Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä alkoi trendi muuttaa vanhojen tanssiasut prom-tyylisiksi?

Vierailija
20.02.2017 |

Tietääkö kukaan milloin (minä vuonna) tämä uusi, modernimpi, ns. jenkkityylinen prom-"hömpötys" alkoi vanhojen tansseissa?
Lähtikö se jonkun yksittäisen ihmisen, kaveripiirin vai koulun aloitteesta? Tietyltä paikkakunnalta? Iltapäivälehtien kuvagallerioista päätellen koko Suomi tanssii nyt näissä Disney-prinsessan asuissa.

Minusta ne vanhan ajan vintage-puvut oli niin paljon ihanempia, tyylikkäämpiä ja persoonallisempia. Harmi, että tästä perinteestä on luovuttu. Eikö prom-tanssiaiset voisi järjestää erikseen omana iltanaan?

T. vuoden 2000 wanha, joka ikätovereineen tanssi vielä vanhan ajan puvuissa

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset prom queen -tanssit:

http://www.iltasanomat.fi/mystyle/art-2000005095672.html

Entiset vanhojen tanssit:

http://www.iltasanomat.fi/mystyle/art-2000005092041.html

Kumpi tyyli on sinusta kivempi?

Yläpeukku nykymeiningille, alapeukku vanhalle perinteelle.

Alanuoli koska tanssitaan nimenomaan niitä vanhoja hovitansseja.

Tätä tyllivillitystä on kuitenkin jatkunut jo niin pitkään ettei nuoret enää tiedä muusta.

Hyvä idea tuo että opettaja kysyy teemaksi tiettyä tyylisuuntausta tai vuosikymmentä.

Vierailija
42/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tanssinut vuonna 2003 ja silloin oli muutamalla tuollaiset prom-puvut mutta suurimmalla osalla vuokratut 1700-, 1800-lukujen tyyliset puvut. Seuraavana vuonna olikin jo paljon useammalla prom-puvut. Mun veljeni tanssi vanhojen tanssit vuonna 2008 ja silloin oli jo "kaikilla tytöillä" prom-puvut. Sama lukio, samat opet jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi vanhoja akkoja noin ahistaa kauniit lukiotytöt ihanissa mekoissaan? Joo te ette saanu prinsessapäivää vaan tanssitte rievuissanne joita ei kehtaa ees esitellä enää kuvista :D

Nää likat on nykyään niin kauniita, että arvosensa puvut vaan korostaa.

Miks helkkarissa pitäs väkisin olla ruma kun voi olla kaunis :D

No ainakin tuossa Iltasanomien nykytyyleissä muutamalla tytöllä oli puku joka EI sopinut kantajalleen tyylikkäästi.

Toki valokuva "lihottaa" mutta kyllä se runsas helmarömpsy juuri vyötärön kohdilla lihottaa, näyttää siltä kuin olis kunnon vatsamakkarat. Vaikka olisikin kunnon alusasu päällä. Ainakin toivottavasti on. Juhlapukeutuminen alkaa aina alusvaatteista.

Linnan juhlissakin näkee kuinka ei ole panostettu alusvaatteisiin vaan tiukan puvun alta näkyy ne hipsterimallin alushousut, hrr, karseeta...

Nyky vyötärö on alempana kuin esim. 50v sitten, johtuen 60-70- luvun vaihteen muodista joka "vapautti" naiset sukkanauhaliiveistä ja korsetista sekä jopa rintaliiveistä..

Ja monet noista prom prinsessapuvuista vaatii vähintään sen vyötärökorsetin tms joka tasoittaa ja silottaa vartalon profiilin...

Jos ja kun omat tyttöni menevät lukioon ja silloin on vielä vanhojen tanssit voimissaan ja tytöt haluaa osallistua niin koitan kyllä kaikkeni tehdä että pukeutuisivat kunnolla ja mieluiten joko aitoon vintageen tai sitten reproon...

Vierailija
44/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssin vuonna 2000, ja silloin oli vielä ideana pukeutua vanhoihin asuihin. Lisäksi tanssitkin olivat suurimmansi osaksi keskiaikaisia tansseja, se oli meidän lukiomme teema sinä vuonna. Nykyvanhat ovat kauniita, mutta kaikki niin kovin samanlaisia - itseäni ahdistaisi, jos tanssisin nyt, en kokisi sopivani muottiin.

Vierailija
45/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä idea olikin siinä, että ensisijainen tarkoitus ei ollut kauneus. Ennen ei kiinnitetty sairaalloisesti huomiota ulkonäköön. Meille tärkeintä oli hassutella. Esiinnyimme äärettömän, vanhanaikaisen, koomisen arvokkaasti koko päivän. Se oli se juju.

Toisekseen ennen vanhaan myös haluttiin olla yksilöllisiä. Se näkyy vanhoista kuvista. Ihmiset, sekä tytöt että pojat, näyttivät omanlaisiltaan. Nyt nuoret, kauniit, ovat kuin samasta muotista. Yhtä Frozenia kaikki pastelleissaan. 

Vanha akka

Tässä oli hyvä pointti.

