Miksi jotkut luulevat OIKEASTI näyttävänsä 20 vuotta nuoremmilta? :D
Tälläkin palstalla parveilee ihmisiä, jotka luulevat näyttävänsä esim. 20 vuotta nuoremmilta kuin ovat. Täysi mahdottomuus. 40-vuotias nainen ei mitenkään voi näyttää 20-vuotiaalta. 5 vuotta voi arvio heittää, sen myönnän, mutta ei sen enempää!
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset saattaa näyttää 45v. kaksikymppiseltä.Täällä harvinaista.
Tästä tuli mieleen
http://www.geekinheels.com/wp-content/uploads/2011/01/average_asian_wom…
Päteeköhän tämä sama venäläisnaisiin? Tuntuu, että venäläisnaisista näkee vain nuoria supermalleja tai kypsään ikään ehtineitä maatuskoja. Naiset siltä väliltä loistavat poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
hei jengi, uskaltaako kukaan lähteä mukaan että laitetaan naamamme tänne ja koetetaan arvata toisemme iät :D
Ei. Mä tunnustan ihan suosiolla, että näytän ikäiseltäni. Laitettunakin! :D
Ihmiset on tosi huonoja arvioimaan toisten ikää, joten siksi noita luuloja varmaan tulee. Itseänkin on luultu 14 vuotta nuoremmaksi sekä myös 8 vuotta vanhemmaksi. Ikää 33.
Vierailija kirjoitti:
Minua luultiin 25-vuotiaana 30 v. 40 v. kääntyi toisin päin, moni luuli minua n. 5 v. nuoremmaksi. 25-30 v. voi vielä mennä 20 v. Monella ulkonäkö romahtaa 35-50 v. hyvin harva käy 10 v. nuoremmasta. Useimmiten kuvioon tulee myös tanttamaisuus ja setämäisyys, kyse ei ole pelkästään pukeutumisesta, vaan yleisestä olemuksesta.
Katri Helena menisi 60 v. Danny ja Tauski eivät ole nuorekkaita, vaikka yrittävät olla, ihan ikäisensä näköisiä. Matti Nykänen oli vielä 25 v. lapsenkasvoinen, meni nuoremmasta. Ikä ja elämäntyyli on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, ihan ikäisensä näköinen.
Kun on nähnyt noita julkiksia vierestä niin karissut käsitys, et ovat ikäisiääm nuoremman näkösiä. Miltei aina julkkisten kuvat photosopataan ja lehdissä on "siloteltu" kuva. Katri, Paula ym ottavat silottavia pistoksia ym ja ovat väliin "paremman näkösiä" mutta silti totuus on, että ikä näkyy ja nuoruutta ei saa takasin. Se näkyy ainakin dekolteessa ja kämmenselissä ja mainituilla myös maksaläiskinä .
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan se, että nuorennäköisyys ei ole synonyymi kauneudelle. Samalla tapaa kun vanhat miehet haaveilevat teineistä, mielessään "tietyn näköinen" teini ja tätä kuvaa ei varmaan monetkaan vastaa.
Yhdyn aiempiin kommentteihin siitä, että varmaan iänarviointiin vaikuttaa tietyt stereotypiat siitä, miltä oletamme jonkun näyttävän.
Mitä itse olen aikuisopiskelijana huomannut iän arvioiminen on todella haastavaa, olen veikannut joitakin hädin tuskin parikymppisiä pitkälle päälle kolmikymppisiksi ja toisten päin.
Itse kuulun niihin, joiden ikä arvioidaan aina alakanttiin. Papereita on vaikea on saada kaupassa takaisin kun syynätään vuorotellen niissä näkyvää vuosilukua ja naamani. Usein virallisissa tilanteissa ikäiseni ja jopa nuoremmat sortuvat sönköttämään kuin jollekkin hädin tuskin aikuiselle jne.
Mieluumin näyttäisin hyvälle ja ikäiselleni kuin rumalle parikymppiselle. Ikää on lähemmäs neljäkymmentä.
