Pyörätuolissa istuva nöyryytettiin kyyneliin Prisman kassalla
Pyörätuolissa istuva mies yritti ostaa maanantaina talvikengät maksusitoumuksella, mutta joutui Prisman kassalla ikävän tilanteen eteen. Prisma pahoittelee tapahtunutta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071322_uu.shtml
Onneksi sentään joltain löytyy selkärankaa: "- Ei tässä selitykset auta. Kun on käynyt virhe, se on korjattava ja sillä siisti, Neva-aho-Simonsen toteaa."
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei onnistuisi maksusitoumuksella? Voihan lahjakorttiakin käyttää noin. Maksaa ylimenevän osuuden itse.
Voi vttu kun te ette tajua.
Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.
Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.
Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.
Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.
Siis jumal..ta se kassahenkilö on ihminen ja tilannetajua pitää löytyä! "Anteeksi mutta tämä kassa suljetaan, tuolla kassalla on tilaa". Sitten vasta selitetään miehelle tilanne ja kysellään mitä hän haluaa nyt tehtävän. Ei ihmistä nolata ja itketetä julkisesti. Kuvitelkaa itsenne ostamassa jotain maksusitoumuksella ja jonossa ihmiset on sen näköisiä, että
Melkein sylkee päällesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei onnistuisi maksusitoumuksella? Voihan lahjakorttiakin käyttää noin. Maksaa ylimenevän osuuden itse.
Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.
Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.
Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.
Päivity nyt sinäkin vuoteen 2017 ja ymmärrä se, että Kela tekee nykyään toimeentulotukeen liittyvät asiat, joten heillä on erilaiset ohjeistukset. Mm. laskuihin myönnettävät tuet maksetaan asiakkaan tilille, ellei asiakas toisin pyydä. Sossu sentäs maksoi suoraan yritykselle, kun vei laskun sinne. Parempi systeemi oli siis sossulla.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten pyörätuolissa oleva mies on KÄVELLYT koko talven aamukengissä?
Ja mikä ihmeen maksusitoumus, miksei se maksanut rahalla tai kortilla,omituinen juttu.
Etkö tiennyt, että jotkut pyörätuolissa olevat ihmiset osaavat kävellä? Se vain on erittäin hankalaa ja kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin tammikuussa Prismasta yli 60€ arvoisen kahvinkeittimen. Käytin siihen joululahjaksi saamani 50€ lahjakortin ja loput maksoin käteisellä. Ihan hyvin onnistui eikä kassalla ollut mitään ongelmia. Miten se kassajärjestelmä niin erilainen sitten maksusitoumuksen kanssa on, jos tällainen kahdessa osassa tapahtuva maksaminen ei muka maksusitoumuksella onnistu?
Koska sitä saavat ihmiset ovat käyttäneet sitoomusta aiemmin niin monta kertaa väärin. Hyvin yksinkertasta... Lahjakortti on tullut yksityisen henkilön rahoista eikä valtion. Pakkoko kiusata ja nolata sitä kassa parkaa, joka tekee mitä on käsketty. Tuonkin naisen fb on täyttynyt ihme luusereiden kirjoituksista, menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin vituttaisi työntekijänä jos toimit täysin ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti, pyydät vielä apua esimieheltäsi ja sitten somessa ja iltapäivälehdissä lukee isolla että sä olet kusipää joka nöyryyttää asiakkaita.
Onko pakko aina kiusata kassoja hei?
Ellet tiedä, niin kassat ovat yrityksen mainos ja välikäsi. Pomo on takahuoneessa tekemässä bisneksiä, eikä hänellä ole käsitystä mitä myy, paitsi kassojen kautta saa palautetta, kuten kuuluisi. Paskemmissa tapauksissa, kun homma ei todellakaan muutu, asiakkaat näkevät vapaa-ajallaan paskavaivaa, kun kaivelevat kyseisen yrityksen johdon yhteystietoja reklamaation tekemiseen. Jos olet kassa, jolle satelee paskaa palautetta tuotteista tai jostain myyntitavasta, välitä tieto pomollesi. Ellei pomosi tee asialle mitään ja hän pitää sinua sontakuppina kassalla, eroa ja kerro somessa mitä koit ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.Päivity nyt sinäkin vuoteen 2017 ja ymmärrä se, että Kela tekee nykyään toimeentulotukeen liittyvät asiat, joten heillä on erilaiset ohjeistukset. Mm. laskuihin myönnettävät tuet maksetaan asiakkaan tilille, ellei asiakas toisin pyydä. Sossu sentäs maksoi suoraan yritykselle, kun vei laskun sinne. Parempi systeemi oli siis sossulla.
