Pyörätuolissa istuva nöyryytettiin kyyneliin Prisman kassalla
Pyörätuolissa istuva mies yritti ostaa maanantaina talvikengät maksusitoumuksella, mutta joutui Prisman kassalla ikävän tilanteen eteen. Prisma pahoittelee tapahtunutta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071322_uu.shtml
Onneksi sentään joltain löytyy selkärankaa: "- Ei tässä selitykset auta. Kun on käynyt virhe, se on korjattava ja sillä siisti, Neva-aho-Simonsen toteaa."
Kommentit (239)
Käy kassaa sääliksi, kun valkoroska lynkkaa, vaikka tämä on vain noudattanut sääntöjä. En olisi itsekään alkanut soveltamaan tuollaisessa tilanteessa, hyvällä tuurilla olisi voinut tulla lopputili.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, mikä häpeä noihin maksusitoumuksiin liittyy. Menet kauppaan ja kassalla joudut julistamaan sekä myyjälle että muille jonossa oleville, että et pysty ensinnäkään elättämään itse itseäsi ja toisekseen olet niin epäilyttävä ja epäluotettava henkilö, että sinulle ei voi antaa tueksi rahaa, vaan ainoastaan maksusitoumuksen, jota ei voi käyttää muuhun kuin juuri siihen mihin se on osoitettu. En yhtään ihmettele, että kyseinen mies on tuollaisen huomiota herättävän härdellin keskellä alkanut itkeä, etenkin jos on kuukausia odottanut saavansa ne talvikengät :(
Itse olen saanut kerran köyhille lapsiperheille tarkoitetun jouluapukupongin ja senkin kanssa tuli ylimääräistä hämminkiä kassalla, kun setelillä sai ostaa vain ruokaa ja ostosten joukossa olikin paketti vessapaperia. Olin tosi kiitollinen kupongista, mutta olisin mielelläni pitänyt silloisen köyhyyteni itseni ja sosiaalitoimiston välisenä asiana.
Siis nuoret ihmiset eivät ymmärrä. Vanhat kyllä.
Nuoret ovat jo tottuneet maksattamaan kaiken muilla.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa asiakastöykeä S-ketju ja siirtykää kunnon laatukauppaan: Stockaan! Näin itse tein :)
Ai nyt tää epätoivoinen stokkan työntekijä mainostaa firmaansa jo tässäkin ketjussa. Annan kymmenen pisteen vihjeen: ala etsiä välittömästi uutta työmaata. Viimeistään vuosikymmenen vaihteessa kyseinen firma on nurin, jos pysyy pystyssä edes sinne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa asiakastöykeä S-ketju ja siirtykää kunnon laatukauppaan: Stockaan! Näin itse tein :)
Ai nyt tää epätoivoinen stokkan työntekijä mainostaa firmaansa jo tässäkin ketjussa. Annan kymmenen pisteen vihjeen: ala etsiä välittömästi uutta työmaata. Viimeistään vuosikymmenen vaihteessa kyseinen firma on nurin, jos pysyy pystyssä edes sinne asti.
Totta puhut, rahattomana laatukaupat kantsii kiertää kaukaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Turhaan siis ryöpytettiin se kassahenkilö somessa - teki kuten huono sääntö käski!
Onneksi oli hyväsydäminen ihminen paikalla, sai mies kenkänsä.
Tämä on se syy, miksi vihaan Suomea. Oli sääntö miten älytön tahansa, aina joku idiootti haluaa sitä noudattaa.
Kassa joka ei halua noudattaa annettuja sääntöjä on todella äkkiä entinen kassa. Ongelma oli tässä tapauksessa yrityksen antamissa säännöissä.
Nimenomaan. Olen itse ollut samaisessa firmassa kassalla töissä ja kerran hankalassa ja kiireisessä tilanteessa sovelsin sääntöjä asiakkaan hyväksi, vieläpä kun tapahtunut virhe oli kaupan syytä. Tein kuittikorjauksen sujuvasti ja nopeasti suoraan kassalla (tiesin osaavani tehdä sen) ja asiakas oli erittäin tyytyväinen eli mitään vahinkoa ei tapahtunut. Selvitin tapauksen vielä korjauskuittiin. Jouduin puhutteluun periaatteen vuoksi, minulla kun ei ollut "oikeuksia" tehdä korjausta.
No mikä sitä estää ostamasta kalliimpaa. Onhan vaikka voinut saada lahjarahaa lisäksi.
Maksusitoumus kattaa tasan sen summan mille se on kirjoitettu ja ylimenevän osan voi maksaa vaikka kumminkaimanserkun täti.
Kiesus että tämä maa on niin takapajula ja sääntöjä täynnä ettei kassatkaan osaa/saa käyttää maalaisjärkeään asioiden ratkomiseen.
Ja jos kerran kassakoneet eivät taivu Prismassa lisärahan maksuun niin sitten sitoumuksen saajan on paras käyttää nekin rahat fiksumpaan kauppaan.