Näinpä. Olen ollut nätti nuorena ja nyt en ole enää, vaikka minua luullaan usein nuoremmaksi. Eli luullaan rumaksi parikymppiseksi. :D Mieluummin olisin kaunis kolmikymppinen.
Mennäänpä joskus huvikseen mammografia-jonoon, johon on siis kutsuttu samana vuonna syntyneitä.
Mikä on totuus? Ihmiset ovat aivan eri näköisiä eli hajonta saman ikäisten ulkonäössä on suuri eikä siitä ole syytä kenenkään ylpistyä "että näyttää nuoremmalta". Ihmiset on eri näköisiä ja mahdotonta sanoa minkä näköinen pitäisi juuri tietyssä iässä olla. Kovalla laittautumisella saa itsestään huolitellun, mutta ikä on ja pysyy. Ja hyvä niin. Kamalaa, jos ei saa olla ikäisenä näköinen ja oloinen, vaan pitää yrittää jotain muuta!
Olen 43 vuotta vanha. Toissavuonna kysyttiin pari kertaa Alkossa paperit kun ostin viinipullon ja viime vuonna kaupassa (n.25v kundi) kysyi paperit kun ostin yhden siiderin. 36 vuotiaana kun olin maksamassa lippua stadikalla, niin kassa kysyi tuleeko lasten vai aikuisten lippu. Tällä viikolla olin käymässä yksissä juhlissa kaverini kanssa (hän on 46v) ja siellä minua luultiin hänen tyttärekseen. Sain lapsen 35-vuotiaana ja pari kertaa ihan tuntematon ihmetteli, että onpa lapsella nuori äiti.
Ehkä olen nuoremman näköinen, itseä nämä kommentit enemmänkin huvittavat. Itse kyllä näen liiankin selvästi omat vanhenemisen merkit.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset näyttävät ikäisiltään, mutta samanikäisten ulkonäössä on suuria eroja. Ylipaino ja treenaamattomuus aiheuttavat täti/setämäisyyttä. Naisilla varsinkin vyötärön häviäminen ja vartalon yläosan muuttuminen pallomaiseksi aiheuttaa tietyn efektin. Ryhdittömät olkapäät ja käsivarsien takaosien läskiintyminen luovat myös taatun tätivaikutelman. Miehillä taas pakaralihasten katoaminen luo setävaikutelman. Treenaamalla voi muokata itseään myös vanhempana, mutta vuosivuodelta joutuu tekemään enemmän duunia. Miksi arvostetaan sitä, että näyttää nuorelta? Jokaisessa iässä voi näyttää hyvältä.
Tämä on totta. Kun miettii, mikä ihmistä vanhentaa, niin ei se ole pelkästään ihorypyt, koska ryppyjen ilmeneminen riippuu tosi paljon ihotyypistä: kuiva iho rypistyy nuorempana, paksu ja rasvainen iho taas ei.
Mielestäni ihmisen tekee iäkkäämmän näköiseksi tyyli tai lähinnä sen puute sekä se, miten kantaa kehonsa. Tiettyä latistumista, veltostumista ja roikkumista alkaa tulla, ellei sitä tiukalla treenillä erikseen yritä hidastaa. Hoikka ja treenattu ihminen näyttää pääsääntöisesti treenaamatonta nuoremmalta, ellei sitten satu olemaan hurjan ryppyinen iholtaan. Vaatteiden istuvuudella saa yllättävän paljon aikaan myös. Roikkuvat vaatteet tai aivan liian nuorekas pukeutuminen vanhentaa. Miestä ikäännyttää ylipaino, runsas parta ja pälvikaljuisuus, naista käsivarsien roikkuminen, rintojen valahtaminen ja vyötärölihavuus. Päihderiippuvuus tekee nuorestakin ihmisestä elähtäneen näköisen.
Geenit ja elintavat siis määrää aika paljon, miten vanhalta kukakin näyttää, mutta joihinkin asioihin voi itse vaikuttaa.
