Pyörätuolissa istuva nöyryytettiin kyyneliin Prisman kassalla
Pyörätuolissa istuva mies yritti ostaa maanantaina talvikengät maksusitoumuksella, mutta joutui Prisman kassalla ikävän tilanteen eteen. Prisma pahoittelee tapahtunutta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071322_uu.shtml
Onneksi sentään joltain löytyy selkärankaa: "- Ei tässä selitykset auta. Kun on käynyt virhe, se on korjattava ja sillä siisti, Neva-aho-Simonsen toteaa."
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Haukutaanko tässä nyt enemmän prisman kassaa vai yhteiskunnan byrokratiaa? Tuon asiakkaan tilanne vaikuttaa kyllä aika ääripäältä. Maksusitoumuksen saa kyllä aikaisemminkin, luulen että kyse on vanhemmasta vähän syrjäytyneemmästä ihmisestä joka ei osaa asioida virastojen kanssa tai käyttää konetta. Päälle vielä muutama toimintaan vaikuttava sairaus. Ja se sitten menee pompottelusta.
Ja Prisman kassa: kenen tahansa kuuluisi osata käyttää maalaisjärkeä. Tuossa tilanteessa olis pitäny kysyy toiselta neuvoa. Mutta sinnehän pääsee melkein kuka tahansa töihin.
Keneltä toiselta voi kysyä neuvoa? Pyörätuolilaisen some-elämä saattanee olla erilaista, kun sun. Ehkä arki menee muiden haasteiden miettimiseen, ehkä voi olla ponnistus ja ilo, että saisi kengät rullaten mennä ostamaan kauppaan, sopivat, maksusitoumuksella ja ylimääräisellä rahalla. En tiedä maksusitoumuksista, enkä rullatuoleista, mutta ymmärtäisin miten paska olo on kassalla, ylimenevääkin rahaa tarjoten. Kassalta odottaisin edes supliikkia suhtautumista, jos aikaa menee asian selvittämiseen, kassa voisi soittaa toiselle vapaalle työntekijälle, joka selittäisi tilanteen tämänlaiselle kenkäostajalle kaupan kriteerit, sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei onnistuisi maksusitoumuksella? Voihan lahjakorttiakin käyttää noin. Maksaa ylimenevän osuuden itse.
Voi vttu kun te ette tajua.Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.
Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.
Meidän kaupassa se ns. tuoteryhmään myyminen oli kielletty muuten kuin pomon luvalla ja me ei edes osattu tehdä sitä itse eli meillä ei olisi toi jakaminen onnistunut ainakaan tuolla tavalla. (Ei s-ryhmän kauppa)
Eli te ette voineet myydä mitään ilman enaria, vaikka olisitte tienneet hinnankin?
No kyllä se aika erikoiselta kuulostaa että se kassahenkilö siellä tiskin takana arpoo niille tuotteille hintoja.
"Hmmm, no nämä siniset saappaat on kyllä aika last season, sanotaan vaikka kakskymppiä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei onnistuisi maksusitoumuksella? Voihan lahjakorttiakin käyttää noin. Maksaa ylimenevän osuuden itse.
Voi vttu kun te ette tajua.Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.
Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.
Meidän kaupassa se ns. tuoteryhmään myyminen oli kielletty muuten kuin pomon luvalla ja me ei edes osattu tehdä sitä itse eli meillä ei olisi toi jakaminen onnistunut ainakaan tuolla tavalla. (Ei s-ryhmän kauppa)
Eli te ette voineet myydä mitään ilman enaria, vaikka olisitte tienneet hinnankin?
Kassasta sai kyllä hakutoiminnolla etsittyä, kun ei meillä enareita kaikissa tuotteissa ollut.
Ohis
Osa näistä somen huomiohuorauksista ei ole edes välttämättä tapahtunut.
Esim. paikallista pikaruokala ravintolaa haukuttiin somessa huonosta hampurilaisesta jonka asiakas oli syönyt samana päivänä lounaaksi ja ravintola oli tapahtuma hetkellä kiinni putkirikon takia.