Amulehsessä oli juttu asiasta ja tämä joku-Neva simonsen on sanonut, että kassoille annetussa ohjeessa oli virhe.
Siinä kyllä sanottiin, että maksusitoumuksen summaa ei saa ylittää, mutta ei oltu sanottu, että ylimenevän summan voi maksaa itse.
Nyt kassoille on annettu opastusta ja uudet ohjeet ovat jaettu kassoille.
Eli kyllä Prisman kassajärjestelmä mahdollistaa ylimenevän osan maksamisen itse.
Oli jo mahdollista kun ko. asia tapahtui.
Käsittämätöntä, että asia tuli vasta nyt esille Prismoissa. Munkin mielestä on melko mahdotonta löytää juuri senhintaista tavaraa (esim. vaatteet, kengät, kodinkoneet, yms.), ettei jäisi hiukan alle tai menisi yli.
Ja se on totta, että jos olisi jäänyt tuon 4.50 e, niin "kassajärjestelmä ei salli maksaa sitä rahana asiakkaalle".
Olisiko lyönyt pokkana 70 e?
Vai sama rumba tässäkin tapauksessa?
Miten ihmeessä saatu aikaan ongelma kun kassoilla on voinut tähänkin saakka maksaa esim niin et osa luottokortilla osa käteisellä tai jos on lahjakortti ja saldo menee yli käteinen tai pankkikortilla loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Turhaan siis ryöpytettiin se kassahenkilö somessa - teki kuten huono sääntö käski!
Onneksi oli hyväsydäminen ihminen paikalla, sai mies kenkänsä.
Tämä on se syy, miksi vihaan Suomea. Oli sääntö miten älytön tahansa, aina joku idiootti haluaa sitä noudattaa.
Kassa joka ei halua noudattaa annettuja sääntöjä on todella äkkiä entinen kassa. Ongelma oli tässä tapauksessa yrityksen antamissa säännöissä.
Nimenomaan. Olen itse ollut samaisessa firmassa kassalla töissä ja kerran hankalassa ja kiireisessä tilanteessa sovelsin sääntöjä asiakkaan hyväksi, vieläpä kun tapahtunut virhe oli kaupan syytä. Tein kuittikorjauksen sujuvasti ja nopeasti suoraan kassalla (tiesin osaavani tehdä sen) ja asiakas oli erittäin tyytyväinen eli mitään vahinkoa ei tapahtunut. Selvitin tapauksen vielä korjauskuittiin. Jouduin puhutteluun periaatteen vuoksi, minulla kun ei ollut "oikeuksia" tehdä korjausta.
Surkeata johtamista ja työntekijöiden nöyryttämistä, kassatyöntekijä pidetään robottina, jolla ei ole mitään oikeuksia itsenäiseen toimintaan ja ajatteluun.
Toivottavasti saavat nyt Prismat vähän kyytiä mediassa seurauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, mikä häpeä noihin maksusitoumuksiin liittyy. Menet kauppaan ja kassalla joudut julistamaan sekä myyjälle että muille jonossa oleville, että et pysty ensinnäkään elättämään itse itseäsi ja toisekseen olet niin epäilyttävä ja epäluotettava henkilö, että sinulle ei voi antaa tueksi rahaa, vaan ainoastaan maksusitoumuksen, jota ei voi käyttää muuhun kuin juuri siihen mihin se on osoitettu. En yhtään ihmettele, että kyseinen mies on tuollaisen huomiota herättävän härdellin keskellä alkanut itkeä, etenkin jos on kuukausia odottanut saavansa ne talvikengät :(
Itse olen saanut kerran köyhille lapsiperheille tarkoitetun jouluapukupongin ja senkin kanssa tuli ylimääräistä hämminkiä kassalla, kun setelillä sai ostaa vain ruokaa ja ostosten joukossa olikin paketti vessapaperia. Olin tosi kiitollinen kupongista, mutta olisin mielelläni pitänyt silloisen köyhyyteni itseni ja sosiaalitoimiston välisenä asiana.
Siis nuoret ihmiset eivät ymmärrä. Vanhat kyllä.
Nuoret ovat jo tottuneet maksattamaan kaiken muilla.
Mitä tuon suuren ikäluokan touhuja on tullut katseltua niin just päinvastoin taitaa olla tilanne.
Tämä porukka ei ole jättänyt käyttämättä yhtään tilaisuutta olla maksattamatta omia kulujaan tulevilla sukupolvilla. Eläkkeet tienattiin todella pienen työpanoksen perusteella ja nehän maksetaan melkein kokonaan tällä hetkellä työssä olevien veroista. Kertyneitä tulevien sukupolvien eläkerahastoja olisi haluttu ohjata nykyisten eläkeläisten lisärahoiksi kun mikään ei tunnu riittävän. Nuoremmat sukupolvet saavat huomattavasti isomman työmäärän jälkeen selkeästi pienemmät eläkkeet koska kaikki varallisuus on jo syöty vanhempien sukupolvien toimesta. Lisäksi valtiota on pyöritetty velkarahalla jo pidempään joka sekin on tulevien sukupolvien varoilla elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saatu aikaan ongelma kun kassoilla on voinut tähänkin saakka maksaa esim niin et osa luottokortilla osa käteisellä tai jos on lahjakortti ja saldo menee yli käteinen tai pankkikortilla loput.
