Pyörätuolissa istuva nöyryytettiin kyyneliin Prisman kassalla
Pyörätuolissa istuva mies yritti ostaa maanantaina talvikengät maksusitoumuksella, mutta joutui Prisman kassalla ikävän tilanteen eteen. Prisma pahoittelee tapahtunutta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071322_uu.shtml
Onneksi sentään joltain löytyy selkärankaa: "- Ei tässä selitykset auta. Kun on käynyt virhe, se on korjattava ja sillä siisti, Neva-aho-Simonsen toteaa."
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
ssaasasassasasassasasa kirjoitti:
Se on sit eri asia kannattaako jostain piruun prismasta ostaa kenkiä ylipäätään......
Kaikilla ei ole valinnanvaraa.
Maksusitoumukset on yleensä osoitettu tiettyyn paikkaan.
Olin joskus kaupassa töissä ja sain haukut kun en ottanut vastaan maksusitoumusta, joka oli osoitettu kilpailevaan firmaan.
Olisiko pitänyt olla inhimillinen ja joustava sekä osoittaa sydämen sivistystä ja hyväksyä lappu sekä maksaa myöhemmin itse asiakkaan ostokset?
Olen ollut töissä kahdessa kauppaketjussa ja voin kertoa mikä tässä on se todellinen ongelma.
Kassat on koko kaupan alinta kastia. Esimiehet ja osastonväki kohtelee kassoja kuin olisivat itse paljonkin hienommassa työssä. Tämä tilanne on päässyt syntymään koska ensinnäkin joku pikkupomo on halunnut korostaa omaa tärkeyttään ja keksinyt idiootin säännön ja valvoo sen noudattamista (koska mitään muutakaan valtaa työssä ei oikeasti ole kuin nokkia niitä kassoja). Ja toisekseen tuon olisi voinut ratkaista lyömällä tuotteet kassaan ja soittamalla osastolle että tilanne tämä, korjaa saldo. Mutta kun osastolla työskentelee hienompia ihmisiä niin heille ei uskalla soittaa mitään pyyntöjä.
Kaupat on tällaisia työpaikkoja. Joku Irma on odottanut kaksikymmentäviisi vuotta että pääsee kassalta osastolle tai kassaesimieheksi ja kun se viimein tapahtuu Irma ottaa siitä kaiken irti näyttämällä kassoille miten hän on nyt tärkeä.
Onneksi ei tarvi enää itte katella tuota menoa.
Olennaista kuitenkin on, että kassan mielestä oli ok nöyryttää köyhää ja sairasta ihmistä muutaman euron tähden. Siksi hän ei sovellu kaupan työntekijäksi. Ehkä vanginvartijaksi paremminkin. Lisäksi hän aiheutti toiminnallaan valtavan negatiivisen julkisuuden työnantajallleen - eli tuhansien eurojen tappion! Goodbye Prisma!
Vierailija kirjoitti:
Olennaista kuitenkin on, että kassan mielestä oli ok nöyryttää köyhää ja sairasta ihmistä muutaman euron tähden. Siksi hän ei sovellu kaupan työntekijäksi. Ehkä vanginvartijaksi paremminkin. Lisäksi hän aiheutti toiminnallaan valtavan negatiivisen julkisuuden työnantajallleen - eli tuhansien eurojen tappion! Goodbye Prisma!
Ihanko oikeasti tahallaan nöyryytti. Eikö soitellut ja kysynyt neuvoa, miten menetellä?
Eli mielestäni inhimillinen virhe, joka johtui huonosta oheistuksesta.
Täällä ne ikinä virheitä tekemättömät mielestään täydellisen erehtymättömät haaskalinnut ulvoo kuin susilauma potkuja työtään tekevälle ihmiselle.
Itsekin olen tehnyt virheen tahattomasti ja joutunut asiakkaalle hyvittämään ja pahoittelemaan, onneksi hän ei siitä ruvennut kiihottamaan näitä susilaumoja, vaan ymmärsi, että tekijälle sattuu.