Kela huolehtii ainoastaan perustoimeentulotuesta. Siihen eivät kengät kuulu. Kengät myönnetään harkinnanvaraisena kunnan toimesta. Kunnalle kuuluu siis edelleen täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin tammikuussa Prismasta yli 60€ arvoisen kahvinkeittimen. Käytin siihen joululahjaksi saamani 50€ lahjakortin ja loput maksoin käteisellä. Ihan hyvin onnistui eikä kassalla ollut mitään ongelmia. Miten se kassajärjestelmä niin erilainen sitten maksusitoumuksen kanssa on, jos tällainen kahdessa osassa tapahtuva maksaminen ei muka maksusitoumuksella onnistu?
On se vähän eri systeemi noissa, kun se lukija osaa lukea sen lahjakortin, mutta se sitoumus pitää lyödä sinne koneelle eri tavalla. Ja noita sitoumuksia tulee harvemmin kuin lahjakortteja ja näistäkin hiljattain käytännöt muuttuneet, joten kyllä siinä saattaa hetkeksi mennä sormi suuhun. Mutta kuten jo monta kertaa sanoin, mikään ei estä lyömästä kenkiä kahdelle eri kuitille, jos yhdelle kuitille niitä ei saa lyötyä.
Itse olin eräässä K-kaupassa töissä ja meillä kävi useampiakin sossun asiakkaita, jotka olivat saaneet maksusitoomuksen ruokaostoksiin. Tuo sääntö on ihan tuttu sieltä, siinä oli joku laskutukseen liittyvä asia ja ihan kauppiaankin kanssa monta kertaa tuota asiaa puitiin ja kun ei vaan saanut itse maksaa ylimenevää niin ei. Ne kuitit piti siis lähettää sossuun ja jotenkin siinä kohtaa tuli ongelmia jos loppusumma oli yli lappuun kirjatun.
Monesti sitten ne asiakkaat monta kertaa ravasivat kassalla ja taas myymälässä palauttamassa tuotteita ja etsimässä sopivamman hintaisia, kun kuitenkin mahdollisimman lähelle sitä loppusummaa oli kiva päästä ettei maksusitoumuksesta jäänyt rahaa käyttämättäkään. Useat näistä asiakkaista olivat vielä vähän sellaisia raasuja, joilla elämänhallinta hiukan hukassa (ei tietty kaikki), joten asiointi oli senkin takia hankalaa. Ei siinä auttanut kuin olla mahdollisimman hienotunteinen ja auttaa parhaansa mukaan ostosten kanssa puljaamisessa. Monesti oli tosi kurja mieli asiakkaiden vuoksi ja mietitytti sen byrokratian mielekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi maksaa osan itse. Olisihan se ihan älytöntä olettaa, että sattuisi löytymään täsmälleen sen hintainen tuote kuin maksusitoumuksessa. Voi ostaa vaikka sadan euron kengät, jos itsellä se kolme kymppiä on ja maksaa loput 70 euroa maksusitoumuksella.
Ei . Asiakkaan on löydettävä maksusitoumuksen summaa täsmälleen vastaava tuote. Sen verran voi vaivaa nähdä kun ilmaista rahaa saa.
Tai mieluummin halvempi (silloin EI saa vaihtorahaa takaisin TIETENKÄÄN).
