta edelleen miniä vahtii pienokaistaan kuin haukka, kun olen kylässä. Ei anna minun itsenäisesti vaihtaa vaippaa, eikä syöttää. Jos kysyn, että haluaisiko äiti hieman vapaa-aikaa et voisin käydä vaunulenkillä niin hän haluaa vain mukaan. Laskin etten kertaakaan ole saanut olla yksin edes pientä hetkeä lapsenlapseni kanssa.
Puhelin miniän kuulleen lapsenlapselleni et kyl mummi sut sitten vie kahdestaan mökille kalastamaan kun oot vähän isompi tyttö niin miniä heti siihen sanoi että äiti tulee tietenkin mukaan myös.
Onko muilla tällaisia haukkoja miniöinään?
Itse olen antanut poikani isovanhempien ihan kahdenkeskenkin hoitaa häntä kun oli vielä vauva ja paljon viettivät aikaa poika ja isovanhemmat ilman minua tai miestä.
Onko tämä vaan joku uusi äitien trendi?
Kommentit (402)
Sama trendi oli minulla jo vuonna 1993. Hyvin toimi, mummi ei vaatinut lapsenlasta itselleen vaan hyvässä sovussa yhdessä hoidettiin. MInä olin aina paikalla ja mummi sai "rusinat pullasta" eli paljon hyviä hetkiä vailla vastuuta. Lapset oppivat, että mummi on kiva henkilö, joka on vähän lepsumpi kuin äiti, mutta en kieltänyt mummin ihan järkeviä tekemisiä, vaikka poikkesivat omistani. Lapset oppivat, että eri sukupolvet voivat olla sovussa yhdessä.
Vai että haukka. Olet tuntematon ihminen ja kuka sinuun luottaisi, varsinkin kun jo nyt alat kehittämään kaikkea mitä teet lapsen kanssa vaikka et ole asiasta puhunut vanhempien kanssa. Hyvä vaan ettei päästä ainokaistaan jonkun hörhömummon kanssa heti kaksistaan kalaan. Luottamus pitää ansaita, ei sitä saa automaattisesti niin kuin mummi tittelin
Vaikka sinä lykkäsit lapsesi hoitoon mahdollisimman paljon, niin ei muiden tarvitse. Jotkut meistä haluavat kasvattaa lapsensa ITSE.
Itse olen kuten miniäsi.
En luota anoppiini pätkääkään ja en tule koskaan antamaan lastani hänen armoilleen ilman mun läsnäoloa.
Anoppi esimerkiksi raskausaikana lähetti kirjeen mulle ja miehelleni, jossa toivoi ettei meille tätä lasta suoda ja että heti kun se keskenmeno tapahtuu niin pitäisi erota ja etsiä uudet puolisot.
Tällainen olisi satuttavaa kenelle tahansa, mutta erityisen satuttavaa se oli avioparille joka oli kärsinyt lapsettomuudesta jo viisi vuotta ja vihdoinkin onnellisesti mutta pelokkaasti raskaana.
Usein ei tekis mieli edes antaa anopin tavata lastenlastaan ollenkaan.
Kerropa, miksi sinun pitäisi olla kaksistaan lapsenlapsen kanssa? Sinulla oli oma lapsi jonka kanssa olet voinut olla kaksistaan, mutta taisit laittaa hänet hoitoon aina kun voit. Älä nyt yritä ottaa takaisin menetettyä aikaa jonkun toisen lapsen kanssa.
No sinä olet omat lapsesi kasvattanut haluamallasi tavalla, muiden lapsien kasvatukseen et voi puuttua. Jos miniäsi ei halua antaa lastaan hoitoon sinulle, niin eihän sinulla siihen mitään nokan koputtamista ole. Ikävää ehkä sinun kannaltasi mutta sanavaltaa sinulla tässä ei ole vaikka kuinka asiasta palstalla narisisit tai nakkelisit niskojasi miniälle.
Nimittelet miniääsi, lapsenlapsesi äitiä haukaksi. Tuo nyt osoittaa kyllä jo jotakin mummista. Onneksi et ole anoppini.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuten miniäsi.
En luota anoppiini pätkääkään ja en tule koskaan antamaan lastani hänen armoilleen ilman mun läsnäoloa.Anoppi esimerkiksi raskausaikana lähetti kirjeen mulle ja miehelleni, jossa toivoi ettei meille tätä lasta suoda ja että heti kun se keskenmeno tapahtuu niin pitäisi erota ja etsiä uudet puolisot.