[/quote]Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.[/quote]
Komppaan tätä. Tähän myös on omassa kaupassamme selkeät ohjeistukset joka kassalla, joten jokainen osaa varmasti toimia näissä tilanteissa. Muutenkin tilanne oli kokonaisuudessaan uskomattoman epäinhimillisesti hoidettu, kuten aiemmin on mainittu. Kassa olisi tullut sulkea ja selvittää tilanne rauhassa. Olen sanoinkuvaamattoman pahoillani jutun miehen puolesta.
Mä olin myyjänä optikkoliikkeessä ja siellä oli ehdoton kielto, ettei maksusitoumusasiakkaalle saanut myydä kuin niitä kaikista halvimpia tarjouskehyksiä joita annettiin kaupan päälle varakkaammalle porukalle. Ne silmälasien mallit olivat oikeasti vuosia vanhoja. Kehysten sisäänostohinnat ovat murto-osa itse rillien hinnoista, linssithän niihin maksaa. Se oli minusta kyykytystä ja joka kerta kun maksusitoumuskehyksiä myin, piti nieleskellä kiukkua. Ja ne asiakkaat oli aivan ihania, olivat niin kiitollisia kaikesta.
Mulle tuli maksusitoumusasiakkaaksi ihminen, joka oli häpeissään ja mua ahdisti esitellä hänelle vaan niitä kaikista surkeimpia kehysmalleja. Kyseinen asiakas selvästi välitti ulkonäöstään ja pukeutui siististi köyhyydestä huolimatta, eli oletin, että ei ole ihan sama miltä silmälasit näyttää.
Ylitin kaikki mahdolliset valtuuteni kun vein sen hyllylle missä oli Guccin kehyksiä, koska tiesin että yksi malli sopisi hälle todella hyvin ja lisäksi musta tuntui siltä, että se ihminen arvostaisi niitä kyllä aika paljon enemmän kuin ne, keillä niihin olisi varaa.
Kehykset maksoivat oikeasti silmälasien kokonaishintaan nähden vähän, mutta niiden arvo mun silmissäni moninkertaistui, kun asiakas sai vihdoin rillinsä. En ole ikinä kenelläkään nähnyt sellaista ilmettä kun asiakkaalla oli, kun hän sai valmiit silmälasit aikanaan nenälleen. Ne sopi hälle täydellisesti ja lisäksi kehykset olivat niin laadukkaat, että hän voisi teettää tulevaisuudessa niihin uudet linssit.
Mä tiedän toimineeni siinä tilanteessa taloa kohtaan väärin, mutta tavallaan olen ihan varma siitä, että mä tein oikein. En ole enää ko.alalla, mutta edelleen mua ahdistaa ihmisten eriarvoisuus suomessa. Opiskelen nykyisin yliopistossa ja toivon tosi paljon, että voisin vielä joskus tehdä ihmisten eteen enemmän. Itsekin olen työväenluokkaisesta taustasta eikä rahaa ole liikaa, mutta moneen muuhun verrattuna pärjään hyvin, koska en ole esimerkiksi sosiaalitoimen asiakas.
Eikö enää voi lähimmäistä auttaa ilman että se pitää laittaa julkiseen jakoon facebookkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupassa se ns. tuoteryhmään myyminen oli kielletty muuten kuin pomon luvalla ja me ei edes osattu tehdä sitä itse eli meillä ei olisi toi jakaminen onnistunut ainakaan tuolla tavalla. (Ei s-ryhmän kauppa)Eli te ette voineet myydä mitään ilman enaria, vaikka olisitte tienneet hinnankin?
No kyllä se aika erikoiselta kuulostaa että se kassahenkilö siellä tiskin takana arpoo niille tuotteille hintoja.
"Hmmm, no nämä siniset saappaat on kyllä aika last season, sanotaan vaikka kakskymppiä!"