Mies-1982 kirjoitti:
Itse oon Mies ja nyt 35 V. En oo ikinä kehunut et näyttäisin nuoremmalta kuin olen. Ärsyttävimmät ihmiset on juuri niitä jotka kehuskelevat olevansa nuoremmilta kuin ovat. Mä en tiedä voisko tuon asian melkein kääntää toisin päin. Jos niin moni näyttää nykyään ikäistään nuoremmalta niin miksei voisi sanoa näyttävänsä juuri sen ikäiseltä kuin on. Mieluimmin sitten kehuis näyttävänsä ikäiseltään. Jotku muut nättävät sit vain ikäistään vanhemmilta.
Muistan vielä 5 vuotta sitten multa kyseltiin junissa ja satamissa, tuleeko opiskelijalippua. Ja papereita kyseltiin k18 paikoissakin (ja mä olen sentään mies). Mutta ikää nyt alkaa olemaan (35v) että enää ei enää kysellä papereita tai opiskelijakortteja. Alkossahan ne tietenkin vielä kyselee mut niiden pitääkin kysellä niitä nykyään vaikka näyttäis 30 kymppiseltä.
Vähän aikaa sitten on ollut treffeillä kahden 2-kymppisen kanssa. Toinen oli 21 joka näytti ihan 3-kymppiseltä. Se kehui mua nuoremmaksi (olin 34v) kuin miltä mä näytin. Toinen on 24 (tapailen edelleen) joka ei oo sanallakaan sanonut et näyttäisin ikäistäni nuoremmalta, mut se näyttääkin mun mielestäni ikäiseltään eli on nuoren naisen/tytön näköinen :)
Voisiko se sit olla niin et ihmiset näyttää nykyään sit vain nuoremmilta kuin ennen. Jotku sit näyttää vanhemmilta kuin ikä olettais? Varsinkin tuollaisesta tarpeeton itsensä kehumisesta saa nykyään aikaan vain tarpeetonta myötähäpeää jos kohdalle tulee myös toinen yhtä "nuorekas" henkilö joka on oikeasti 10-20 vuotta nuorempi.
Näistä portsareiden papereiden uteluista en ottaisi niin kovinkaan vakavasti. Monesti tuntuu et ne kyselee varsinkin naisilta papereita vaikka ovat ilmiselvästi 30 kymppisen näköisiä.
Ja nää henkilöt jotka luulee näyttävänsä 20 vuotta nuoremmilta ovat kyllä niitä ärsyttävimpiä henkilöitä. Menin kerran sokkotreffeille ihan piruuttaan 45 vuotiaan naisen kanssa joka väitti näyttävänsä 20 v nuoremmalta. Kehui jatkuvasti viesteissään koko ajan miten exät ja kaverit kehuivat kuinka nuorekas oli. Todellisuus oli sitten jotain muuta. Treffeillä ihmetteli mulle ääneen monet kerrat miten mä näytän niin nuorelta ja mä taas ajattelin et miten se näytti niin vanhalta (sitä en sentään tohtinut ääneen sanoa). Se ei ees näyttänyt mun silmään edes sitä kymmentä vuotta nuoremmaksi jos ollenkaan. Kun mä ajattelin et mä olin silloin 33 niin näytti huomattavasti mua vanhemmalta. Olisi arvinoinut jotain 40-50 väliin mitä se oikeasti olikin. Sanoi et oli vähän turnoff et näytin niin nuorelta ja vähän häpes kulkee mun mukana. Siitäkin huolimatta jaksoi treffeiälin kehuskella miten nuorelta näytti. En ees jaksanut ihmetellä miten mä voin näyttää liian nuorelta jos hän kuvitteli olevansa 20 vuotta nuoremman näköinen. Se mukaan hänen ois pitänyt näyttää muakin nuoremmalta. Täytyy sanoa että koko homma kyllä nauratti jälkeen päin ja sitä on kavereidenkin kanssa naureskeltu monet kerrat.
Ja silti sun on ollut pakko saada paljon nuorempi tyttöystävä ja kehut näyttäväsi nuoremmalta kuin olet. Aika kaksinaismoralistista.
