Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä alkoi trendi muuttaa vanhojen tanssiasut prom-tyylisiksi?

Vierailija
20.02.2017 |

Tietääkö kukaan milloin (minä vuonna) tämä uusi, modernimpi, ns. jenkkityylinen prom-"hömpötys" alkoi vanhojen tansseissa?
Lähtikö se jonkun yksittäisen ihmisen, kaveripiirin vai koulun aloitteesta? Tietyltä paikkakunnalta? Iltapäivälehtien kuvagallerioista päätellen koko Suomi tanssii nyt näissä Disney-prinsessan asuissa.

Minusta ne vanhan ajan vintage-puvut oli niin paljon ihanempia, tyylikkäämpiä ja persoonallisempia. Harmi, että tästä perinteestä on luovuttu. Eikö prom-tanssiaiset voisi järjestää erikseen omana iltanaan?

T. vuoden 2000 wanha, joka ikätovereineen tanssi vielä vanhan ajan puvuissa

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät nuoret saisi juhlia kuten haluavat? Kaupallisuus ja muovisuus on joka paikassa, tottakai se tansseisakin näkyy. Kilpavarustelu ja tuotesijoittelu alkaa jo vauvoille, miksi tällaisessa kulttuurissa nuoret haluaisivat tansseihinsa jotakin muuta? Oma tanssiasuni ja kotikutoinen lookini ysäriltä olisi lähinnä nolo nykymittapuulla... Ymmärrän täysin, ettei se houkuttele nykynuorisoa :D

Olisihan se hienoa, jos useampi nuori nainen alkaisi kapinoida muovista kauneusihannetta vastaan, ja miettisivät, onko tekoripset, muovitukka, valtava vaatearsenaali jne tarpeen... Mutta samalla tavalla esimerkiksi häät ja muut juhlavammat tilaisuudet aikuisilla ovat muuttuneet siihen suuntaan, että pistetään rahaa haisemaan ulkokuoreen.

Ei siinä asenneilmaston muokkaamisessa varmaankaan auta tällainen "ennen oli paremmin" -tyyppinen narina ja paheksunta. Ihmisten pitäisi aidosti omaksua erilainen asenne muovisuuden ja kertakäyttökulttuurin ulkopuolelta...

Ihmetyttää, että ovatko nykynuoret tosiaan niin pro- muovikulttuuri, vai olisiko kuitenkin tuon ikäisillä vielä kyseessä ryhmäpaine.

Vierailija
82/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta ketjussa on se, että nykyistä tyyliä vastaan hyökkäävät ne, jotka eivät ole itse kaunista mekkoa aikoinaan päälleen saaneet. Aika harva 2010-luvun nuori paheksuu sitä, että tuli pukeneeksi päälleen prinsessamekon ja vielä nautti siitä.

Tosin eihän meillä enää ole sitäkään vanhaa perinnettä, että sulhanen ja morsian kävelevät rinnakkain kohti alttaria. Ehei, nyt morsiamen luovuttaa isä, joskus jopa kolmatta kertaa eri miehelle. Sitä ei paheksu kukaan.

En koe hyökkääväni nykyistä tyyliä vastaan, jos ilmaisen mielipiteeni, että minusta on harmi, että vanhojenpäivien puvut ovat muuttuneet moderneiksi iltapuvuiksi. Ja koen kyllä saaneeni päälleni kauniin mekon silloin ennen vanhaan viime vuosituhannella. Silloin oli prinsessatyyliä ainakin meidän koulussa ihan riittämiin, pitsiä, silkkiä, samettia ja krinoliineja.

Mutta pointtihan on se, ettei noilla teidän puvuillanne ole mitään tekemistä oikean vanhan perinteen kanssa, joka siis oli oikeita vanhoja arkivaatteita.

Mutta nykyiset iltapuvuthan eivät ole tulleet korvaamaan vanhoja arkivaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi luoja, miten jaksatte joka vuosi taivastella sitä, miten ajat, ja sitä myöten tavat ja mekot muuttuvat? :D Jos ette pidä uusista, moderneista vanhojentanssimekoista, älkää menkö katsomaan tansseja tai menkö someen vähään aikaan, ettet vahingossakaan törmäisi nykyiseen mekkomuotiin.