Ei se mitään arpomista ole. Joskus esimerkiksi jostain erästä jostain tuotteesta saattaa puuttua se enaritarra useammasta paketista tai viivakoodista ei saa selvää. Tällöin käydään vain katsomassa hyllyn reunasta se hinta tai soitetaan osastolle ja kysytään, mikä hinta tuotteella on. Osastolla voidaan myös merkitä siihen tuotteeseen erillisellä hintalapulla tai vaikka kynällä se tuotteen hinta, jos hyllyttäjä huomaa, että enarit puuttuvat tai niistä ei saa selvää. Joskus saattaa myös ne enarit vaihtua ja kassajärjestelmä ei tunnista sitä uutta enaria. Sitten on olemassa tuotteita, jotka eivät ole kassajärjestelmässä, vaan jotka on tilattu asiakkaalle erikseen.
Näitä tilanteita on aika paljon, jolloin tuoteryhmään myyminen on ihan välttämätöntä.
Eikö ketään muuta ärsytä toi että kaikki pitää laittaa sinne faceen? Mä olen jo niin kypsä noihin "tein hyvän työn, uu, kehukaa ja ylistäkää mua" -päivityksiin. Mun mielestä noi on jotenkin ällöttäviä. Sori. Eikö hyvän työn tekeminen, ilman että siitä saa somessa mainetta ja kunniaa, ole tarpeeksi?
Tosi ikävää, että laitetaan kassan syyksi. Muutenkin, tämä kyseinen hyväsydämminen auttaja nainen taisi pönkittää vain omaa egoaan laittamalla faceen päivityksen. Mua niin ärsyttää tällaiset "autoin mummon kadun yli, pelastin Afrikan nälänhädältä ja ainiin, siivosin koko kämpän". Siis oikeasti, miksei muka voi olla hyvä muille ilman, että siitä on pakko tehdä facepäivitys. Asian olisi voinut hoitaa helpomminkin ilman julkista haloota.
Tässä on lisää tietoa tästä tapauksesta: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005089589.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hmmm, no nämä siniset saappaat on kyllä aika last season, sanotaan vaikka kakskymppiä!"Ei se mitään arpomista ole. Joskus esimerkiksi jostain erästä jostain tuotteesta saattaa puuttua se enaritarra useammasta paketista tai viivakoodista ei saa selvää. Tällöin käydään vain katsomassa hyllyn reunasta se hinta tai soitetaan osastolle ja kysytään, mikä hinta tuotteella on. Osastolla voidaan myös merkitä siihen tuotteeseen erillisellä hintalapulla tai vaikka kynällä se tuotteen hinta, jos hyllyttäjä huomaa, että enarit puuttuvat tai niistä ei saa selvää. Joskus saattaa myös ne enarit vaihtua ja kassajärjestelmä ei tunnista sitä uutta enaria. Sitten on olemassa tuotteita, jotka eivät ole kassajärjestelmässä, vaan jotka on tilattu asiakkaalle erikseen.
Näitä tilanteita on aika paljon, jolloin tuoteryhmään myyminen on ihan välttämätöntä.
Se on arpomista ja todella virhealtista. Miksi siihen tuotteeseen edes laitettaisiin kynällä hinta eikä sitä hukkunutta enaria?
Huomaan että kaupassa jossa sinä olet ollut töissä on todella paljon kehitettävää toiminnassa ja voin kuvitella että jos joku iso ketju (kuten Prismat) toimisivat noin niin olisivat ongelmissa. Tuo on vanhentunutta toimintaa.
Aiemmin joku oli jo lyömässä kassaan niitä kenkiä kaksi kertaa, ensin hinnalla 70e ja sitten sillä loppuhinnalla. Mitäs sitten kun yritys on ostanut yhdet kengät ja myynyt kahdet kengät? Joko ymmärrät miksi sun kuvailema systeemi ei välttämättä ole kovinkaan hyvä ja monissa paikoissa se on suoranaisesti kielletty tai estetty.