Tällainen olisi satuttavaa kenelle tahansa, mutta erityisen satuttavaa se oli avioparille joka oli kärsinyt lapsettomuudesta jo viisi vuotta ja vihdoinkin onnellisesti mutta pelokkaasti raskaana.
Usein ei tekis mieli edes antaa anopin tavata lastenlastaan ollenkaan.
Miksi annat? Minä katkaisin välit omaan äitiini kun toistuvasti täytti diabeetikkolapseni mahan makealla. Ei kaikkiin voi luottaa vaikka olisi sukua.
Hölmö mummo. Kyllä sun aika vielä tulee, lapsenvahdiksi kelpaat kyllä muutaman vuoden päästä, odota. Anna nuoren äidin olla rauhassa äiti, lapsi on hänen ykkösasiansa nyt ja niin kuuluukin olla. Lapsi ei ole sinun lapsesi. Anoppini oli samanlainen kuin sinä ja vasta jälkikäteen ymmärsin miten väärin hän toimi, välillä ihan "varasti" lapsen itselleen vaunuilla ja muutenkin. Ei ollut oikein.
Vierailija kirjoitti:
Nimittelet miniääsi, lapsenlapsesi äitiä haukaksi. Tuo nyt osoittaa kyllä jo jotakin mummista. Onneksi et ole anoppini.
Oma ex-anoppini oli tuollainen ja hän nimitti itseään suvun matriarkaks. Hän oli tottunut määräileen kaikkia, mutta miksi hemmetissä minun olisi pitänyt totella vaikka hänen poikansa oli minua kerran sutaissut. Ei olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö mummo. Kyllä sun aika vielä tulee, lapsenvahdiksi kelpaat kyllä muutaman vuoden päästä, odota. Anna nuoren äidin olla rauhassa äiti, lapsi on hänen ykkösasiansa nyt ja niin kuuluukin olla. Lapsi ei ole sinun lapsesi. Anoppini oli samanlainen kuin sinä ja vasta jälkikäteen ymmärsin miten väärin hän toimi, välillä ihan "varasti" lapsen itselleen vaunuilla ja muutenkin. Ei ollut oikein.
Jos lapseni mummo "varastaisi" lapseni koskaan, niin kaikki raivo mitä minusta löytyy niin kaatuisi hänen päällensä. Ottaisi minulle kaiken tärkeimmän asian ilman lupaa? Tuhoaisin hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vai että haukka. Olet tuntematon ihminen ja kuka sinuun luottaisi, varsinkin kun jo nyt alat kehittämään kaikkea mitä teet lapsen kanssa vaikka et ole asiasta puhunut vanhempien kanssa. Hyvä vaan ettei päästä ainokaistaan jonkun hörhömummon kanssa heti kaksistaan kalaan. Luottamus pitää ansaita, ei sitä saa automaattisesti niin kuin mummi tittelin
Siis tämä ei voi olla todellista! Aviopuolison äiti on "tuntematon ihminen", johon ei voi luottaa? "Kehittää kaikenlaista puhumatta vanhempien kanssa" ja "Heti kaksistaan kalaan" , kun puhutaan asiasta, joka toteutuu ehkä viiden- kuuden vuoden päästä! "Hörhömummo" kun puhelee 10 kk ikäisen lapsen kanssa?
Onneksi omat poikani ovat valinneet ihan täyspäiset puolisot.
Vierailija kirjoitti:
Äitinikin puheli sukulaisille että odotetaan vaan kun tarvitsevat lapsenvahtia, mutta ei olla tarvittu ja jos tarvitaan niin se ei tulekoskaan olemaan hän.
Nro9
On kyllä outoa tämä äitien ripustautuminen lapsiinsa
En hauku miniääni haukaksi vaan hänen käytös on haukkamaista, kun ei voi edes sekunniksi jättää lasta mummin kanssa.
Poikani on töissä usein kun päiväsaikaan nähdään minä, miniä ja vauva. Minusta se on vallan omituista että miniä ottaa vauvan jopa vessareissulle mukaan!
Minä en mitään suuria suunnitelmia ole tehnyt, kunhan vaan puhelin niitä näitä ja sanoin sen mökkijutun. Ja siitäkin sanoin että sitten kun tyttö on isompi. Ihan semmosta mummohöpinää.
Ja miksi haluaisin kahdenkeskistä aikaa pojantyttäreni kanssa? Että oppisin hänet tuntemaan ja että meidän suhteesta tulisi hyvä ja positiivinen. En koe voivani olla 100%sti mummi jos miniä jatkuvasti valvoo vieressä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä ei voi olla todellista! Aviopuolison äiti on "tuntematon ihminen", johon ei voi luottaa? "Kehittää kaikenlaista puhumatta vanhempien kanssa" ja "Heti kaksistaan kalaan" , kun puhutaan asiasta, joka toteutuu ehkä viiden- kuuden vuoden päästä! "Hörhömummo" kun puhelee 10 kk ikäisen lapsen kanssa?