Joku sanoi hyvän pointin: jos toisia ei enää kiinnosta pukeutua vanhoihin mekkoihin, joista eivät edes pidä, miksi sellaisiin täytyisi silloin haaskata rahaa? Jotenkin tulee vaan mieleen, että jotkut harmittelevat sitä kun eivät itse päässeet pukeutumaan samanlaisiin "prinsessamekkoihin" silloin aikoinaan. Antakaa toisten nauttia prinsessapäivästään, ja keskittykää itse vaikka mielummin muistelemaan niitä omia "vanhojen hyvien aikojen" tanssejanne ilman muiden valintojen arvostelemista.

Sitä paitsi, eivät kaikki mekot ole kiinalaista massatuotantoa ja sekundaa, joita tilataan ebaysta tai ostetaan Haloselta, jossa on vuosi toisensa jälkeen ne samat mekot. Itse ainakin ostin suomalaisesta pukuliikkeestä mekon, josta löytyy vain muutama samanlainen kappale (enkä ole niihin törmännyt). Täydellinen istuvuus taattiin oikean mallisen mekon valitsemisella ja tarvittavilla pienillä korjauksilla (kun jotkut valittivat niistä epäistuvista mekoista, joita muka kaikki pitäisivät päällään)

Terv. wanha vuosimallia 2015

Vierailija
84/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta ketjussa on se, että nykyistä tyyliä vastaan hyökkäävät ne, jotka eivät ole itse kaunista mekkoa aikoinaan päälleen saaneet. Aika harva 2010-luvun nuori paheksuu sitä, että tuli pukeneeksi päälleen prinsessamekon ja vielä nautti siitä.

Tosin eihän meillä enää ole sitäkään vanhaa perinnettä, että sulhanen ja morsian kävelevät rinnakkain kohti alttaria. Ehei, nyt morsiamen luovuttaa isä, joskus jopa kolmatta kertaa eri miehelle. Sitä ei paheksu kukaan.

En koe hyökkääväni nykyistä tyyliä vastaan, jos ilmaisen mielipiteeni, että minusta on harmi, että vanhojenpäivien puvut ovat muuttuneet moderneiksi iltapuvuiksi. Ja koen kyllä saaneeni päälleni kauniin mekon silloin ennen vanhaan viime vuosituhannella. Silloin oli prinsessatyyliä ainakin meidän koulussa ihan riittämiin, pitsiä, silkkiä, samettia ja krinoliineja.

Mutta pointtihan on se, ettei noilla teidän puvuillanne ole mitään tekemistä oikean vanhan perinteen kanssa, joka siis oli oikeita vanhoja arkivaatteita.

Mutta nykyiset iltapuvuthan eivät ole tulleet korvaamaan vanhoja arkivaatteita.

Mutta jos vaaditaan vanhaa perinnettä, niin eikö sitten pidä noudattaa vanhaa perinnettä? Eikä sen vuoden tapaa, jona juuri sinä satuit olemaan vanha?

Vierailija
85/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät nuoret saisi juhlia kuten haluavat? Kaupallisuus ja muovisuus on joka paikassa, tottakai se tansseisakin näkyy. Kilpavarustelu ja tuotesijoittelu alkaa jo vauvoille, miksi tällaisessa kulttuurissa nuoret haluaisivat tansseihinsa jotakin muuta? Oma tanssiasuni ja kotikutoinen lookini ysäriltä olisi lähinnä nolo nykymittapuulla... Ymmärrän täysin, ettei se houkuttele nykynuorisoa :D

Olisihan se hienoa, jos useampi nuori nainen alkaisi kapinoida muovista kauneusihannetta vastaan, ja miettisivät, onko tekoripset, muovitukka, valtava vaatearsenaali jne tarpeen... Mutta samalla tavalla esimerkiksi häät ja muut juhlavammat tilaisuudet aikuisilla ovat muuttuneet siihen suuntaan, että pistetään rahaa haisemaan ulkokuoreen.

Ei siinä asenneilmaston muokkaamisessa varmaankaan auta tällainen "ennen oli paremmin" -tyyppinen narina ja paheksunta. Ihmisten pitäisi aidosti omaksua erilainen asenne muovisuuden ja kertakäyttökulttuurin ulkopuolelta...