Koska ei tiedetty, että toimiiko maksusitoomus samalla tavoin, etkä voi tehdä oletuksia, vaan sinun pitää olla varma. Asiat eivät aina mene sillä tavoin kuin ajattelee niiden intuition perusteella olevan.
Harmittaa paljon miehen puolesta. Oli varmasti kamala tilanne :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jumal..ta se kassahenkilö on ihminen ja tilannetajua pitää löytyä! "Anteeksi mutta tämä kassa suljetaan, tuolla kassalla on tilaa". Sitten vasta selitetään miehelle tilanne ja kysellään mitä hän haluaa nyt tehtävän. Ei ihmistä nolata ja itketetä julkisesti. Kuvitelkaa itsenne ostamassa jotain maksusitoumuksella ja jonossa ihmiset on sen näköisiä, että
Melkein sylkee päällesi.Tuo olisi hyvä toimintatapa muihinkin selvittelyä vaativiin tilanteisiin kassalla.
Mutta kun sitä kassaa ei noin vain suljeta. Jopa vessakäynriä varten pitää kysyä lupa ja mieluiten nekin asiat hoidetaan tauolla.
Joissain paikoissa kassaa ei suljeta taukojen ajaksi vaan käytössä on tauottaja.
Kassojen määrä on laskettu kassapaineiden mukaan.Huonosti hoidettu kaiken kaikkiaan koko tilanne mutta kassan syyksi tätä on turha laittaa. Heitä pelotellaan varoituksilla ja potkuilla ja mahdollisilla korvausvaatimuksilla.
Robotit toimivat noin, eivät ihmiset. Ihmisille on suotu oma järki siksi, että sitä käytetään. Eiköhän tuossa tapauksessa työnantaja olisi ollut tyytyväisempi fiksusti ja ilman turhaa hälyä hoidetusta tilanteesta.
Prisman edustajan kommentti siitä, että kyseisillä henkilöillä oli varmaan yhteisiä tuttuja, kun kahvillekin menivät yhdessä, on kyllä tyhmyydessään alle kaiken arvostelun.
Tämä nykyinen maksusitoumusjärjestelmä vaikuttaa todella heikosti toteutetulta. Kyse on kuitenkin suhteellisen pienistä summista, joten käsittämätöntä, että asiakkaat joutuvat käymään läpi noinkin pitkän ja nöyryyttävän prosessin.
Tämän maan päättäjät tappavat työn, pakottavat suuret joukot ihmisiä toimeentulotuen ja liittojen päivärahojen varaan. Kohta kenenkään työpaikka ei ole enää turvassa. Sitten näitä työttämiä vielä nöyryytetään. Silmät auki, ei kaikki työttömät ole mt-kuntoutujia, alkohisteja tai laiskoja koulut kesken jättäneitä. YT-neuvottelut vaan lisääntyvät ja hetken päästä kuka rahansa voi joutua tukien varaan. Ei kannata tuomita.
Näitä facebookin *olen niin hyvä ihminen*- tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Näitä facebookin *olen niin hyvä ihminen*- tarinoita.
Kyllä olikin hyvä, että kirjoitti someen tapauksesta. Minäkin olisin kiehunut ja kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolissa istuva mies yritti ostaa maanantaina talvikengät maksusitoumuksella, mutta joutui Prisman kassalla ikävän tilanteen eteen. Prisma pahoittelee tapahtunutta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071322_uu.shtml
Onneksi sentään joltain löytyy selkärankaa: "- Ei tässä selitykset auta. Kun on käynyt virhe, se on korjattava ja sillä siisti, Neva-aho-Simonsen toteaa."
Olisikohan tästä jutusta kukaan kuullut mitään jos tämä henkilö ei olisi istunut pyörätuolissa?
Kyllähän tuo on selvä sopimusvirhe Prismalta, sillä kun aikoinaan se on hyväksytty maksuvälineeksi, niin kyllä ehdoista on ollut maininta, maksusitoomus ehdot ovat olleet iät ja ajat näin.
Jos Prisma ei voi palvella asiakkaitaan, sopimus olisi pitänyt irtisanoa, eikä nöyryyttää ihmisiä kassalla, jolloin Kela olisi voinut tarjota asiakkaille muuhun yritykseen.
Näin se meni silmälasien kanssa, käy katsomassa mitä maksaa kahdesta liikkeestä ja sitten soskuun arviota pyytämään, halvempi otettiin.
En muista että ehdottomasti olisi sanottu ettei tiettyä summaa voi ylittää. Onhan tästä aikaa.