Onneksi omat poikani ovat valinneet ihan täyspäiset puolisot.
On ihan eri asia jos on tuntenut anopin kauan. Mutta eikö ap muka heti kuvitellut vievänsä lapsenlapsen kalaan joskus vaikka siihen tosiaan on kuusi vuotta aikaa? Suunnitteli jo kuuden vuoden päähän toisen lapsen elämää, vaikka ei pakolla kuulu siihen enää vuosien päästä jos jatkaa sekomummoiluaan.
Onpa taas jos jonkilaista vuodatusta HAUKKAminiöiltä tässäkin ketjussa. Onko teistä tosiaan tavattoman epätavallista, että lapsi viettäisi joskus päiviäkin isovanhempiensa kanssa? Jos lapsi vanhempana haluaa mummolaan yöksi, vaikka sitten kokonaan yksin, niin ette päästä koska "ME HALUTAAN KASVATTAA SUT ITSE, MUMMI ON PAHA, MUMMI EI SAA!!" vai mikä ihmeen asenne teillä on?
Eihän se, että viettää aikaa isovanhempien tai kenen tahansa aikuisen kanssa, tarkoita että nämä toiset ihmiset alkaisivat kasvattaa lastanne. Se on pelkkää ajanviettoa.
Ettehän itsekään sitten vain altistu muiden kasvattamiselle, eli olette blokanneet kaikki suhteet muihin sukulaisiinne ja myös kaverisuhteet, ettei kukaan vaan teitä pääsisi vahingossa altistamaan erilaisille mielipiteille ja KASVATTAMISELLE.
Se, että lupaa lapsenlapselleen kalareissua yhdessä mummin ja papan kanssa ilman vanhempia, on pelkkää hyväntahtoisuutta ja vain pahansuopa ihminen (miniä), jolla nyt ihan periaatteesta on kapina-asennointi anoppiansa vastaan, voi nähdä tuossa asiassa jotain hörhöilyä ja pahaa altistamista.
Ettehän myöskään laita lasta päiväkotiin tai koskaan palkkaa lastenhoitajaa edes pariksi tunniksi, jotta lapsi ei altistu muiden kasvatukselle kukn teidän omallenne?
Ihan käsittämätöntä hysteriaa ja ilkeyttä ap:ta kohtaan. Ap:lle terveiset, että puhu poikasi kanssa ja kysy mitä mieltä hän on. Hän on ihan yhtä lailla lapsenlapsesi huoltaja ja sinä olet HÄNEN äitinsä, et miniän.
Mä olen varmaan ollut huono äiti näiden kommenttien perusteella, kun olen aina anopin ollessa kylässä sen lähteä vauvan kanssa vaunulenkille. Tosin mulla on aina ollut hyvät välit anoppiin.
Olen itse alkanut harkitsemaan samaa, että anoppi ei tule jäämään enää lapsen kanssa kahdestaan. Joko minä olen paikalla tai mies on paikalla.
Syy on ihan puhtaasi siinä, että jos lapsi on anopilla hoidossa, hän ei vastaa minun puheluihini, joten minun on soitettava miehen puhelimesta että anoppi vastaa, silloinkin kieltäytyy antamasta puhelinta lapselle, kun vetoaa siihen että lapselle tulee koti-ikävä ja lopettaa puhelun alta aikayksikön. Miehen kohdalla tätä ongelmaa ei ole. Anoppi ei ole koskaan voinut minua sietää, ja on tehnyt niin ikäviä ja julkisesti nöyryyttäviä temppuja minulle, että morjens.
En muuten ole mikään sarjarimputtelija, vaan kerran päivässä kyllä haluan kuulla mitä lapselle kuuluu ja miten on mennyt. i anoppi asuu kaukana (onneks), joten kerran pari vuoteen muksu on siellä pari päivää ollut siellä hoidossa. Mutta tämä tulee varmasti muuttumaan. Mä en jaksa enää tota jatkuvaa dissailua. Minun kanssa ei tarvitse kaveerata jos ei halua, mutta jos hänellä on se muksu, niin sitten siihen puhelimeen vastataan ja vastataan kysymyksiin. Minä olen kuitenkin lapsen äiti, halusi anoppi sitä tai ei.
Kukaan ei osaa hoitaa lasta niin kuin oma äiti, eli aivan ymmärrettävää käytöstä miniältäsi.