Ihmetyttää, että ovatko nykynuoret tosiaan niin pro- muovikulttuuri, vai olisiko kuitenkin tuon ikäisillä vielä kyseessä ryhmäpaine.

Mulla oli aikoinaan prinsessamekko mutten ikinä oo käyttäny tekoripsiä, hiustenpidennyksiä, tekokynsiä tai ees tekorusketusta :D mä vaan halusin kerrankin pukeutua kunnon unelmamekkoon ku ei siihen välttämättä uutta tilaisuutta tule. Ei mua kiinnostanu mitä muilla on päällä. En oo ikinä ees seurannut muotia enkä tienny mikä ois ollu muodikas mekkovalinta. Näin nätin mekon ja päätin ottaa sen :) kivat muistot jäi tansseista vaikka tajusinkin myöhemmin et vannehame ja iso helma on aika hankalat :D

Vierailija
86/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun puolivälissä meillä kaikilla oli mustat, oikeasti vanhat mekot, kaivettu kellareista ja vinteiltä. Yhdellä oli hieno 20-luvun asu. Silloin oli idea näyttää vanhalta, ei hienolta, näin ainakin meidän koulussa

Nimenomaan vanhuus oli se alkuperäinen juttu, ei hienous, juhlavuus eikä tanssiaisvaatteet.

Tuo on varmaan ollut koulukohtaista. Olen tanssinut vuonna 1979 ja silloin ei ollut tarkoitus näyttää vanhoilta vaan juhlavasti pukeutuneilta nuorilta, joilla "vanhaa" edusti vain menneiden vuosikymmenten juhlapuvut. 

Muutos juhlavaatteissa on tapahtunut vuosien myötä ja kuten tuolla alussa jo joku sanoikin, vanhoja juhlapukuja on nykyisin vaikea saada. Aiemmin myös kahdeksanvuotinen oppikoulu oli maksullinen ja sen vuoksi läheskään kaikilla perheillä ei ollut varaa laittaa lapsiaan oppikouluun. Vaikka koulut saattoivatkin myöntää nk vapaaoppilaspaikkoja hyville oppilaille, jotka olivat vähävaraisista perheistä, oli suurin osa oppilaista hyvätuloisista perheistä. Monilla oppikoulun käyneillä tytöillä ja pojilla oli vanhempiensa tai isovanhempiensa juhlapukuja. Äidilläni oli useitakin pitkiä iltapukuja ja isältäni löytyi niin frakit, smokit kuin saketitkin. Nuorille ei ostettu pukua vaan se joko lainattiin sukulaisilta tai vuokrattiin teatterin tai oopperan pukuvarastoista. Ylioppilastutkinnon suorittaneiden määrä on moninkertaistunut  muutamassa vuosikymmenessä, vaikka iltapukua edellyttävien juhlien määrä aikuisten ihmisten elämässä on vähentynyt yhtä merkittävällä tavalla. Tämän päivän lukiolaisten vanhemmilla ei yleensä ole yhtäkään pitkää iltapukua tai frakkia tms, joten on tullut tarve ostaa nuorelle puku. Nuo tyllipuvut ovat kuitenkin paljon halvempia kuin jos ostaisi laadukkaan vanhan iltapuvun. 

Vierailija
87/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun valitatte amerikkalaisista prom-mekoista, eiköhän jokaiselta löydy college vaatekaapista.

Että niin se jenkkikulttuuri on meille myyty. Ihmisillä on kesällä päällä jotain "san fransisco surfing" -t-paitoja eivätkä itse tajua kantavansa päällään jonkin maan kaupunkia. Ei löydy paitoja kalajoen hiekkasärkistä, kolin kesämaisemasta jne. Saatika muiden maiden kaupungeista.

Ihmisiltä löytyy jotain Boston University -printeillä varustettuja huppareita ja paitoja, vaikka eivät koko maassa ole käyneet.

Lisäksi jenkkilipun värit esimerkiksi vaatemerkeissä, kuten Tommy Hilfiger, Ralph Lauren Denim, Lexington, (joka on muuten ruotsalainen vaatemerkki) American Vintage on taas ranskalainen vaatemerkki jne. Lisäksi toki muut vaatekappaleet, joihin on printattu suoraan jenkkilippu. Eipä näy Brasilian lippua kuin futisjutuissa tai Bulgarian lippua tms. Jenkit ovat brändänneet kaupunkinsa ja lippunsa osaksi populaarikulttuuria ja me ostamme sen kaiken.