Katselin tässä videota yksistä tämän vuoden tansseista ja kaikki tytöt näyttivät ihan samalta. Tuli myös sellainen olo, ettei kukaan oikeastaan nauti itse tanssimisesta, mutta tietysti yleisönkin takia voi jännittää.

Vierailija
46/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun puolivälissä meillä kaikilla oli mustat, oikeasti vanhat mekot, kaivettu kellareista ja vinteiltä. Yhdellä oli hieno 20-luvun asu. Silloin oli idea näyttää vanhalta, ei hienolta, näin ainakin meidän koulussa

Vierailija
47/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei aina jaksaisi katsoa samoja vanhoja perinteitä

mutta miksi kaiken on aina muututtava, vanha oli parempi

voi luoja ota minut jo pois täältäärrgh

Tässäpä olisi ollut vallan loistava idea Putous-tuottajille ja ohjaajalle kuskata A.I. Ankeinen katsomaan helsinkiläiskoulujen wanhoja, ja vonkumaan nuo ylläolevat repliikit muun muassa :D Siitä olisi saanut mahtavaa matskua seuraavaan jaksoon.

Vierailija
48/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että asiaan vaikuttaisi vähän myös se että elokuvat ja tv-sarjat ovat täynnä noita promeja ja ne myös nostetaan niissä älyttömän tärkeiksi. Vanhojen tansseista ei taas kuule käytännössä mistään.

Historialliset puvut ovat myös kalliita ja vaikeastihankittavia eivätkä ne yksinkertaisesti kiinnosta teinejä ollenkaan verrattuna moderneihin biletanssiaispukuihin muutamaa hipsteriä lukuunottamatta.

Tässä yhdellä kommentilla hienosti yleistettiin nykynuoret aivottomiksi kanateineiksi ja noloiksi hipstereiksi :)

Vierailija
49/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin kamalaa kun maailma muuttuu :D Eihän ihmiset muutenkaan pukeudu samoin kuin vaikka 80-luvulla, ei arkena eikä juhlissa, miksi sitten wanhoissakaan? 

Vierailija
50/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tanssin 90-luvulla, ja meillä oli vanhanaikaiset puvut. Pakko myöntää, että nykyiset puvut ovat tavallaan kauniimpia, mutta vanhojen tanssien ideahan on latistunut täysin. Pidän enemmän tuosta vanhasta karnevaaliperinteestä. Kauniita nykyaikaisia mekkoja voi esitellä missä juhlissa tahansa. 

Aloituksen kysymykseen en osaa vastata, jotenkin olen itsekin vasta hiljattain havahtunut siihen, että tosiaan vanhoja tanssipukuja näissä ei enää käytetä. Jossain vaiheessa on ilmeisesti ollut jokin murros, että on ollut yhtä aikaa sekä vanhanaikaisia mekkoja että näitä prom-tyylisiä. Ja sitten valtavirta on voittanut. 

Vierailija
51/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1995-vuosikertaa, meilläkin ideana oli vielä vanhat puvut, ei tosin suoria historiallisia kopioita. 

Uusi tyyli ei mielestäni ole edes kaunis vaan mielikuvitukseton ja muovinen. Kiinasta tilatut imelät tyllit ja kimalteet näyttävät halvoilta. Tanssijat itse ovat yhtä nättejä kuin ennenkin, arvokkaamman tyyliset puvut pukisivat paremmin.  Aikansa kutakin. Ehkä tämä Amerikan apinointimuoti menee jossain vaiheessa ohi.

Vierailija
52/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden 2009 abi enkä muista enää millaisissa mekoissa tanssittiin koska en itse niitä tanssinut, mutta ihmettelen kovasti miksi se kaihertaa niin monia että tanssitaan iltapuvuissa? Suomessa ei koskaan pääse käyttämään oikeita iltapukuja ellet ole poliitikko joten suotakoon se mahdollisuus kerran elämässään tytöille. Ihme asioista saadaankin ongelmia. 

Vierailija
53/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat muuttuvat ja kenenkään on turha harmitella sitä. Tärkeintähän on, että tanssijoilla on hauska päivä.

-Tämän vuoden abi

Vierailija
54/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö nykyajan vanhat ollenkaan oppitunteja? Meillä ne oli ihan kohokohta, aina ne keksivät jotain hauskuutusta. Muistan, kuinka vanhat tulivat pitämään veistotuntia ja aloimme tehdä soutuvenettä. Veneen tekeminen aloitettiin tietenkin tapin teosta, joka sorvattiin. Seuraavaksi piti testata, tuliko tapista hyvä ja vanhat ottivat jonkun levyn, johon porasivat reiän. Siihen sitä tappia sitten soviteltiin ja opettajallakin oli naurussa pitelemistä.

Alemmilta luokilta muistan sen, kun vanhat pistivät meidät leikkimään sellaista leikkiä, että tyttö istuu pojan syliin ja poika kysyy tytöltä: "Kulta, rakastatko sinä minua?" Tytön piti vastata: "Kyllä, mutta en voi hymyillä." kolmeen kertaan ja jos alkoi hymyilyttää, piti pussata poikaa. Oltiinkohan viidesluokkalaisia tai jotain, mutta tuo leikki ujostutti kovasti ja kauheaa oli, jos joutui pussaamaan :-D

Vierailija
55/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se amerikkalaisuus joka tunkee kaikkialle, jopa suomalaiseen lukioperinteeseen.