Onko kukaan muuten kysynyt tuolta nöyryytetyltä mieheltä, antaako hän anteeksi kassan töpeksinnän, vai vaatiiko potkuja.
Tuntuu niin pahalta miehen puolesta. Jos saisin henkilöllisyyden selville niin veisin ostoksille!
Jännä muuten, ettei lasten kohtalot kiinnosta mua pätkän vertaa, mutta sydän on syrjällään kun vanhempia köyhiä ihmisiä sorretaan. Mielestäni lapsiperheet saavat todellakin liikaa ja köyhät ja vanhukset jätetään oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Prismoissa kassatyöntekijän halutaan olevan robotti, joka ei omilla aivoilla edes yritä ajatella.
Minusta asiakkaan kohtelu oli aivan järkyttävää mutten ymmärrä täysin kassatyöntekijän moitteitakaan. Prismoissa mitään korjauksiakaan ei saa rivityöntekijä tehdä itsenäisesti ja kaikenlaista omaa "säätöä" katsotaan nuivasti. Takana kai on epäluottamus työntekijään, jonka oletetaan olevan potentiaalinen huijari. Ei ollut vuokratyöntekijänä kiva fiilis yrittää olla samalla asiakaspalveluhenkinen. K-ryhmän paikoissa kassatyöntekijällä on yleensä paljon isommat valtuudet soveltaa ja siellä oma-aloitteisuutta ja maalaisjärkeä kannatetaan kunhan kuitit täsmäävät kassasta löytyvän rahasumman kanssa. Harmi vaan että köyhemmän kansanosan ei k-ryhmässä kannata asioida tuotteiden kalliin hinnoittelun vuoksi.
Prisman kassoilleen antavat ohjeet ovat tosi jäykät eikä Prisman johto voi millään tälläisestä tapauksesta pestä käsiään. Kassojen ei haluta ajattelevan ja se tuo mukanaan asiakaskokemusten laatua heikentäviä ongelmia.
Tätä ongelmaa ei olisi edes syntynyt jos tämä kassa olisi ymmärtänyt noudattaa työnantajan ohjeita. Sitä varten siellä juuri on ohje joka ikistä pikkuasiaakin varten, että sen kassan ei tosiaan tarvitse edes yrittää ajatella itse vaan voi lukea valmiiksi ajatellut ohjeet. Tuossa firmassa on ymmärretty ihan syystä suorittaa kaikki normaalia aivotoimintaa vaativa ihan jossain muulla kuin siinä kassalla.
Minulla on ollut maksusitoumus ruokaan sokokselle,en ole mikään arveluttava henkilö,vaan rehellisesti vain työtön ja keski-ikäinen.Kyllä minä sain maksaa yli menevän osan omista rahoistani.Oli jouluapuna silloin tuo sitoumus,maksoin pari kymppiä päälle itse.Olin tarkistanut asian ensiksi,että käykö niin.
Kun ei vain olis juttu niin,että mies on ollut vähän rähjäisen näköinen.Ulkonäön mukaan toimiminen on sikamaisen väärin,mutta jotkut "hieno-persekassat" voi toimia noin.Onneksi mies sai apua,oli toivottoman julmaa kohtelua häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Prismoissa kassatyöntekijän halutaan olevan robotti, joka ei omilla aivoilla edes yritä ajatella.
Minusta asiakkaan kohtelu oli aivan järkyttävää mutten ymmärrä täysin kassatyöntekijän moitteitakaan. Prismoissa mitään korjauksiakaan ei saa rivityöntekijä tehdä itsenäisesti ja kaikenlaista omaa "säätöä" katsotaan nuivasti. Takana kai on epäluottamus työntekijään, jonka oletetaan olevan potentiaalinen huijari. Ei ollut vuokratyöntekijänä kiva fiilis yrittää olla samalla asiakaspalveluhenkinen. K-ryhmän paikoissa kassatyöntekijällä on yleensä paljon isommat valtuudet soveltaa ja siellä oma-aloitteisuutta ja maalaisjärkeä kannatetaan kunhan kuitit täsmäävät kassasta löytyvän rahasumman kanssa. Harmi vaan että köyhemmän kansanosan ei k-ryhmässä kannata asioida tuotteiden kalliin hinnoittelun vuoksi.