Ihmiset tietävät miltä näytti 80-luvun amerikkalainen poliisiauto, muttei hajuakaan siitä mitä on tapahtunut 80-luvulla vaikkapa Myanmarissa tai Uruguayssa.

Ihmiset osaavat nimetä monia amerikkalaisia reality-tv-tähtiä, muttei ainoatakaan ranskalaista, espanjalaista tai vaikkapa venäläistä.

Ihmiset osaavat nimetä logojen perusteella 10 isointa amerikkalaista yritystä, mutta 10 venäläistä ei. Vaikka sinne menee juna tästä muutamassa tunnissa.

Että aika kallellaan sinne amerikkoihin ollaan oltu, jo varmaan 50 vuotta. Ja sama linja jatkuu.

Vierailija
88/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni huomio prinsessamekkoja paheksuville. Katsokaapa, millaisiin vaatteisiin 80- ja 90-luvun Disney-prinsessat oli puettu. Kyllä sieltä löytyy ne samat puhvihihat ja röyhelöt kuin noista "vanhat kautta aikojen" -kuvagallerioista, eli mitä jos antaisitte nykytyttöjen leikkiä Frozenia ihan rauhassa. Ei se teiltä ole mitenkään pois.

Vierailija
89/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on kauheaa. Miks kaikki ei voi olla niin kuin ennen? 

Vierailija
90/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän meidän koko kulttuuri ole nykyään aika pro muovi. Aika harva on valmis esimerkiksi ostamaan suomalaisilta käsityöläisiltä mitään, kun Kiinasta tehdyt tuotteet netti- tai normikaupasta saa paljon halvemmalla...

Vierailija
91/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, minun vuosikurssin olleen vanha 2004 muutamalla oli iltapuku vanhojentanssipukuna.

Myöhemmin kun menin yliopistoon ja kävin kiltani vuosijuhlissa oli kerran yhdellä tytöllä tuollainen "vanhan" aikainen vanhojentanssimekko iltapukuna ja se näytti silloin eksoottiselta. Se olikin varmaan viimeinen, kun näin vanhanaikaisen vanhojentanssimekon.

Itse jätin vanhojentanssit välistä, mutta opiskeluaikana otinkin prinsessaleikeissä kiinni ja kaapista löytyykin neljä iltapukua 😎

Vierailija
92/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi luoja, miten jaksatte joka vuosi taivastella sitä, miten ajat, ja sitä myöten tavat ja mekot muuttuvat? :D Jos ette pidä uusista, moderneista vanhojentanssimekoista, älkää menkö katsomaan tansseja tai menkö someen vähään aikaan, ettet vahingossakaan törmäisi nykyiseen mekkomuotiin.

Joku sanoi hyvän pointin: jos toisia ei enää kiinnosta pukeutua vanhoihin mekkoihin, joista eivät edes pidä, miksi sellaisiin täytyisi silloin haaskata rahaa? Jotenkin tulee vaan mieleen, että jotkut harmittelevat sitä kun eivät itse päässeet pukeutumaan samanlaisiin "prinsessamekkoihin" silloin aikoinaan. Antakaa toisten nauttia prinsessapäivästään, ja keskittykää itse vaikka mielummin muistelemaan niitä omia "vanhojen hyvien aikojen" tanssejanne ilman muiden valintojen arvostelemista.

Sitä paitsi, eivät kaikki mekot ole kiinalaista massatuotantoa ja sekundaa, joita tilataan ebaysta tai ostetaan Haloselta, jossa on vuosi toisensa jälkeen ne samat mekot. Itse ainakin ostin suomalaisesta pukuliikkeestä mekon, josta löytyy vain muutama samanlainen kappale (enkä ole niihin törmännyt). Täydellinen istuvuus taattiin oikean mallisen mekon valitsemisella ja tarvittavilla pienillä korjauksilla (kun jotkut valittivat niistä epäistuvista mekoista, joita muka kaikki pitäisivät päällään)

Harmittelen lähinnä sitä, etten päässyt pukeutumaan 1700-luvun tyyliin, koska olin iltalukiossa. :) Naamiaisia ei kukaan järjestä sellaisia, että niihin voisi panostaa, iltapukujuhlia sen sijaan voi olla yliopistossa tms.