Mutta lopetan tähän koska tämä on todella OT eikä kuulu tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Siis jumal..ta se kassahenkilö on ihminen ja tilannetajua pitää löytyä! "Anteeksi mutta tämä kassa suljetaan, tuolla kassalla on tilaa". Sitten vasta selitetään miehelle tilanne ja kysellään mitä hän haluaa nyt tehtävän. Ei ihmistä nolata ja itketetä julkisesti. Kuvitelkaa itsenne ostamassa jotain maksusitoumuksella ja jonossa ihmiset on sen näköisiä, että
Melkein sylkee päällesi.
Tuo olisi hyvä toimintatapa muihinkin selvittelyä vaativiin tilanteisiin kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että eri Prismoissa eri ohjeet tuollaisessa. Itse olin juuri eilen Prisman kassalla ja edessäni oleva maksoi osan ostoksistaan maksusitoumuksella ja ylimenevän osan rahalla. Sanoi itse, että hänellä on maksusitoumus ja loput maksaa käteisenä, siksi tiedä tuon. Ei ollut mitään ongelmaa maksun suhteen.
Näin on helppo tehdä (ja tehdään) kun asiakas ostaa paljon halpoja asioita, ts. ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Tällöin ostokset voidaan pilkkoa kahteen, joista toinen maksetaan laskulle (maksusitoumus) ja toisen asiakas maksaa itse. Nyt kyseessä oli yksi tuote, jota ei voi pilkkoa kahteen ostokseen. Itse tiedän Prisman kassalla töissä olleena, että systeemi ei anna maksaa vain osaa laskulle - koko ostos pitää mennä laskulle tai ei onnistu.
Jos olet ollut Prisman kassalla töissä, niin miten kassa toimii, jos asiakas ostaa 100€ kengät.
Vaihtoehdot:
1. Lahjakortti 50€ ja kortilla loput
Vaihtoehto 2.
Kortilla 50€ ja rahalla 50€
Vaihtoehto 3.
Rahalla 50€ ja pullonpalautus 50€
Eikö nykyään ole kassoissa enää useampaa maksutapaa.
Kirjanpidollisesti maksusitoomusta, voisi verrata lahjakorttiin yms.
Työskentelen kaiken ikäisten jalkaongelmaisten kanssa, ja paha mieli tuli uutisesta. Monet ikäihmiset kieltäytyvät, jos ehdotan maksusitoumusta, vaikka tarvetta olisi. Eivät vaan halua esim. olla vaivaksi, aiheuttaa toisille rahanmenoa tai eivät koe itseään sen arvoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jumal..ta se kassahenkilö on ihminen ja tilannetajua pitää löytyä! "Anteeksi mutta tämä kassa suljetaan, tuolla kassalla on tilaa". Sitten vasta selitetään miehelle tilanne ja kysellään mitä hän haluaa nyt tehtävän. Ei ihmistä nolata ja itketetä julkisesti. Kuvitelkaa itsenne ostamassa jotain maksusitoumuksella ja jonossa ihmiset on sen näköisiä, että
Melkein sylkee päällesi.Tuo olisi hyvä toimintatapa muihinkin selvittelyä vaativiin tilanteisiin kassalla.
Mutta kun sitä kassaa ei noin vain suljeta. Jopa vessakäynriä varten pitää kysyä lupa ja mieluiten nekin asiat hoidetaan tauolla.
Joissain paikoissa kassaa ei suljeta taukojen ajaksi vaan käytössä on tauottaja.
Kassojen määrä on laskettu kassapaineiden mukaan.
