Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä alkoi trendi muuttaa vanhojen tanssiasut prom-tyylisiksi?

Vierailija
20.02.2017 |

Tietääkö kukaan milloin (minä vuonna) tämä uusi, modernimpi, ns. jenkkityylinen prom-"hömpötys" alkoi vanhojen tansseissa?
Lähtikö se jonkun yksittäisen ihmisen, kaveripiirin vai koulun aloitteesta? Tietyltä paikkakunnalta? Iltapäivälehtien kuvagallerioista päätellen koko Suomi tanssii nyt näissä Disney-prinsessan asuissa.

Minusta ne vanhan ajan vintage-puvut oli niin paljon ihanempia, tyylikkäämpiä ja persoonallisempia. Harmi, että tästä perinteestä on luovuttu. Eikö prom-tanssiaiset voisi järjestää erikseen omana iltanaan?

T. vuoden 2000 wanha, joka ikätovereineen tanssi vielä vanhan ajan puvuissa

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta ketjussa on se, että nykyistä tyyliä vastaan hyökkäävät ne, jotka eivät ole itse kaunista mekkoa aikoinaan päälleen saaneet. Aika harva 2010-luvun nuori paheksuu sitä, että tuli pukeneeksi päälleen prinsessamekon ja vielä nautti siitä.

Tosin eihän meillä enää ole sitäkään vanhaa perinnettä, että sulhanen ja morsian kävelevät rinnakkain kohti alttaria. Ehei, nyt morsiamen luovuttaa isä, joskus jopa kolmatta kertaa eri miehelle. Sitä ei paheksu kukaan.

Pukuni oli kaunis. Kritisoin rahan käyttöä.

Perinteestä ei ole pidetty kiinni eikä nuorilla ole enää mahdollisuutta saada vanhaa pukua, ei heitä voi siitä syyttää.

(Yäk haluaako muka joku että hänet luovutetaan avioliittoon? Suomalainen tapa jossa ollaan yhdenvertaisia on paljon kauniimpi.)

Kritisoit varmaan sitäkin, että ostin lapselleni asunnon Helsingistä. Onhan se kamalaa tuhlausta. Sen sijaan että syytäisi 800 e/kk vuokranantajalle, voi asua käytänössä ilmaiseksi. Paheksu huoleti.

Vierailija
102/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun puolivälissä meillä kaikilla oli mustat, oikeasti vanhat mekot, kaivettu kellareista ja vinteiltä. Yhdellä oli hieno 20-luvun asu. Silloin oli idea näyttää vanhalta, ei hienolta, näin ainakin meidän koulussa

Vuonna 1978 tanssittiin iltapuvuissa, tosin vanhoissa. Ideana oli enää se, että puku on vanha. Jo silloin alkoi olla ongelmia sen kanssa, että mummot ja äidit ei säilöneet vaatteitaan vuositolkulla, osan piti vuokrata puku teatterista. Ja jos nyt pukeudutaan vanhoiksi eli mummoiksi, niin pitänee vetää päälle eläinkuosiset trikoot ja saman tyylin tunika, ei niitä paksuja palttoita tai ruutuesiliinoja enää mummoilta löydy.

Ehkä pitäisi vaatia, että myös mummot ymmärtävät pukeutua vanhoiksi eikä kimallepaitoihin.

Juurikin näin. Nykyisen lukioikäpolven vanhempien ja isovanhempien kaapeista ei mitään pitkiä juhlapukuja löydy, vaan pantteritrikoot ja jättiteepaita. Pukuvuokraamoissakaan ei ole kovin ihmeelliset valikoimat naisten ilta- tai juhlapukuja. Siksi modernit prinsessapuvut on käytännöllisyydenkin ohjaama ratkaisu. Poikien asuksi taas on vakiintunut frakki, jotka ovat pysyneet käytännössä vakioituna vuosikymmenet. Siksi niitä saa pukuvuokraamoista helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden -91 vanha, eikä meillä enää idea ollut vanhat vaatteet vaan iltapuvut.