Prisman kassoilleen antavat ohjeet ovat tosi jäykät eikä Prisman johto voi millään tälläisestä tapauksesta pestä käsiään. Kassojen ei haluta ajattelevan ja se tuo mukanaan asiakaskokemusten laatua heikentäviä ongelmia.
Miksi ihmeessä siinä kassalla pitäisi jotain ajatella? Kun noudattaa ohjeita niin ei tule ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä siinä kassalla pitäisi jotain ajatella? Kun noudattaa ohjeita niin ei tule ongelmia.
Jaha, ootko itte edennyt urallas jo maitokaappiin asti?
Vierailija kirjoitti:
Suuresti ihmettelen Prisman tietämättömyyttä ja erityisesti kassojen, sillä heille luulisi maksusitoomukset olevan arkipäivää, ainakin joulun aikaan.
Maksusitoomukset eivät koske ainoastaan Kelaa, vaan monia säätiöitä ja järjestöjä, jotka tukevat vähävaraisia lapsiperheitä esim. Perhekummit, Finnish Flash, Kotilieden kummit jne. jotka antavat maksusitoomuksia lasten kenkien ja vaatteiden hankintaan. Samoin kirkon diakonissatyö.
Onko nyt niin, että Prisman kassat eivät ole hyväksyneet maksusitoomusta ja käännyttäneet asiakkaat kassalta ja asiakkaalta maksusitoomukset ovat jääneet käyttämättä.
Se olisi jo melkoinen sattuma että kaikki maksusitoumus-asiakkaat olisi osuneet tämän saman tumpelon kassalle joka ei ymmärrä lukemaansa.
Selvä juttu: Prisma ei kunnioita ihmisarvoja, ei varsinkaan köyhän ihmisarvoa. Ei muuta kuin kävelysillan yli ostoksille Citymarkettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kassahenkilö oli uusi? Kassa kysyi asiaa kassavastaavalta. Kassavastaavan vika tämä oli, viimeistään hänen olisi pitänyt olla perillä tarkemmasta ohjeistuksesta. Siksi kassoja on ohjeistettu kysymään kassavastaavan ohjeita ongelmatilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pyörätuoli liikkumisen apuvälineenä vaikutti tilanteeseen? Olisiko maksaminen onnistunut paremmin jos asiakas ei olisi käyttänyt sitä tai muutakaan apuvälinettä?
No vaikkapa siten, että tarinan sankari ei ikimaailmassa olisi kustantanut kenkiä vaikkapa nätille parikymppiselle likalle jolla ei ole rahaa vaan pelkkä maksusitoumus saatuaan potkut kassalta toimittuaan työnantajan ohjeiden vastaisesti. Joten kyllä se on oleellista. Ei olisi sankari vienyt kahville keskustelemaan siitä miten ne potkut tulivat, oliko oikein vai väärin, ja miten tyttö selviää eteenpäin työttömänä. Ei olisi tullut koko tilannetta, ei facebook-päivitystä, ei hässäkkää. Tarinan hieno sankari olisi tilanteessa korkeintaan ehkä miettinyt itsekseen kuinka alas voi nuori tyttö vajota lappuineen. Muutenhan hän ei osaisi epäillä moisia mietteitä toistenkaan päässä liikkuvan sen takia että yhtä h-tin lappua ei voida sen hetken tiedon mukaan ottaa vastaan. Kukaan muu ei ole luultavasti edes kyseenalaistanut asiakkaan ihmisarvoa paitsi tämä puolustaja itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, ootko itte edennyt urallas jo maitokaappiin asti?
