Lasten nimiä, joita et tajua
1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)
Kommentit (586)
Bloggaajien lapset: Zelda, Tiara, Ruu, Remu
Lahden prinsessa Jadessa. Siitä nimestä kyllä arvaa vanhempien sosioekonomisen aseman.
Vierailija kirjoitti:
Skandinaaviset hienostelunimet jollain lähiökakaralla.
Pohjoismaiset, erikoiset etunimet istuu erittäin hyvin lähiöiden räkänokille. 💓💓
Kauneimmat ruusut kasvaa aina paskakasassa.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina/Kristina.
Vanhemmat lykkäs mulle toiseksi nimeksi ja oon aina inhonnut sitä. Yläasteella kaikki Kristiinat (Krisset) oli tupakoivia kiusaajia ja jotenkin jäänyt painamaan... Lisäksi jotenkin epäviehättävä ja pliisu nimi.
Kristina on fundamentalistikristityn tyttären nimi - johdettu Kristuksesta.
Samoin kiihkouskovaisen valinta on Krista tai Eeva.
Vastaavat nimet pojilla Kristian, Kristoffer, Aatami ja Adam.
Minua ärsyttää hiukan Maria-nimen ryöstöviljely. Latinoilla joka 3. naisen nimi on Maria ja joka toisella se on ainakin toisena etunimenä, myös miehillä!
Suomessa Maria on aina ollut todella suosittu ja loppuunkäytetty nimi. Minusta nimi Maria kertoo mielikuvituksen vähyydestä ja ideoiden loppumisesta.
Oma lukunsa ovat väenvängällä kasatut Maria-kaksoisnimet:
Tia-Maria, Jenna-Maria, Ida-Maria, Tylsä-Maria jne. jne.
Minusta ikivanhat suomenruotsalaisnimet ovat viehkoja, kuten Katri, Katrina, Marinina ja Sissela - kahta viimeistä käytettiin Suomessa vielä 1700-1800-luvuilla.
Samoin erilaiset Janne-väännökset on vinkeitä:
Janke, Jante, Jonte, Jönte, Jösse.❤
Urpo, Jorma.... otto ja anna (vois olla läppä yhdistelmä veljelle ja siskolle)
Jos rehellisiä ollaan lähestulkoon kaikki suomalaiset nimet on vitun rumia. Jenkki, italia, ja latino nimet hienoimpia. En antais lapselle ikinä suomalaista nimeä.
Harmittaa kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miksi jokapaikassa pojan nimi Anton sanotaan kahdella t-kirjaimella,eli Antton. Ei osata tavuttaa. Antton on taas ihan eri nimi. Jopa lastenohjelmassa (pikkukakkosessa) Anton lausutaan väärin.
No nää on nyt niitä mitä minä en tajua. Enpä ole kuullutkaan, että Anton lausuttaisiin Anton eikä Antton. Samoin on musta hassua, jos esim Mia, Tia, Pia toivotaan lausuttavan lyhyenä ja valitetaan, miksi ne äännetään pitkänä. Kuitenkin noi nimet on aina lausuttu Miia ja Piia jne.
Eri asia sitten vaikka Nora tai Julia, ne ei kuulosta niin tyngiltä jos lausuu kirjoitusasun mukaan. Mut oikeesti, Tia? Anton?
ei nyt varsinaisesti lapsen nimi, mutta ikivihreä JOHANNA ja sen muunnokset Joanna sekä Jonna. Olen pakana ja risoo, kun kasarilapsena minulle lykättiin tietysti tuo Johanna toiseksi nimeksi! l Ellei nimi merkitsisi mitä merkitsee, se voisi olla kaunis :(
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on mennyt läpi sellainenkin nimi kuin J Sees Steinway, kaikki etunimiä.
Sisarensa nimi Ainut Vain Marjaana ei mennyt kuitenkaan läpi ja siitä on taisteltu EIT:ssä asti.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen nimi on Nuutti ? Mitä vikaa siinä :D ihana nimi!
Onneksi tonttumaisen ja vauvamaisen Nuutti-nimen voi vaihtaa kun sinun pikku Nuutti-Tuuttisi on aikuinen karvainen mies.
Jessica, Jessika.
Miksi joku haluaa antaa lapselleen nimeksi SIKA hyi häpeisitte ja jees vielä siihen eteen, pervoja vanhempia. Itseasiassa kun noita nimiä joku lautakunta / virasto / taho hylkää ja hyväksyy niin tämä nimi kuuluisi kyllä niiden hylättävien joukkoon. Onko Jessikan veli Nousika.
Kaikki nimet, joiden kertomisen jälkeen lisätään "kirjoitetaan niin, lausutaan näin. Tulee Hyancint Bucket (Bukee) mieleen.
Mikä saa ihmisten arvostelemaan nimiä? Ei ole suurempia murheita näköjään.
Kun lapsen sukulainen, esim. mummo, korostaa, että "nimi kirjoitetaan sitten aa-äx-ee-äl; axel. Ei mitään tavallista akselia, vaan Axel äksällä", ja odottaa sitten, että toinen alkaa siunailemaan, että "voi että, kyllä sun lapses on laittanut sitten lapselleen hienon/kansainvälisen/ihanan nimen!" Voi siunattu, suu jää auki, enkä tiedä, mitä sanoa, (mikä yleensä on harvinaista).
Felix ja Max! Max Möttönen tai Felix Hytönen, ei jumalauta,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen nimi on Nuutti ? Mitä vikaa siinä :D ihana nimi!
Onneksi tonttumaisen ja vauvamaisen Nuutti-nimen voi vaihtaa kun sinun pikku Nuutti-Tuuttisi on aikuinen karvainen mies.
Jaa, mitähän niille 1900-luvun alun Nuuteille tapahtui, kun tulivat karvaisiksi miehiksi :D ?
En tajua nimeä Vinha. Pikkupojalla voisi vielä mennäkin, mutta ei enää aikuisena. Pikkutytöllä en tajua nimeä. Tosi vinha nimi ja sehän on maalipurkkimerkkikin...
No Eetu, Aatu, Iida, Aada, johon voisi lisätä Emma. Päiväkodissa näitä tapaa paljon.
Ja Unna nimenä ihmetyttää myös, ellei umpi saamelaisista ole kyse.
Aava, hmmmm onpas täällä aavaa...