Huonosti hoidettu kaiken kaikkiaan koko tilanne mutta kassan syyksi tätä on turha laittaa. Heitä pelotellaan varoituksilla ja potkuilla ja mahdollisilla korvausvaatimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hmmm, no nämä siniset saappaat on kyllä aika last season, sanotaan vaikka kakskymppiä!"Ei se mitään arpomista ole. Joskus esimerkiksi jostain erästä jostain tuotteesta saattaa puuttua se enaritarra useammasta paketista tai viivakoodista ei saa selvää. Tällöin käydään vain katsomassa hyllyn reunasta se hinta tai soitetaan osastolle ja kysytään, mikä hinta tuotteella on. Osastolla voidaan myös merkitä siihen tuotteeseen erillisellä hintalapulla tai vaikka kynällä se tuotteen hinta, jos hyllyttäjä huomaa, että enarit puuttuvat tai niistä ei saa selvää. Joskus saattaa myös ne enarit vaihtua ja kassajärjestelmä ei tunnista sitä uutta enaria. Sitten on olemassa tuotteita, jotka eivät ole kassajärjestelmässä, vaan jotka on tilattu asiakkaalle erikseen.
Näitä tilanteita on aika paljon, jolloin tuoteryhmään myyminen on ihan välttämätöntä.Se on arpomista ja todella virhealtista. Miksi siihen tuotteeseen edes laitettaisiin kynällä hinta eikä sitä hukkunutta enaria?
Huomaan että kaupassa jossa sinä olet ollut töissä on todella paljon kehitettävää toiminnassa ja voin kuvitella että jos joku iso ketju (kuten Prismat) toimisivat noin niin olisivat ongelmissa. Tuo on vanhentunutta toimintaa.
Aiemmin joku oli jo lyömässä kassaan niitä kenkiä kaksi kertaa, ensin hinnalla 70e ja sitten sillä loppuhinnalla. Mitäs sitten kun yritys on ostanut yhdet kengät ja myynyt kahdet kengät? Joko ymmärrät miksi sun kuvailema systeemi ei välttämättä ole kovinkaan hyvä ja monissa paikoissa se on suoranaisesti kielletty tai estetty.
Mutta lopetan tähän koska tämä on todella OT eikä kuulu tähän ketjuun.
Mistä sinä siis ajattelit, että hyllyttäjä saisi oltermannipaketteihin puuttuvat enaritarrat? Hakisiko hän ne jostain valion juustopakkaamosta vai? Kyllä ne nyt vain käsin läiskitään, usko tai älä. Ei myyjällä ole aikaa sinne mitään enareita alkaa askartelemaan. Pääasia, että hinta lyödään kassalla oikein.
Eihän se tuoteryhmään myynti kerro mitään kappalemääristä, vaan myynnin euromäärästä. Jos myyt irtokarkkia viidellä eurolla, ei se tarkoita, että olet myynyt yhden karkin, vaikka se kuitissa näkyykin yhdellä rivillä yhtenä summana.
Tämä nyt on vain tätä S-ryhmän asiakaspalvelua, vaikka kahmitaan kaikki liiketoiminnot ja heikennetään pienten yritysten toimintaedellytyksiä.
Kassahenkilökunta palkataan suoraan kadulta, eikä tarvittavaa työhön koulutusta anneta ja kuka tekee halvemmalla, se saa työn.
Tässäkin tapauksessa järjen käyttö olisi ollut sallittua, kun ongelmia ilmaantui, miksi ihmeessä kassa ei ohjannut muita asiakkaita toisille kassoille, ettei asiakkaan olisi tarvinnut hävetä ja nöyristellä muille
Herää vain kysymys, lukiko kassa maksusitoomus paperin, kun mediassa on ollut, että asiakas voi maksaa erotuksen.
Meillä aikoinaan saatiin itkettyä työnantajalta sopimus, että päätelaseista firma maksaa 100 euroa ja ylimenevä osa maksetaan itse.
Innoissani menin sitten Instruun ostamaan uusia laseja. No niinpä tietysti, jos maksoi työnantajan maksusitoumuksella, niin ei sitten niitä muita alennuksia saanut. Esim. jos oli kehykset puoleen hintaan tai toinen linssi ilmaiseksi. Ihan yhtä tyhjänsä kanssa, sentinkään hyötyä siitä työpaikan avustuksesta ei juuri ollut, paitsi Instrulle.
Niinpä, ihmisen ymmärrys on rajallinen.