Miksi ylipäätään pitäisi jotenkin edetä uralla? Ei minulle ainakaan ura ja eteneminen ole elämän pääsisältö, olen iloinen kun on töitä ja palkka tulee tilille. Ja siis kaupassa olen itsekin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, mikä häpeä noihin maksusitoumuksiin liittyy. Menet kauppaan ja kassalla joudut julistamaan sekä myyjälle että muille jonossa oleville, että et pysty ensinnäkään elättämään itse itseäsi ja toisekseen olet niin epäilyttävä ja epäluotettava henkilö, että sinulle ei voi antaa tueksi rahaa, vaan ainoastaan maksusitoumuksen, jota ei voi käyttää muuhun kuin juuri siihen mihin se on osoitettu. En yhtään ihmettele, että kyseinen mies on tuollaisen huomiota herättävän härdellin keskellä alkanut itkeä, etenkin jos on kuukausia odottanut saavansa ne talvikengät :(
Itse olen saanut kerran köyhille lapsiperheille tarkoitetun jouluapukupongin ja senkin kanssa tuli ylimääräistä hämminkiä kassalla, kun setelillä sai ostaa vain ruokaa ja ostosten joukossa olikin paketti vessapaperia. Olin tosi kiitollinen kupongista, mutta olisin mielelläni pitänyt silloisen köyhyyteni itseni ja sosiaalitoimiston välisenä asiana.
Vaan ymmärtääkö ihmiset sitä, että ne omat tunteet, häpeä tai muukaan, eivät ole pätevä syy kaataa lastillinen pskaa toisten niskaan? Aikuisten ihmisten pitäisi kyetä käsittelemään omat tunteet ihan itse. Ei kenenkään pitäisi kuunnella raivoamista siitä kuinka joku ei kestä ihan omassa päässä tapahtuvaa häpäisyä. Kun kuitenkin isommalla kirkolla varsinkaan ei suurinta osaa oikeasti kiinnosta pätkääkään ja työtään tekevän ihmisen silmissä se maailman suurin asiasi voi olla jopa täysin arkinen. Itku ei nyt ole huonosti käyttäytymistä mutta tästä Jatan pätemisestä taidan olla eri mieltä. Voisi olla jopa sitä mieltä että tiedän ainakin minkänäköistä ihmistä en auta missään asiassa ikinä ellei aivan pakko ole. Et sinäkään siis suurimman osan mielestä JULISTA lapuillasi yhtään mitään, takanasi on jo seuraava asiakas, ja sitä seuraava jne. Niilläkin on kotiin kiire myös eikä ne mieti koko viikkoa sun lappujas tohkeissaan koska niillä on omakin elämä. Varmasti asioita yleensä hoidetaan hienotunteisesti ja siitä ohjeetkin on mutta ei se nyt voi olla toisten ihmisten vika jos sinua joku omasta mielestäsi hävettää. Mielialasi ei ole muiden, tuntemattomien ihmisten vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Turhaan siis ryöpytettiin se kassahenkilö somessa - teki kuten huono sääntö käski!
Onneksi oli hyväsydäminen ihminen paikalla, sai mies kenkänsä.
Kela laskee hyväsydämmisen naisen jelpin tuloksi vammaiselle ja vähentää vammaisen toimeentulotuesta.
Menee ihan oikein kuten säännöt sanoo.
Kysymys kuuluukin että miten Kela sen tekee? Ei se auttava nainen kai tän maksusitoumusasiakkaan tilille sitä rahaa laittanut?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ärsytä toi että kaikki pitää laittaa sinne faceen? Mä olen jo niin kypsä noihin "tein hyvän työn, uu, kehukaa ja ylistäkää mua" -päivityksiin. Mun mielestä noi on jotenkin ällöttäviä. Sori. Eikö hyvän työn tekeminen, ilman että siitä saa somessa mainetta ja kunniaa, ole tarpeeksi?
Samaa mieltä. Lisäksi, jos olisin tuo jutun mies, tuntisin oloni entistä pahemmin nöyryytetyksi kun tapauksesta tulee tällainen show ja sitä repostellaan ympäri lehtiä, somea, ym.
Muistelen, että joku onnellinen oli saanut joku aika sitten maksusitoumuksen ihan Stockaan!