Olen tanssinut vuonna 1989 helsingissä ja meillä oli toki iltapuvut, mutta ne olivat vanhan tyyliset. Oli paljon pitkiä hanskoja, oli ns. pillerirasiahattuja, kampaukset oli vanhan tyyliset, oli selkeästi eri vuosikymmeniä ja historiaa. Mulla oli vähän sellainen reneseanssityylinen puku, jonka kangas ostettiin verhokangas -osastolta. Olin niin pienikokoinen ettei vuokraamoista löytynyt sopivaa. Suurin osa porukkaa vuokrasi puvun ja oli 60-lukua ja 20-30 -lukua. Muistan, että silloin oli yksi päivä, kun Maikkari vuokrasi pukuvarastostaan näitä pukuja ja niitä jonotettiin kuin vihkiaikoja 2000-luvulla. Eli mentiin jo aamuyöllä jonoon.

Pojilla oli silintereitä jne.

Vierailija
104/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt vielä linkki, kun näköjään puhe iltapuvusta jatkuu ja jatkuu. Iltapuku voi siis olla housuasukin tai polvipituinen. Juhlapuku on eri asia, se ei ole lyhyt eikä kaksiosainen eikä housuasu. Mutta suomalaiselle hienouden huippu on tietysti iltapuku ja illallinen, ei juhlapuku ja päivällinen.

https://pukeutumisopas.com/tilaisuuden-aika-ja-puku/

Vierailija
105/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomen kouluissa voi olla erikseen sitä amerikkalaistyylistä prom-tanssiaispäivää? Jenkeissähän niitä on kai useampikin. Senior prom, winter formal, junior prom, homecoming dance, jne? Koulun tanssiaiset, jonne mennään deitin kanssa ja jossa ei ole yleisöä, juhlitaan yhdessä ikätoverien kanssa (aikuisia valvojia). Musiikkia on modernia, nuorten makuun sopivaa. Puvut on juhlavia. Vuokrataan juhlava autokuljetus, jne. Tanssityyli on vapaa.

Wanhojen tansseissa taas esiinnytään, tanssitaan vanhoja tanssityylejä ja musiikki on myös vanhaa. Puvut on olleet perinteisesti vanhan ajan tyyliä, koska nimi on vanhojen tanssit ja ollaan koulun vanhimmat. Tanssiaskekeita harjoitellaan pitkän kaavan mukaan. Tämä on kiva, suomalainen perinne, jonka en toivoisi katoavan.

Minusta voisi ihan hyvin olla molemmat tanssipäivät Suomessakin. Sekä vintage-henkiset wanhojen tanssit että modernimmat tanssiaiset, joihin saa laittautua prinsessaksi.

Vierailija
106/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomen kouluissa voi olla erikseen sitä amerikkalaistyylistä prom-tanssiaispäivää? Jenkeissähän niitä on kai useampikin. Senior prom, winter formal, junior prom, homecoming dance, jne? Koulun tanssiaiset, jonne mennään deitin kanssa ja jossa ei ole yleisöä, juhlitaan yhdessä ikätoverien kanssa (aikuisia valvojia). Musiikkia on modernia, nuorten makuun sopivaa. Puvut on juhlavia. Vuokrataan juhlava autokuljetus, jne. Tanssityyli on vapaa.

Wanhojen tansseissa taas esiinnytään, tanssitaan vanhoja tanssityylejä ja musiikki on myös vanhaa. Puvut on olleet perinteisesti vanhan ajan tyyliä, koska nimi on vanhojen tanssit ja ollaan koulun vanhimmat. Tanssiaskekeita harjoitellaan pitkän kaavan mukaan. Tämä on kiva, suomalainen perinne, jonka en toivoisi katoavan.

Minusta voisi ihan hyvin olla molemmat tanssipäivät Suomessakin. Sekä vintage-henkiset wanhojen tanssit että modernimmat tanssiaiset, joihin saa laittautua prinsessaksi.

Siitä sitä porua vasta tulisikin, kun tansseja olisi kahdet :D Vanhojen tanssit on tanssit koulun vanhimmille, tavat ja toteutus muuttuvat aikojen saatossa. Itsekin puhut, että vanhojen tansseissa esiinnytään, eikä se varmasti ole tanssien alkuperäinen ajatus.

Vierailija
107/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta ketjussa on se, että nykyistä tyyliä vastaan hyökkäävät ne, jotka eivät ole itse kaunista mekkoa aikoinaan päälleen saaneet. Aika harva 2010-luvun nuori paheksuu sitä, että tuli pukeneeksi päälleen prinsessamekon ja vielä nautti siitä.

Tosin eihän meillä enää ole sitäkään vanhaa perinnettä, että sulhanen ja morsian kävelevät rinnakkain kohti alttaria. Ehei, nyt morsiamen luovuttaa isä, joskus jopa kolmatta kertaa eri miehelle. Sitä ei paheksu kukaan.