Tiedän yhden 35-vuotiaan naisen, joka saattaisi ihan hyvin mennä 20-vuotiaasta. Siro urheilija, joka pukeutuu trendikkäästi kivoihin vaatteisiin. Äänikin on nuorekas, joten en ihmettele, jos joku erehtyy luulemaan paljon nuoremmaksi. Kun tarkkaan tiirailee, niin pienistä naururypyistä kyllä näkee, ettei ole ihan teini :)
Itse olen yli 10 vuotta nuorempi, mutta en usko säilyväni yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset näyttävät ikäisiltään, mutta samanikäisten ulkonäössä on suuria eroja. Ylipaino ja treenaamattomuus aiheuttavat täti/setämäisyyttä. Naisilla varsinkin vyötärön häviäminen ja vartalon yläosan muuttuminen pallomaiseksi aiheuttaa tietyn efektin. Ryhdittömät olkapäät ja käsivarsien takaosien läskiintyminen luovat myös taatun tätivaikutelman. Miehillä taas pakaralihasten katoaminen luo setävaikutelman. Treenaamalla voi muokata itseään myös vanhempana, mutta vuosivuodelta joutuu tekemään enemmän duunia. Miksi arvostetaan sitä, että näyttää nuorelta? Jokaisessa iässä voi näyttää hyvältä.
Tämä on totta. Kun miettii, mikä ihmistä vanhentaa, niin ei se ole pelkästään ihorypyt, koska ryppyjen ilmeneminen riippuu tosi paljon ihotyypistä: kuiva iho rypistyy nuorempana, paksu ja rasvainen iho taas ei.
Mielestäni ihmisen tekee iäkkäämmän näköiseksi tyyli tai lähinnä sen puute sekä se, miten kantaa kehonsa. Tiettyä latistumista, veltostumista ja roikkumista alkaa tulla, ellei sitä tiukalla treenillä erikseen yritä hidastaa. Hoikka ja treenattu ihminen näyttää pääsääntöisesti treenaamatonta nuoremmalta, ellei sitten satu olemaan hurjan ryppyinen iholtaan. Vaatteiden istuvuudella saa yllättävän paljon aikaan myös. Roikkuvat vaatteet tai aivan liian nuorekas pukeutuminen vanhentaa. Miestä ikäännyttää ylipaino, runsas parta ja pälvikaljuisuus, naista käsivarsien roikkuminen, rintojen valahtaminen ja vyötärölihavuus. Päihderiippuvuus tekee nuorestakin ihmisestä elähtäneen näköisen.
Geenit ja elintavat siis määrää aika paljon, miten vanhalta kukakin näyttää, mutta joihinkin asioihin voi itse vaikuttaa.
Olen 54-vuotias, ja yksi juttu jota vahdin on selkävekit. Ne kertovat että keskivartalon lihakset eivät jaksa enää pitää rankaa pystyssä. Jos näkyy merkkejä vekeistä, lisään lihaskuntojumppaa ja venyttelyä.
Geenien kanssa minulla on käynyt sikäli tsäkä, että iho on tätä rasvaista (ei enää) ja rypytöntä lajia, kämmenselät ovat edelleen sileät ja kengät voi valita ulkonäön eikä mukavuuden perusteella, kun ei ole vaivaisenluita.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla parveilee ihmisiä, jotka luulevat näyttävänsä esim. 20 vuotta nuoremmilta kuin ovat. Täysi mahdottomuus. 40-vuotias nainen ei mitenkään voi näyttää 20-vuotiaalta. 5 vuotta voi arvio heittää, sen myönnän, mutta ei sen enempää!
"Tälläkin palstalla parveilee ihmisiä, jotka luulevat näyttävänsä esim. 20 vuotta nuoremmilta kuin ovat."
Aha, onko näin? Mitä näyttöä ap:lla on väitteensä todenperäisyydelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tälläkin palstalla parveilee ihmisiä, jotka luulevat näyttävänsä esim. 20 vuotta nuoremmilta kuin ovat."
Ootko yhtään lukenut ketjua läpi? :D :D :D Todiste jo itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla heittää noin 10 vuotta, olen 43 mies ja näytän 33-35 vuotiaalta, kun ikääni on kysytty ja olen pyytänyt veikkaamaan.