Vierailija
93/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit pakottaneet tyttärensä pukeutumaan perinnemekkoon tätikampauksella kun ei haluta kuulua rahvaaseen vaan kiivetään epätoivoisesti mm perinteitä kunnioittaen. Rahvas tekee niinkuin haluaa ja laittaa päälleen sellaisen asun jossa on kauneimmillaan. Äitinsä pakottamana perinneasun pukenut tytär jää varjoon ja sekös tätiä harmittaa saati sitä tytärtä kun olisi edes kerran elämässään voinut olla päivän prinsessana.

Vierailija
94/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittelen lähinnä sitä, etten päässyt pukeutumaan 1700-luvun tyyliin, koska olin iltalukiossa. :) Naamiaisia ei kukaan järjestä sellaisia, että niihin voisi panostaa, iltapukujuhlia sen sijaan voi olla yliopistossa tms.

Tuo on kyllä totta, olisi siistiä päässä pukeutumaan oikeasti vanhoihin mekkoihin toisilta vuosisadoilta joissakin naamiaisissa tms :D wanhoihin kuitenkin halusin ihan nykyaikaisen.

Vierailija
95/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän meidän koko kulttuuri ole nykyään aika pro muovi. Aika harva on valmis esimerkiksi ostamaan suomalaisilta käsityöläisiltä mitään, kun Kiinasta tehdyt tuotteet netti- tai normikaupasta saa paljon halvemmalla...

Nyt menee tosi ohi mutta minulla vaikuttaa palkka. Ei todellakaan ole varaa asua täällä ja ostaa suomalaista käsityötä vaikka tiedän sen huomattavasti pitkäiköisemmäksi kui halpis uovikrääsän.

Vierailija
96/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tanssin vuonna -99 ja silloin oli jo jonkun verran näitä disneyprinsessatyylisiä. Helsingissä kävin lukion, jos sillä on jotain merkitystä.

Vierailija
97/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä, että lähempänä neljääkymmentä olevat morsiot pukevat valkoisen hääpuvun huntuineen ja järjestävät prinsessahäät, vaikka takana olisi  suhdetta sulhasen kanssa vuosia ja siihen siunaantunut pari jälkikasvuakin. 

Vierailija
98/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että asiaan vaikuttaisi vähän myös se että elokuvat ja tv-sarjat ovat täynnä noita promeja ja ne myös nostetaan niissä älyttömän tärkeiksi. Vanhojen tansseista ei taas kuule käytännössä mistään.

Historialliset puvut ovat myös kalliita ja vaikeastihankittavia eivätkä ne yksinkertaisesti kiinnosta teinejä ollenkaan verrattuna moderneihin biletanssiaispukuihin muutamaa hipsteriä lukuunottamatta.

Mikä vaiva on vuokraamisessa tai nettitilaamisessa?

Vierailija
99/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädit pakottaneet tyttärensä pukeutumaan perinnemekkoon tätikampauksella kun ei haluta kuulua rahvaaseen vaan kiivetään epätoivoisesti mm perinteitä kunnioittaen. Rahvas tekee niinkuin haluaa ja laittaa päälleen sellaisen asun jossa on kauneimmillaan. Äitinsä pakottamana perinneasun pukenut tytär jää varjoon ja sekös tätiä harmittaa saati sitä tytärtä kun olisi edes kerran elämässään voinut olla päivän prinsessana.

En todellakaan jäänyt varjoon perintömekossa vaan erotuin tusinattlleistä ja pari jonkun muun sukulaista tuli kehumaan ja yhä vanhat lukiokaverit muistavat sen. Joten yrityksesi pilkata oli huono.

Ja hei ne tyllikasat ei ole prinsessamekkoja.

Vierailija
100/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viime vuonna wanhoja katsomassa ja näin yllätyksekseni yhden tytön sellaisessa renesanssi tyyppisesdä mekossa ja pitkissä hansikkaissa.

En kyllä henkilökohtaisesti usrimmista niistä vanhanaikaisista mekoista pidä, ajat muuttuvat ja monet iltapukumaiset mekot ovat todella kauniita.