Perinteestä ei ole pidetty kiinni eikä nuorilla ole enää mahdollisuutta saada vanhaa pukua, ei heitä voi siitä syyttää.

(Yäk haluaako muka joku että hänet luovutetaan avioliittoon? Suomalainen tapa jossa ollaan yhdenvertaisia on paljon kauniimpi.)

Kritisoit varmaan sitäkin, että ostin lapselleni asunnon Helsingistä. Onhan se kamalaa tuhlausta. Sen sijaan että syytäisi 800 e/kk vuokranantajalle, voi asua käytänössä ilmaiseksi. Paheksu huoleti.

Se on lapsen taloudellista tukemista ja vain järkevää. Oma isäni teki saman. Mutta tanssin siskoni vanhassa mekossa joka oli ennen sitä serkullani. Asunnonkin osti itselleni 24 vuotiaana.

Sinä ristisi kannat jos opetat lapsesi pinnalliseksi ja siihen että vanhemmilta saa kaiken.

Vierailija
108/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi katkeruutta. Nykyiset nuoret naiset on upeita kaunottaria, me on näytetty hölmöiltä tantoilta. Miksi noiden nuorten tyttöjen pitäisi pukeutua rumasti ja hölmösti vain koska me jouduttiin?

Vierailija
109/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukillakaan ei pitäisi olla punaiset vaatteet, vaan turkikset,  jos olisi pidetty perinteestä kiinni. Se nykyinen pukki on Coca-Colan mainoksesta tullut.

Vierailija
110/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri noiden pukujen hintoja eikä ne olleet kuin muutaman satasen. Mulla menee useamman puvun verran rahaa vuosittain jo pelkästään eläinsuojeluyhdistyksen tukemiseen. Miksi ei voisi tyttärelleen ostaa tuollaista pukua, jos siihen on varaa? Vanhojenpäivät on kuitenkin vain kerran elämässä ja häitäkin voi olla useammat eikä kukaan sano, että hääpuku pitäisi lainata tai vuokrata. 

Vierailija
111/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lapsen taloudellista tukemista ja vain järkevää. Oma isäni teki saman. Mutta tanssin siskoni vanhassa mekossa joka oli ennen sitä serkullani. Asunnonkin osti itselleni 24 vuotiaana.

Sinä ristisi kannat jos opetat lapsesi pinnalliseksi ja siihen että vanhemmilta saa kaiken.

Onnelliset ja menestyvät lapsethan ovat jokaiselle  vanhemmalle häpeäksi! Siksi tyttö pitää pukea vanhojenpäivänä oikein rumaksi, koska kaunis nuori nainen on pulskalle palstamammalle kauhistus.

Vierailija
112/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikoon kuka mistä haluaa mutta ne mekot ei ole kauniita vaan muovisia ja kaukana prinsessasta.

Vierailija
113/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt perinteistä halutaan nillittää, niin haukutaanko välillä penkkareita? Kauaksi nekin ovat tulleet rekiajeluista, sitä vanhemmista perinteistä puhumattakaan.

Vierailija
114/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden 2009 abi enkä muista enää millaisissa mekoissa tanssittiin koska en itse niitä tanssinut, mutta ihmettelen kovasti miksi se kaihertaa niin monia että tanssitaan iltapuvuissa? Suomessa ei koskaan pääse käyttämään oikeita iltapukuja ellet ole poliitikko joten suotakoon se mahdollisuus kerran elämässään tytöille. Ihme asioista saadaankin ongelmia. 

no siksi koska se on historiallisen perinteen varastamista omiin tarkoituksiinsa, siihen mihin se ei ollut tarkoitettu, vain siksi kun "MÄ HALUUN" sukupolvi HALUU! MÄ MÄ MÄ MÄ ! Nyt mulle tää heti kaikki niin kun mä haluun!! 

onhan tuo ääliömäistä. Bileitä voi pitää ihan millon vaan missä vaan, paa mekko päälle ja mene keimailee, ei siihen koko lukioo tarvita kattomaan kun sä haluaut hienostella.

Voi ei! Siis eikö me saatais! no ei. kun se ei ole sinun idea se perinne!