Voi sentaan, onko taas amerikkalaiset lahetyssaarnajat kiertaneet Suomea levittamassa hapatustaan? Heittakaa ulos mokomat tunkeilijat.

Vierailija
56/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nykyajan vanhat ollenkaan oppitunteja? Meillä ne oli ihan kohokohta, aina ne keksivät jotain hauskuutusta. Muistan, kuinka vanhat tulivat pitämään veistotuntia ja aloimme tehdä soutuvenettä. Veneen tekeminen aloitettiin tietenkin tapin teosta, joka sorvattiin. Seuraavaksi piti testata, tuliko tapista hyvä ja vanhat ottivat jonkun levyn, johon porasivat reiän. Siihen sitä tappia sitten soviteltiin ja opettajallakin oli naurussa pitelemistä.

Alemmilta luokilta muistan sen, kun vanhat pistivät meidät leikkimään sellaista leikkiä, että tyttö istuu pojan syliin ja poika kysyy tytöltä: "Kulta, rakastatko sinä minua?" Tytön piti vastata: "Kyllä, mutta en voi hymyillä." kolmeen kertaan ja jos alkoi hymyilyttää, piti pussata poikaa. Oltiinkohan viidesluokkalaisia tai jotain, mutta tuo leikki ujostutti kovasti ja kauheaa oli, jos joutui pussaamaan :-D

Kuulostaa ihan hirveältä, etenkin tuo jälkimmäinen. Toivottavasti ei todellakaan enää tehdä tuollaista. 

Vierailija
57/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden 2009 abi enkä muista enää millaisissa mekoissa tanssittiin koska en itse niitä tanssinut, mutta ihmettelen kovasti miksi se kaihertaa niin monia että tanssitaan iltapuvuissa? Suomessa ei koskaan pääse käyttämään oikeita iltapukuja ellet ole poliitikko joten suotakoon se mahdollisuus kerran elämässään tytöille. Ihme asioista saadaankin ongelmia. 

no siksi koska se on historiallisen perinteen varastamista omiin tarkoituksiinsa, siihen mihin se ei ollut tarkoitettu, vain siksi kun "MÄ HALUUN" sukupolvi HALUU! MÄ MÄ MÄ MÄ ! Nyt mulle tää heti kaikki niin kun mä haluun!! 

onhan tuo ääliömäistä. Bileitä voi pitää ihan millon vaan missä vaan, paa mekko päälle ja mene keimailee, ei siihen koko lukioo tarvita kattomaan kun sä haluaut hienostella.

Voi ei! Siis eikö me saatais! no ei. kun se ei ole sinun idea se perinne!

Vierailija
58/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tanssin "wanhoja" vuonna 1995. Silloin kaikilla oli wanhat puvut, kampaukset ja juuri nuo pitkät hanskat yms. Lähes kaikki vuokrasivat pukunsa, joten puvusta ei sen kummemmin tarvinnut päästä eroon.

Niin mutta siis teillä oli juhlavat ja uudet vaikka vanhan tyyliset puvut.

Kun äitini oli 60-luvulla vanha, vaatteet eivät olleet juhlavia eikä mitään pitkiä hanskoja, vaan nimenomaan vanhoja vaatteita, arkisia ja vanhoja, eli pukeuduttiin vanhoiksi.

Vierailija
59/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä. karnevaalihaikalijoille: lukiolaisilla on muutenkin runsaasti erilaisia pukuhassuttelujuhlia, kuten penkkarit ja haalarisekoilut. vintageihastelijoille ja nuorison tyylitajun surkuttelijoille: luuletteko että nykynuorten tyylitaju muuttuu suuresti ihailemaanne suuntaan jos he yhtenä päivänä elämästään pukeutuisivat vuokrattuihin vintagemekkoihin? he järjestävät tanssiaiset sellaisina kuin haluavat. jos on omaperäinen tyyli, varmasti löytävää tai kehittää omaperäisen iltapuvun/juhlalookin. jos he ihailevat amerikkalaista juhlatyyliä, pukeutukoot niin. ei siellä ketään pakoteta pukeutumaan samaan kiinalaiseen ebaysta tilattuun tyllimekkoon. ihan hauskaa että vanhojen tanssit ovat lähempänä oikeaa juhlaa, jossa voi vaikka kerran elämässään pukeutua siihen iltapukuun.

Vierailija
60/127 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun puolivälissä meillä kaikilla oli mustat, oikeasti vanhat mekot, kaivettu kellareista ja vinteiltä. Yhdellä oli hieno 20-luvun asu. Silloin oli idea näyttää vanhalta, ei hienolta, näin ainakin meidän koulussa

Nimenomaan vanhuus oli se alkuperäinen juttu, ei hienous, juhlavuus eikä tanssiaisvaatteet.