Ellei löydy maksusitoumuksen summaa vastaavaa tuotetta kaupan valikoimista , niin voivoi. Meitin kassakone ei kato hyväksy tyyliin mitäsattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.Päivity nyt sinäkin vuoteen 2017 ja ymmärrä se, että Kela tekee nykyään toimeentulotukeen liittyvät asiat, joten heillä on erilaiset ohjeistukset. Mm. laskuihin myönnettävät tuet maksetaan asiakkaan tilille, ellei asiakas toisin pyydä. Sossu sentäs maksoi suoraan yritykselle, kun vei laskun sinne. Parempi systeemi oli siis sossulla.
Päivity sinäkin ja ymmärrä se, että sossu tekee edelleen päätökset harkinnanvaraisista hankinnoista, esim. kengät, silmälasit, lastenvaunut jne.
Vierailija kirjoitti:
Kassajärjestelmä ei taivu tuohon että osa maksetaan ns. tililaskuna ja osa käteisenä. Jos ostoksia on useampia niin tottakai asiakas voi tehdä kaksi kassatapahtumaa kuten ylläoleva kirjoittaja tuossa selitti.
Ikävää, että kassatyöntekijä saa nyt kuraa suotta niskaansa.Esimerkiksi, tuolloinhan joku isompaan ostokseen maksusitoumuksen saanut voisi ostaa tuplasti kalliimman laitteen laittaen omiaan vaikka enemmän kuin maksusitoumuksen arvo on.
Se nyt varmaan ei kuitenkaan ole tarkoitus.
Maksusitoumuksen idea ei kylläkään ole määritellä sitä, miten paljon tuote saa maksaa. Se määrittelee ainoastaan sen, kuinka paljon kela tähän ostokseen osallistuu.
Kelan sivuilla sanotaan, että asiakas voi käyttää lisäksi omaa rahaa ostokseensa.
Esimerkiksi silmälaseja maksusitoumuksella hankkivat käyttävät hyvin usein omaa rahaa lisäksi, jopa saman summan kuin maksusitoumuksenkin arvo on ellei enemmänkin. Tämä johtuu siitä että maksusitoumusten piiriin ei kuulu esim. linssien ohennukset, jolloin asiakas joutuu maksamaan ne itse. Suurin osa myös haluaa ne ohennukset, sillä silmälasit hankitaan moneksi vuodeksi kerrallaan ja kukaan ei halua enää ns. pullonpohjalinssejä kun nykyään vaihtoehtojakin on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihmettelen kun olen ollut töissä S-ryhmän kaupoissa, myös tuossa kyseisessä, niin ohjeistus on ollut se, ettei maksusitoumuksen ylittävää voi maksaa itse. Ja niin se on ollut ja siitä ei ole joustettu. Ilmeisesti vain sen takia muutettiin nyt asiaa kun meni Iltapaskoihin asti tämä.
Mikähän tälle mahtaa olla peruste.
Jos on niin köyhä että tarvii sen maksusitoumuksen niin halvimman on kelvattava. Todella nöyryyttävää. Ja sen nöyryytyksen varmasti muistaa aina kun näkee sen maksusitoumuksella ostetun jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vttu kun te ette tajua.Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.
Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.
Meidän kaupassa se ns. tuoteryhmään myyminen oli kielletty muuten kuin pomon luvalla ja me ei edes osattu tehdä sitä itse eli meillä ei olisi toi jakaminen onnistunut ainakaan tuolla tavalla. (Ei s-ryhmän kauppa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia Prisman kassalta: keski-ikäisen ruokaostosten joukossa on kotikaljaa, jossa prosentteja 0,5. Kello näyttää illalla puoli kymmentä. Nuori kassaneiti pätee, eikä myy. Ihmettelyä, mutta kassa väittää olevansa oikeassa. Jonoa takana, seurataan episodia, kotikalja jää kassa haaviin myymättä. Asiakas poistuu nolona ja tarkistaa myöhemmin tiedon netistä, että kyseinen kotikalja olisi pitänyt myydä klo 21 jälkeen. Prisman kassat!!?