Ja sitten kun tehtäisi wanhojen sijasta joku Prom-tyylinen juhla täydentämään niin valitettaisi että nyt on jenkkihapatuksesta matkittu ihan turha tanssiaispäivä ja taas pitää laittaa rahaa tyttären vaatteisiin :D Voi elämä kun on niin vaikeaa. 

Vierailija
115/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden -91 vanha, eikä meillä enää idea ollut vanhat vaatteet vaan iltapuvut.

Missä tämä oli? Tuohon aikaan (ja siitä vuosia eteenpäinkin) historialliset vaatteet oli meillä tapana.

Vierailija
116/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua "harmittaa" se, että nykyisin reaalista voi kirjoittaa erikseen useita yksittäisiä aineita. Minun aikana oli vain yksi reaalikoe, eli reaalista pystyi saamaan vain yhden arvosanan. Helppohan se on nykynuorilla, kun voivat keskittyä yhteen aineeseen kerrallaan ja kahmia enemmän L:iä kuin meidän aikana. Ei oo reilua :D

Vierailija
117/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että asiat on Suomessa todella hyvin, kun aikuiset ihmiset jaksavat närkästyä jostain lukiolaisten parin päivän tanssiaispuvuista. "Miksi nuoret eivät tee kuten MINÄ tein ja MINÄ haluaisin, nyyh." Ajat muuttuvat, se on kuulkaa voi voi. Ei ennen itsenäisyyspäivän vastaanottoonkaan menty sellaisissa puvuissa kuin ennen, milloin ajattelitte valitattaa siitäkin? Ja ennen tyttöjen piti pitää pelkkiä hameita ympäri vuoden, miksette valita siitä että nykyään sallittua käyttää housuja?

Vierailija
118/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa että asiat on Suomessa todella hyvin, kun aikuiset ihmiset jaksavat närkästyä jostain lukiolaisten parin päivän tanssiaispuvuista. "Miksi nuoret eivät tee kuten MINÄ tein ja MINÄ haluaisin, nyyh." Ajat muuttuvat, se on kuulkaa voi voi. Ei ennen itsenäisyyspäivän vastaanottoonkaan menty sellaisissa puvuissa kuin ennen, milloin ajattelitte valitattaa siitäkin? Ja ennen tyttöjen piti pitää pelkkiä hameita ympäri vuoden, miksette valita siitä että nykyään sallittua käyttää housuja?

Miksi sinua närkästyttää se, että jotkut kaipaavat sitä vanhaa perinnettä, eivätkä pidä jenkkimallista vanhojenpäivää yhtä tyylikkäänä? Kyseessähän on perinteiden katkaiseminen, enää ei palata pukeutumisessa vanhaan ja siten olla osa sukupolvien ketjua. Onhan se sääli.

Vierailija
119/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua närkästyttää se, että jotkut kaipaavat sitä vanhaa perinnettä, eivätkä pidä jenkkimallista vanhojenpäivää yhtä tyylikkäänä? Kyseessähän on perinteiden katkaiseminen, enää ei palata pukeutumisessa vanhaan ja siten olla osa sukupolvien ketjua. Onhan se sääli.

Lukion eläkeläisopettajat (ikähaitari 65 v - 92v) kokoontuivat viikonloppuna ja he miettivät, millaisen puvun valitsisivat, jos nyt nyt olisivat 17v ja saisivat tanssia vanhojentanssit. Kauhistuttavaa, mutta kahta lukuunottamatta olisivat ottaneet prinsessamekot! Ja ne kaksi olivat voimistelunopettajia ja heitä miellytti naamiaisasut tyyliin rokokoopuku. Sääli, että edes vanhat opettajat eivät haikaile menneeseen.

Mistäkö tiedän keskustelun? Yksi näistä opettajista on äitini ja oli "kahvinkaatajana" noin 20 naisen kutsuilla.

Vierailija
120/127 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnelliset ja menestyvät lapsethan ovat jokaiselle  vanhemmalle häpeäksi! Siksi tyttö pitää pukea vanhojenpäivänä oikein rumaksi, koska kaunis nuori nainen on pulskalle palstamammalle kauhistus.

Tämän kommentin jälkeen olen varma että olet vain provoava wt-mamma. Materiaalilla,lä laadusta välittämättä, pyrkivät koreilemaan vain ne joilla ei siihen todellisuudessa ole varaa.

Tyttäresi varmasti on kaunis mutta Kiinassa teetetty muovi ja kertakäyttökulttuuri halventavat kantajaansa.