Veikkaan aina näitä kysyjien ikiä reilusti alaspäin, koska en halua tuottaa pahaa mieltä. Oikeasti te näytätte kyllä ihan ikäisiltänne, mutta jo se veikkaamisen pyytäminen antaa ymmärtää, että ikä on teille ongelma enkä halua satuttaa arkaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko yhtään lukenut ketjua läpi? :D :D :D Todiste jo itsessään.
No en, yhtään. ;)
Ehkä ne on mainosten uhreja. Ne luulee oikeesti, et jos ostat jonkun tietyn rasvan tai huulipunan tai yläastelaisten muodissa olevat farkut, muutut itsekin yläastelaisen näköseks. :-D
No jos on 100-vuotias niin voi helposti mennä kasikymppisestä. Meissä nelikymppisissä...juuei.
Itse olen ns. hyvin säilynyt. On pitkät hyväkuntoiset hiukset joissa ei näy harmaata, kuulas rypytön iho, ei riippareita tms. En silti kuvittele näyttäväni huomattavasti ikäistäni nuoremmalta vaan ainoastaan hyvin hoidetulta. Toisaalta tässä ikäluokassa hajonta on suurta. Ne jotka ovat päästäneet itsensä repsahtamaan totaalisesti, näyttävät kyllä aika nuutuneilta.
En ole enää aikoihin pukeutunut halpaan ketjumuotiin vaan tyyli on sellaista toimistoklassista. Asusteet ovat aitoja, ei H&M:n rihkamalaarista noukittuja. Olen vaihtanut meikkityyliä luonnollisempaan. Toisaalta olen alkanut meikata päivittäin sillä meikittömänä olen alkanut näyttää jotenkin perusväsyneeltä.
Naama on siis alkanut valahtaa muttei vielä varsinaisesti näytä vanhalta vaan vain väsyneeltä. Siltä kuin muistelen parikymppisenä näyttäneeni juhlittuani koko yön. Ei ehkä ihan se nuorekas look josta tässä ketjussa on puhe. Ryppyjen sijasta olen huomannut että ihon sävy on tullut epäsasaisemmaksi. Aiemmin en tarvinnut meikkivoidetta, nyt siitä on selvää hyötyä.
Ja sitten se tärkein: vaikka omasta mielestäni näytän ihan hyvältä, vastaan tulevat parikymppiset näyttävät ihan lapsilta. Kun peiliin katsoo joka päivä, ei alkavia vanhenemisen merkkejä huomaa. Sitten kun vertaa itseään parikymppisiin, kyllä siinä vaan selvä ero on vaikkei osaisikaan tarkkaan sanoa, mikä. Monta pientä juttua kai.
Periaatteessa hyväksyn ikäni enkä ihannoi nuorelta näyttämistä, mutta jotain pientä keski-iän kriisiä taitaa pukata silti...
Kyllä naisten kohdalla on valitettavan usein vallankin toisin päin. Ikää 20-25 ja ulkonäkö on kuin 40-50 vuotiailla matameilla: Tiedän muutaman alle 25 vuotiaan jotka näyttävät vanhemmilta kun taas jotkut nelikymppiset.
Olen nyt 41-vuotias ja näytän ikäiseltäni, mutta vielä 36-37 -vuotiaana näytin harmittavan paljon nuoremmalta. Alkossa kysyttiin paperit lähes joka kerta, ja kerran ollessani kahden pienen lapseni kanssa kaupassa samassa kassajonossa seisonut vanhempi pariskunta päivitteli toisilleen (käännyttyään ensin katsoamaan minua ja lapsiani) että kun "lapset tekee lapsia..." pisti kyllä vituttamaan.
Sitten vaan se vanhenemisen näkyminen naamasta tapahtui yhtäkkiä 37 ikävuoden jälkeen, eli nyt olen omasta mielestäni ihan ikäiseni näköinen (ja käsistä vanhemman näköinen, kuin kuusikymppinen äitini).