Jos kassajärjestelmä sanoo ettei voi myydä niin kassa ei voi sitä ohittaa! Tuosta pitää laittaa palautetta sinne ylemmälle johdolle koska kassa ei voi siihen vaikuttaa.
Luulisi kassankin ymmärtävän ammatistaan, säädöksistä mitä saa myydä klo 21 jälkeen tai mitä ei. Kassaneiti vaikutti tuoreelta, tullut töihin eikä osaa ammattiaan. Asiakkaan aseman ei pitäisi olla ohjeistaa kassa-ammattilais-pätijää lainsäädännöstä? Muilla kasssnaamoilla ei ole ollut aikaisemmin ongelmaa. Kun kassalle otetaan noviisi, niin näin voi käydä, kuten pyörätuoliasiakkaan suhteen. Someen päätyvät vain kassatyössään epäjoviaalisesti tai epäammattimaisesti suhtautuneet kassat.
Edelleenkin kaupat saavat itse päättää mitä myyvät ja mitä eivät ja miten myyvät kunhan tekevät sen lain puitteissa. VAIKKA laki sanoo että kotikaljaa saa myydä koska vain vähän alkoholia niin kauppa voi päättää ettei myy sitäkään ja siinä ei ole mitään väärää. Kaupat voivat päättää etteivät myy energiajuomia alaikäisille tai tulitikkuja alaikäisille. Joten lakkaa nyt turhaan syyttämästä niitä kassahenkilöitä! Ymmärrän että sua harmittaa kun et jotain saanut mutta etköhän sä aikuisena ihmisenä nyt kykene pääsemään sen yli.
Haukutaanko tässä nyt enemmän prisman kassaa vai yhteiskunnan byrokratiaa? Tuon asiakkaan tilanne vaikuttaa kyllä aika ääripäältä. Maksusitoumuksen saa kyllä aikaisemminkin, luulen että kyse on vanhemmasta vähän syrjäytyneemmästä ihmisestä joka ei osaa asioida virastojen kanssa tai käyttää konetta. Päälle vielä muutama toimintaan vaikuttava sairaus. Ja se sitten menee pompottelusta.
Ja Prisman kassa: kenen tahansa kuuluisi osata käyttää maalaisjärkeä. Tuossa tilanteessa olis pitäny kysyy toiselta neuvoa. Mutta sinnehän pääsee melkein kuka tahansa töihin.
Miten ihmeessä voi löytyä sitä mitä eniten tarvitsee, sopivia kenkiä jalkaan 70 eurolla? Esim. leveälestisetkin muovikengät maksaa 150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vttu kun te ette tajua.Lahjakortti vertautuu useimmissa kassajärjestelmissä käteiseen eli voit maksaa loput käteisellä tai kortilla, miten vaan.Maksusitoumus on tasan se summa mikä siinä lukee. Kassasta riippuen, samalle kuitille ei voi lisätä käteistä vaikka kuinka haluaisi.Eikö kukaan muu ihmettele sitä että miehellä oli maksusitoumus kenkiin? Sossu yleensä käskee maksamaan kaiken itse ja kuittia vastaan saa rahat takaisin, pl. ruoka.Edelleenkin, on mahdollista syöttää kassaan manuaalisesti se sitoumuksen summa yhdelle kuitille ja yli menevä osa toiselle. Jos vain osaa ja viitsii.
Meidän kaupassa se ns. tuoteryhmään myyminen oli kielletty muuten kuin pomon luvalla ja me ei edes osattu tehdä sitä itse eli meillä ei olisi toi jakaminen onnistunut ainakaan tuolla tavalla. (Ei s-ryhmän kauppa)
Eli te ette voineet myydä mitään ilman enaria, vaikka olisitte tienneet hinnankin?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi löytyä sitä mitä eniten tarvitsee, sopivia kenkiä jalkaan 70 eurolla? Esim. leveälestisetkin muovikengät maksaa 150 euroa.
Niin jotkut muovicrocksitkin maksaa helposti ton verran.
Osta kenkät rismasta niin kassalla voi vihlasta.
Siis mitä? Nuo myyntijohtajan perustelut.....pricelesssss..